سن مناسب براي درمان ارتودنسي چيست؟

برای انجام درمان ارتودنسی محدودیت سنی وجود ندارد. در واقع تمام دندان‌هایی که در استخوان فک فرو رفته‌ اند، با یک شیوه حرکت داده شده و به موقعیت مطلوب جا به ‌جا می‌شوند.البته به طور کلی توصیه می‌شود کودکان را از سن هفت ‌سالگی به متخصص ارتودنسی نشان دهید تا در صورت لزوم درمان‌های پیشگیرانه و یا زود هنگام صورت بگیرد.

2 4 1 1 1 - اهمیت سن در ارتودنسی
اهمیت سن در ارتودنسی

حرکت دندان در کودکان

مکانیسم حرکت دندان در درمان ارتودنسی در همه سنین، اعمال نیرو به دندان در جهت مورد نظر می‌باشد. در این حالت در جلوی دندان فشار ایجاد شده و استخوان حل می‌شود و در پشت دندان کشش ایجاد شده و استخوان تولید شده و فضای خالی ایجاد شده را پر می‌کند. به این صورت دندان جلوتر می‌رود و موقعیت آن تثبیت میشود. با این حال کودکانی که هنوز در سن رشد قرار دارند، از مزیت مهمی برخوردار هستند: با هدایت رشد می‌توان درمان ارتودنسی را مؤثرتر و سریع‌تر انجام داد.

ارتودنسي در بزرگسالان

در افراد بزرگسال که رشد به اتمام رسیده است برخی اصلاحات را نمی‌توان در سطح بهینه انجام داد. بخصوص در افراد بزرگسال که دچار مشکلات دندانی بوده یا درگیر بیماری لثه هستند، برنامه ‌ریزی درمانی برای ارتودنسی متفاوت و پیچیده ‌تر خواهد بود. به این ترتیب که ابتدا باید سلامت لثه و استخوان بازیابی شده و سپس برنامه ‌ریزی برای صاف و همراستا کردن دندان‌ها انجام شود. هر چه بافت لثه و استخوان سالم‌تر باشد واکنش بهتری به اعمال نیرو و به طور کلی به درمان ارتودنسی نشان داده و درمان موفق‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییر رنگ دندان در ارتودنسی

در افراد بزرگسال برخی اصلاحات مال اکلوژن تنها از طریق کشیدن دندان امکان ‌پذیر است. گاهی اوقات برای این منظور دندان آسیاب کوچک یا دندان جلویی کناری فک پایین انتخاب می‌شود. همچنین برای اصلاح برخی موارد ناهمراستایی فک مانند جلو زدگی فک یا مشکلات بایت در دوران کودکی تنها با هدایت رشد به کمک وسیله ارتودنسی کافی است در صورتی که در بزرگسالی تنها با جراحی فک می‌توان به این اهداف دست یافت. با این حال نباید از مزیت همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی در بزرگسالان چشم ‌پوشی نمود چرا که گاهی اوقات به علت احتمال عدم همکاری کودکان با ارتودنتیست، نتایج مورد نظر حاصل نمی‌شود.

حفظ نتایج درمان ارتودنسي

پس از درمان ارتودنسی برای حفظ نتایج باید اقداماتی انجام نمود تا دندان‌ها به موقعیت پیشین باز نگردند. در کودکان و نوجوانان نیاز به حفظ نتایج ارتودنسی  تا 25 سال و در بزرگسالان مادام ‌العمر است.

0/5 (0 نظر)