ونیرهای کامپوزیتی (composite veneers) برای بهبود و اصلاح رنگ وفرم دندانها مورد استفاده قرار میگیرند و نقشی چشمگیر در بهبود زیبایی دندانها ایفا میکنند.

آماده سازی و قرارگیری آنها بر روی دندانها، بر خلاف ونیرهای پرسلنی (که قبلا” در مقاله ای به آنها پرداختیم) که قرارگیریشان بر روی دندانها مستلزم تراش و حذف ساختار دندان است، نیاز به آماده سازی کمتری دارد و محافظه کارانه تر (preservative) قلمداد میشوند.

q2 1 1 - ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی
ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی

 تشخیص مناسب بودن این نوع veneerها برای دندانها، نیاز به مشاوره توامان متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشکی ترمیمی دارد. متخصص ارتودنسی با معاینه دقیق اکلوژن دندانها ارزیابی می کند که آیا بدون ارتودنسی می توان مستقیما” درمان لامینیت انجام داد یا قبل از این درمان بهتر است ارتودنسی انجام گیرد ؛ به عنوان مثال هنگامی که دندانها بیرون زدگی شدید داشته باشند برای دستیابی به نتایج مطلوب لازم است ابتدا با درمان ارتودنسی نظم دندانها اصلاح شود و پس از آن درمان با composite veneerها انجام شود. همچنین در مواردی ممکن است نیاز به سفید کردن دندانها پیش از قرارگیری veneerها باشد. حتی ممکن است درمانهایی برای بازیابی سلامت لثه نیز انجام شود؛ بهرحال پس از تکمیل درمانهای موردنظر، کامپوزیتها بر روی دندانها قرار میگیرند و با بازسازی و بهبود شکل دندانها،موجب اصلاح طرح لبخند بیمار میشوند.

q3.png 1 1 - ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی
ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی

پس از قرار گیری composite veneerها در پایان کارنیز bite و اکلوژن بیمار بررسی میشود و اصلاحات لازم انجام میگیرد.در شکل زیر مراحل انجام کامپوزیت ونیرها را مشاهده می نمایید.

q4 1 1 - ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی
ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی

 از جمله مزایای بزرگ composite veneerها آن است که بیمار در هر مرحله میتواند نظر خود را اعمال کند؛ ممکن است بخواهید veneerها اندکی کوتاه یا بلند و گرد یا تیز باشند. همچنین ممکن است پیش از بازسازی دندان نیاز باشد تا دندان مقابل آن اندکی polish شود تا به این ترتیب فضای کافی برای قرار دادن veneer فراهم شود. با انجام فرایندهای مذکور کمترین میزان از سطوح دندان برداشته شده و سلامت دندان حفظ میشود؛ امری که با Porcelain veneerها قابل تحقق نخواهد بود. بر اساس مقالات،در صورتی که به درستی از این veneerها مراقبت شود میتوانند عمری در حدود 4-8 سال داشته باشند. بر اثر فشارهای سنگین احتمال شکستگی آنها وجود دارد اما خوشبختانه ترمیم آنها به سادگی و با روشی مشابه تکنیک قرار دادن آنها صورت میگیرد  که همین امر مزیت دیگر این نوع veneerها را نسبت به انواع porcelain veneer نشان میدهد. در انواع پرسلنی در صورتی که veneer بشکند نیاز به جدا کردن کل آن و جایگزینی آن با veneer دیگر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
q5 1 1 - ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی
ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی

مزایای استفاده از composite veneerها عبارتند از:

  • شکل و رنگ آنها می تواند مشابه با دندانهای طبیعی باشد(هر چند اخیرا” تمایلی عجیب به سفید بودن آنها دیده می شود).
  • اتصال آنها به دندانها از نوع شمیایی است و نیازی به ایجاد شیار بر روی ساختار دندان طبیعی برای ایجاد گیر مکانیکال در آنها به دندانها وجود ندارد.
  • Bonding آنها به دندانها میتواند استحکامی در حدود 85-95% دندان طبیعی ایجاد کند.
  • حساسیت به composite resinها حداقل و در صورت وجود بسیار مختصر است.
  • در صورت وارد شدن آسیب امکان بازسازی آنها وجود دارد.

از جمله معایب این نوع veneerها میتوان به امکان ایجاد لکه بر روی آنها بر اثر استفاده طولانی مدت از قهوه و چای و نظایر آنها اشاره کرد.

q6 1 1 - ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی
ارتودنسی یا ونیرهای کامپوزیتی

در نهایت آنچه که باید توجه شود این است که درمانهای ارتودنسی و لامینیت لزوما در مقابل یکدیگر قرار ندارند. در مواردی برای حفظ نتایج و دوام طولانی این درمانهای زیبایی لازمست ارتودنسی انجام شود(که معمولا طول دوره این درمانهای ارتودنسی نیز زیاد نخواهد بود)و در مواردی نیز می توان مستقیما سراغ این درمانهای زیبایی رفت(که معمولا با مشاوره ارتودنسی انجام می پذیرد).مهم ترین موضوع حفظ سلامت دندان و دوام طولانی مدت درمان می باشد که نباید با تصمیمی نادرست به مخاطره بیفتد.

0/5 (0 نظر)