در صورتی‌ که باردار هستید، باید توجه ویژه‌ ای به سلامت لثه و دندان‌های خود داشته باشید. در دوران بارداری میزان هورمون‌ها تا حد قابل توجهی تغییر می‌کنند. این تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به بوی بد دهان، تولید بزاق زیادی یا برعکس خشکی دهان  شود. به همین علت حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ارتودنسی در بارداری

بسیاری از خانمها اطلاع ندارند که می‌توانند درمان ارتودنسی خود را در بارداری ادامه داده و یا حتی آغاز کنند؛.البته بسیاری از افراد نگران درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری هستند اما حتی برای عکس‌ برداری در این دوران، از لباس محافظ استفاده می‌شود که تمام بدن بیمار را پوشانده و اجازه نمی‌دهد تشعشع پرتوی ایکس با بدن مادر یا کودک برخورد نماید.

بارداری خود را به اطلاع ارتودنتیست برسانید

پیش از هر چیز ابتدا باید به متخصص  ارتودنسی خود بگویید که باردار هستید. مسلماً ارتودنتیست در صورت آگاهی به بارداری شما تمهیدات ویژه ‌ای می‌اندیشد و احتمالاً به صورتی برنامه‌ ریزی می‌کند که دوره درمان کوتاه‌تر شود یا از به کار بردن نیروهای سنگین در این دوره اجتناب می کند.

در صورتی که باردار هستید و براکت در دهان دارید، احتمالاً باید به دفعات بیشتری به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه کنید. به علت تغییرات سریع بدن در دوران بارداری سیستم براکت هم از نظر بهداشتی و هم بیومکانیکی باید به دفعات بیشتری تنظیم شود و تحت کنترل باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست دادن زود هنگام دندان های شیری

پیش از درمان ارتودنسی نیز قصد بارداری خود را به متخصص خود اطلاع دهید.

اگر تصمیم دارید در حین درمان ارتودنسی باردار شوید، پیش از هر چیز باید موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید. حتی در صورتی که پیش از بارداری لثه و دندان‌هایتان هیچ مشکلی نداشته‌ اند، ممکن است در دوران بارداری دچار التهاب لثه شوید.اگر از پیش از بارداری از براکت یا الاینر در دهان استفاده می‌کنید، نباید بصورت نیمه کاره آنها را رها کنید. اگر درمان ارتودنسی را شروع کرده ‌اید باید آن را ادامه دهید تا دندان‌هایتان به موقعیت پیشین بازنگردند . در صورتیکه تحمل آنها برایتان دشوار شده می توانید از پزشک خود درخواست کنید که  چند ماه آخر، سیمها را خارج سازد تا تحمل بریس ها قدری راحت تر شود.

دوره درمان ارتودنسی در بارداری را کوتاه‌تر کنید

در صورتی که نگران طول مدت درمان هستید، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که دوره درمان برایتان آسان‌تر شده و زودتر تمام شود.  می‌توانید با رعایت دقیق دستورات ارتودنتیست و مراقبت از اجزا و قطعات براکت، جلوی اخلال در درمان و طولانی‌تر شدن آن را بگیرید. چرا که هر چه اتفاقاتی مانند شکستن یا خم شدن سیم ارتودنسی، درآمدن  براکت و مواردی از این قبیل بیشتر اتفاق بیفتد دوره درمان طولانی‌تر خواهد شد.

تأثیر درمان ارتودنسی بر سلامت دهان و دندان

 درمان ارتودنسی باعث صاف شدن دندان‌ها می‌شود. در صورتی که دندان‌ها کج و نامرتب باشند، ذرات غذا به راحتی بین آن‌ها گیر کرده و به مرور فعالیت باکتری‌ها در آن ناحیه می تواند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه شود. در نظر داشته باشید که با کمی تحمل ، محیط تماس سالم تری را در دهانتان، برای ارتباط با کودک خود ایجاد خواهید کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟

داروها و درمان ارتودنسی

اگر در دوران بارداری نگران مصرف دارو به واسطه درمان ارتودنسی هستید، باید بدانید این درمان هیچ نیازی به مصرف داروی بی ‌حسی یا جراحی ندارد. اگر بخشی از سیستم براکت باعث ساییدگی یا تحریک لثه، گونه یا لب تان میشود، با استفاده از موم یا ژل مخصوصی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید بدون این که هیچ‌ گونه عارضه ‌ای برای شما و کودکتان به دنبال داشته باشد. در صورتی که مشکل ارتودنسی شما جزیی باشد، می‌توانید از الاینر های شفاف برای درمان ارتودنسی استفاده کنید. الاینر شفاف هیچ دردی ایجاد نمی‌کند و باعث تحریک بافت‌های دهان نمی‌شود. همچنین مراقبت از سلامت دندان‌ها و لثه با الاینر شفاف بسیار آسان‌تر است.

آغاز درمان ارتودنسی پیش از تولد کودک

مسلماً پس از تولد کودک فرصت چندانی برای رسیدگی به خود و دندان‌هایتان ندارید. بنابراین اگر در حین درمان ارتودنسی خود،اقدام به بارداری نموده اید؛ درمان خود را به انتها برسانید. در صورتی که قبل از شروع ارتودنسی،باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید؛حتما” قبل از شروع درمان با متخصص خود مشورت کنید

0/5 (0 نظر)