اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند به فرآیند زیبا سازی دندان‌ها و لبخند گفته می‌شود.که بیشتر در دندانپزشکی زیبایی صورت می‌گیرد. در زیبا سازی لبخند، درمان‌های زیر انجام می‌شود:

  • ونیر دندان
  • باندینگ کامپوزیت
  • سفید کردن دندان
  • ریکانتورینگ لثه
DigitalSmileDesign2 1 1 - اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

مؤلفه ‌های زیبایی لبخند

برای ایجاد تناسب و همخوانی دندانهای ترمیم شده، چند فاکتور وجود دارد که دندانپزشک ابتدا آنها را بررسی می‌کند تا برای زیبا سازی لبخند  برنامه ‌ریزی نماید.

طول دندان: طول دندان نشان دهنده جوانی لبخند و دندان‌ها است. با افزایش سن و ساییدگی دندان‌ها در گذر زمان، به‌مرور دندان‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. لبخند لثه ای (لبخندی که در آن بخش زیادی از لثه نمایان می‌شود) علت کوتاه‌تر نشان دادن دندان‌ها باعث پیرتر شدن لبخند و چهره می‌شود. درمان کوتاهی دندان‌ها شامل شکل‌ دهی مجدد و افزایش طول تاج دندانهای جلویی  می‌باشد. برای این کار از باندینگ کامپوزیت یا ونیر ممکن است استفاده شود. همچنین دندانپزشک ممکن است با ایجاد تغییراتی در مارجین لثه ( جراحی لثه) طول دندان‌ها را افزایش دهد. برای این منظور از لیزر نیز می‌توان استفاده کرد. افزایش طول تاج ممکن است بر چهره کلی فرد نیز تأثیر بگذارد. مثلاً افرادی که صورت گردی دارند، دندان‌های بلند مربعی شکل بر لبخند آنها تأثیر گذاشته و صورت آنها باریک تر دیده میشود.

خط لبخند: خط لبخند یک خط فرضی است که هم راستا با لبه‌ های دندان‌های بالا از یک طرف دهان به طرف دیگر کشیده می‌شود. در حالت ایده ‌آل خط لبخند باید منطبق بر انحنای لب پایینی (در هنگام لبخند زدن) باشد. این خط مرجع استاندارد برای کمک به تعیین طول دندان‌ها مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟

نسبت های دندانی: دندان‌ها باید بررسی شوند تا مشخص شود نسبت مناسبی با یکدیگر دارند یا خیر. بیشتر افرادی که لبخند زیبا و جذاب دارند، دو دندان جلویی وسطی آنها هنگام لبخند غالب بوده و نسبت پهنا به طول در آنها چهار به پنج می‌باشد. این نسبت به دندان پزشک کمک می‌کند طول و پهنای دندانهای ناحیه زیبایی لبخند را به بهترین شکل در حالت تعادل و توازن قرار دهد.

مشخصه ‌ها و ویژگی های فردی: دندانپزشک می‌تواند روکش یا ونیر را با مشخصه ‌های مردانه یا زنانه انتخاب کند.

smille design 1 1 - اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

رنگ دندان: بسیاری از افراد پر شدگی آمالگام دندان را دوست ندارند. پر شدگی نقره‌ای یا آمالگام را می‌توان با ترمیم‌های کامپوزیت هم رنگ دندان تعویض نمود. همچنین لکه و تغییر رنگ دندان‌ها را با سفید کردن و بلیچینگ می‌توان اصلاح نمود. برای انجام کارهای زیبایی می‌توان رنگ مورد نظر دندان را انتخاب کرد. دندانپزشک هنگام انتخاب رنگ دندان دقت زیادی به خرج می‌دهد و به رنگ پوست، رنگ مو و رنگ دندان‌های دیگر توجه نموده و براساس آنها بهترین رنگ را انتخاب می‌کند. دندان‌پزشک زیبایی، مهارت ویژه ‌ای در برقراری تعادل بین سفیدی دندان و حس طبیعی بودن لبخند دارد.

نظم دندان‌ها: برای زیبا کردن لبخند باید دندان‌های کج و نامرتب صاف شده و فاصله بین دندان‌ها بسته شود.

پرکردن جای خالی دندان: در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و جای آنها در دهانتان خالی مانده باشد، زیبایی لبخند تا حد زیادی کاهش می‌یابد. همچنین به مرور زمان سیستم دندانی تحت تأثیر قرار گرفته و دندان‌های مجاور جای خالی، کج شده و انحراف پیدا می‌کنند. بنابراین جایگزینی دندان از دست رفته با دندان مصنوعی، ایمپلنت یا بریج برای زیبایی لبخند لازم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر در ارتودنسی

شكستگي دندان ها: لب پر شدگی، شکستگی دندان‌ها تأثیر بدی بر زیبایی لبخند می‌گذارد. تمام این موارد را می‌توان به راحتی با درمان‌های دندانپزشکی مانند باندینگ، ونیر، روکش و ریکانتورینگ اصلاح نمود.

پرتر شدن لبها و گونه: با درمان‌هایی مانند درمان ارتودنسی یا جراحی و فک و صورت می‌توان پیری و بدشکلی پایین صورت را اصلاح نموده و چهره را جوان‌تر کرد.

 

0/5 (0 نظر)