مراقبت از دندان ها کار پر هزینه یا پر زحمتی نیست، از طرف دیگر، این کار نوعی درمان محسوب نمی شود. اگر اینطور به نظر می رسد که شما همواره در حال توجه به بهداشت دهان خود هستید، در صورتی که مشکلی بروز پیدا کند، احتمالاً بزرگترین مشکل ممکن است. به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله به اقدامات پیشگیرانه و درمانی اشاره کنیم که با کمک آنها می توانید مینای دندان خود را برای همیشه سالم و قوی نگه دارید. بعلاوه، همه می خواهند دندان هایی سفید و صاف داشته باشند، اما هیچ یک از اینها مهم نیست اگر کار از پایه مشکل داشته باشد. مینای دندان سفید و قوی کلیدی برای داشتن لبخندی سفید و زیباست.

1 3 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

نسبت به خمیر دندان خود سخت گیر باشید.

همه خمیر دندان ها شبیه یکدیگر ساخته نمی شوند. به منظور محافظت و تقویت دندان های خود، از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید؛ فلوراید به بازسازی مجدد مینای دندان ضعیف شده کمک می کند و علائم اولیه پوسیدگی دندان را از بین می برد. خمیر دندان هایی که حاوی سدیم کلراید، کلسیم حل شده، فسفات، و یون های فلوراید هستند، اگر به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده شوند، قادرند تا 3 درصد از کاهش سختی مینای دندان در نتیجه مصرف نوشابه بکاهند و زمانی که به عنوان درمان ترمیمی استفاده شوند قادرند تا 12 درصد سختی و مقاومت از دست رفته مینای دندان در نتیجه مصرف نوشابه را به آن بازگردانند. زمانی که برای خرید خمیر دندان مراجعه می کنید، به دنبال خمیر دندانی باشید که مواد معدنی از دست رفته دندان را به آن بازگرداند یا حداقل حاوی فلوراید باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسى و ميوه هاى بهارى
2 3 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

آدامس فاقد شکر بجوید.

حتی جویدن آدامس نیز محسنات خود را دارد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف انجمن دندانپزشکان آمریکا، جویدن آدامس به طور کلی قادر است ترشح بزاق در دهان را افزایش دهد و اگر پس از صرف غذا آدامس بجوید، افزایش ترشح بزاق می تواند کلسیم و فسفاتی که برای تقویت مینای دندان لازم است را فراهم سازد، بعلاوه می تواند به خنثی کردن و نیز شستن اسیدهای تولید شده در نتیجه در هم شکستن و تغییر ساختار غذا توسط باکتری ها کمک کند. شما در پی رهایی از شر این اسید هستید زیرا می تواند موجب پوست پوست شدن و نیز خراشیده شدن مینای دندان شود. بعلاوه، تحقیقات حاکی از آن است که جویدن آدامس فاقد شکر به مدت 20 دقیقه پس از صرف غذا می تواند مانع پوسیدگی دندان شود. در پی آدامس هایی باشید که حتماً در مواد تشکیل دهنده آنها عوامل فعالی وجود دارند که می توانند دندان ها را مجدداً معدنی کنند و پوسیدگی و پلاک و التهاب لثه ها را کاهش دهند.

3 3 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

از مصرف قند و شکر و نشاسته خودداری کنید.

غذاهایی که برای مدت زمان طولانی به دندان ها می چسبند- مانند شیر، بستنی، عسل، شکر، نوشابه، میوه های خشک، کیک، بیسکوییت، آبنبات، قرص های نعنا، غلات خشک و چیپس- بیشتر از غذاهایی که به راحتی با بزاق شسته می شوند موجب پوسیدگی دندان می شوند. هر ماده خوراکی حاوی مقادیر زیاد قند و نشاسته می تواند مضر باشد زیرا در دهان باکتری تولید می کند که می تواند به مینای دندان حمله کند زیرا باکتری از این ترکیبات تغذیه می کند. وقتی این اتفاق می افتد، اسید تولید می شود، که موجب تغییر رنگ، حساسیت و تضعیف مینای دندان خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی پانورامیک
4 2 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

مصرف مواد مغذی خود را افزایش دهید.

