مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی

اهمیت بهداشت دهان در ارتودنسی

درمان ارتودنسی که به سیم‌ کشی دندان‌ها شهرت دارد، فرایندی است که به صاف و همراستا کردن دندان‌ها و فکها می‌پردازد تا علاوه بر زیبایی لبخند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک نماید. برای این کار معمولاً از بریس استفاده می‌شود. بریس مجموعه نگینهای براکت و سیم ارتودنسی است که به دندان‌ها چسبانده می‌شوند و تا آخر دوره درمان ارتودنسی که معمولاً یک یا چند سال طول می‌کشد در دهان می‌مانند. در این مدت رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ ای پیدا می‌کند چرا که در صورتی که براکت و دندان‌ها را به خوبی تمیز نکنید، لکه های سفید رنگی در دندان ایجاد شده و دندانها کلسیم زدایی می‌شوند. همچنین تجمع پلاک و باکتری‌ها در سطح دندان باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود. این مشکلات علاوه بر این که سلامت دهان را به خطر می‌اندازد، طول دوره درمان را نیز افزایش داده و حتی ممکن است نتایج درمان‌ را به مخاطره بیندازد.

اهمیت مراقبت از براکت ها در دوران ارتودنسی

علاوه بر اهمیت تمیز کردن براکت برای حفظ سلامت دهان و کوتاه‌تر شدن دوره درمان، مراقبت از براکت برای جلوگیری از خراب شدن آن نیز اهمیت زیادی دارد. هر چه دفعات شل شدن یا خم شدن سیم ارتودنسی و خراب شدن براکت و یا قطعات دیگر بیشتر باشد، مدت زمانی که فرایند درمان متوقف می‌شود طولانی‌تر میشود. از طرفی دفعات مراجعه به ارتودنتیست افزایش می‌یابد و سختی درمان بیشتر می‌شود.

مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی
مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با براکت

از زمانی که براکت به دندان‌های شما وصل می‌شود، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار مهم‌تر و از طرفی سخت‌تر خواهد شد. در این مدت باید زمان بیشتری را صرف مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمایید. همچنین باید با ملایمت مسواک بزنید تا از آسیب دیدن براکت و سیم جلوگیری شود.

مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی
مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی

برای مسواک زدن در دوران درمان ارتودنسی از مسواکی با موهای نرم و سر کوچک استفاده کنید تا راحت‌تر به نواحی که دسترسی به آنها دشوار است دسترسی داشته و بتوانید نواحی بین دندانی را نیز تمیز کنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت نماید. پس از هر بار صرف غذا، دندان‌ها را مسواک بزنید. توجه داشته باشید به علت وجود براکت و سیم، احتمال گیر کردن ذرات غذا بین براکت بیشتر است بنابراین محل مناسبی برای تجمع پلاک و باکتری‌ها فراهم می‌شود. همچنین هر بار پس از صرف غذا نخ دندان بکشید تا تمامی ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها و لثه خارج شود.

مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی
مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی

هنگام نخ دندان کشیدن باید مراقب باشید و این کار را به دقت انجام دهید چرا که در صورتی که فشار زیادی وارد کنید ممکن است به براکت آسیب بزنید. برای نخ دندان کشیدن می‌توانید از وسیله ‌ای به نام نخ گیر (شکل بالا) یا تردر استفاده کنید.

برنامه غذایی در مدت درمان ارتودنسی

در مدتی که براکت به دندان‌های شما وصل است، باید از مصرف برخی از غذاها پرهیز کنید. به طور کلی از مصرف غذاهای جویدنی و یا چسبنده از جمله کارامل، آدامس، آب نبات جویدنی و پاستیل خودداری نمایید. همچنین غذاهای سفت و ترد مانند پف فیل، چیپس سفت، هویج کامل و خام و از این قبیل موارد پرهیز کنید چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن براکت شوند. همچنین از رفتارهای دهانی نامناسبی مانند جویدن ناخن یا مداد باید پرهیز کنید.

مراقبت از براکت

در صورتی که ورزش به خصوص ورزش‌های برخوردی انجام می‌دهید باید مراقب براکت باشید. در حین فعالیت ورزشی از محافظ دهان استفاده کنید تا از آسیب دیدن براکت یا دندان‌ها در حین بازی جلوگیری شود. توصیه می‌شود محافظ دهان هم برای دندان‌های بالایی و هم پایینی استفاده شود. بهتر است از محافظ دهان اختصاصی (به جای پیش ‌ساخته)  استفاده کنید.