ارتودنسي ثابت

 ارتودنسي ثابت (يا آنچه كه مردم عادى به عنوان سيم كشى دندان مى شناسند) از دو جزء اصلى براكت و سيم تشكيل شده است.انواع مختلفی از براکت ها در حوزه دندانپزشکی و ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آنها به صورت شفاف و برخی نیز به صورت فلزى هستند.تنوع موجود در این موضوع باعث می‌شود که برای انتخاب آنها صلاحیت و ایده‌های مختلفی مطرح شود که در هر کدام از آنها ملاحظات ویژه‌ای وجود دارد. به طور کلی وظایفی که بر عهده یک براکت گذاشته می‌شود، با مواد به کار رفته در آن ارتباط مستقیم دارد و هر چه این مواد از استحکام بالاتری برخوردار باشند می‌توانند وظیفه محوله را به شکلی مناسب ترانجام دهند. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده این ابزارها تلاش می‌کنند که از مواد مختلف و متنوعی در ساخت آنها استفاده کنند.

اما موضوعی که باعث بالارفتن تنوع در براکت شده است این است که بیماران نسبت به نوع خاصی از آن واکنش مثبت نشان می‌دهند و تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند. برخی از افراد به ظاهر این براكت هاى ارتودنسي اهمیت بسیاری می‌دهند و ترجیح می‌دهند که به هنگام استفاده چندان قابل مشاهده نباشد. در طرف مقابل برخی دیگر به مواد فلزی تمایل نشان می‌دهند و حتی عنوان می‌کنند که دوست دارند براکت استفاده شده بیشتر دیده شود. با این حال، شرکت‌های تولید کننده نیز برای استفاده از مواد مختلف توضیحات خاص خود را دارند.

اهمیت موضوع ما را بر آن داشت که به معرفی انواع براکت موجود در بازار بپردازیم و مزایا و معایب استفاده از هر کدام را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک شفاف ارتودنسی
1 - انواع ارتودنسی
انواع براکت ها و روش های ارتودنسی

پایه‌های سنتی با براکت فلزی

 این براکت‌ها جنس فلزی دارند و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.براكت هاى فلزى به عنوان اولین نسل براکت­های ارتودنسی شناخته می‌شوند وشایع‌ترین نوع آنها هستند .استفاده از آنها نيز بسیار راحت‌تر از سایر گزینه‌ها مى باشد. در ساخت این ابزار از فولاد ضد زنگ با درصد مواد آلیاژی بالا استفاده شده است که دارای رنگی براق و  درخشان است. البته برخی از پزشکان از نوارهای رنگی لاستیکى دور آنها مى اندازند که کودکان و نوجوانان نسبت به آنها عکس العمل مثبت نشان دهند. اندازه براکت های فلزی کاملاً منعطف است و با توجه به اندازه دهان فرد انتخاب می‌شود.

مزایا: براکت فلزی نسبت به سایر محصولات استحكام بيشترى دارند؛ استفاده از لاستیک‌های رنگی باعث می‌شود که برای کودکان و بچه‌ها سرگرم کننده باشد؛ و در طراحی آنها خلاقیت‌های مختلفی می‌توان به وجود آورد.

 معایب: بزرگ‌ترین مشکل این براکتها این است که استفاده از آنها بر ظاهر فرد تأثیر منفی دارد و نمی‌توان آنها را مخفی کرد.

0 - انواع ارتودنسی
انواع براکت ها و روش های ارتودنسی

 ارتودنسي شفاف با براکت سرامیکی

 در ساخت اين براکت ها از سرامیک و یا ماده چینی استفاده می‌شود. این نوع براکت‌ها نسبت به براکتهای فلزی مدرن‌تر هستند و در چند سال اخیر بيشترمورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ و طراحی سرامیک و ماده چینی استفاده شده در آن‌ها باعث می‌شود که سازگاری مناسبی بین دندان‌ها به وجود آیند و کمتر جلب توجه می‌کند. این موضوع در مورد بانوان و افرادی که نسبت به ظاهر خود بسیار حساس هستند مناسب است و می‌توانند نسبت به كمتر ديده شدن آنها اطمينان داشته باشند.

