پر کردن دندان کودکان

وقتی یک دندان در نتیجه پوسیدگی یا شکستگی آسیب کوچکی دیده است، به سادگی می توان آن را با استفاده از موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند ترمیم کرد. این کار به محافظت از دندان در برابر آسیب های بیشتر کمک کند و آن را به عملکرد عادی خود باز می گرداند. دندانپزشک ها، مخصوصاً دندانپزشکان اطفال، هنگام ترمیم دندان ها، سلامت دهانی و ظاهر کودک را در اولویت قرار می دهد، آنها می خواهند کودکان شما سالم باشند در حالی که از لبخند خود اعتماد به نفس بگیرند.

دندانپزشکان اطفال وقتی پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها را در کودکان تشخیص می دهند، اولویت آنها احیاء سلامت دندان های آنها با ترمیمی است که محکم، بی خطر، و با دوام است.

چرا ممکن است دندان کودکان نیاز به پر کردن داشته باشند؟

پر کردن دندان های کودکان، بواسطه پوسیدگی یا کرم خوردگی، یکی از پر کاربردترین درمان های دندانپزشکی است. شیوع پوسیدگی دندان در کودکان به این دلیل بیشتر است که آنها دسترسی بیشتری به خوراکی های حلوی قند دارند و در رژیم غذایی خود قند پنهان دارند. علاوه بر پوسیدگی دندان، دلایل دیگری نیز هستند که کودکان بیشتر به پر کردن دندان نیاز دارند، که عبارتند از:

  • آسیب های ناشی از تروما یا اورژانس های دندانپزشکی
  • رشد نادرست دندان ها
  • درمان ریشه (عصب کشی)
  • تغییر رنگ قابل توجه دندان ها

انواع موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند:

پر کردن دندان کودکان
پر کردن دندان کودکان

پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت ها یکی از موادی هستند که برای ترمیم های ساده دندانی در دسترس هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. ماده کامپوزیت مخلوطی از شیشه یا کوآرتز است که با رزین ترکیب شده است. این مواد با یکدیگر یک پر شدگی با دوام و محکم بوجود می آورند که می توان ترکیب رنگ آن را تغییر داد تا همرنگ دندان های طبیعی کودک شود. گاهی اوقات پر شدگی های کامپوزیت تنها تحت عنوان کامپوزیت یا رزین پر شده به آنها اشاره می شود.

پر شدگی های کامپوزیتی چه مزایایی دارند؟

پر شدگی های کامپویزیتی گزینه ای فوق العاده در ترمیم های کوچک دندانی هستند. بر خلاف پر شدگی های آمالگام، کامپوزیت به ساختار دندان می چسبد، به این معنا که می توان مقدار کمتری از ساختار دندان را خارج نمود تا ترمیم را انجام داد. بعلاوه، با کمک فرایندی تحت عنوان باندینگ می توان لب پر شدگی ها و ترک ها را ترمیم و اصلاح نمود.

پر شدگی های کامپوزیتی چه محدودیت هایی دارند؟

پر شدگی های کامپوزیتی مزایایی دارند، اما محدودیت هایی هم دارند. پر شدگی های کامپوزیتی با دوام هستند اما نه به اندازه روکش های دندانی. بعلاوه، پس از چندین سال نیاز است تعویض شوند. علاوه بر این، ماده کامپوزیت به مرور زمان می تواند تغییر رنگ پیدا کند یا روی آن لکه ایجاد شود.

قرار گیری مواد کامپوزیتی روی دندان، در کودکان می تواند دشوارتر باشد: زیرا لازم است محیط آن قبل از قرار گیری تمیز و خشک باشد، به این معنا که در طول زمانی که کار انجام می شود نیاز است کودک آرام بماند. این فرایند ممکن است بیشتر طول بکشد، به همین دلیل کودک احساس ناراحتی خواهد داشت. هزینه پر شدگی کامپوزیتی چندان زیاد نیست؛ اما از پر شدگی های نقره بالاتر و خیلی کمتر از روکش ها یا اینله های پرسلاینی هستند.

خلاصه

پر شدگی های کامپوزیتی گزینه ای فوق العاده برای ترمیم های کوچک مینای دندان هستند. هزینه این مواد مقداری بیشتر است، اما بیمار ترمیمی دریافت می کند که رنگ آن شبیه دندان های طبیعی است و شفافیت آن به اندازه مینای دندان طبیعی است، که به بیمار ظاهری فوق العاده می دهد. کامپوزیت نیز ماده ای فوق العاده با دوام است که در برابر شکستگی با فشار ناشی از جویدن مقاوم است.

