در حالت معمول، دندان‌های هر فرد باید با یکدیگر هماهنگ بوده و همپوشانى داشته باشند. در شکل ایده آل  قرار گرفتن دندان ها،معمولاً دندان‌های بالاتر اندکی جلوتر از دندانهای پایینی قرار می‌گیرند و زمانی که فرد فک خود را می‌بندد، دندان هاى قدامى فوقانى،دندانهاى پايين را پوشش می‌دهند. البته همیشه وضعیت دندان‌ها بدین شکل نیست و در برخی موارد ناهماهنگی‌هایی در نحوه قرارگیری آنها بر روی یکدیگر به وجود می‌آید که از لحاظ دندانپزشکی با عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود. پدیده اپن بایت یکی از نمونه‌های مال اکلوژن یا ناهماهنگی دندانها است.

 در این مطلب ما قصد داریم پدیده اپن بایت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و عوامل اصلی آن را شناسایی کنیم. آگاهى از لغات اينچنينى به جويندگان ارتودنسي كمك مى كند؛پس با ما همراه باشید!

1 6 - اپن بایت چیست؟
اپن بایت چیست؟

 حالت ظاهری اپن بایت به چه شکل است؟

 هنگامی که فردی به پدیده اپن بایت دچار شود، دندانهای جلویی فک بالا و فک پایین نمی‌توانند به طور کامل و مناسب بر روی یک قرار گیرند و زمانی که فرد دهان خود را می‌بندد، به نوعی احساس می‌شود که هنوز دهان فرد باز است. نتیجه این پدیده ايجاد یک شکاف یا بازشدگی بین ردیف دندان‌های فرد است که با فشار زیاد هم نمی‌تواند این فاصله را پوشش دهد. مسئله اپن بایت نه تنها ظاهر فرد و لبخندهای او را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند مشکلاتی در حرف زدن وی به وجود بیاورد که خود به نوعی مشکل گفتاری محسوب می‌شود و باید راهکاری برای آن پیدا شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در دوران بارداری

 چه چیزی باعث به وجود آمدن اپن بایت می‌شود؟

 بطور کلی، سه عامل در ناهماهنگی و عدم تقارن دندانها و همچنین ایجاد شکاف بین دندانهای بالا و پایین جلویی تاثیرگذار مى باشند. در برخی از موارد، شکاف به وجود آمده ممکن است ناشی از استخوان‌های فک باشد. بعضی از کودکان نیز وقتی که دندانهای شیری آنها با دندان‌های دائمی ترکیب می‌شوند، دچار این شکاف در بین دندان‌های خود می‌شوند. در این وضعیت دندان‌های دائمی تا زمانی که دندانهای شیری به طور کامل از بین نروند، حالت مناسب و منظم به خود نمی‌گیرد و باعث نوعی بی نظمی و عدم تطابق بین دندانهای خود می‌شود.

 مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باعث به وجود آمدن اوپن بایت می‌شود. یکی از این پدیده‌ها که به عنوان یک عادت شناخته می‌شود، پدیده فشار زبانی است که در اثر فشار زبان بر روی دندانها باعث می‌شود که وضعیت فک و دندانها تحت تأثیر قرار گیرد که در صورت ادامه این وضعیت باعث می‌شود که ردیف دندان‌ها از حالت طبیعی خارج شده و به نوعی باعث ایجاد شکاف بین آنها شود. این عادت در دوران کودکی نسبتاً رایج است و معمولاً کودکان به دلیل عادتی که به این وضعیت دارند، باعث می‌شوند که چنین مشکلاتی برای دندان‌های خود به وجود بیاورند.البته گاهى گفته مى شود كه وجود اين شكاف موجب ايجاد اين عادت فشار زبانى در كودكان مى شود.

