درمان ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. امروز به علت افزایش اهمیت زیبایی لبخند و سلامت دهان و دندان، تقاضای درمان ارتودنسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. یکی از متداول‌ترین روش‌های صاف و مرتب کردن دندان‌ها براکت است. براکت وسیله ثابت ارتودنسی است که به سطح دندان‌ها متصل می‌شود بنابراین ثابت بوده و نمی‌توانید آن را دربیاورید. اما به دلایل گوناگون بسیاری از افراد تمایل به ارتودنسی ثابت ندارند. به همین علت وسیله های غیر ثابت یا متحرک ارتودنسی  نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا با ارتودنسی ثابت و غیر ثابت آشنا می‌شوید.

fixed appliance metal 1 1 - ارتودنسی ثابت و متحرک
ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی ثابت

در روش ارتودنسی ثابت، متخصص ارتودنسی براکت ها را به سطح دندان‌ها می‌چسباند. براکت ها به عنوان دستگیره ای برای کشیدن دندان عمل می‌کنند. سیم ارتودنسی که نقش اعمال نیرو را بر عهده دارد، از تک تک  براکت ها عبور می‌کند و آنها را به هم متصل نگه می‌دارد. مزیت ارتودنسی ثابت در این است که نیازی نیست هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن آن را از دهان خارج کنید. برای افرادی که نمی‌توانند پایبند به استفاده از ارتودنسی غیر ثابت باشند و دائماً آن را از دهان خارج کرده و کنار می‌گذارند یا فراموش می‌کنند آن را دوباره در دهان بگذارند، بهترین گزینه ارتودنسی ثابت است. به این صورت علاوه بر اطمینان یافتن از طی مراحل درمانی، احتمال گم شدن یا شکستن وسیله ارتودنسی نیز به حداقل می‌رسد. توجه داشته باشید هر چه ایجاد وقفه در درمان بیشتر باشد، دوره درمان طولانی‌تر شده و حتی احتمال بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی بیشتر می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست دادن زود هنگام دندان های شیری

با این حال به خاطر داشته باشید که تمیز کردن دهان در حالی که براکت به دندان‌ها چسبیده است، دشوارتر بوده و نیاز به صرف زمان و توجه بیشتر دارد. از طرفی معمولاً ارتودنسی ثابت در موارد پیچیده ‌تر درمان کارآمدتر بوده و گزینه بهتر و یا تنها گزینه موجود می‌باشد.

retainers 1 1 - ارتودنسی ثابت و متحرک
ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی متحرک یا غیر ثابت

در این روش برخلاف روش قبل، از سیستم ثابتی استفاده نمی‌شود. به این معنی که چیزی به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود. رایج‌ترین وسیله غیر ثابت ارتودنسی الاینر شفاف (اینویزالاین) است. الاینر شفاف باید 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شود تا تأثیر گذاری مناسبی داشته باشد. مهم‌ترین مزیت این سیستم نامرئی بودن آن است. به این معنی که برخلاف براکت، کاملاً پلاستیکی و شفاف بوده و تقریباً نامرئی و نامحسوس است. با این حال بسیاری از سازندگان براکت، طراحی‌های جدیدی برای نامرئی کردن سیستم براکت انجام داده ‌اند که از جملة آن‌ها به براکت پشت دندانی و براکت سرامیکی می‌توان اشاره کرد.

در صورتی که از ارتودنسی غیر ثابت می‌خواهید استفاده کنید، پایبندی به دستورات ارتودنتیست از نظر مدت زمان استفاده اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت درمان موفقیت‌ آمیز نخواهد بود.

یکی دیگر از مزیت‌های این روش سهولت تمیز کردن دندان‌ها و الاینر است. فرد به راحتی می‌تواند الاینر را از دهان خارج کرده و دندان‌های خود را مسواک کند و سپس الاینر را تمیز نماید.

همچنین الاینر شفاف لبه‌ های تیز یا فلزی ندارد بنابراین برخلاف براکت ثابت، بافت‌های نرم داخل دهان را تحریک نمی‌کند. این امر باعث افزایش راحتی بیمار می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در دوران بارداری

در صورتی که دیدار یا سخنرانی مهمی دارید، می‌توانید الاینر را در این مدت از دهان خارج کنید در حالی که در مورد براکت ثابت چنین حق انتخاب ندارید. همین ویژگی باعث می‌شود بسیاری از افراد که به واسطه شغل خود در موقعیت‌های اجتماعی مهم قرار می‌گیرند، به استفاده از ارتودنسی غیر ثابت تمایل بیشتری داشته باشند.

0/5 (0 نظر)