بدون شک هزینه خدمات نقش مهمی در گزینش آنها از طرف افراد دارد.خدمات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و در مابین انواع خدمات پزشکی،درمانهای دندانپزشکی و بویژه انواع زیبایی آن متغیرترین تعرفه ها را دارا می باشند.در بین خدمات دندانپزشکی، درمانهای زیبایی و ارتودنسی پرهزینه ترین خدمات این زمینه محسوب می شوند.هزینه ارتودنسی در کشور ما نیز جزو سنگین ترین هزینه های درمان های زیبایی محسوب می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم میانگین تعرفه جهانی ارتودنسی را به بحث بنشینیم. آگاهی از این مطلب که هر یک از انواع درمان های ارتودنسی چه هزینه ای دارند نقش بسیار مهمی در افزایش دید بیماران خواهد داشت. به طور کلی میانگین هزینه براکت ها در سایر کشورها میتواند بین 3000$ تا 7000$ متغیر باشد که خود بسته به شدت مشکل دندان ها، نوع یراکت انتخابی و این که براکت ها در دو فک قرار گیرند و یا تنها در یک فک قرار گیرند, متفاوت است.

0 2 - هزینه درمان ارتودنسی
هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشورها

شدت مشکل

فاکتور اصلی که در میزان هزینه نهایی درمان اثر گذار می باشد، شدت مشکل دندانها و زمانی است که برای تصحیح  آن نیاز خواهد بود. بنا بر اعلام AAO (انجمن ارتودنتیستهای آمریکا) میانگین طول دوره درمان برای اغلب بیماران کمتر از 2 سال می باشد؛ هرچند برای بیمارانی که به تصحیحات کمتری نیاز دارند این میزان کمتر و در موارد شدیدتر تا چند سال بیشترنیز میتواند به طول انجامد. در بین انواع درمانهای ارتودنسی،درمانهای ارتوسرجری (ترکییب ارتودنسی و جراحی فک)، درمان دندان نهفته و درمان موارد دچار فقدان مادرزادی دندان از جمله ارتودنسی های با طول درمان زیاد محسوب می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فنر فورسز در ارتودنسی
1 6 - هزینه درمان ارتودنسی
هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشورها

نوع براکت مورد استفاده

نوعی از بریس که برای درمان انتخاب می شود تاثیر به سزایی بر هزینه نهایی درمان خواهد داشت. براکت فلزی سیستم های کانونشنال (معمولی) کمترین و براکت های شفاف و سیستم های سلف لیگیت بیشترین هزینه درمان را دارا می باشند.

2 6 - هزینه درمان ارتودنسی
هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشورها

 

براکت های شفاف حتی گاهی هزینه درمان را تا 8000$ بالا می برند. پلاک های شفاف (Clear Aligner) در حدود 5000$ هزینه خواهند داشت و بسته به مورد، هزینه آنها نیز گاهی به 8000$ نیز می رسد؛ اما به طور کلی مشکلات ارتودنسی ساده که با تعداد کمتری از الاینر ها ( حدودا 5 ست ) برطرف می شوند هزینه ای در حدود 2000$ خواهند داشت. قبل از نوسانات ارزی در کشورمان، امکان استفاده از محصولات پلاک های شفاف کمپانی های معتبر وجود داشت اما با افزایش قیمت دلار در کشورمان و همینطور بحث تحریم ها دیگر ارتباط گیری با کمپانی های معتبر پلاک های شفاف به  راحتی انجام نمی پذیرد.

3 6 - هزینه درمان ارتودنسی
هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشورها

 

براکت های پشت دندانی (lingual) عموما برای هر بیمار به طور اختصاصی ساخته میشوند و قرار دادن آنها هم برای بیمار و هم برای متخصص ارتودنسی چالش برانگیز خواهد بود. از اینرو هزینه درمان با آنها بین 5000$ تا 13000$ متغیر می باشد. براکت های لینگوال نیز در کشور ما با مشکلاتی نظیر پلاک های شفاف مواحه می باشند.قاعده کار این است که پشت دندانها اسکن شود تا براکت های مخصوص به هر دندان در کمپانی ساخته شود اما آنچه که اغلب در کشور ما اتفاق می افتد این است که براکت های پیش ساخته برای تمام دندانها بکار می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت

هزینه و تعرفه ارتودنسی در ایران

البته هزینه های ارتودنسی یاد شده،در کشور ما نظام مندی کمتری دارد که از جمله دلایل آن می توان به مسایل زیر اشاره کرد:

  • خود این درمان  بر اساس نوع تشخیص داده شده وکیفیت انجام آن طیف وسیعی را شامل می شود و همین وسعت تصمیم گیری،در گوناگونی تعرفه ارایه شده تاثیرگذار می باشد.
  • سیستم بیمه متمرکزی که درمان های ارتودنسی را تحت پوشش قرار دهد ودر نتیجه درمانهای مختلف را به شیوه مناسبی تعرفه بندی نماید،وجود ندارد.
  • مواد مصرفی ارتودنسی در کشور ما طیف وسیعی دارد و کیفیت مواد مصرفی،اثر مستقیمی در تعرفه نهایی ارایه شده به بیمار دارد.
4 5 - هزینه درمان ارتودنسی
هزینه ارتودنسی در ایران و سایر کشورها

 

با این حال اگر میخواهید درمان ارتودنسی را برای خود یا اطرافیان خود آغاز کنید و میخواهید میزان هزینه های آنرا ارزیابی کنید قبل از آغاز درمان، در مورد پیچیدگی وطول دوره درمان وهمچنین هزینه براکت ها (دو عامل مهم تاثیرگذار بر هزینه درمان) با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)