دندان نهفته چیست؟

برای بهترین عملکرد و ظاهر، دندان ها باید در یک راستا و سالم باشند. وقتی یک یا چند دندان نهفته هستند، این نهفتگی نه تنها می تواند روی عملکرد آنها بلکه روی ظاهر دندان ها تأثیر منفی بگذارد. این که آیا همه موارد نهفتگی های دندان ها باید درمان شوند هنوز بحث برانگیز است و دندانپزشک و تیم جراحی می توانند راجع به نقاط ضعف و قوت درمان که معمولاً جراحی است برای شما توضیح دهد.

در صورتی که دندان نهفته درمان نشود، برخی از آنها می توانند به مشکلات کوتاه یا بلند مدت مانند پوسیدگی، عفونت، بیماری لثه، و کیست های دندانی ختم شوند- اما اینها نیز می توانند توسط دندانپزشک برطرف شوند.

5 1 - دندان نیش نهفته در کودکان
نهفتگی دندان نیش در کودکان

دندان های نیش کدام دندان ها هستند؟

به طور طبیعی، هر فرد بزرگسالی در هر قوس دندانی بالا و پایین خود دو دندان نیش دارد. آنها دندان های تیزی هستند که دقیقاً همراستای گوشه های دهان قرار می گیرند. کودکان نیز همان تعداد دندان های نیش را دارند، اما به طور طبیعی آنها زمانی ظاهر می شوند که دندان های دائمی جایگزین آنها شوند.

برای آنکه دندان ها عملکرد و ظاهر قابل قبولی داشته باشند، دندان های نیش از برخی دندان های دیگر مهم تر هستند. به همین دلیل است که ارتودنتیست ها و دندانپزشک ها دوست دارند در صورت امکان محل قرار گیری آنها را اصلاح نمایند.

دندان های نیش دائمی چه زمانی ظاهر می شوند؟

به شکل طبیعی، دندان های نیش دائمی در فک بالا بین سنین 11 و 13 سالگی بیرون می آیند. درست قبل از این زمان، معمولاً آنها می توانند به شکل یک برجستگی روی لثه احساس شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان مصنوعی یا پروتز دندان کودکان

دندان های نیش با چه مشکلاتی می توانند مواجه شوند؟

گاهی اوقات، بواسطه نحوه رشد دندان های نیش داخل فک ها و لثه ها، یک یا هر دو دندان نیش در مسیر نادرست رشد می کنند و از نظر ظاهری و عملکردی دچار مشکل می شوند. برای مثال، ممکن است آنها در محل نادرست بیرو بیایند یا اصلاً بیرون نیایند. دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها معمولاً مشکلات مربوط به دندان های نیش را در کودکان حدوداً 10- 14 ساله شناسایی می کنند، کحه زمانی است که آنها درمان را توصیه می کنند.

چرا دندان های نیش در مسیر نادرست رشد می کنند؟

دندان های نیش تنها یک نوع از دندان ها هستند. برخی افراد هرگز صاحب تعدادی از دندان ها نمی شوند، که می تواند شرایط ارثی باشد. برخی دیگر نیز مشکلاتی با اندازه، تعداد، یا نحوه قرار گرفتن برخی یا همه دندان های خود دارند. دلایل این مشکلات می توانند ناشی از عدم تناسب اندازه و شکل دندان ها، بافت های نرم و فک های زیر آنها باشند- یا اینکه می تواند نتیجه از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری باشد. گاهی اوقات برخی افراد تنها بد شانس هستند.

ظاهر دندان نیشی که در جای درست نیست به چه شکل است؟

دندان های نیش می توانند در یک یا هر دو طرف قوس دندانی به طور کامل بیرون نیایند؛ این می تواند هم باعث بوجود آمدن فاصله و شکاف بین دندان های پرمولر و جلوی دهان شود، یا دندان های نیش شیری باقی خواهند ماند، که باریک و کوتاه به نظر خواهند رسید. دندان های نیش می توانند در جای نادرست نیز بیرون بیایند. آنها می توانند با زاویه غلط یا حتی پشت دندان های دیگر و در سقف دهان رشد کنند.

اگر دندان نیش در جای نادرست بیرون بیاید چه اتفاقی می افتد؟

گزینه های درمان برای دندان های نیش نهفته یا دندان های نیشی که در محل نادرست بیرون می آیند به نوع و وخامت کجی دندان های دیگر بستگی دارد. دندانپزشک، ارتودنتیست و/ یا جراح دهان و دندان گزینه ها را برای شما توضیح خواهند داد، که می تواند حتی جراحی را نیز شامل شود.

چه اتفاقی می افتد اگر هیچ درمانی برای دندان نیش صورت نگیرد؟

در صورتی که دندان نیش نهفته درمان نشود، تنها می تواند مدفون باقی بماند و هیچ مشکلی برای شما بوجود نیاورد. یا آنکه می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود، که ممکن است در دراز مدت موجب بروز مشکل شوند یا خیر.

