آیا تا به حال به حساسیت دندان ها و تحلیل لثه های خود دقت کرده اید؟ ممکن است شما برای کمک به اصلاح لثه های تحلیل رفته خود و پیشگیری از درد و آسیب بیشتر نیاز به پیوند لثه داشته باشد. اگر پیش از این هرگز چیزی در مورد این فرایند به گوشتان نخورده است، نگران نشوید. این یک فرایند کاملاً عادی است که می تواند به شما کمک کند نقص های لثه های خود را ترمیم و اصلاح نمایید و لبخند خود را مجدداً احیاء کنید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیوند لثه و اینکه چطور می تواند به لثه ها و دندان های شما کمک کند یاد بگیرید، در اینجا به بیان اطلاعات مفیدی خواهیم پرداخت.

پیوند لثه چیست؟

اگر لثه های شما از روی دندان هایتان کنار رفته اند، و ریشه دندان های شما در معرض دید قرار دارند، احتمالاً دندانپزشک شما انجام جراحی پیوند لثه را به شما پیشنهاد خواهد داد. این جراحی به گونه ای طراحی شده است که کمک می کند پیشرفت تحلیل لثه ها متوقف شود و جلوی از دست رفتن استخوان یا کل دندان را می گیرد. این فرایند شامل برداشتن یک تکه بافت و استفاده از آن برای پوشاندن ریشه دندان های شماست.

2 - پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟
پیوند لثه

جراحی پیوند لثه چگونه انجام می شود؟

پیوند یک فرایند کاملاً عادی است کع نتایج فوق العاده ای در پی خواهد داشت. این فرایند به شرایط لثه های شما بستگی خواهد داشت و آنچه دندانپزشک شما صلاح می داند بهترین گزینه برای درمان شما خواهد بود. به طور کلی، دو روش وجود دارند که بافت را مستقیماً از سقف دهان (کام یا پلیت) بیمار استفاده می کنند یا دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد از بانک بافت به عنوان منبع پیوند استفاده کند.

در طول این فرایند، از آرام بخش ها برای کاهش درد و ایجاد راحتی بیشتر برای بیمار استفاده می شود. برای جای دادن بافت پیوند برشی ایجاد خواهد شد به گونه ای که بتوان بافت را داخل بافت موجود جای داد. پس از آن، از بخیه استفاده می شود تا حمایت بیشتری ارائه دهد و از حرکت کردن بافت پیوند به اطراف جلوگیری نماید. روند بهبود نسبتاً سریع صورت می گیرد و می توان انتظار داشت تقریباً حدود 6 هفته پس از جراحی طول بکشد.

3 - پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟

انواع فرایندهای پیوند لثه

عموماً، یکی از این سه نوع فرایند پیوند لثه انجام می شود. نوع خاصی که توسط دندانپزشک شما استفاده می شود به وضعیت فردی خود شما و نیازهایتان بستگی خواهد داشت. انواع مختلف فرایندهای پیوند لثه عبارتند از:

پیوند بافت همبند

این فرایند رایج ترین فرایندی است که برای درمان ریشه هایی که در معرض دید قرار گرفته اند استفاده می شود. در طول درمان، یک فلپ از پوست از سقف دهان شما بریده می شود. سپس، بافت همبند زیر اپیتلیال (بافتی از زیر فلپ) برداشته می شود و به لثه های اطراف ریشه ای که در معرض دید قرار گرفته است بخیه زده می شود. وقتی بافت پیوند از سقف دهان (پلیت) برداشته شد، پوست فلپ مجدداً در جای خود بخیه زده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ و کامپوزیت دندان

پیوند لثه آزاد

درست شبیه پیوند بافت همبند، در پیوند لثه آزاد از بافتی استفاده می شود که از سقف دهان گرفته شده است. با این حال، به جای ایجاد فلپ پوستی و برداشتن بافت از زیر فلپ، مقدار اندکی از بافت همبند مستقیماً از پلیت (سقف دهان) برداشته می شود و به بخشی که نیاز به درمان دارد متصل می شود. این فرایند اغلب برای افرادی انتخاب می شود که از ابتدا لثه های نازکی دارند و نیاز دارند بافت اضافی آنها را بزرگتر کند.

پیوند بافت پایه

در این فرایند، بافت از لثه های اطراف دندانی که نیاز به درمان دارد گرفته می شود، به جای آنکه بافت از سقف دهان گرفته شود. فلپ پوستی، که تحت عنوان “بافت پایه” به آن اشاره می شود، برش داده می شود، در حالی که یک لبه آن هنوز به لثه متصل است. سپس لثه رو به پایین یا بالا کشیده می شود تا بخشی از ریشه دندان که پوشش خود را از دست داده است را بپوشاند، سپس همانجا بخشه زده می شود. این فرایند می تواند برای بیمارانی انجام شود که بافت لثه کافی اطراف دندان های خود دارند.

