ممکن است دود حاصل از باربیکیو یا حتی سوزاندن برگ ها خارق العاده باشد، اما دود سیگار نه چندان. اکنون تقریباً همه افراد به خوبی می دانند سیگار چگونه می تواند به طور کلی به سلامت عمومی شما آسیب وارد کند. و گرچه تعداد افارد سیگاری در حال کاهش می باشد، اما هنوز هم هر ساله تعداد زیادی مرگ و میر مرتبط با کشیدن سیگار اتفاق می افتند. با این حال، چیزی که اکثر افراد به آن فکر نمی کنند این است که سیگار کشیدن چگونه روی سلامت دهان شما تأثیر منفی می گذارد. این تأثیرات منفی تنها شامل لک شدن دندان ها و بوی بد دهان نیستند و فراتر از آنها هستند.

1 - سیگار کشیدن چه تأثیرات منفی روی دهان و دندان ها دارد؟
تاثیرات منفی سیگار بر دهان و دندان

سیگار کشیدن چگونه دندان ها و دهان شما را تحت تأثیر قرار می دهد؟

تعداد روش هایی که سیگار کشیدن می تواند سلامت دهان شما را تحت تأثیر قرار دهد فهرست کوتاهی نیست. شاید یک طومار باشد. اگر سیگاری هستید، بخش هایی از این فهرست برای شما واضح هستند، اما بیشتر آنها هشدار دهنده هستند.

  • دندان های بد رنگ و لک شده، بوی بد دهان، از دست دادن حواس بویایی و چشایی: کشیدن سیگار می تواند باعث شوند حواس بویایی و چشایی شما حس سوختگی داشته باشند، در حالی که “تار” و “نیکوتین” موجود در سیگار می تواند موجب لک شدن دندان ها، بد رنگ شدن زبان، و بروز بوی بد دهان شود. کشیدن سیگار در مدت کوتاهی می تواند باعث زرد شدن رنگ دندان های شما شود و افرادی که سال ها سیگار کشیده اند اغلب از قهوه شدن رنگ دندان های خود شکایت دارند که ناشی از مصرف تنباکو می باشد.
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن افراد سیگاری دچار مشکل می شود، که باعث تضعیف خط دفاعی در برابر بیماری های دهانی و طولانی تر شدن دوره بهبود پس از فرایندهای جراحی دندانی می شود.
  • بیماری لثه و پریودنتال: مرکز کنترل بیماری ها متذکر شده است که اگر سیگار می کشید، شما دو برابر بیشتر مستعد تجربه کردن بیماری لثه هستید. مصرف تنباکو می تواند موجب فقدان اکسیژن در جریان خون، و منجر به عفونی شدن لثه ها و عدم بهبود آنها شود. سیگار کشیدن باعث می شود بیماری لثه با سرعتی بیشتر از افراد غیر سیگاری پیشرفت کند. بیماری لثه شایع ترین علت از دست رفتن دندان در افراد بزرگسال است.
  • پوسیدگی و از دست دادن دندان ها: سیگار کشیدن از باکتری ها، و تشکیل پلاک و تارتار حمایت می کند که منجر به پوسیدگی و حفره های دندانی، و از دست رفتن دندان ها می شود.
  • زخم ها و آفت های دهان: این مشکلات شایع دهان معمولاً در افراد سیگاری شایع تر هستند.
  • تحلیل لثه ها: افراد سیگاری که دچار بیماری لثه می شوند، تحلیل رفتگی لثه ها را تجربه می کنند که باعث می شود بخش هایی از حاشیه تاج دندان های آنها بدون پوشش باقی بماند. این می تواند باعث شود رعایت بهداشت دهان دشوارتر شود و زیبایی ظاهری تاج دندان ها تغییر پیدا کند.
  • سرطان های دهان: تقریباً 90% از افرادی که با سرطان های دهان، زبان، لب ها، و حلق مواجه هستند، یا در حال استفاده از تنباکو هستند یا قبلاً از آن استفاده می کرده اند. هر چه میزان مصرف بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان های دهان نیز افزایش پیدا می کند. افرادی که سیگار می کشند 6 برابر از افراد غیر سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار، سیگار برگ، تنباکوی بدون دود باعث جهش در سلول های سالم دهان و حلق می شود، و خطر بروز سرطان دهان را افزایش می دهد- که احتمالاً جدی ترین بیماری است که درمان آن بسیار چالش برانگیز است. اگر متوجه زخمی داخل دهان خود شدید که بهبود پیدا نمی کند، یا هر چیز مشکوک دیگری، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رتروگناتیزم یا عقب رفتگی فک
3 - سیگار کشیدن چه تأثیرات منفی روی دهان و دندان ها دارد؟
تاثیرات منفی سیگار بر دهان و دندان

