ارتودنسي دندان یک شیوه تخصصی برای مقابله با ناهنجاری‌های فك و بى نظمى هاى دندانى است که معمولاً توسط  متخصص ارتودنسي انجام می‌شود و مدت درمان آن نسبت به ساير درمان هاى دندانپزشكى بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از این درمان حساسیت‌های زیادی داشته باشد و حتی هزینه‌های ارتودنسي نسبت به درمان‌های معمولی درمان دهان و دندان بالاتر باشد. در حال حاضر درمان ارتودنسی با شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که در هر کدام از آنها از تجهیزات و وسایل مختلفی استفاده می‌شود، اما نکته‌ای که باعث تفاوت بین شیوه‌های مختلف شده است معمولا” ديد وسليقه متخصص ارتودنسي  است.

 در مورد درمان ارتودنسی چند اشتباه رایج و به نوعی شایعاتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد شناخت کافی نسبت به این پدیده نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم  تعدادى از این برداشت هاى اشتباه را بررسى كرده و شکل صحیح آنها را بیان کنیم. بنابراین با ما همراه باشید!

1 6 - ارتودنسي دندان و شايعات موجود!
ارتودنسي دندان و شايعات موجود!

هر کسی که توانایی نصب بریس ارتودنسي را داشته باشد می‌تواند درمان ارتودنسی را انجام دهد!

 در حالی که برخی از دندانپزشکان عمومی و شرکت‌های فروشنده وسايل ارتودنسي ادعا می‌کنند که آموزش‌های پیشرفته ارتودنسي را گذرانده‌اند و می‌توانند این درمان را انجام دهند،  باید توجه داشت که انجام هر عملی بر روی دندان‌ها به شناخت کافی از نحوه عملکرد آنها نیاز دارد. درمان ارتودنسی نیز از این موضوع مستثنى نیست و باید انجام آن توسط یک متخصص ارتودنسی انجام شود. انجام ارتودنسی دقيق به شناخت کامل تاج و ریشه دندان‌ها ، نحوه قرارگیری آنها و آناليز نيروهاى وارد بر آنها نیاز دارد و متخصص ارتودنسي صلاحيت اين را دارد كه تشخیص دهد محل مناسب دندان‌ها و نحوه قرارگیری آنها بايد به چه شکل باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دكتر ارتودنسى خوب كيست؟

 درمان ارتودنسی خیلی گران است!

ارتودنتیست‌ها متخصصین  درمان ارتودنسي هستند که برنامه‌های درمانی ارتودنسي خود را با دقت بالا تنظيم مى كنند و با توجه به پیچیدگی هاى روند درمانی، قیمت درمان ارتودنسی را مشخص می‌کنند. در حقیقت هزینه‌ی درمان آنها به طور مستقیم با پیچیدگی فعالیت آنها در ارتباط است. کسانی که به این شیوه درمانی آشنایی دارند می‌دانند که در موارد ساده فقط چند ماه لازم است تا دوره درمان تکمیل شود؛ در حالی است که در موارد بسیار دشوار ممکن است انجام ارتودنسي چندین سال به طول بينجامد. به همین دلیل شاهد هستیم که هزینه‌ی درمان ارتودنسی ممکن است از قیمت‌های بسیار بالا تا قیمت‌های نسبتاً پایین تغییر کند و بیشتر به نیاز بیمار بستگی دارد.

0 7 - ارتودنسي دندان و شايعات موجود!
ارتودنسي دندان و شايعات موجود!

برای تکمیل روند درمان، به بازبینی هاى منظم نیاز ندارم!

 واقعیت این است که انجام هر فرآیند پزشکی و دندانپزشکی به تکمیل روند درمان و نظارت مداوم نیاز دارد.یک ارتودنتیست به شکل دقیق برنامه‌های مناسبی را تنظیم کرده و طول دوره درمان ارتودنسي را مشخص می‌کند.بر اساس اين برنامه درمانى نيز قرار ملاقات يا ويزيت هايى را براى فرد تعيين مى كند كه براى موفقيت در درمان،رعايت منظم اين روند  ويزيت هاى  ارتودنسي ضرورى است.ممكن است لازم باشد در چند جلسه اول  بیمار در فاصله زمانی کوتاه‌تری به متخصص ارتودنسي خود مراجعه کند؛ اما زمانی که وضعیت دندان‌ها به ثبات نسبی رسید، ارتودنتیست به بیمار اجازه می‌دهد که فاصله زمانی خود را  افزایش دهد. در هر حالت نظارت مداوم بر روند ارتودنسي دندان ضروری است.

