چرا دندان عقل کشیده می‌شود؟

دندان عقل در صورتی که نهفته باشد (در زیر لثه مانده باشد) و باعث آسیب به دندان‌های دیگر شود، باید کشیده شود. نهفتگی یا نیمه نهفتگی دندان عقل البته در موارد کمی میتواند درد مبهم در طرفین دهان نیز ایجاد کند.

2 6 5 1 1 - کشیدن دندان عقل و ارتودنسی
کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی

بسته به نظر متخصص ارتودنسی،ممکن است کشیدن دندان عقل قبل یا بعد از درمان توصیه شود. در بیمارانی که بین 15 تا 25 سال سن دارند احتمالاً بهتر است دندانهای عقل پیش از ارتودنسی کشیده شوند اما این کار برای کودکان کم سن یا پیش از نوجوانی توصیه نمی‌شود. در اواسط دهة 20 زندگی، ریشة دندانهای عقل بلندتر شده و بیشتر در استخوان نفوذ می کند؛ بنابراین کشیدن آنها دشوارتر می‌شود. بیماران جوان‌تر پس از کشیدن دندان خیلی زودتر بهبود می‌یابند.

اگر نمی‌خواهید پیش از درمان ارتودنسی دندان خود را بکشید، باید پس از اتمام درمان این کار را انجام دهید. البته در گذشته بدون توجه به وضعیت دندان عقل،به طور کلی کشیدن این دندان توصیه می شد اما درسالهای اخیر معمولا” فقط دندانهایی کشیده می شوند که جای کافی یا زاویه مناسب رویشی نداشته باشند و احتمال برود هنگام بیرون زدن از لثه ممکن است  باعث انحراف دندان‌های دیگر یا آسیب به آنها شوند.

یکی دیگر از فواید کشیدن دندان عقل، جلوگیری از عفونت لثه یا کیستی شدن یا حتی تومورال شدن این دندانهاست. در مورد التهاب یا عفونت لثه علت این است که تمیز کردن دندان‌های عقل که در انتهای دهان قرار دارند بسیار دشوار بوده و معمولاً مسواک به آنها دسترسی ندارد؛ به همین علت باکتری‌ها شروع به گسترش کرده و باعث التهاب و عفونت لثه می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر در ارتودنسی

از طرفی معمولاً دندان عقل به صورت کامل بیرون نمی‌زند. نیمه بیرون زدن دندان‌ها می‌تواند مشکلاتی مانند کیست و تومور ایجاد نماید که همه اینها تأثیر منفی بر سلامت دهان می‌گذارند.

3 5 4 1 1 - کشیدن دندان عقل و ارتودنسی
کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

چه کاری باید انجام شود؟

برای بررسی وضعیت معمولا” متخصص ارتودنسی عکس رادیوگرافی تجویز می کند. در رادیوگرافی پانورامیک (عکس پرتوی ایکس از کل دهان) موقعیت دقیق دندانهای عقل و دندان‌های اطراف آنها دقیقاً مشخص میشود و در صورت نیاز ،نامه ارجاع به دندانپزشک شما می دهد تا دندان عقل را بکشد. ممکن است پیش از جراحی یا پس از آن آنتی‌ بیوتیک برایتان تجویز شود. پیش از جراحی ناحیه مورد نظر با تزریق بی‌حسی، بی‌حس می‌شود تا دردی احساس نکنید. معمولا”چند  ساعت پس از جراحی نیز نباید چیزی بخورید.