ترک کردن سیگار چه مزایایی دارد؟

  • دهان شما بوی تازه تری خواهد داشت.
  • دیگر با مشکلات لک شدن دندان ها ناشی از کشیدن سیگار مواجه نخواهید شد.
  • سلامت دهان و بدن شما بهبود قابل توجهی خواهند داشت.
  • حواس بویایی و چشایی شما بهبود قابل توجهی خواهند داشت.
  • راحت تر نفس خواهید کشید.
  • خطر بیماری های کشنده را کاهش خواهد داد.
  • خطراتی که در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار شما برای افراد دیگر بوجود می آیند کاهش پیدا خواهند کرد.
  • می توانید از نظر مالی پس انداز داشته باشید.

چگونه می توان سیگار و سایر دخانیات را ترک کرد؟

نیکوتین موجود در سیگار ماده ای به شدت اعتیاد آور است و به همین دلیل ترک سیگار چندان هم راحت نیست. با این حال، ترک این عادت گام مهمی در بهبود سلامت دهان و سلامت عمومی خواهد بود.

ترک سیگار- این کار به سخت کوشی، تعهد، مسئولیت پذیری، و اراده نیاز دارد. مراکز کنترل بیماری دانش زیادی در زمینه ترک اعتیاد، از جمله نکات، راهکارها، و نگهداری ارائه می دهند. آنها همچنین یک برنامه عملی 5 مرحله ای برای ترک این عادت ارائه می دهند:

  1. آماده شوید: تاریخ مشخصی برای ترک خود تعیین کنید.
  2. به سیستم حمایتی خود تکیه کنید: از دوستان، خانواده، و متخصصان امر درمان برای کمک کردن به شما در طول راه استفاده کنید.
  3. عواملی برای حواس پرتی خود ایجاد کنید: وقتی تمایل به کشیدن سیگار دارید، تمرکز خود را به چیز دیگری معطوف کنید (ورزش کردن، سرگرمی، یا هر چیز دیگری).
  4. در صورت نیاز دارو استفاده کنید: با پزشک در مورد مزایای استفاده از داروهای تجویزی یا بدون نسخه گفتگو کنید.
  5. خود را برای عقب نشینی ها آماده کنید: باید بدانید که آنها اتفاق می افتند، آنها را تحت سلطه خود درآورید، برای فائق آمدن بر آنها تلاش کنید، و به مسیر خود ادامه دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب بهترین خمیر دندان برای کودکان

فراورده های درمانی متعددی برای جایگزینی نیکوتین (NRT) وجود دارند که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، از جمله:

  • آدامس نیکوتین
  • پَچ نیکوتین
  • اسپرس های بینی
  • اسپری های دهانی
  • قرص های زیر زبانی

هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه استفاده از یک روش جایگزینی نیکوتین مؤثرتر از روش دیگر باشد. با این حال، شواهد محکمی وجود دارند که نشان می دهند استفاده ترکیبی از درمان های جایگزین نیکوتین مؤثرتر از استفاده از یکی از آنها به تنهایی است.

مهم نیست چه مدت طول می کشد تا سیگار روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر بگذارد- بلکه تنها زمان آن مهم است. در حالی که سیگار کشیدن عامل شماره یک قابل پیشگیری از مرگ و بیماری در سراسر دنیا است، سفر ترک سیگار و دخانیات سفر طاقت فرسایی است. به خاطر داشته باشید که دندانپزشک در اکثر نگرانی های مراقبتی دهان به شما کمک خواهد کرد.

با مراجعات منظم به دندانپزشک، می توانید از برنامه ای که برای شروع فرایند ترک در اختیار شما قرار می دهد بهره مند شوید در حالی که نقش حیاتی در حمایت از شما ایفا می کند. مطمئناً مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می توانند به لبخند شما کمک کنند. بقیه سلامت دهان شما در دستان شماست که با کنار گذاشتن سیگار و انتخاب سلامتی آغاز می شود.

0/5 (0 نظر)