4 - پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟
پیوند لثه

مزایای جراحی پیوند لثه کدامند؟

پیوند لثه نه تنها از دندان ها محافظت می کند، بلکه بافتی محکم و سالم اطراف دندان ها ایجاد می کند تا از هر گونه تحلیل و از دست رفتن استخوانی پیشگیری نماید. علاوه بر این، با پوشش دادن ریشه هایی که پوشش خود را از دست داده اند، می تواند سلامت دهان را بهبود دهد و از پوسیدگی و تحلیل بیشتر آنها پیشگیری نماید. علاوه بر این، جراحی ممکن است حساسیت یا درد هنگام غذا خوردن یا نوشیدن مایعات را کاهش دهد.

برخی افراد حتی با اهداف زیبایی و به منظور بهبود کلی ظاهر خود در پی انجام پیوند لثه هستند. پیوند لثه باعث می شود لثه ها ضخیم تر شوند، و بنابراین دندان ها کوتاه تر و متقارن تر به نظر برسند و لبخند زیباتری برای شما خلق نماید.

چرا پیوند لثه مهم است؟

پس از آنکه بافت لثه تحلیل می رود، اکثر افراد متوجه می شوند بین ریشه ها و مینای دندان های آنها رنگ متفاوتی قابل مشاهده است. مهم تر اینکه، ریشه ای که پوشش روی آن از دست رفته باشد، دارای پایانه های عصبی است که به سطوح نزدیک هستند و گاهی اوقات می توانند منجر به بروز حساسیت نسبت به دماهای بالا شوند. سطوح ریشه نرم تر از مینای دندان ها هستند، بنابراین، وقتی آنها با بافت لثه محافظت نمی شوند، در معرض خطر پوسیدگی ریشه نیز قرار دارند. تا زمانی که پیوند لثه انجام نشود، تحلیل می تواند بدتر شود و منجر به بروز احتمال از دست رفتن دندان شود. با این حال، دندانپزشک شما قبل از انجام هر گونه پیوندی اقدام به اصلاح مشکلاتی خواهد کرد که منجر به بروز تحلیل شده اند. اگر فکر درد انجام پیوند لثه مانع انجام درمانی شده است که شما لازم دارید دهید، به خاطر داشته باشید که گرچه این فرایند ممکن است اندکی منجر به بروز ناراحتی موقت شود، اما با انجام آن دهان سالم تری خواهید داشت و لبخندتان جذاب تر خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ارتودنسي

آیا پیوند لثه درد دارد؟

مقدار دردی که شما پس از جراحی تجربه خواهید کرد به نوع خاص پیوند لثه ای بستگی دارد که برای شما انجام می شود. در صورتی که هیچ بافتی از سقف دهان برداشته نشود، می توانید انتظار داشته باشید ناراحتی اندکی تجربه کنید یا حتی هیچ دردی نداشته باشید. با این حال، در مواردی که بافت همبند از سقف دهان برداشته می شود، می توانید انتظار داشته باشید به مدت چند روز پس از فرایند ناراحتی داشته باشید. داروهای مسکن تجویزی یا داورهای ضد التهاب OTC می توانند به شما کمک کنند چند روز پس از جراحی را راحت باشید.

چه مدت طول می کشد تا پیوند لثه بهبود پیدا کند؟

ممکن است دو هفته طول بکشد تا دهان شما به طور کامل بهبود پیدا کند، اما روز بعد از جراحی می توانید به فعالیت های روزمره خود بپردازید. باید برای مراجعه مجدد به جراح خود یک هفته پس از جراحی برنامه ریزی کنید تا موفقیت آمیز بودن فرایند جراحی و بهبود صحیح شما مورد بررسی قرار بگیرد. دو هفته بعد شما قادر خواهید بود دندان خود را مثل قبل نخ دندان بکشید و مسواک بزنید.

مراقبت های پس از جراحی پیوند لثه برای کاهش درد

برای به حداقل رساندن درد ناشی از انجام پیوند لثه و پرهیز از هر گونه مشکلات ناخواسته، مهم است دستور العمل های زیر را پس از جراحی رعایت کنید.

