دلایل اصلی افراد مختلف برای استفاده از درمان ارتودنسی به این مورد برمی‌گردد که وضعیت دندان‌های آنها از لحاظ زیبایی ، عملکرد و سلامتی مناسب نیست. اگر از افراد مختلف بپرسید که چرا مردم به  ارتودنسی دندان نیاز دارند، آن‌ها پاسخ می‌دهند که چون دندان‌های آنها دچار مشکل شده است یا جابجا شده است و به ندرت كاربرد ديگرى آزار اتودنسي را مطرح مى كنند.اما چه تعریفی برای ارتودنسی دندان وجود دارد و چه گزینه‌هایی برای آن نزد متخصص ارتودنسي مطرح می‌شود؟

ما در این مطلب قصد داریم انواع ارتودنسی رایج در بین متخصصین ارتودنسی اشاره کنیم و تأثیر هر کدام از آنها را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید!

1 4 - ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود
ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود

 چرا و چه زمانی افراد به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

 درمان ارتودنسی به دلایل مختلفی مورد نیاز است که بسیاری از آنها از مسئله زیبایی شناسی فراتر رفته و به حوزه سلامت و عملکرد مناسب دندان‌ها مربوط می‌شود. بسته به سن بیماران و نوع درمان مورد نیاز، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب درمان ارتودنسی وجود دارد که انتخاب آنها وضعیت بیمار و همچنین تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد.

 درمان ارتودنسی مداخله گر (Interceptive)

 این شیوه درمانی معمولاً بین کودکان ۷ تا ۱٢ساله، که هنوز ترکیبی از دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی خود را دارند، انجام می‌شود. هدف از درمان ارتودنسی پيشگيرى این است که هرگونه مشکل اولیه به وجود آمده را تشخیص داده و به سرعت آن را اصلاح کنیم. این شیوه می‌تواند از بسیاری از مشکلات پیچیده‌ای که در مسیر زندگی افراد رخ می‌دهند جلوگیری کند. اين موضوع فقط مربوط به مشكلات دندانى نمى شود و مشكلات فكى را تيز دربر مى گيرد.حتى شايد اهميت و كمكى كه اين نوع ارتودنسي مى تواند ارائه كند بيشتر در مشكلات فكى باشد تا دندانى؛ اما معمولا” نقش ارتودنسي پيشگيرى بيشتر در جلوگيرى از نامرتبى دندانها مطرح مى شود تا در جلوگيرى از ناهنجارى هاى فكى. ارتودنسی مداخله‌گر همچنین می‌تواند از سایش دندان‌ها به صورت دندان قروچه و همچنین تخریب لثه‌ها و استخوان‌های آن جلوگیری کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و توصیه های نوروزی

با انجام این ارتودنسي پيشگيرى در حالی که کودک در سن پایین قرار دارد باعث این اطمینان می‌شود که دندان‌های دائمی آنها به صورت ایده‌آل رشد کرده و از برخی مشکلات ارتودنسی برای دندان‌ها جلوگیری می شود. این شیوه درمانی بسیار مؤثر است و از پتانسیل رشد جوانان و کودکان نيز بهره مى گيرد.

2 5 - ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود
ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود

درمان جامع (Comprehensive) ارتودنسی

درمان جامع ارتودنسی زمانی رخ می‌دهد که تمامی دندان‌های دائمی فرد رشد کرده باشند. این روش معمولاً در حدود ۱۲ سالگی انجام می‌شود، اما ممکن است چند سال زودتر و یا دیرتر نیز صورت گیرد. هدف نهایی از این روش درمان ارتودنسی صاف کردن دندان‌ها مى باشد تا از هر گونه بی نظمی و یا بیرون زدگی دندانها در سنین بالاتر جلوگیری شود. دندان‌های متراکم و نامنظم، علاوه بر اینکه ظاهر بدی دارند، فرایند مراقبت از دهان و دندان را نیز بسیار دشوار می‌کنند. بیمارانی که کج شدن دندان‌ها و نامنظمی در آنها درمان نميشود، در نهایت ممکن است با پدیده‌های مانند پلاک، بیماری لثه و پوسيدگى دندان مواجه شوند. ادامه داشتن این فرآیند بدون انجام درمان ارتودنسی مناسب در نهایت باعث ایجاد درد شدید و سایر مسائل جدیدتر می‌شود.

