بیماری لثه یا التهاب لثه ای

بیماری لثه یا التهاب لثه ای نوعی بیماری است که بر روی بافت‌های لثه (بافتی که اطراف دندان‌ها را گرفته و از آنها حمایت می‌کند) تأثیر می‌گذارد. التهاب لثه اگر کنترل نشود،پیشرفت می کند و به تدریج لثه اطراف دندان‌ها را از بین می‌برد و حتی در مراحل پیشرفته ممکن است باعث از بین رفتن دندان‌ها ‌شود. التهاب لثه بیشتر در بزرگسالان شایع است. با بالا رفتن سن، سطح اتصال لثه به دندان‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث حرکت نامناسب دندان‌ها نیز خواهد شد زیرا دیگر لثه مقاومت لازم برای نگه داشتن آنها و فشار ناشی از گاز زدن را ندارد.

درمان ارتودنسي معمولاً برای اصلاح ناهماهنگی و ردیف کردن دندان‌ها انجام می شود و البته در مواردی  شامل ناهنجاری فک هم می‌شود. این درمان نه تنها ظاهر فرد را زیبا می‌کند بلکه به او امکان رعایت بهداشت بیشتر و جویدن بهتری می‌دهد و باعث بهبود وضعیت سلامت دهانی در کنار افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

میان بیماری‌های لثه و درمان ارتودنسي رابطه مهمی وجود دارد. بافت سالم لثه یک پیش شرط مهم برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز ارتودنسي است و از سویی دیگر ارتودنسي نیز در مواردی به بهبود وضعیت لثه کمک می‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد که میان بیماری لثه و بی نظمی در دندان‌ها ارتباط وجود دارد اما الزاماً این بدان معنی نیست که نامرتبی دندانها حتما” باعث التهاب لثه می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت سن در ارتودنسی
1 2 - التهاب لثه و ارتودنسي

واکنش طبیعی بافت سالم لثه به فشار درمان ارتودنسي

حرکت دندان در ارتودنسي بر اساس نیروی کنترل شده و شکل گیری استخوان فک انجام می‌شود. استخوان اطراف دندان اگر تحت فشار ارتودنسي باشد به روش‌های زیر پاسخ می‌دهد: تحلیل استخوان در جایی رخ می هد که فشار وجود دارد و استخوان جدید در جایی شکل می‌گیرد که کشش رخ می‌دهد. این تحلیل استخوان و حرکت دندانی در نتیجه وارد شدن فشار انجام می شود.

واکنش بافت لثه ناسالم و غیر طبیعی به فشار درمان ارتودنسي

وقتی که در بافت‌ها التهاب وجود داشته باشد، الیاف لثه ای احیا نمی‌شود. وقتی دندان با درمان ارتودنسي حرکت کند، فشار ایجاد شده باعث می‌شود که اتصال لثه ای قطع شود و در ناحیه ای جدید مجددا” به استخوان متصل شود.حال اگر به این فشار ارتودنسي التهاب لثه  نیز اضافه شود،امکان اتصال مجدد الیاف لثه ای به دندان وجود ندارد و بدین ترتیب تحلیل لثه رخ می دهد.

با این حال این بدان معنی نیست که اگر کسی که دارای التهاب لثه است نمی‌تواند تحت درمان ارتودنسي قرار بگیرد. در واقع در این افراد باید اول از همه التهاب لثه تحت کنترل دربیاید و در زمان ارتودنسي نیز میزان التهاب تحت بررسی باشد.

0 2 - التهاب لثه و ارتودنسي
التهاب لثه و ارتودنسي

چگونه ارتودنسي می‌تواند به درمان بافت‌های ملتهب لثه کمک کند؟

کاهش مقاومت لثه می‌تواند باعث شود یک دندان یا گروهی از دندان‌ها حرکت کنند و به یک سمت متمایل شوند. این شرایط نه تنها بر روی عملکرد و زیبایی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد بلکه موفقیت درمان التهاب لثه را مشکل‌تر می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  كلينيك ارتودنسى در كرج

ارتودنسي می‌تواند درمانی مشترک برای بهبود التهاب لثه هم باشد. ارتودنسي به کمک موارد زیر می تواند در بهبود وضعیت لثه کمک کننده باشد:

1. تغییر موقعیت دندان‌ها قبل از قراردادن ایمپلنت
  2. ایجاد فضا برای تسهیل رویش دندان‌ها
  3. اصلاح کراس بایت
  4. بیرون آوردن یا فرو بردن دندان‌ها در استخوان برای تسهیل روند احیای لثه
  5. اصلاح نامرتبی دندان‌ها
  6. بستن فضای میان دندان‌ها
2 1 - التهاب لثه و ارتودنسي
التهاب لثه و ارتودنسي

ریسک احتمالی برای بیمارانی که دچار التهاب لثه هستند و تحت درمان ارتودنسي قرار می‌گیرند چیست؟

مهم‌ترین عامل در آغاز، پیشرفت و بازگشت بیماری لثه وجود جرم‌های میکروبی است. در بافتی لثه‌ای که سلامتش را از دست داده فشار ارتودنسي در مقدار مشخص نمی‌تواند باعث التهاب لثه شود. تحقیقات پزشکی نشان داده که با کنترل جرم دندان، دندان‌هایی که لثه آنها قدرتش را از دست داده می‌توانند تحت درمان ارتودنسي بدون هیچ مشکل خاصی قرار بگیرند.

با این حال براکت ها و بندهای ارتودنسي ممکن است در میزان جرم دندانی تأثیر داشته باشند، تعادل باکتری های دندانی را برهم بزنند و در نتیجه ریسک التهاب لثه را افزایش دهند. عواملی که در زمان درمان ارتودنسي می‌تواند به التهاب لثه و بیماری‌های آن کمک کنند بدین قرارند:

1. طول درمان طولانی
  2. افزایش میزان حرکت دندان
  3. دامنه فشار زیاد
  4. بیرون زدگی دندان‌ها و فضای زیادی در میان آنها در زمان درمان
  5. کنترل نه چندان مطلوب بیماری‌های لثه که شرایط را بدتر می‌کند
  6. نظافت و تمیزی نه چندان زیاد دندان‌ها

در افرادی که به بیماری‌های التهاب لثه دچار هستند لازم است که قبل از درمان ارتودنسي و در زمان درمان مراقبت‌های لازم انجام شود تا از احتمال شدت گرفتن التهاب جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزارهای ارتودنسی

بررسى وضعيت لثه قبل از درمان ارتودنسي

اصولا” بررسى وضعيت لثه و ميزان التهاب لثه كارى است كه قبل از ارتودنسي و در ارزيابى هاى قبل از شروع درمان ارتودنسي توسط مشاوره بين متخصص ارتودنسي و متخصص لثه انجام مى شود.هرگونه مشكل و التهاب لثه قبل از شروع درمان ارتودنسي راحت تر تحت كنترل قرار مى گيرد تا در حين درمان ارتودنسي…