کرج، خيابان بهشتی، بین هلال احمر و دارايی، ساختمان پزشكان نور، طبقه 3، واحد 11 - تلفن : 34498116

دکتر فرزین اصلانی متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی همانطور که میتواند بهبود قابل ملاحظه ای در لبخند ایجاد کند ،در صورت عدم رعایت بهداشت میتواند ریسک ابتلا به بیماریهای لثه را نیز افزایش دهد. این امر بیشتر در مورد applianceهای ثابت یا همان braceها صادق است. Braceها سطح زیادی از دندانها را اشغال و به همین دلیل تمیز کردن دندانها را با مشکل مواجه میکنند وهمین امر موجب تجمع biofilm بر روی دندانها میشود.

ارتودنسی و التهاب لثه

بیوفیلم که با نام پلاک باکتریایی دندان نیز شناخته میشود میتواند موجب بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان شود. با افزایش تجمع پلاک, باکترهای موجود در آن موجب التهاب بیشتر لثه خواهند شد. برداشتن مداوم این بیوفیلم به کمک مسواک و نخ دندان بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد و گسترش بیماریهای لثه در طول دوره درمان ارتودنسی میباشد. اگر بیوفیلمهای ایجاد شده به طور روزانه برداشته نشوند و 24 تا 48 ساعت از ایجاد آنها بگذرد میتوانند موجب التهاب بافتهای لثه ای شوند که با نام gingivit(التهاب لثه) شناخته میشود.

ارتودنسی و التهاب لثه

Gingivit موجب تورم, قرمزی و خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن میشود و به عنوان مرحله آغازین بیماریهای)periodontal بیماری های ساختارهای نگهدارنده دندان)در نظر گرفته میشود ؛به این معنا که اگر درمان نشود و به مراحل پیشرفته برسد میتواند موجب آسیب به ساختارهای پشتیبانی کننده دندان نظیر PDL شود .خصوصا زمانی که دندانها تحت تاثیر نیروهای ارتودنتیک در حال جا به جایی هستند. در این گونه موارد ممکن است متخصص ارتودنسی فرد را به یک پریودنتیست ارجاع دهد تا وضعیت لثه ها مورد بررسی قرار گیرد. در مواردی که تخریب بسیار شدید باشد ممکن است لازم باشد تا braceها به طور موقت جدا شوند و لثه ها تحت عمل جراحی قرار گیرند.

ارتودنسی و التهاب لثه

التهاب علاوه بر آنکه موجب غیر طبیعی به نظر رسیدن لبخند میشود تمیز کردن دندانها را نیز دشوارتر از قبل میکند و به این ترتیب یک سیکل معیب آغازمیشود.البته تا زمانی که التهاب لثه ( gingivit ) وارد مرحله پیشرفته خود نشده باشند این فرایند قابل بازگشت است. برای جلوگیری از پیدایش این التهاب در طول درمان, رعایت کامل بهداشت دهان و دندان (استفاده از نخ دندان و مسواکهای مخصوص  )مورد نیاز است. در کنار ابزارهای مکانیکی استفاده از دهانشویه ها نیز در جلوگیری از ایجاد پلاک موثر می باشند.

علاوه بر gingivit ،بافتهای لثه ممکن است با hypertrophy ( افزایش ابعاد سلولها) و hyperplasia ( افزایش تعداد سلولها) نیزبه braceها واکنش نشان دهند؛که در بعضی موارد بافتهای hypertrophic و hyperplasic لثه نیز تا زمان برداشتن پلاک میکروبی بهبود نخواهند یافت.

ارتودنسی و التهاب لثه

به طور کلی التهاب خفیف تا متوسط لثه در بسیاری از افرادی که در اواسط دوره درمان خود هستند ایجاد میشود واین التهاب لثه ایجاد شده در دوره درمان ارتودنسی،معمولا” نگران کننده نیست و تا یک هفته پس از برداشتن braceها برطرف می شود. موارد شدید معمولا”در افرادی که سالها تجربه التهاب مزمن لثه را داشته اند و نسبت به بهداشت دهان خود بی توجه هستند ایجاد می شود.

فارغ از میزان تورم و التهاب آنچه اهمیت دارد تشخیص و درمان زودهنگام مشکل است تا اطمینان حاصل شود در روند درمانی و سلامتی لثه ها مشکلی ایجاد نخواهد شد ؛چرا که در پایان دوره درمان ،ظاهر لثه ها به اندازه دندانها در زیبا به نظر رسیدن لبخند تاثیر خواهد داشت.