جویدن ناخن عادتی است که ترک آن می تواند بسیار دشوار باشد؛ اما اگر موفق به ترک آن نشوید، علاوه بر به جا گذاشتن آثار مخرب روی ناخن ها و پوشش شاخی آن، سلامت دندان های شما بیشتر به خطر خواهد افتاد. این عادت از کودکی آغاز می شود. مطالعات حاکی از آن است که 60 درصد کودکان و 45 درصد از نوجوانان ناخن های خود را می جوند. هر چند این عادت از سنین پس از 18 سالگی به شدت کاهش می یابد، اما 30 درصد از افرادی که این عادت را در سنین پایین تر داشته اند، پس از 18 سالگی نیز همچنان به عادت خود ادامه می دهند.

1 - جویدن ناخن
عادت جویدن ناخن

 

در اکثر مواقع جویدن ناخن واکنشی به استرس و نگرانی روحی است، اما می تواند یک عادت عصبی غیر ارادی در واکنش به ترس از اتاق خواب یا ترس از دیگر عوامل باشد. خواه ارادی باشد یا غیر ارادی، کودکان یا بزرگسالانی که ناخن های خود را می جوند می توانند با فشار ناشی از جویدن ناخن ها موجب شکستن، لب پر شدن یا ساییده شدن دندان های جلوی خود شوند. افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند بیشتر دندان های خود را در معرض خطر تحلیل ریشه (کوتاه شدن ریشه های دندان ها)، یا از دست رفتن دندان ها قرار می دهند، زیرا خود براکت ها به دندان ها فشار وارد می کنند و با جویدن ناخن این فشار چند برابر می شود. حین جویدن ناخن شما در حال وارد آوردن فشار به یک شیء سخت هستید و این فشار روی یک منطقه متمرکز می شود در نتیجه می تواند موجب شکستن همان نقطه ی دندان شود. این عادت علاوه بر آسیب دندان می تواند به ترمیم های روی دندان ها نیز صدمه بزند. علاوه بر این، جویدن ناخن در دراز مدت هم موجب تغییر شکل دندان ها و هم موجب تغییر در بایت و بروز اختلالات اسکلتی خواهد شد، به گونه ای که محل قرار گیری دندان ها نیز ممکن است تغییر کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و درمان آپنه خواب در کودکان
2 - جویدن ناخن
عادت جویدن ناخن

 

مطالعات حاکی از آن است، بیمارانی که ناخن های خود، مداد، خودکار یا دیگر اشیاء را می جوند یا دندان های خود را به هم فشار می دهند، بیشتر در معرض خطر براکسیسم یا دندان قروچه هستند (براکسیسم عبارت است از ساییدن یا فشردن غیر ارادی دندان ها که می تواند درد در منطقه ی صورت، سردرد، حساسیت دندان، تحلیل لثه یا از دست رفتن دندان ها را در پی داشته باشد). علائم براکسیسم شامل صاف شدن نوک دندان ها؛ ساییدگی سطح مینای دندان که موجب حساسیت شدید دندان ها می شود؛ صدای ترق یا کلیک در مفاصل فک؛ و فرو رفتگی زبان.

دیگر خطراتی که جویدن ناخن برای سلامت دندان ها بوجود می آورند می توانند شامل سوزش و جراحت یا آسیب به بافت لثه باشند که می تواند ناشی از لبه های ناهموار و تیز ناخن ها و انتقال باکتری از محیط به زیر ناخن ها، از زیر ناخن ها به دهان و از دهان به جریان خون باشد، در نتیجه احتمال ابتلا به انواع بیماری ها نیز افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر این عادت، مخصوصاً در کودکان که مفاصل و استخوان های آنها در حال رشد است می تواند موجب کج شدن انگشت ها شود که ناشی از فشار مستمر به مفاصل آنها است.

3 - جویدن ناخن
عادت جویدن ناخن

 

در موارد حاد، این عادت می تواند حتی موجب اختلالات فکی- گیجگاهی شود. مشکلی که منجر به درد در مفاصل، ماهیچه ها و الیاف لیگامانی خواهد شد که معمولاً حین خوردن غذا فعالیت می کنند. جویدن ناخن به مفاصل فشار زیادی وارد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تمریناتی برای کاهش درد مفصل فکی گیجگاهی

راهکارهای کمک به ترک عادت جویدن ناخن

ترک عادت جویدن ناخن دشوار اما ممکن است. افراد بزرگسال قادرند محیط خود را مدیریت کنند. تصمیم برای ترک این عادت باید کاملاً آگاهانه باشد. خوشبختانه، برای کمک به رسیدن به این هدف گزینه های مختلفی در دسترس هستند، از جمله نفرت درمانی (اورژن تراپی یا درمان با ایجاد بیزاری)، که مانند ترک سیگار است.

بیماران متوجه خواهند شد که استفاده از محافظ دندان می تواند مانع جویدن ناخن شود و کمک می کند به دندان ها آسیب بیشتری وارد نشود. برخی دندانپزشک ها می توانند به بیماران کمک کنند از تکنیک های درمانی استفاده کنند، مثلاً یاد بگیرند چگونه زبان را به صورت معلق نگه دارند در حالی که دندان ها از یکدیگر فاصله دارند و لب ها بسته هستند تا مانع آسیب به دندان ها شوند.

برخی راهکارها برای ترک عادت جویدن ناخن عبارتند از:

  • به ناخن های خود لاک تلخ بزنید. این نوع لاک ها دارای فرمولاسیون خاصی هستند و برای افرادی تولید شده اند که قصد دارند عادت جویدن ناخن را ترک کنند. می توانید از لاک های رنگی معمولی نیز استفاده کنید که با دیدن آنها دندان زدن به ناخن ها را متوقف کنید.
  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. از این طریق سطح کمتری برای جویدن وجود خواهد داشت.
  • در صورتی که جویدن ناخن شما منشاء عصبی دارد، برای آرام شدن یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق یا ورزش را امتحان کنید.

    4 - جویدن ناخن
    عادت جویدن ناخن

  • سعی کنید همیشه برای مانیکور کردن ناخن های خود هزینه کنید. با صرف هزینه برای زیبا نگه داشتن ناخن ها بیشتر به فکر نجویدن آنها خواهید بود.
  • اورژن تراپی یا بیزاری درمانی را امتحان کنید: یک باند کشی دور مچ خود ببندید و هرگاه احساس می کنید نیاز دارید ناخن های خود را دندان بزنید، آن را بکشید.
  • به تصاویر میکروسکوپی باکتری های زیر ناخن های خود نگاه کنید. کافی است متوجه شوید چه مقدار آلودگی و میکروب زیر ناخن های شماست تا این عادت را ترک کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت چیست؟
0/5 (0 نظر)