براکتهای سرامیکی نسبت به براکتهای فلزی کمتر دیده می‌شود و حتی اگر از سیم‌های رنگی در آنها استفاده شود، می‌توان به شکلی آنها را نصب کرد که سیم‌های زیرین دیده نشود. در مورد براکت سرامیکی ملاحظات متعددی وجود دارد یکی از آنها مراقبت شدید از دهان و دندان است، زیرا این براکتها نسبت به نوع فلزی خود بزرگتر و شکننده‌ترند و به همين دليل اغلب موارد در دندان‌های فك بالا و دندانهاى قدامى به کار گرفته می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشرفت های دانش ارتودنسی در جهت تسریع درمان

 مزایا: نسبت به براکت های فلزی کمتر دیده می‌شوند؛ تعویض آنها بسیار سریع‌تر است؛ رنگ آنها با رنگ دندان همخوانی دارند.

 معایب: از براکتهای فلزی گران‌تر هستند؛ به دلیل ساختار سطحی آنها راحت‌تر رنگ می‌گیرند؛ اگر فرد مراقبت‌های بهداشتی مناسبی نسبت به آنها انجام ندهد ممکن است ظاهر نامناسبی پیدا کنند.(نيازمند نگهدارى بيشترى مى باشند).

2 - انواع ارتودنسی
انواع براکت ها و روش های ارتودنسی

براکت های خود باز شونده

 یکی دیگر از براکتهای ارتودنسی که عملکرد نسبتاً مناسب دارد و برای نظافت کردن نیز آسان است، براکت خود باز شونده است که از موادی مشابه با براکت های سنتی ساخته شده است. این براکتها از یک گیره مخصوص بهره می‌برند که آنها را بر روی دندان‌ها حفظ می‌کنند و جداسازی آن نیز به راحتی صورت می‌گیرد. استفاده از این براکتها باعث می‌شود که بیمار نیاز کمتری به ملاقات با شخص دندانپزشک داشته باشد دوره درمانی آن بسیار راحت‌تر است. البته استفاده از این ابزارها ممکن است با مشکلاتی نیز همراه باشد که مهم‌ترین آن‌ها تنظیم فشار اعمالی بر روی دندانها است. در واقع اگر بیمار نتواند فشار مناسبی بر روی دندان‌ها ایجاد کند، ممکن است در قرارگیری آنها در محل مناسب دچار مشکل شده و فرآیند درمان آن مختل شود.

 مزایا: در این براکت به دلیل باز شدن سریع و راحت، امکان تجمع پلاک و مواد آلوده کننده بسیار کمتر است بنابراین نگهدارى آنها آسان‌تر است. با توجه به اینکه در این ابزارها از یک کلیپس به جای نوار الاستیک استفاده می‌شود، جابه جا کردن و تغییر مکان آن نسبت به براکتهای سنتی سریعتر است و فرد مشکل چندانی از این لحاظ احساس نخواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی ضروری است؟

 معایب: برخی از افراد معتقدند که استفاده از کلیپس باعث شده که این براکتها نسبت به براکتهای سنتی برجسته‌تر باشد و تأثیر بیشتری بر ظاهر فرد داشته باشند.

download - انواع ارتودنسی
انواع براکت ها و روش های ارتودنسی

 براکت لینگوال

 این نوع براکت طراحی بسیار ویژه‌ای دارند و اغلب برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت بسیاری می‌دهند به کار گرفته می‌شود. با وجود اینکه در کارآیی این نوع براکت‌ها با براکتهای سنتی تفاوتی وجود ندارد، اما محل نصب آن به پشت دندانها برمی‌گردد و عملاً توسط افراد دیگر دیده نمی‌شود. استفاده از این گزینه تأثیر خوبی بر روی زیبایی فرد دارد اما ممکن است در استفاده از آن مشکلاتی وجود داشته باشد و تمیز کردن آنها نیز سخت‌تر است.

 مزایا: براکت  لینگوال دیده نمی‌شود؛ عملکردی همانند سایر براکتها دارد.

 معایب: استفاده از آنها (بخصوص براى زبان)ممکن است کمی آزاردهنده باشد؛ بمیز کردن و نظافت آنها بسیار مشکل است.

براکت های شفاف  پلاستیکی

 آخرین مدل از براکتهای مورد استفاده در ارتودنسی، براکتهای شفاف یا پلاستیکی هستند که در طراحی و ساخت آنها از مواد کامپوزیتی به صورت شفاف استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که  ظاهر فرد توسط این ابزارها چندان تحت تأثیر قرار نگیرند و از نمای دور کمتر دیده می‌شود. البته استفاده از این ابزارها برای افرادی که به توتون و استعمال دخانیات عادت دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا به مرور زمان باعث تغییر رنگ آنها شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع براکت استفاده شده در ارتودنسی مى توانيد به سایر مطالب وب سایت ما مراجعه کنید و برای مشاوره در این زمینه با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)