 از دیگر عاداتی که می‌تواند موجب ایجاد مسئله اپن بایت شود، مکیدن انگشت شست و جویدن اشیا خارجی مانند انتهای خودکار یا مداد است. اما در برخی موارد استفاده از شیشه شیر به مدت طولانی و نامناسب می‌تواند احتمال ابتلا به پدیده ماکولوژن را افزایش دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، مکیدن انگشت شست در میان نوزادان تقریبا عادی و به یک عادت کلی تبدیل شده است. بیش از ۵۰ درصد از افراد در دوران نوزادی خود به عادت مکیدن انگشت شست مبتلا می شوند. این عادت اگر ادامه داشته باشد و حتی تا زمانی که دندان‌های دائمی در محل خود قرار گیرند، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات شود. مکیدن انگشت در جریان جایگزین دندان‌های دائمی با دندان‌های شیری ممکن است در نهایت موجب ایجاد اپن بایت در فرد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج
2 6 - اپن بایت چیست؟
اپن بایت چیست؟

 چگونه اپن بایت را درمان کنیم؟

مطالعه‌ای که در مجله ارتودنسی آمریکا و ارتوپدی دندان پزشکی منتشر شده است، نشان می‌دهد که درمان اپن بایت ممکن است نسبت به سایر روش‌های درمانی در مورد ناهماهنگی بین دندان‌ها سخت‌تر باشد.

 اگر اپن بايت دندانها متوسط يا شديد باشد معمولا” نامنظمی بین دندانها یا مال اكلوژن از یک مشکل یا مسئله اسکلتی(از قبيل مشکلاتی در استخوان فک که امکان نزدیک شدن آنها به یکدیگر فراهم نباشد)منشاء مى گيرد و در اين موارد،جراحی فك به همراه ارتودنسی(ارتوسرجرى) می‌تواند چاره ساز باشد. در طول جراحی، یک جراح فک و صورت، یک قسمت از فک فوقانی را برمی‌دارد و استخوانهای فک را مجدداً به هم متصل می‌کند. در این صورت می‌توان وضعیت دندان‌ها را نسبت به قبل بهتر کرد.

 البته در موارد خفيف اپن بايت انواع دستگاه‌ها و براکت های ارتودنسی نیز می‌توانند در درمان اپن بایت مناسب باشند. در برخی موارد، یکی از این دستگاه‌ها می‌تواند از طریق فشار دادن دندانها بر روی یکدیگر زمینه نزدیک شدن آنها و از بین بردن اپن بایت را فراهم کند. هدگیر ها که به صورت اختصاصی توسط متخصصین ارتودنسی طراحی می‌شوند نیز می‌توانند در داشتن تأثیر مثبت بر روی استخوان فک و همچنین تنظیم کردن نحوه قرارگیری مناسب دندان‌ها تأثیر گذار باشند.

0 6 - اپن بایت چیست؟
اپن بایت چیست؟

درمان اپن بايت بر اساس سن مراجعه

اگر به مسئله اپن بایت دچار هستید، بهترین روش درمانی که بتواند به شما کمک کند، به وضعیت فک و فاکتورهای مؤثر بر آن بستگی دارد. معمولاً، جراحی فك موثرترين شیوه توصیه شده برای کسانی است که روند رشد آنها متوقف شده باشد و در حقیقت در سن رشد نباشند. گزینه‌های ارتودنسی معمولاً برای کودکان و نوجوانان به کار گرفته می‌شوند. اگر در مورد شکاف بین دندانهای جلویی بالا و پایین خود نگران هستید، بهترین گزینه شما این است که در مورد مسئله خود با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید و در مورد شیوه‌های درمانی که برای شما ایده آل هستند مشورت بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با اجزای سیستم ارتودنسی

 همانطور كه اشاره شد بجز موارد ساده اپن بايت،اكثر موارد اپن بايت درمانهاى پيچيده اى همچون جراحى فك را نياز دارند و به همين منظور توصيه مى شود به منظور درمان اين مشكل،با متخصص ارتودنسي و جراح فك مشاوره نماييد.

0/5 (0 نظر)