آیا دندان های شما هم کج هستند؟ آیا این موضوع باعث ناراحتی شما شده است؟

اکثر افراد با براكت های فلزی سنتی آشنایی دارند که در سیستم آنها از براکت ها و سیم ها استفاده می شود تا به آرامی دندان ها را به محل مطلوب و دلخواه خود جابجا نمایند. گرچه این فرایند نتایج فوق العاده ای دارد، برخی بیماران در پی رویکردی متفاوت و مجزا برای صاف و یکدست کردن دندان ها هستند، یا اینکه نگرانند فرایند صاف کردن دندان ها با بریس ها باعث فلزی به نظر رسیدن لبخند آنها، و در نتیجه باعث بدتر شدن اوضاع شود. فن آوری دندانپزشکی مسیری طولانی پیموده است و اکنون بسیاری از ارتودنتیست ها قادرند برای صاف کردن دندان ها درمانی ارائه دهند که کمتر از بریس ها جلب توجه کند با این حال، همان نتایج مطلوب را در پی داشته باشد.

روش های صاف کردن دندان ها بدون استفاده از بریس ها

این روش ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند و به طور کلی پنج روش را در بر می گیرند.

پلاك های شفاف

اینویزیلاین Invisalign

1 2 - صاف کردن دندان ها بدون براكت هاى ارتودنسى
صاف کردن دندان بدون براكت ارتودنسى

 

شناخته شده ترین درمان ارتودنسی که کمترین نمود ظاهری را دارد، الاینرهای اینویزیلاین هستند. در این روش از یک دسته الاینرهایی استفاده می شوند که غیر قابل مشاهده هستند و کاملا روی دندان ها قرار می گیرند و به آرامی آنها را به محل دلخواه جابجا می کنند. اینویزیلاین ها نسبت به بریس های فلزی بهداشتی تر هستند و کمتر آزار دهنده هستند. برای غذا خوردن، نوشیدن یا در برخی شرایط اجتماعی می توان آنها را خارج نمود. هر پلاك شفاف حدود 2 هفته استفاده می شود سپس پلاك جدید جایگزین آن می شود و به تدریج و به آرامی ظرف مدت 12 تا 24 ماه دندان ها را صاف خواهند کرد. اینویزیلاین پیشرفته ترین فن آوری ارتودنسی در سراسر دنیاست که هر بار نتایج قابل توجهی در پی خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع نگهدارنده های ارتودنسی

الاینرهای اینمن Inman Aligner

2 2 - صاف کردن دندان ها بدون براكت هاى ارتودنسى
صاف کردن دندان بدون براكت ارتودنسى

این نوع الاینرها سریع تر از الاینرهای دیگر عمل می کنند و تقریبا ابزاری غیر قابل مشاهده هستند که می توان بدون بریس ها از آنها برای صاف کردن دندان ها استفاده کرد. از این الاینرها تنها می توان برای صاف کردن دندان های جلو استفاده نمود، اما تنها ظرف مدت 6 هفته به نتیجه خواهند رسید. برای هر ردیف دندان جلو یک ریتینر شفاف متحرک به صورت سفارشی و دست ساز ساخته می شود.

ارتودنسی فوری

روکش های دندانی Dental crowns

3 2 - صاف کردن دندان ها بدون براكت هاى ارتودنسى
صاف کردن دندان بدون براكت ارتودنسى

 

در تبليغات گفته مى شود كه این ابزارها بدون نیاز به بریس ها قادرند “ظاهر” دندان ها را صاف و هم راستا کنند ولى در این روش به جای آنکه دندان ها واقعا به جای مطلوب خود حرکت کنند، ناهماهنگی های  بین دندان ها  با قرار دادن یک روکش صاف مى شود.چون سلامت دندانها معمولا” به مخاطره مى افتد اين شيوه غالبا” شيوه اى قابل قبول نيست.