• برای خونریزی، یک گاز استریل در طرفین محل و نه روی خود آن قرار دهید.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی به مدت 24 ساعد خودداری کنید.
  • از کشیدن لب ها به منظور مشاهده زخم خودداری کنید. زبان خود را از این منطقه دور نگهدارید و پوشش روی آن را برندارید.
  • به مدت دو روز از خوراکی ها و نوشیدنی های داغ اجتناب نمایید، و برای یک هفته نخست تنها غذاها و مایعات نرم مصرف کنید. وقتی به رژیم غذایی عادی خود باز می گردید، هنگام جویدن در اطراف موضع جراحی مراقب باشید.
  • از مسواک زدن یا شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمایید.
  • به مدت 30 روز از نزدیک کردن مسواک به محل جراحی خودداری کنید. وقتی می توانید اطراف منطقه جراحی را مسواک بزنید، از حرکات آرام با مسواک دارای فرچه خیلی نرم استفاده کنید.
  • دهان خود را با دهانشویه هایی آبکشی کنید که 99 درصد میکروب هایی که با آن تماس پیدا می کنند را از بین می برند.
21 - پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟

استفاده از یخ روی موضع جراحی

یخ پس ار انجام جراحی پیوند لثه بسیار کمک کننده است. این بویژه در روز جراحی و روز پس از آن صدق می کند. سرما موجب کاهش التهاب می شود، که به کاهش درد کمک می کند. این کار بعلاوه، حساسیت پایانه های عصبی را کاهش می دهد که به بی حس کردن منطقه جراحی کمک می کند. علاوه بر این، یخ سرعت متابولیزم سلول ها را کندتر می کند، بنابراین اکسیژن کمتری نیاز است. وقتی یخ روی صورت جایی که جراحی انجام شده است قرار می گیرد، می تواند درد و تورم را کاهش دهد. طی 24 ساعت نخست، باید هر دو ساعت روی موضع یخ قرار دهید و هر مرتبه 20 دقیقه آن را روی موضع نگهدارید، این کار را 24 تا 48 ساعت تکرار کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نیش نهفته

با این حال به خاطر داشته باشید استفاده از یخ به مدت خیلی طولانی یا مقدار خیلی زیاد بیشتر از آنکه خوب باشد می تواند آسیب بزند. از آنجا که سرما می تواند عروق خونی را منقبض کند، موجب کاهش جریان خون به محل آسیب دیده می شود. این اتفاق می تواند روند بهبود را کند کند. بنابراین، مهم است که اجازه دهید بافت ها فرصت بازگشت به دمای بدن را داشته باشند قبل از آنکه مجدداً یخ را روی موضع جراحی قرار دهید.

20 - پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟

اجتناب از الکل و تنباکو

الکل موجب رقیق شدن خون می شود، بنابراین لازم است دو روز پس از جراحی از مصرف الکل خودداری کنید.

تنباکو موجب انقباض عروق خونی می شود و روند بهبود را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، می تواند موجب سخت شدن بافت لثه و آسیب های دراز مدت و تحلیل بیشتر در آینده شود، که تأثیرات مثبت فرایند پیوند لثه را منفی خواهد کرد. بهتر است پس از جراحی از مصرف تنباکو خودداری کنید. این را فرصتی برای ترک کلی تلقی کنید که موجب بهبود کل سلامت شما خواهد شد. با این حال، اگر نمی توانید ترک کنید، حداقل به مدت 10 روز از مصرف آن خودداری کنید تا محل جراحی بهبود پیدا کند.

آیا پیوند لثه دائمی است؟

پیوند های لثه برای درمان تحلیل لثه و پیشگیری از آسیب در آینده مؤثر هستند. با این حال، فرایند تضمین نمی کند که مشکلات جدیدی در آینده برای لثه بروز پیدا نکنند. گرچه انجام با دقت مراقبت های دندانی در منزل و چکاپ های دندانی منظم به شما کمک خواهند کرد از بروز آسیب های جدی پیشگیری نمایید که نیاز به جراحی دیگری داشته باشد. در صورت مشاهده تحلیل لثه در نتیجه عادات مسواک زدن نادرست یا بهداشت دهانی ضعیف، مهم است که این مشکل را قبل از فرایند حل کنید. این احتمال نیاز بخ جراحی پیوند لثه دیگر در آینده را کاهش خواهد داد.

مرکز مناسبی را برای درمان بیماری خود انتخاب کنید.

اگر شما درد و سوزش لثه ها، حساسیت دندان ها، یا از بین رفتن پوشش ریشه دندان ها را تجربه می کنید، ممکن است در حال تجربه علائم و نشانه های بیماری و تحلیل لثه هستید. عاقلانه است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص درستی برای شما بدهد. اگر فکر می کنید بیماری یا تحلیل لثه دارید، تعلل نکنید. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.