آیا همیشه سینوس های کودک شما کیپ هستند؟ ممکن است شما متوجه این موضوع نشوید، اما عفونت مزمن بینی می تواند به سلامت دندان های کودکان شما آسیب برساند.

برخی دندانپزشکان هنگام ویزیت کودکان در نخستین چکاپ دندانپزشکی آنها، نخستین چیزی که به دنبال آن هستند آلرژی ها هستند.

ممکن است فکر کنید: این چه ربطی به سلامت دندان های کودکان دارد؟ احتمال پاسخ این پرسش شما را شگفت زده خواهد کرد. آلرژی ها می توانند نقشی حیاتی در رشد صورت، فک، و دندان ها در دوران کودکی ایفا کنند.

آلرژی ها نشانه ای هستند مبنی بر اینکه باید کودک خود را نزد دندانپزشک نیز ببرید. آنها می توانند یک هشدار اولیه باشند که دندان های کودک شما به درستی رشد نمی کنند. اما آنها می توانند نشانه سلامت سیستم ایمنی کودک نیز باشند.

ارتباط بین دهان و بدن یکی از بهترین نشانه های سلامت عمومی بدن است. آلرژی ها می توانند نشانه مهم سلامت ضعیف دهان در کودکان باشند.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای سلامت کودک خود انجام دهید این است که ارتباط بین دهان و بدن او را درک کنید.

هر اتفاقی که داخل دهان رخ می دهد بقیه بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این در کودکان مهم است، زیرا رشد دندانی آنها در گذشته در اوایل زندگی مشخص می شود.

آیا سلامت دندانی کودکتان شما را نگران می کند؟ اگر اینطور است، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا چیزهای بیشتری در مورد این ارتباط بدن و دهان بیاموزید.

آلرژی در کودکان- یک مشکل شایع اما جدی

امروزه، آلرژی ها در کودکان به یک مشکل فراگیر جهانی در حال رشد تبدیل شده اند. برای مثال، آلرژی های غذایی نزدیک به 10% از کودکان را تحت تأثیر قرار داده اند.

آلرژی های کودکان می توانند یک دسته مشکلات جسمی و دندانی کامل برای کودکان بوجود بیاورند. این مشکلات می توانند تا بزرگسالی ادامه داشته باشند و می توانند کیفیت زندگی آنها را تغیری دهند. آلرژی ها ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی، و سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن دارند.

آلرژی ها اغلب می توانند موجب مسدود شدن سینوس ها شوند که مانع تنفس از راه بینی در کودکان می شود. عدم توانایی در درست نفس کشیدن شکل دهان و صورت را تغییر خواهد داد. این می تواند نحوه رشد دندان ها را نیز تغییر دهد.

سلامت دندانی کودکان مهم است. حیاتی است که شما از ارتباط بین آلرژی و کجی دندان ها اطلاع داشته باشید.

9 - آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی ها و مشکلات دندانی

آلرژی چیست؟

رینیت آلرژیک تحت عنوان “التهاب داخل بینی تعریف می شود که به دلیل آلرژن هایی مانند گرده ها، گرد و غبار، کپک، و پوسته پوست برخی حیوانات خاص بروز پیدا می کند”.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

برخی از شایع ترین آلرژن ها عبارتند از گرده درختان و گرده گل های دیگر. این آلرژی ها رایج ترین نوع آنها هستند. این نوع آلرژی ها بیشتر در بهار و تابستان شدت پیدا می کنند.

برای برخی افراد، آلرژی ها می توانند به طور فصلی اتفاق بیفتند. به این معنا که آنها تنها در طول زمان های خاصی از سال شدید می شوند. این نوع آلرژی ها اغلب با گرده های فصل بهار همراه هستند. برای بقیه، آلرژی ها همیشگی هستند. به این معنا که آنها همیشه در طول سال اتفاق می افتند، مهم نیست چه زمانی از سال است.

10 - آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی ها و مشکلات دندانی

محرک های شایع برای آلرژی ها در کودکان

علاوه بر آلرژی های فصلی به گرده ها و گرد و غبار، امروزه علت های دیگری نیز برای آلرژی در کودکان وجود دارد.

علائم آلرژی زمانی آغاز می شوند که سیستم ایمنی بدن کودک شمت به محرک ها واکنش نشان نمی دهد. این محرک ها معمولاً برای اکثر افراد بدون ضرر هستند اما برای بقیه کاملاً آزار دهنده و تحریک کننده هستند.

این محرک ها آلرژن نامیده می شوند.

