بیماری لثه یا پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال نوعی عفونت باکتریایی جدی است. این باکتری لثه ها و ساختارهایی را تخریب می کند که دندان ها را حمایت می کنند. بیماری پریودنتال بیماری لثه نیز نامیده می شود.

چه عاملی موجب بروز بیماری لثه در کودکان می شود؟

تشکیل و انباشته شدن پلاک روی دندان ها مهمترین عامل بیماری پریودنتال است. پلاک ها حاوی باکتری هایی هستند که به دندان ها می چسبند. اگر پلاک ها زدوده نشوند، سفت می شوند و به جرم یا تارتار تبدیل می شوند. عادات ضعیف بهداشت دهانی به پلاک ها اجازه می دهند روی دندان ها رشد کنند.

2 1 - بیماریهای لثه در کودکان
بیماریهای لثه در کودکان

کدام یک از کودکان در معرض خطر بیماری پریودنتال هستند؟

عوامل خاصی هستند که موجب بالا رفتن خطر بیماری پریودنتال می شوند، که عبارتند از:

• ژن های خاص.
  • گیر کردن غذاها کنار لثه ها.
  • تنفس از راه دهان، که می تواند منجر به خشکی شدید لثه ها و دندان ها در جلوی دهان شود.
  • رژیم غذایی ضعیف.
  • کشیدن سیگار و استفاده از تنباکوهای بدون دود.
  • بیماری های خود ایمنی یا سیستمیک
  • تغییرات هورمونی در بدن، از جمله در طول دوران بلوغ
  • فشردن و ساییدن مکرر دندان ها روی یکدیگر به شکلی که کودک قادر به کنترل آن نیست (براکسیسم یا دندان قروچه)
  • داروهای خاصی که می توانند منجر به رشد بیش از حد لثه ها شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روکش دندان کودکان

3 1 - بیماریهای لثه در کودکان
بیماریهای لثه در کودکان

علائم و نشانه های بیماری پریودنتال در کودکان کدامند؟

بیماری پریودنتال (لثه) می تواند از خفیف تا شدید باشد. اکثر کودکانی که بیماری لثه دارند به خفیف ترین شکل ممکن آن مبتلا هستند، که ژنژیویت gingivitis (ورم و التهاب لثه) نامیده می شود. این بیماری باعث می شود لثه ها قرمز، متورم، ملتهب و دردناک شوند. موارد پیچیده تر بیماری لثه در کودکان شایع نیستند.

به طور کلی، بیماری لثه دردناک نیست. بنابراین ممکن است کودک شما متوجه نشود به آن مبتلا است. در این قسمت به بیان تعدادی از شایع ترین علائم و نشانه های بیماری لثه می پردازیم:

• لثه های قرمز، متورم، و دردناک
  • خونریزی از لثه ها حین مسواک زدن
  • کنار رفتن لثه ها از روی دندان ها
  • لق شدن یا ایجاد فاصله بین دندان ها، بیشتر از حد معمول
  • بوی بد دهان که از بین نمی رود
  • ترشح چرک از بین دندان ها و لثه ها
  • تغییر در بایت و نحوه قرار گیری فک ها

این علائم و نشانه ها می توانند مانند دیگر مشکلاتی باشند که برای سلامت بوجود می آیند. بهتر است به طور منظم کودک خود را برای چکاپ نزد دندانپزشک ببرید.

بیماری پریودنتال در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک اطفال اغلب با بررسی کامل و دقیق سوابق پزشکی و معاینه دندان ها و لثه های کودک، بیماری پریودنتال را تشخیص می دهد. ممکن است کودک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز داشته باشد. در صورت لزوم، دندانپزشک می تواند کودک را به پریودنتیست ارجاع دهد، دندانپزشکی که برای درمان بیماری پریودنتال آموزش ویژه دیده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حوادث دندانی در کودکان

4 1 - بیماریهای لثه در کودکان
بیماریهای لثه در کودکان

بیماری لثه در کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم و نشانه های بیماری، سن، و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. علاوه بر این، به این بستگی دارد که شرایط چقدر وخیم هستند.

درمان زود هنگام مهم است زیرا می تواند مانع وخیم تر شدن بیماری لثه شود. اگر بیماری بدون درمان باقی بماند، استخوان اطراف دندان می تواند تحلیل برود و دیگر قادر به نگه داشتن دندان در جای خود نخواهد بود.

درمان می تواند شامل هر یک از موارد زیر یا ترکیبی از آنها باشد:

• مراقبت های دندانی خوب. پاکسازی های منظم توسط دندانپزشک می توانند به مبارزه با ژنژیویت، خفیف ترین شکل بیماری لثه، کمک کند. علاوه بر این، لازم است کودک به صورت روزانه مسواک بزند و نخ دندان بکشد.
  • پاکسازی عمیق (جرمگیری و تسطیح سطح ریشه). این درمان در مراحل اولیه بیماری می تواند به زدودن و برداشتن پلاک و تارتار از زیر لثه ها و بافت عفونی کمک کند. علاوه بر این می تواند سطوح آسیب دیده ریشه دندان را صاف و صیقلی کند. لثه ها دوباره می توانند به دندان ها بچسبند.
  • دارو درمانی. می توان داخل پاکت های پریودنتال داروهای آنتی بیوتیک قرار داد. یا ممکن است به شکل قرص یا کپسول خوراکی تجویز شوند.
  • جراحی. وقتی بیماری لثه به مراحل پیشرفته خود می رسد، منطقه های عفونی زیر لثه ها نیاز به پاکسازی دارند. علاوه بر این، می توان این بافت ها را مجدداً شکل داد یا آن را تعویض نمود.

چگونه می توان از بیماری لثه در کودکان پیشگیری نمود؟

عادات دندانی خوب می توانند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کنند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما کارهای زیر را حتماً انجام دهد:

• دو مرتبه مسواک زدن در طول روز
  • استفاده از مسواک با اندازه درست بر اساس سن و جثه کودک
  • کشیدن روزانه نخ دندان
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • خوردن غذاهای سالم، محدود کردن غذاهایی که شکر و نشاسته آنها بالا است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دندان در دستگاه گوارش کودکان

نکات کلیدی

• بیماری پریودنتال نوعی عفونت باکتریایی جدی است که موجب تخریب لثه ها و ساختارهای حمایت کننده از دندان ها می شود.
  • این بیماری تحت عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود.
  • مهمترین علت بروز بیماری تشکیل پلاک روی دندان ها است.
  • احتمال بروز خفیف ترین شکل ژنژیویت در کودکان بالاتر است.
  • علائم و نشانه ها عبارتند از لثه های قرمز، متورم، و دردناک. خونریزی از لثه ها حین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز مشاهده می شود.
  • مراقبت های دندانی خوب می توانند از بروز آن پیشگیری کنند.