اگر به فکر درمان ارتودنسی برای خود یا اطرافیان خود بوده باشید به احتمال زیاد با این پرسش برخورد کرده اید که زمان مناسب برای درمان ارتودنسی چه زمانی است؟” پرسشی مناسب که پاسخ به آن جوانب مختلفی دارد :

download - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟

 

زمان درمان ارتودنسی در کودکان

انجمن ارتودنتیستهای آمریکا (AAO) پیشنهاد میکند که کودکان در سن 7 سالگی مورد معاینه متخصص ارتودنسی قرار گیرند که این امر دو دلیل موجه دارد:

  1. در سن 7 سالگی ناهماهنگی گسترده ای در رویش دندانهای مختلف وجود دارد و متخصص ارتودنسى میتواند مشخص کند این عدم هماهنگی ناشی از مشکلات ارتودنتیک است یا همه چیز طبق روال طبیعی خود پیش میرود .علاوه بر آن متخصص ارتودنسى میتواند مشخص کند که فضای کافی برای رویش دندانهای دائمی وجود دارد یا خیر و بر این اساس اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.
  2. دلیل دوم ان است که برخی از مشکلات اگر زود هنگام شناسایی شوند میتوانند راحت تر و سریع تر مورد درمان قرار گیرند چرا که رشد کودکان در این سن سریع است.به طور مثال با تشخیص به موقع cross bite در کودکان میتوان آن را مورد درمان قرار داد در حالی که ممکن است همین امر در بزرگسالان به مشکلی جدی تبدیل شده و نیاز به جراحی داشته باشد.

البته بايستى اين نكته را هم مدنظر قرار داد كه سن ٧سالگى به معناى سن شروع درمان ارتودنسى نيست و سن اولين معاينه ارتودنسى است.در اين معاينه اگر مشخص شود كه مشكل ارتودنسى وجود دارد،مورد هدف قرار خواهد گرفت و در غير اينصورت سن مناسب مراجعه به بيمار اطلاع داده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  متخصص ارتودنسی در کرج
adult braces 1080x675 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
درمان ارتودنسی در بزرگسالان

زمان درمان ارتودنسی در بزرگسالان

بعد از فرزندان نوبت به خودمان میرسد چه زمانی خودمان باید به ارتودنتیست مراجه کنیم؟
شاید فکر کنید ارتودنسی برای کودکان و جوانان است اما اگر به آمار “AAO” نگاه کنیم متوجه میشویم از هر چهار یا پنج بیمار ارتودنسی، یک نفر بزرگسال است.درمان ارتودنسی در هر سنی میتواند موفقیت آمیز باشد.ممکن است جز آن دسته از افرادی باشید که فکر میکنند براکتهای فلزی ارتودنسی با سن و حرفه آنها همخوانی ندارد اما با رشد روز افزون روشهای درمانی شفاف یا براکتهای سرامیکی نیمه شفاف یا براکتهایی که در سطح زبانی (پشتی) دندان قرار میگیرند(براكت هاى لينگوال) به راحتی می توان بر این مشکلات غلبه نمود.

امروزه تعداد افراد بزرگسالى كه تمايل به انجام درمان ارتودنسى دارند،در حال افزايش است و علم ارتودنسى نيز سعى نموده است با ايجاد تمهيدات فوق،انجام اين درمان را براى افراد بزرگسالى كه قبلا” نتوانسته اند از آن بهره ببرند،تسهيل نمايد.

صرف نظر از این موارد داشتن دندانهایی مرتب موجب سهولت در تمیز کردن آنها و بالاخص نگهداری آنها در تمام طول زندگی خواهد شد. در ادامه و بصورت ضمیمه،برخی از اصطلاحات اولیه ارتودنسی آورده شده تا مخاطب بر اساس کسب اطلاعات، قضاوت کند که آیا نیاز به مشاوره ارتودنسی دارد یا خیر…

اصطلاحات اولیه ارتودنسی

در حالت طبیعی وقتی دهان خود را میبندیم دندانهای بالایی چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی دندانهای پایین را میپوشانند اگر این پوشاندگی در حالت عمودی بیش از حد طبیعی خود باشد به طوری که دندانهای بالا به طور کامل دندانهای پایین را بپوشانند اصطلاح “deep bite” به آن نسبت داده میشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات متداول ارتودنسی

 

0 3 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
شکل 1 حالت طبیعی
00 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
شکل 2 deep bite

اگر پوشانندگی افقی دندانهای جلویی بیش از اندازه طبیعی خود باشد با “over jet” رو به رو هستیم.

1 7 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
شکل 3 over jet

گاهی دندانهای خلفی روی یکدیگر قرار میگیرند اما دندانهای جلویی به یکدیگر نمیرسند که به این حالت “open bite” میگویند.

2 7 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
شکل 4 deep bite

در حالتی دیگر تحت عنوان “cross bite” به جای این که دندانهای بالایی نقش پوشانندگی داسته باشند دندانهای پایینی این نقش را ایفا میکنند که میتواند برای دندانهای جلویی عقبی یا هردو اتفاق بیفتد.

3 7 - چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟
شکل 5 cross bite

جالب است بدانيد افرادى كه قبل از شروع ارتودنسى دندانهاى خود را بصورت نوك به نوك مى بندند نيز نيازمند ارتودنسى مى باشند چرا كه نوك به نوك بستن دندانها موجب مى شود كه دندانها به مرور زمان دچار سايش شوند.

آیا باید برای درمان ارتودنسی به ارتودنتیست مراجعه کرد؟

واقعيت امر اين است كه براى هر كارى بايستى به متخصص آن كار مراجعه نمود.براى ارتودنسى نيز بايستى به متخصص ارتودنسى مراجعه نمود.متخصص ارتودنسى پس از سپرى كردن دوران دندانپزشكى خود سه تا چهار سال آموزشهاى لازم براى درمان ارتودنسى را فراگرفته است و صلاحيت انجام درمان ارتودنسى را دارد.

با توضيحات ارائه شده در مطالب فوقچنانچه وجود هریک از این موارد را در دهان خود حس می کنید ویا میخواهید از وضعیت و صحت آن در دهان خود اطمینان حاصل کنید بهتر است با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)