برخی از شایع ترین آلرژن ها برای کودکان عبارتند از:

  • کپک و سفیدک
  • گرده های درختان و گل ها
  • چمن ها و علف های هرز
  • گرد و غبار
  • نیش حشرات (بیشتر زنبورها)
  • برخی غذاهای خاص (مانند بادام زمینی، توت فرنگی، و تخم مرغ)
  • شوره حیوانات

علائم و نشانه های آلرژی ها در کودکان

اگر کودکان شما با آلرژن ها تماس پیدا کنند، سیستم ایمنی بدن آنها واکنش نشان خواهد داد. سیستم ایمنی بدن شما تصور می کند آلرژن ها خطرناک هستند و ماده ای به نام “هیستامین” آزاد می کند. هیستامین ها از بدن در برابر آلرژن ها محافظت می کنند.

در آلرژی، مقدار زیادی هیستامین آزاد می شود. این باعث بروز یک دسته کامل از علائم ناخوشاشند می شود. اگر آلرژن چیزی باشد که استنشاش شود، واکنش آنها به احتمال زیاد چشم ها، ریه ها، و بینی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر قابل خوردن باشد، به احتمال زیاد کودک شما علائمی در دستگاه گوارش و دهان خود تجربه خواهد کرد.

برخی از علائم رینیت آلرژیک در کودکان عبارتند از:

  • کیپ شدن بینی و مسدود شدن سینوس ها
  • سرفه، عطسه، و مشکل در تنفس
  • خارش، قرمزی، تورم، و التهاب چشم ها
  • خارش پوست و پوسته پوسته شدن (مانند اگزما)
  • سر دردی که اغلب در ناحیه سینوس ها احساس می شود
  • فشار پشت چشم ها و شقیقه ها
  • مشکل در خوابیدن، که منجر به اخلاقی می شود
  • مشکل در توجه کردن سر کلاس
  • جمع شدن خون در پاها
  • خر و پف کردن
  • باریک شدن صورت
  • تنفس دهانی (خوابیدن با دهان باز)

آنافیلاکسی شدیدترین واکنش آلرژیک است. این واکنش می تواند منجر به شروع سریع علائم شود، برخی از آنها می توانند حتی به مرگ ختم شوند.

مشکلات مربوط به آلرژی ها این است که آنها در کودکان شیوع بیشتری پیدا کرده اند. آنها می توانند موجب بروز مشکلات مختلفی برای سلامت کودکان شوند. اگر متوجه شدید که کودک شما از یکی از علائم آلرژی ها رنج می برد، صبر نکنید. با درمان زود هنگام آلرژی ها، می توانند به آنها کمک کنید مجبور نباشند در آینده از بریس های ارتودنسی استفاده کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان اضافه و مشکلات ناشی از آن
3 2 - آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی ها و مشکلات دندانی

کجی دندان ها و آلرژی های دوران کودکی

ممکن است به این فکر کنید که آلرژی ها چگونه می توانند منجر به کج شدن دندان ها شوند؟ تنفس یکی از بزرگ ترین تأثیرات را روی سلامت دندانی کودکان شما دارد. کودکانی که از آلرژی ها رنج می برند بیشتر احتمال دارد که با بالا رفتن سن آنها دندان های کج داشته باشند.

رینیت های آلرژیک آلرژی هایی هستند که چهره و صورت کودک را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها شامل آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، و خارش چشم هستند.

بسیاری از افراد بزرگسال و کودکانی که از آلرژی بیش از حد رنج می برند، مخاط تولید می کنند. “ترشح بیش از حد مخاط” می تواند بر سلامت دندان کودکان تأثیر بگذارد. مخاط و بزاق غلیظ بیش از حد می تواند مجرای تنفسی را مسدود کند. این باعث خر و پف و تنفس دهانی کودکان می شود. اینها عواملی هستند که منجر به کج شدن دندان ها می شوند و نیاز به بریس های ارتودنسی دارند.

دندان های کج و فشرده و نامرتب نتیجه تنفس نادرست و عدم سلامت مجرای تنفسی هستند. پرداختن به درمان آلرژی های کودکان یکی از راهکارهای طبیعی برای پیشگیری از نیاز به بریس ها است.

وقتی کودک شما از هر گونه رینیت های آلرژیک رنج می برد، در تنفس از راه بینی مشکل خواهد داشت.

پر شدن بینی و انسداد سینوس ها باعث می شود کودک از طریق دهان نفس بکشد. وقتی کودک عادت می کند از راه دهان نفس بکشد، رشد فک و دندان های او متوقف می شود.

هر چه زودتر به این موضوع پرداخته شود، از رویارویی با مشکلات واقعی بعداً در طول زندگی جلوگیری خواهد شد. کودک شما راحت تر نفس خواهد کشید، بنابراین از مشکلات کمتری رنج خواهد برد. رشد فک او سالم تر خواهد بود، و دندان های آنها صاف و یکدست تر رشد خواهد کرد.

2 1 - آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی ها و مشکلات دندانی

آلرژی ها می توانند نشانه سلامت روده در کودکان باشند!

