تعريف دندانپزشكي

اگر بخواهیم در یک عبارت علم دندانپزشکی را توصیف کنیم  بی راه نخواهد بود اگر این حوزه را را “دهان پزشکی” نیز بنامیم. با توجه به سوالات فراوانی که از دوره های آموزشی این حوزه می شود، برآن شدیم تا اجمالا” به معرفی شرایط این رشته بپردازیم….

دوره عمومي دندانپزشكي

طول دوره عمومی دندانپزشکی 6 سال است که این دوره شامل یک دوره 2 ساله و یک دوره 4 ساله است. 2 سال اول به علوم پایه نظیر آناتومي، بافت‌شناسي، فيزيولوژي، ژنتيک، ميکروب‌شناسي، پاتولوژي و ايمني‌شناسي و دروس عمومی اختصاص دارد. در پایان این دوره آزمون سراسری علوم پایه برگزار خواهد شد و در صورت قبولی در آن دانشجویان وارد دوره 4 ساله خواهند شد که صرفا به دروس اختصاصی اختصاص دارد و در پایان آن به عنوان دندانپزشک عمومی فعالیت خود را آغاز می کنند.

1 3 3 - آشنایی با رشته دندانپزشکی
آشنایی با رشته دندانپزشکی

طرح عمومي دندانپزشكي

پس از اتمام تحصیلات، دندانپزشکان باید دوران” طرح عمومی” خود را سپری کنند که 18 ماه به طول می انجامد و میزان حقوق دندانپزشکان در این دوره بین 1-3 ملیون در ماه متغیر است.

بازار كار و درآمد دندانپزشكي

بر اساس آمار موجود امروزه در حدود 12 هزار دندانپزشک در کشور وجود دارد از سویی دیگر 66 دانشکده دندانپزشکی موجود در کشور سالانه در حدود 1000 دندانپزشک را وارد بازار کار میکنند .البته  آمار توزیع این دندانپزشکان در سراسر کشور یکسان نیست به نحوی که در بعضی نقاط کشور به ازای هر 2000 نفر یک دندانپزشک وجود دارد؛ اما در نقاط محروم این آمار به صورت یک دندانپزشک برای هر 100 هزار نفر میباشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییر رنگ دندان در ارتودنسی

دکتر سعید عسگری دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در سی و سومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی که در ۱۹ آذر ماه ۹۳ با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و اعضای این شورا تشکیل شد اشاره کرد استان تهران بیشترین جذب دندانپزشکان را داشته است و این در صورتی است که در برخی از استان‌ها کمبود نیروهای دندانپزشکی داریم و در این مورد مشکلاتی وجود داشت که با هماهنگی‌های صورت گرفته، دانشگاه‌ها موظف شده‌اند نسبت به جذب دندانپزشکان عمومی برای ارائه خدمات و طرحشان اقدام کنند. دکتر عسگری با بیان اینکه گذراندن طرح دندانپزشکان اجباری است و قابل خرید نمی‌باشد، افزود: دندانپزشکان لازم است در ازای انجام تعهدات خدمتی خود نسبت به زمان تحصیلشان تعهد خدمت نمایند.

دوره تخصصي دندانپزشكي

بعد از اتمام دوره طرح و در صورت تمایل دندانپزشکان عمومی میتوانند نسبت به ورود به رشته های تخصصی اقدام نمایند. دوره های تخصصی به طور میانگین 3 سال به طول می انجامند (البته برخی رشته‌های تخصصی مانند جراحی فک و صورت زمانی بیش از سه سال برای اخذ تخصص می‌برند). در ادامه به برخی از مهمترین رشته های تخصصی دندانپزشکی اشاره میکنیم:

  • تخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت
  • تخصص درمان ریشه
  • تخصص دندانپزشکی ترمیمی
  • تخصص تشخیص بیماری‌های دهان، فک و صورت
  • تخصص بیماری‌های لثه
  • تخصص جراحی دهان، فک و صورت
  • تخصص پروتزهای دندانی
  • تخصص اطفال
  • تخصص ارتودنسی
  • تخصص رادیولوژی دهان، فک و صورت
2 3 3 - آشنایی با رشته دندانپزشکی
آشنایی با رشته دندانپزشکی

طرح تخصصصي دندانپزشكي

لازم به ذکر است متخصصین دندانپزشکی نیز به ازای سالهای تحصیل دوره تخصصی خود،موظف به گذراندن دوره طرح تخصصی می باشند که غیر از دوره طرح عمومی دندانپزشکی می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان

فلوشیپ یا تخصص دندانپزشكي؟

اخذ تخصص حتما نیاز به پذیرش در آزمون ورودی تخصص دارد و همانطور که اشاره کردیم به طور میانگین دوره ای 3 ساله است در صورتیکه فلوشیپ(نه فلوشیپ تخصصی)اصطلاحا” به یک دوره ی آموزشی کوتاه در یک زمینه خاص اطلاق می گردد و به  عنوان مدرک تخصصی نیست؛موضوعی که متاسفانه برخی اوقات مورد سو استفاده و سو برداشت نیز قرار میگیرد.

بورد تخصصی دندانپزشكي چیست؟

متخصصین رشته دندانپزشکی در اتمام دوره تخصص در یک آزمون جامع شرکت میکنند و در صورت پذیرش موفق به اخذ مدرک بورد نیز میشوند. طبق قوانین فعلی در ایران کسانی که بورد دارند،  می‌توانند در دانشگاه در کلاس‌های نظری به آموزش رشته خود به دانشجویان بپردازند.

3 3 3 - آشنایی با رشته دندانپزشکی
آشنایی با رشته دندانپزشکی

فوق تخصص دندانپزشكي

دندانپزشکی دوره فوق تخصصی ندارد ولی اخیرا” برخی دانشکده های معتبر کشور دوره فلوشیپ تخصصی(نه فلوشیپ به معنای یک دوره کوتاه) را راه اندازی نموده اند که بین یکسال تا یکسال و نیم طول می کشد و به عنوان تحصیلات تکمیلی تخصصی نیز شناخته می شود و در حال حاضر بالاترین مدرک تحصیلی دندانپزشکی می باشد که از آن جمله می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • فلوشیپ ارتودنسی جراحی
  • فلوشیپ ایمپلنت
  • فلوشیپ دندانپزشکی بیمارستانی
  • فلوشیپ جراحی کرانیوفشیال
0/5 (0 نظر)