درمان ارتودنسی جامع می‌تواند شامل استفاده از براکت های فلزی ، براکت های سرامیکی شفاف و ارتودنسي نامرئى( مانند اینویزالاین) باشد. با این حال در برخی موارد ممکن است به شیوه‌های درمانی بیشتر نیز نیاز داشته باشد. همزمان با این شیوه‌های درمانی می‌توان از سایر لوازم ارتودنسی مانند پيچ هاى فكى (مينى اسكروها)نيز استفاده کرد. در بدترین حالت می‌توان به سراغ گزینه‌هایی مانند جراحی فک برای اصلاح بایت و بهبود زیبایی صورت رفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انحراف فک پایین (آسیمتری مندیبل) در ارتودنسی
0 4 - ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود
ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود

3 گزینه درمان ارتودنسی موجود برای بیماران

 در اکثر موارد، زمانی که افراد به  ارتودنسی دندان فکر می‌کنند، تمامی شیوه‌های درمانی را در براکت های ارتودنسي فلزى می‌دانند. با این حال با توجه به مشکلاتی که برای بیماران رخ می‌دهد و اهدافی که ارتودنتیست‌ها از درمان خود دنبال می‌کنند، گزینه‌های مختلفی برای استفاده و نصب بر روی دندان‌ها پیشنهاد می‌شود. سه گزینه‌ای که در سطح جامعه بیشترین استفاده را دارند عبارتند از:

  • بریس های فلزی ارتودنسي: این براكت ها رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین شیوه‌ی ارتودنسی به کار گرفته شده مى باشند و از قطعات ضميمه مانند سیم‌ها، براکت ها و بندها بهره مى گيرند. از جمله لوازم اضافی که همراه این براکت ها استفاده می‌شوند، شامل كش هاى ارتودنسي،فنرهاى ارتودنسي و بازكننده هاى فک (اکسپندر) مى باشند.
  • بریس های شفاف سرامیکی: همانند براکت های فلزی، به عنوان یک گزینه دیگر برای اصلاح کردن دندانهای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً از همان متعلقات بهره می‌برند.
  • ارتودنسي نامرئى(اینویزالاین): نگهدارنده های نامرئى(از جمله پلاك هاى اینویزالاین )گزینه ای ایده‌آل برای بیمارانى به شمار می‌روند که ترجیح می‌دهند درمان ارتودنسی آنها کمتر جلب توجه کند. مزایای بسیاری برای این پلاك ها وجود دارند که باعث شده است به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ارتودنسی شناخته شوند. علاوه بر اینکه این وسایل تقریباً نامرئی هستند، هنگام غذا خوردن و همچنین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، می‌توان آنها را از دهان خارج کرد و پس از اتمام کار مجدداً نصب کرد. نگهدارى اين ارتودنسي نامريى نسبت به سایر براکت ها راحت‌تر مى باشد و لازم نیست که از خوردن برخی از غذاهای سخت و چسبناک که برای براکت های فلزی و سرامیکی مشکل‌ساز می‌شوند، اجتناب کرد؛ زیرا در این براکت ها خبری از سیم یا براكت نیست. درمان ارتودنسی با استفاده از ارتودنسي نامرئى(اینویزالاین) به معنی قرار ملاقات کمتر با متخصص ارتودنسی است و در نهایت درمان راحت‌تر است.اما مهمترين مشكلى كه در بكارگيرى اين نوع ارتودنسي وجود دارد اين است كه ارتودنسي نامرئى فقط براى موارد نامرتبى دندانى خفيف قابل اجرا مى باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  متخصص ارتودنسى در فرديس كرج

طبیعتاً، اگر انتخاب با بیمار باشد، به سراغ راحت‌ترین گزینه و کمترین هزینه برای ارتودنسی دندان خود خواهد رفت، اما باید توجه داشت که متخصص ارتودنسی با توجه به نیاز دندان‌های شما و همچنین میزان نامنظمی آنها، شیوه درمان ارتودنسی مناسب را پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد شیوه‌های درمان ارتودنسی با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)