وقتی نوبت به سلامت عمومی می رسد، روده نقش مهمی ایفا می کند. میکروبیوم روده کودک شما مسئول بسیاری از جنبه های سلامت او است. این می تواند بر هضم، سطح انرژی و سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد. روده سالم برابر با سلامت کودک است.

محققان در حال کشف بسیاری از ارتباطات بین سلامت روده و آلرژی هستند.  میکروبیوم روده بر رشد سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. آلرژی نشانه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. بهبود میکروبیوتای روده کودک می تواند به آلرژی کودک شما کمک کند و بر سلامت دندان او تأثیر بگذارد. با سلامت روده در دراز مدت، بسیاری بسیاری از آلرژی ها یا عدم تحمل غذایی حتی در طولانی مدت از بین می روند.

11 - آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی ها و مشکلات دندانی

برای درمان آلرژی کودک چه کار می توان کرد؟

اگر کودک شما آلرژی داشته باشد، زمان آن رسیده است که عمل کنید. آلرژی ها سلامت دندان و کل بدن کودک شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این مشکلات باعث بروز مشکلات رشد مادام العمر خواهند شد. با ارزیابی آلرژی و بهبود سلامت روده می توانید زندگی آنها را به سمت بهتر شدن تغییر دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف

اگر کودک شما آلرژی دارد، برخی از گام هایی هستند که می توانید بردارید، از جمله:

  • آزمایشات عدم تحمل غذا- برای انجام تست های عدم تحمل غذا برای کودک خود وقت بگیرید. این تست ها توسط پزشک عمومی یا متخصص قابل انجام هستند. در این تست ها آلرژی ها و عدم تحمل مورد بررسی قرار می گیرد. این غذاها می توانند از رژیم غذایی حذف شده و بعداً مجدداً افزوده شوند.
  • روده کودک خود را درمان کنید- سلامت دندان کودک شما با سلامت روده او ارتباط نزدیک دارد. یکی از بزرگ ترین روش های تأثیر گذاری روی سلامت روده کودک شما تغییر رژیم غذایی او است. این شامل حذف غذاهای مضر است. غذاهای مضر عبارتند از قندهای تصفیه شده، آردهای تصفیه شده، و روغن های گیاهی فرآوری شده. به فکر جایگزینی آنها با مقدار زیادی فیبر پروبیوتیک از سبزیجات، چربی های طبیعی مانند روغن نارگیل و غذاهای تخمیر شده پروبیوتیک باشید.
  • آزمایش ویتامین D کمبود ویتامین D امرزوه در کودکان بسیار شایع است. سطح ویتامین D را بررسی کنید، زیرا کمبود آن می تواند یک ریسک فاکتور برای آلرژی ها، و اختلالات هاضمه و ایمنی بدن باشد.
  • پروبیوتیک های نوزادان- روده ناسالم اغلب می تواند ناشی از عدم تعادل در باکتری ها باشد. وقتی باکتری ها بیش از وجود داشته باشند پروبیوتیک ها می توانند به ایجاد تعادل مجدد در روده کمک کنند. پروبیوتیک ها شامل قرص های اسیدوفیلوس و غذاهای تخمیر شده (مانند کلم ترش، میسو سوپ، و کیمچی) هستند.
  • راهکارهای طبیعی برای سینوس های مسدود شده- اگر کودک شما سینوس مسدود شده دارد، به فکر استفاده از چند راهکار طبیعی باشید. شستشوی بینی با محلول آب و نمک می تواند کارآمد باشد. اسپری های نمکی نیز می توانند به داخل بینی اسپری شوند. بالم یا روغن اکالیپتوس می تواند به پاکسازی سینوس ها از مخاط کمک کند.
  • غذاهای فراوری شده مضر را حذف کنید. غذاهای تصفیه شده مانند قند، روغن های گیاهی، و آرد تصفیه شده هم برای دندان ها و هم برای سلامت دستگاه گوارش مضر هستند. با کاهش این غذاها از رژیم غذایی کودکان خود به کنترل آلرژی های آنها کمک کنید.

اگر کودک شما از آلرژی ها رنج می برد، و می خواهید از مشکلات آینده پیشگیری نمایید، همین حالا با دندانپزشک یا پزشک او صحبت کنید. در برخی موارد، کودک شما ممکن است به یک رویکرد تیمی شامل چند متخصص، از جمله متخصص آلرژی، متخصص گوش و حلق و بینی، ارتودنتیست مجرای تنفسی، یا حتی متخصص خواب نیاز داشته باشد.

می توانید رژیم غذایی مخصوص آلرژی ها را از اینترنت دانلود کنید تا کودک شما دندان های سالم تری داشته باشد. بسیاری از کودکان امروزه آلرژی دارند، بنابراین این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها نیز اطلاعات به روز داشته باشد.

0/5 (0 نظر)