درمان ارتودنسی چندین سال طول می‌کشد!

 شیوه درمان ارتودنسی دندان ها شامل حرکات دقیق و کنترل شده مى باشد که حرکت آنها را به موقعیت‌های مناسب هدايت می‌کند و در نهايت پس از طی دوره درمان بايستى  دندان در محل مناسب خود قرار بگيرد. حال این مورد ممکن است از چند ماه در موارد ساده تا چند سال در پیچیده‌ترین موارد طول بکشد. بنابراین نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد که همه شیوه‌های درمانی ارتودنسي دندان ها چندین سال طول می‌کشد. بهرحال فردی که ارتودنسي انجام می‌دهد، مشکلی بابت انجام کار و فعالیت روزانه نخواهد داشت و می‌تواند کارهای خود را به شکل مناسب انجام دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش ارتودنسی در درمان ایمپلنت
2 5 - ارتودنسي دندان و شايعات موجود!
ارتودنسي دندان و شايعات موجود!

 درمان ارتودنسی صرفاً زیبایی است!

 بسیاری از افراد تصور می‌کنند که درمان ارتودنسی صرفاً به خاطر بهبود ظاهر و انجام زیبایی صورت می‌گیرد. اما هنگامی که دندان‌ها و فک در یک وضعیت مناسب قرار می‌گیرند و نحوه اعمال فشار آن در حالت ایده آل باشد، عملکرد دندان‌ها بصورت طبيعى (مانند جویدن) انجام می‌شود و فرد مشکلی نخواهد داشت.

ارتودنتیست‌ها فقط بریس فلزی ارائه می‌دهند!

 ارتودنتیست‌ها برای کسب مهارت در زمینه فعالیت خود سال‌ها آموزش و تمرین را تجربه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که آنها با استفاده از ابزارهای موجود بهترین شیوه را برای درمان ارتودنسی انتخاب کنند. ابزارها شامل بریس های فلزی و همچنین طیف وسیعی از لوازم دیگر (دستگاه‌های طراحی شده برای حرکت دندان‌ها) مى باشند که می‌تواند ثابت یا قابل جابجایی باشند. بنابراین ارتودنتیست‌ها معمولاً ابزارخاصی را به بیمار خود تحمیل نمی‌کنند و انتخاب بریس و جنس آن با توجه به وضعیت مالی وهمچنین انتخاب فرد بیمار صورت می‌گیرد.امروزه ارتودنسي نامريى در افرادى كه تمايل به ديده شدن براكت هاى فلزى ندارند،كمك كننده است.

 درمان ارتودنسی فقط برای کودکان قابل استفاده است!

 یکی از مهمترین مزایای شیوه درمان ارتودنسی این است که همه افراد در محدوده سنی مختلف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. شاید در نگاه اول ممكن است  این روش برای کودکان و نوجوانان كاربردى تر به نظر برسد و احساس شود که آن‌ها می‌توانند بهره بیشتری از آن ببرند؛ اما جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۴ نزدیک به یک و نیم میلیون نفر بزرگسال توسط ارتودنتیست‌های ایالات متحده درمان شده‌اند. بنابراین می‌توان همین نسبت را به کشورهای دنیا نیز عمومیت بخشید. در حقیقت آموزش، تخصص و تجربه یک ارتودنتیست می‌توانند کمک کنند که افراد مختلف به راحتی بهترین نتایج را از درمان ارتودنسی دریافت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک متحرک ارتودنسی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه درمان ارتودنسی و آشنایی بيشتر با ارتودنسي و ارتودنتیست ( متخصص ارتودنسي ) مى توانيد به آرشيو مقالات ما مراجعه نماييد.

5/5 (1 نظر)