داشتن لبخندی زیبا امروزه بیش از هر زمان دیگری برای افراد حائز اهمیت است و همین امر روز به روز نقش ارتودنسی در زیبایی را بیشترآشکار میسازد. امروزه با پیشرفتهای چشمگیر موجود، بسیاری از مشکلات مربوط به ارتودنسی برطرف شده اند اما همچنان شاهد برخی باورهای نادرست در میان مردم هستیم که به مواردی از آنها اشاره میکنیم.

0 3 - باورهای نادرست در مورد ارتودنسی
باورهای نادرست در مورد ارتودنسی

 

  • ارتودنسی فقط برای نوجوانان و جوانان است.

بسیاری از بیماران این جمله را بیان میکنند و انتظار تایید مطلب از سوی متخصص را نیز دارند. اما باید دانست که هیچگاه برای آغاز درمان ارتودنسی دیر نیست. تا زمانی که نسوج و بافتهای نگهدارنده دندان (پریودنتال )سالم هستند هیچ محدودیتی برای آغاز فرایند درمان وجود ندارد. علاوه بر این امروزه با وجود انواع مختلف بریس های شفاف ،میتوان زیبایی را نیز درحین فرایند درمان حفظ کرد. تحقیقات نشان میدهند از هر 5 بیمار ارتودنسی،یک نفر بزرگسال می باشد. در واقع با قاطعیت می توان گفت که ارتودنسی محدودیت سنی ندارد ولی ارتودنسی در سنین بالا ملاحظاتی دارد که بایستی رعایت شود

1 7 - باورهای نادرست در مورد ارتودنسی
باورهای نادرست در مورد ارتودنسی

 

  • درمان ارتودنسی فایده ندارد و نتایج آن برمی گردد.

فاکتورهایی که موجب برگشت درمان می شوند بسیار زیاد می باشند و خود جای بحث فراوانی دارد؛ اما مهم ترین آنها مربوط به دوره ریتنشن می باشد که دوره ای کلیدی و بسیار با اهمیت است. در این دوره از ریتینر ثابت و متحرک به هدف حفظ نتایج درمان استفاده می شود وهمکاری فرد در این دوره تاثیر به سزایی در حفظ نتایج وی دارد. در عین حال باید توجه کرد که بطور معمول ومتعاقب یک درمان صحیح، اکثر نتایج درمان ارتودنسی حتی  در طولانی مدت نیز پایا بوده و در صورت مشاهده برگشت جدی نتایج درمان،باید عوامل دیگری را به عنوان علت مدنظر قرار داد.برگشت درمان ارتودنسی دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد.یکی از مهمترین دلایلی که امروزه مطرح می باشد،استعداد ژنتیکی فرد برای برگشت ارتودنسی می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت سن در ارتودنسی

 

  • درمان با براکت ها نیازمند مدت زمانی طولانی است

برای بسیاری از بزرگسالان ،بسته به نیاز،ارتودنسی میتواند در مدت 6 تا 8ماه نیز صورت گیردتا فرد برای درمانهای ترمیمی وزیبایی آماده شود. در بعضی موارد نیزمتخصص ارتودنسی مربوطه بنابر تشخیص خود از limited treatment استفاده میکند؛ به این صورت که با مشخص نمودن نواحی که نیاز به تصحیح دارند و تنظیم طرح درمانی دقیق که در آن سلامتی و ثبات دندانها در اولویت قرار دارند، طی مدت زمانی محدود درمان را انجام دهد.درمان معمول ارتودنسی به سختی از دوسال عبور می کند؛البته درمان مواردی چون نهفتگی دندان،فقدان مادرزادی دندان و ارتوسرجری درمانهای پیچیده و طولانی هستند.