پر کردن دندان کودکان
پر کردن دندان کودکان

پر کردن دندان با گلاس آینومر

پرشدگی های آینومر موادی همرنگ دندان ها هستند که مانند مواد کامپوزیتی می توانند به مینای دندان ها بچسبند. آنها از ترکیبی از اسیدهای آکریلیک و پودر شیشه خیلی نرم ساخته شده اند که برای پر کردن حفره های دندانی استفاده می شوند، مخصوصاً حفره های روی سطوح ریشه های دندان ها. به طور کلی، آینومرها نوعی ترمیم فوری یا اورژانسی تلقی می شوند و اغلب قبل از چسباندن روکش یا مواد دیگر، به عنوان مواد موقتی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر موقعیت های اورژانسی، آینومرها عموماً در ترمیم دندان های شیری نیز مورد استفاده قرار می گیرند، زمانی که می دانیم نیاز نیست ترمیم زمان طولانی دوام داشته باشد. دندانپزشک ها از آنها برای دندان های شیری استفاده می کنند زیرا قرار گیری آنها روی دندان ها با شرعت انجام می شود، که باعث می شود این فرایند برای بیماران کم سن تر سریع تر و راحت تر انجام شود.

پر شدگی های آینومر چه مزایایی دارند؟

آینومرها مزایای زیادی نسبت به مواد دیگر دارند. قرار گیری آنها به سرعت انجام می شود. به مینای دندان می چسبند، مقدار اندکی فلوراید از خود آزاد می کنند، و به کودکانی که در حال یادگیری مراقبت از دندان های خود هستند کمک می کنند.

پر شدگی های آینومر چه محدودیت هایی دارند؟

بزرگترین محدودیت پر شدگی های آینومر دوام محدود آنها است. پر شدگی های آینومر ترمیم هایی برای طولانی مدت نیستند، آنها وقتی درمعرض فشار زیاد قرار می گیرند مستعد شکسته شدن و ترک خوردن هستند.

خلاصه

آینومرها در محیط های مرطوب بهتر از کامپوزیت ها عمل می کنند اما اگر پر شدگی بزرگی روی سطوح جونده قرار بگیرد، مستعد ساییده یا شکسته شدن است. آینومرهای شیشه ای و رزینی هر دو از نظر رنگ شبیه دندان های طبیعی هستند اما فاقد شفافیتی هستند که مینای دندان یا کامپوزیت دارد.

پر کردن دندان کودکان
پر کردن دندان کودکان

پر کردن دندان با آمالگام

پر شدگی های آمالگام بیشتر از هر ماده ای دیگر که برای پر شدن استفاده می شوند قابل مشاهده هستند. این تا میزان زیادی بواسطه رنگ آنها است. پر شدگی های آمالگام رنگ نقره ای دارند؛ آنها فوق العاده با دوام هستند، و به همین اندازه قابل مشاهده هستند. آمالگام های دندانی با ترکیب فلزاتی مانند نقره، قلع، مس، جیوه، و عناصر فلزی دیگر ساخته می شوند. گرچه آمالگام های دندانی بی خطر هستند، و پر استفاده ترین موادی هستند که برای ترمیم دندان ها استفاده می شوند، اما جیوه موجود در آن نگرانی هایی بوجود آورده است.

پر شدگی های آمالگام چه مزایایی دارند؟

پر شدگی های آمالگام مواد سنتی هستند که برای پر کردن حفره های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد سالها مورد استفاده قرار گرفته اند و مشخص شده است در برابر فشارهای خیلی زیاد جویدن دوام می آورد. بسیاری از دندانپزشکان این ماده را برای ترمیم مینای دندان کودکان ترجیح می دهند زیرا با دوام هستند، در برابر فشارهای زیاد ناشی از جویدن دوام می آورند و کم هزینه تر هستند.

علاوه بر این، آنها در منطقه هایی مفیدتر هستند که آماده سازی حفره در محیطی خشک، هنگام قرار گیری مواد پر کننده دندان، از جمله حفره های عمیق زیر خط لثه، دشوارتر است. با این حال هنوز هم درمانی ارزشمند باقی مانده است زیرا با دوام است، استفاده از آن راحت است، در برابر ساییدگی فوق العاده مقاوم است، و در مقایسه با مواد دیگر نسبتاً ارزانتر است.