  • دندان می تواند در پشت دندان دیگر، در سقف دهان به رشد خود ادامه دهد. در تلاش برای راه پیدا کردن به داخل دهان، برخی از دندان های نیش نهفته می توانند با خوردن از دندان های مجاور خود یا تحلیل بخشی از ریشه آنها، به آنها آسیب برسانند، که می تواند مشکل آفرین باشد یا خیر.
  • در صورتی که دندان نیش شیری از دست رفته باشد، و دندان نیش دائمی نهفته باقی بماند، ممکن است بین دندان ها فاصله ای وجود داشته باشد، که ممکن است فرد بخواهد آن را ببندد یا جای خالی را با نوعی دندان مصنوعی (دنچر یا بریج) پر کند.
  • گاهی اوقات یک کیست می تواند کنار تاج دندان نهفته شکل بگیرد و این می تواند دندان های دیگر را از وضعیت درست خود خارج کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر منفی مکیدن انگشت و پستانک روی دندان کودکان

اگر دندان نیش نهفته دارید، مجبور نیستید جراحی انجام دهید- دندانپزشک یا ارتودنتیست شما می توانند این را توضیح دهند. به عنوان مثال، در صورتی که دندان نهفته به دندان های مجاور آسیب نزند، موجب بروز هیچ علامت و نشانه ای نمی شود و ظاهر دندان ها خوب است، بنابراین هیچ درمانی لازم نیست. با این حال دندانپزشک با گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس وضعیت آن را تحت نظر خواهد داشت.

چه اتفاقی می افتد اگر دندان نیش نهفته داشته باشیم؟

معمولاً دندانپزشک ها یا ارتودنتیست ها مشکل را شناسایی خواهند کرد. آنها دقت خواهند کرد که دندان به صورت عاذی رشد نمی کند، و برجستگی دندان در سقف دهان یا لثه زیر بینی را احساس خواهند کرد و با گرفتن عکس رادیوگرافی وجود و وضعیت آن را بررسی خواهند کرد.

اغلب، دندانپزشک بیمار را به ارتودنتیست ارجاع خواهد داد تا بهترین راه پرداختن به مشکل را معرفی نماید.

جراحی دندان نیش نهفته به چه صورت هایی انجام می شود؟

گزینه های متعددی برای درمان جراحی دندان های نیش نهفته وجود دارد. دندانپزشک شما گزینه هال را برای شما توضیح خواهد دا که می تواند شامل موارد زیر باشد:

6 1 - دندان نیش نهفته در کودکان
نهفتگی دندان نیش در کودکان

 

  • کشیدن دندان. در صورتی که دندان نهفته در وضعیت بدی قرار داشته باشد و نتوان با ارتودنسی وضعیت آن را اصلاح نمود، یا علائم بروز مشکلات برای دندان های مجاور وجود داشته باشد، کشیدن آن توصیه می شود.

کشیدن دندان فرایند جراحی جزئی است، که می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

در صورتی که در جای دندان نیش فاصله بین دندان ها وجود داشته باشد، لازم است از یکی از انواع دندان مصنوعی استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روکش دندان کودکان
7 1 - دندان نیش نهفته در کودکان
نهفتگی دندان نیش در کودکان
  • اکسپوز قبل از درمان ارتودنتیک. در صورتی که بخشی از دندان از بافت لثه بیرون باشد، به ارتودنتیست اجازه می دهد آنها را به محل درست خود بکشد. این گزینه تنها در صورتی گزینه مناسبی است که دندان نهفته با زاویه درست در جای خود قرار داشته باشد و بیمار آمادگی استفاده از ابزارهای ثابت ارتودنسی را حداقل برای دو سال داشته باشد.

اکسپوز دندان عبارت است از جراحی کوچکی که در سقف دهان انجام می شود، که اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در طول این فرایند، مقداری از لثه و استخوانی که روی دندان است برداشته می شود تا جایی که تاج دندان قابل مشاهده باشد.

گاهی اوقات، لازم است دندان های دیگر کشیده شوند تا فضای لازم برای دندان نیش ایجاد شود.

جاح دهان و دندان پوششی روی دندان قرار خواهد داد، که با بخیه نگه داشته می شود و پس از دو یا سه هفته برداشته می شود. سپس ارتودنتیست درمان صاف کردن دندان را آغاز خواهد کرد.

  • کاشت. جراح دهان و دندان شما ممکن است فرایند کاشت دندان نهفته را پیشنهاد دهد، در صورتی که دندان در وضعیتی است که جراحی اکسپوز و پس از آن درمان ارتودنتیک ممکن نباشد اما جای کافی بین دندان های دیگر وجود دارد. برای این کار باید یک جراحی برای کشیدن دندان شیری انجام شود (در صورتی که وجود داشته باشد)، تا دندان نیش برداشته شود و بتوان آن را تا جای ممکن با احتیاط در محل درست قرار داد. دندان جابجا شده نیاز دارد به مدت دو تا سه هفته اسپلینت شود.

مقدار موفقیت همه این فرایندها متغیر است. در صورتی که موفقیت آمیز نباشند، دندان کاشته شده مانند دندان های طبیعی عمل نخواهد کرد و باید بعداً کشیده شود.

8 1 - دندان نیش نهفته در کودکان
نهفتگی دندان نیش در کودکان
0/5 (0 نظر)