3 7 - باورهای نادرست در مورد ارتودنسی
باورهای نادرست در مورد ارتودنسی

 

  • درمان ارتودنسی دردناک است

تفاوت زیادی میان درد و آزردگی وجود دارد. تمام ابزارهای ارتودنسی مدتی زمان میبرند تا با دهان شما وفق پیدا کنند و آزردگی ناشی از آنها در مدت 2 تا 3 روز بعدی از بین خواهد رفت. در بسیاری از این موارد این آزردگی میتواند ناشی از قسمتهای فلزی و تیز ابزار باشد که با تکه ای وکس (موم ارتودنسی) میتوان آنرا ترمیم کرد. در مورد درد هم میتوان با مسکن همه چیز را حل کرد. بایداشاره شود که در ارتودنسی از نیروهایی سبک اما مداوم برای حرکت دندانها استفاده میشود به این معنا که تغییرات قدم به قدم و به طور آهسته صورت میگیرند وپس از جلسه اول ارتودنسی،سایر ویزیت ها بندرت  موجب بروز درد شدید می شوند.

2 7 - باورهای نادرست در مورد ارتودنسی
باورهای نادرست در مورد ارتودنسی

 

  • ارتودنسی موجب پوسیدگی دندان میشوند

نمیتوان اهمیت بهداشت مناسب دهان و دندان را در دوره استفاده از براکت ها نادیده گرفت. از آنجا که بریس ها سطحی را بر روی دندانها اشغال میکنند دسترسی مسواک به آنها به سادگی گذشته نخواهد بود و نیاز به دقت و ممارست بیشتری خواهد داشت. امروزه با وجود ابزارهای مناسب، این امر بیش از هر زمان دیگری راحت شده است. با استفاده از واترپیک ها, مسواکهای برقی و دهان شویه ها میتوان دندانها را تمیزکرده ومانع پوسیدگی آنها شد. تحقیقات علمی نشان می دهد در صورت رعایت بهداشت،میزان پوسیدگی در افرادی که ارتودنسی کرده اند در مقایسه با افراد دیگر برابر است.در واقع اگر شما به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید،بعید است که دندانهای شما در طول ارتودنسی دچار پوسیدگی شوند ولی اگر قرار باشد نسبت به این مهم،بی تفاوت باشید ریسک پوسیدگی شما بالاتر از زمانی خواهد بود که ارتودنسی ندارید

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات متداول ارتودنسی
4 6 - باورهای نادرست در مورد ارتودنسی
باورهای نادرست در مورد ارتودنسی

 

  • هزینه درمان ارتودنسی زیاد است

بستگی دارد هزینه آنرا با چه درمانی مقایسه کنید. درمقایسه با سایر درمانهای زیبایی دندانپزشکی،هزینه درمان ارتودنسی بسیار منطقی به نظر میرسد. در خارج از کشور هزینه ونیر (نوعی درمان زیبایی دندان) برای یک دندان در حدود 2500$ یا بیشتر است. در حالی که هزینه درمان ارتودنسی برای کل دهان چیزی در حدود 7500$ دلار خواهد بود و در مواردی که نیاز به تصحیح زیادی نباشد هزینه آن حتی میتواند تا 2000 دلار تقلیل پیدا کند که با قیمت یک veneer برای یک دندان برابری میکند. در کنار این موضوع باید برتری بیولوژیک درمان ارتودنسی نسبت به سایر روشها را نیز در نظر گرفت. در بیشتر این روشها دندان تراش خورده و کوچک میشود تا فضا را برای جایگذاری مواد مصنوعی فراهم کند. زمانی که مینای دندان سالم برای استفاده از لامینیت و یا veneer تراش میخورد بیمار تا پایان عمر متعهد به استفاده از آنها میباشد در حالی که ارتودنسی با توجه به وضعیت کنونی و طبیعی دندانها انجام میشود. ارتودنسی تنها روش درمانی است که با تکیه بر شرایط طبیعی بدن ،محیطی جدید را برای دندانها فراهم میکند. هزینه درمان ارتودنسی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر پایین است و این موضوع کمک می کند تا افرادی که دچار بی نظمی های دندانی هستند،امکان ارتودنسی را داشته باشد.در مورد هزینه درمان ارتودنسی،دکتر اصلانی در مقاله ای به تفصیل این موضوع را به بحث گذاشته اند که در صورت علاقه مندی می توانید آن را مطالعه کنید.

0/5 (0 نظر)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان شکاف کام و لب