هدف اصلی بیشتر افراد از درمان ارتودنسی دستیابی به لبخندی زیبا و دندان‌هایی صاف و مرتب است. بسیاری از افراد معتقدند شکل نامناسب دندان‌هایشان بر حرفه شان نیز تأثیر می‌گذارد. اما درمان ارتودنسی فوایدی فراتر از این هم دارد.

1 - فواید درمان ارتودنسی

فواید ارتودنسی

حفظ بهداشت دهان

در صورتی ‌که دندان‌هایتان کج و بهم ریخته بوده و همراستا نباشد، تمیز کردن آنها با مسواک و نخ دندان کار دشواری است و معمولاً نمی‌توانید به خوبی آن را تمیز کنید. در صورتی که نتوانید بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید ذرات غذا بین دندان‌ها گیر کرده و باکتری‌ها از آنها تغذیه می‌کنند. در اثر فعالیت باکتری‌ها بوی بدی ایجاد می‌شود در نتیجه ممکن است دائماً دهانتان بوی بدی بدهد و رنگ دندانها خیلی زود زرد شود.

2 - فواید درمان ارتودنسی
فواید درمان ارتودنسی

پیشگیری از پوسیدگی دندانى:

در دندان‌هایی که به هم فشرده و کج و نامرتب هستند (شکل بالا) و یا بین آن‌ها فاصله وجود دارد و یا دندان‌هایی که از جایگاه نامناسبی بیرون زده و یا نهفته مانده ‌اند، تمیز کردن دشوارتر بوده و در نتیجه ذرات غذا، پلاک و باکتری‌ها بین آنها تجمع می‌یابد. نتیجه آن تولید اسید و از بین رفتن مینای دندان است که حاصل آن را به صورت پوسیدگی دندان و کرم خوردگی مشاهده می‌کنید. در صورتی ‌که دندان‌هایتان صاف و مرتب باشند احتمال پوسیدگی دندان کمتر می‌شود چرا که به خوبی تمامی سطوح دندان را می‌توانید تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستگاه های فانکشنال در ارتودنسی

پیشگیری از التهاب لثه

طبق آنچه گفته شد، در صورتی‌ که دندان‌ها صاف و همراستا نباشند تجمع پلاک و باکتری‌ها به علت عدم دسترسی مسواک به سطوح مختلف دندان‌ها افزایش می‌یابد. تجمع پلاک و باکتری‌ها در مرز لثه باعث تحریک بافت لثه و التهاب آن می‌شود. التهاب لثه در صورتی که زود شناسایی و درمان نشود گسترش یافته و ممکن است به دندان‌های مجاور و استخوان زیرین برسد. التهاب لثه علاوه بر این که بوی بدی ایجاد می‌کند، باعث پس روی لثه و استخوان می‌شود. این وضعیت قابل جبران نیست و در صورتی که بخش زیادی از استخوان فک تحلیل رفته باشد تنها با عمل پیوند استخوان می‌توانید آن را جبران کنید. پس‌روی لثه از اطراف دندان باعث بدتر شدن وضعیت شده و ذرات غذا بیشتر در شیار ایجاد شده بین دندان و لثه گیر می‌کنند و فعالیت باکتری‌ها سهولت بیشتری پیدا می‌کند در نتیجه پوسیدگی دندان نیز اتفاق می‌افتد.

3 - فواید درمان ارتودنسی

جلوگیری از اختلال مفصل گیجگاهی فکی

در صورتی که دندانها بر یکدیگر جفت نباشند و نسبت به هم  موقعیت مناسبی نداشته باشند، هنگام جویدن غذا و بسته ‌بودن فکها بر بخشی از آنها فشار بیش از حد وارد می‌شود. این عدم توازن نیرو باعث تحت فشار قرار گرفتن مفصل فک می‌شود. فک از عضله ها، استخوان‌ها و تاندون‌هایی تشکیل شده است که برای همراستایی فکها و عملکرد درست جویدن و صحبت کردن طراحی شده‌ اند. در صورت ناهمراستایی فکها عضلات و مفصل فک در اثر فعالیت مداوم و فشار نامتناسب دچار مشکل می‌شود. مشکلات مفصل گیجگاهی فکی را ممکن است به صورت درد فک، صدا کردن فک هنگام باز یا بسته شدن و یا صحبت کردن تجربه کنید. بادرمان ارتودنسی و همراستایی دندان‌ها و فکها از بروز این مشکلات جلوگیری می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییر رنگ دندان در ارتودنسی
4 - فواید درمان ارتودنسی

برطرف ‌شدن مشکلات تنفسی

ناهمراستایی فکها علاوه بر این که باعث مشکلات مفصل فک می‌شود، می‌تواند منجربه باریک شدن مسیر تنفسی و ایجاد وقفه‌ های تنفسی در حین خواب (اپنه) شود. وقفه تنفسی در حین خواب به اختلالی گفته می‌شود که در اثر انسداد مسیر تنفسی در حین خواب اتفاق می‌افتد. دندان‌ها مسئول قرار گیری زبان در جایگاه درست هستند. در صورتی که فکها ناهمراستا باشند، زبان ممکن است به عقب برگشته و مسیر تنفسی را مسدود نماید. افرادی که از وقفه تنفسی در حین خواب رنج می‌برند حدود 100 مرتبه در شب نفسشان قطع می‌شود بدون این که خودشان متوجه شوند. در وقفه تنفسی اکسیژن ‌رسانی متوقف شده و سلول‌های مغز از دریافت اکسیژن محروم می‌شوند. این وضعیت می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. راه حل اين مشكل درمان ارتودنسي به همراه جراحى فك (ارتوسرجرى) مى باشد.