پر شدگی های آمالگام چه محدودیت هایی دارد؟

نقطه ضعف استفاده از آمالگام این است که در برخی بیماران پس از قرار گیری روی دندان واکنش حساسیتی به سرماو گرما نشان می دهد. علاوه بر این آمالگام ماده ای است که برای پر کردن دندان استفاده می شود که بواسطه رنگ تیره ای که دارد کمتر از مواد دیگر قابل پنهان شدن است. آمالگام با دوام است، اما اغلب لازم است بخش بزرگتری از دندان طبیعی تراشیده شود تا روی دندان قرار بگیرد زیرا به دندان نمی چسبد، اما داخل آن قرار می گیرد.

خلاصه

آمالگام تاریخچه ای طولانی دارد؛ می توانیم ساییدگی و دوام آن را پیش بینی کنیم. آمالگام می تواند در قسمت های مرطوب نیز قرار بگیرد و این فرایند با سرعتی بیشتر از کامپوزیت قابل انجام است. با این حال، آمالگام تیره است، پس از چندین سال ممکن است منجر به شکستن دندان شود، و می تواند نسبت به دما حساس باشد و در اکثر موارد ممکن است لازم باشد دندان بریده شود تا آمالگام آن تعویض شود.

چه زمانی دندان شیری کودک به جای پر شدن کشیده می شود؟

در اکثر موارد دندانپزشک اطفال درمان پوسیدگی دندان شیری کودک را توصیه می کند. اگر این نوع دندان ها بدون درمان باقی بمانند یا والدین منتظر بمانند تا بیفتند، می تواند باعث شود پوسیدگی درون دندان پخش شود و به دندان های دیگر سرایت کند و منجر به بروز درد در دهان کودک شود. دندانپزشک ها هر مورد را بررسی خواهند کرد تصمیم خود را بر اساس نزدیکی به افتادن دندان خواهند گرفت، اینکه آیا بهتر است دندان احیاء شود، دندان به حال خود رها شود، یا در برخی موارد کشیدن دندان.

پر کردن دندان کودکان
پر کردن دندان کودکان

پر کردن دندان کودکان چگونه انجام می شود؟

دندانپزشکان اطفال، که تنها روی دندان های کودکان کار می کنند، تخصص و تجربه لازم برای ارزیابی و پرداختن به دندان های کودکان را دارند. ابتدا کودک را معاینه می کنند و پیشنهادات خود را در مورد هر موقعیت فردی و بهترین راه برای تکمیل درمان های مورد نیاز ارائه می دهند، خواه قرار باشد در مطب با استفاده از گاز خنده (اکسید نیتروز) انجام شود، یا در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی.

پر کردن دندان کودکان
پر کردن دندان کودکان

چگونه می توان کودک خود را برای پر کردن دندان آماده کرد؟

دندانپزشکان توصیه می کنند قبل از آوردن کودک به مطب دندانپزشکی برای پر کردن دندان این آمادگی را در او ایجاد کنید. البته در درجه اول نیاز است خودتان آرام، خونسرد، و مثبت نگر باشید. در صورت ممکن تنها یکی از والدین که خونسردتر است همراه کودک برود. کافی است اطلاعات اساسی را در اختیار کودک خود قرار دهید، مانند اینکه، قرار است دندانپزشک قند و میکروب ها را از داخل بیرون بکشد. اصلاً درمان را به درد یا تنبیه ربط ندهید (اینکه اگر مسواک نزنی الان باید برای تنبیه به دندانپزشک مراجعه کنی!).

زیرا قرار نیست کودک هیچ دردی احساس کند. با استفاده از مقداری گاز خنده، فریز کردن موضعی، و نیز استفاده هدفون برای مشاهده تلویزیون می توان درمان را بدون درد و دلهره انجام داد. بودن یکی از والدین کنار کودک حین درمان می تواند به آرامش او کمک کند. گاز خنده می تواند برای کودکانی مفید باشد که قرار است همزمان چند دندان آنها پر شود زیرا می تواند از استرس و اضطراب کودک بکاهد، مقداری کاهش دهنده درد باشد، از درد سوزن بکاهد و به کودک کمک کند آرام بنشیند- البته این راهکار برای همه کودکان مناسب نیست.

پس از بازگشت از مطب، برخی کودکان از بی حسی اذیت می شوند. بهترین کار این است که به او اطمینان بدهید این احساس خیلی زود از بین خواهد رفت و مطمئن شوید با گاز گرفتن، خراشیدن، یا مکیدن لب، گونه یا زبان خودد، تا زمانی که هنوز بی حسی وجود دارد به خود آسیب نمی رساند.