ونیرهای دندانی  Dental veneers

4 2 - صاف کردن دندان ها بدون براكت هاى ارتودنسى
صاف کردن دندان بدون براكت ارتودنسى

 

راه دیگر برای دستیابی به لبخندی زیبا و دندان هایی صاف بدون استفاده از بریس ها، قرار دادن ونیرهای دندانی روی دندان ها است. ونیرهای پرسلن به صورت تک تک روی هر یک از دندان ها قرار می گیرند تا ظاهر را بهبود ببخشند و نقص ها را بپوشانند. ونیرها باعث می شوند دندان ها صاف و کاملا سفید دیده شوند و از این طریق بهبود چشمگیری در لبخند فرد ایجاد خواهند کرد. ونیرهای پرسلاین از جنس سرامیک نیمه شفاف یا پرسلاین بسیار نازک هستند به همین دلیل کاملا طبیعی به نظر می رسند، جلب توجه نمی کنند و در صورت لزوم قادرند رنگ و اندازه ی دندان ها را تغییر دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد روکش های دندانی بدانید

باندینگ یا بستن دندان ها Dental bonding

5 2 - صاف کردن دندان ها بدون براكت هاى ارتودنسى
صاف کردن دندان بدون براكت ارتودنسى

 

در این روش بدون استفاده از بریس ها می توان تنها  دندان ها را صاف و یکدست نمود بويژه اگر قبلا” شكل و رنگ دندانها نيز دچار مشكل بوده باشد.لازم به ذکر است که این روش تنها برای اصلاحات اندک قابل استفاده است. این فرایند عبارت است از درآوردن دندان به شکلی جدید با استفاده از مواد انعطاف پذیر خاصی که همرنگ دندان ها هستند.

دلایل عدم استفاده از بریس ها

علاوه بر تمایل شخصی بیمار، ممکن است مشکل او با استفاده از بریس ها به بهترین نتیجه نرسد. به عنوان مثال، در برخی بیماران تنها یک دندان نسبت به بقیه ی دندان ها صاف نیست، در برخی موارد دیگر دندان ها روی یکدیگر همپوشانی دارند. در هیچ یک از این موارد، استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین وضعیت ایده آلی ایجاد نخواهد کرد، اما ونیرهای كامپوزيتى يا پرسلن ممكن است بتوانند  مشکل را برطرف سازند. نمونه ی دیگر، که تقریبا در بسیاری افراد قابل مشاهده است، دندان نیش است که بیشتر از سایر دندان ها خود را نشان می دهد و فرصتی فوق العاده برای صاف کردن دندان ها ایجاد می کند. با استفاده از ونیرهای پرسلن به راحتی می توان ظاهر و شكل اين دندان ها را اصلاح نمود.

از آنجا که علل کج شدن دندان ها متنوع هستند، تنها نکته ی مهم واکنش بیمار است. در بسیاری از موارد می توان با استفاده از یک  ونیر كامپوزيتى يا پرسلنى، تنها ظرف مدت چند روز، لبخندی زیبا خلق کرد. ونیرهای پرسلن معمولا در دو جلسه ی تقریبا 90 دقیقه ای، و کاملا بدون درد کار گذاشته می شوند. به لطف تکنیک های دندانی نوینی که برای برش لبه های دندان ها ابداع شده اند، به راحتی می توان ونیرها را با دست ساخت تا ظاهر و رنگ دندان های بدشكل را به سرعت و بدون درد اصلاح نمود. در برخی موارد نادر ممکن است نیاز باشد از یک دارو برای بی حسی موضعی استفاده کرد تا بیمار هیچ درد و ناراحتی نداشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک شفاف ارتودنسی

فواید صاف کردن دندان ها بدون بریس ها

صاف و هم راستا کردن دندان ها با یا بدون استفاده از بریس ها، ظاهر و در نتیجه اعتماد به نفس فرد را بهبود می بخشد. اما صاف کردن دندان ها بدون بریس ها فواید دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • این روش ها معمولا غیر قابل مشاهده هستند، بنابراین زندگی اجتماعی و شغلی فرد را کمتر تحت تاثیر قرار می دهند.
  • سرعت آنها بیشتر از بریس ها است، گاهی اوقات درمان فوری محسوب می شوند.

اما نكته اساسى كه نبايستى از ديد و تاكيد دور بماند اين است كه اينگونه تكنيك ها به هيچ عنوان نبايستى سلامت دندان را به مخاطره بيندازند و براى فرد مشكل ساز شوند.

0/5 (0 نظر)