اگر غذاهای مقوی بخورید، خود بدن قادر است مینای ضعیف شده دندان را تقویت کند. محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر، سرشیر، سرشار از کلسیم و فسفر لازم برای تقویت و معدنی کردن مینای دندان هستند (فقط حتماً بعد از خوردن آنها مسواک بزنید)؛ علاوه بر این فواید، ترشح بزاق را نیز افزایش می دهند، که در برابر باکتری ها قدرت بازدارندگی دارند و کمک می کنند سطح PH دهان متعادل باقی بماند. کرفس از جمله غذاهای پاک کننده است، به این معنا که فیبر زیاد آن با پاک کردن سطح دندان، به محافظت از مینای آن کمک می کند؛ در واقع، فرایند جویدن ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد و لثه ها را نیز ماساژ می هد. توت فرنگی ها به طور طبیعی سرشار از ویتانین C و آنتی اکسیدان هستند، که می توانند سلامت عمومی بدن را ارتقاء دهند. شاید تعجب کنید اگر بشنوید پروتئین های حیوانی مانند گوشت مرغ و گاو برای سلامت مینای دندان مفید هستند زیرا حاوی فسفر، کلسیم و منیزیم هستند.

5 1 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

درست مسواک بزنید.

برای حفظ مقاومت و استحکام مینای دندان، توصیه می شود دو مرتبه در طول روز (و نیز پس از صرف هر یک از غذاهای ذکر شده که به مینای دندان آسیب می رسانند) با یک مسواک نرم مسواک بزنید. هر سه یا چهار ماه، یا حتی اگر فرچه مسواک شما زودتر پوسیده شد، مسواک خود را تعویض کنید. مهم تر از همه اینکه، از تکنیک صحیح استفاده کنید. حین مسواک زدن، مسواک با لثه ها زاویه 45 درجه داشته باشد و حرکات کوتاه چرخشی داشته باشد و تمام سطوح داخلی، بیرونی و سطح جونده دندان ها را مسواک بزنید. برای دسترسی به سطوح داخلی دندان های جلو، مسواک را به صورت عمودی خم کنید و چند حرکت بالا و پایین انجام دهید. مسواک زدن روی زبان را فراموش نکنید. این کار باعث می شود باکتری ها از بین بروند و برای مدت زمانی طولانی تر دهان خنک باقی بماند. برای برداشتن پلاک دندان ها، غذا و باکتری بین دندان ها به طور منظم نخ دندان بکشید و برای چکاپ و پاکسازی تخصصی دندان ها مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن

نکته: با دندان های خود سخت برخورد نکنید. محکم یا سریع مسواک زدن می تواند موجب ساییدگی مینای دندان شود. همین اتفاق در صورت مسواک زدن دقیقاً پس از صرف غذاهای شیرین یا اسیدی مانند مرکبات نیز رخ می دهد. این غذاها موجب نرم شدن مینای دندان می شوند و آسیب به دندان ها را ساده تر می کنند؛ بین خوردن این نوع غذاها و مسواک زدن حداقل یک ساعت فاصله بیاندازید.

6 - روش های تقویت مینای دندان
روش های مقاوم سازی مینای دندان

مشکلات مربوط به دستگاه گوارش را برطرف کنید.

فرایندها و عملکردهای درون بدن، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید به یکدیگر وابسته هستند. اگر سوزش معده شدید دارید، اسید معده می تواند به دهان برسد و به طور جدی موجب آسیب به دندان ها شود. برای درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

از ساییدن دندان های خود روی یکدیگر (دندان قروچه) خودداری کنید.

براکسیسم یا دندان قروچه شرایطی است که در آن فرد گاهی اوقات دندان ها را حتی به صورت غیر ارادی در طول روز یا شب روی یکدیگر فشار می دهد. این عادت به مرور زمان می تواند موجب ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان، یا حتی شکستن و لب پر شدن دندان شود. برای محافظت از دندان ها در برابر این عادت به دندانپزشک مراجعه کنید تا محافظ دندان مناسب شما را معرفی کند.

0/5 (0 نظر)