اگر برای بار اول به یک ارتودنتیست یا دندانپزشک جدید مراجعه می کنید، یا می خواهید نظر دندانپزشک دیگری را در زمینه مشکل خود بدانید، احتمالاً مدارک سوابق ارتودنسی شما را نیاز خواهد داشت. اما سوابق درمان ارتودنسی دقیقاً چه هستند و چرا حائز اهمیت می باشند؟

سوابق درمان ارتودنسی چه هستند؟

دندانپزشک یا ارتودنتیست اسناد مربوط به درمان ارتودنسی هر بیمار را در یک فایل ثبت می کنند. سوابق درمان ارتودنسی توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست به عنوان نوعی ابزار کمک مطالعاتی استفاده می شوند که اجازه می دهند بهترین طرح درمان ارتودنسی ویژه هر فرد را ارائه دهند.

چرا اسناد سوابق درمان ارتودنسی مهم هستند؟

وقتی فردی به عنوان گزینه ای مناسب برای درمان ارتودنسی شناسایی می شود، زمانی که ارتودنتیست طرح درمان او را برنامه ریزی می کند، اسناد و سوابق دندانپزشکی او را در نظر می گیرد. باید به ثبت سوابق درمان نیز بپردازد. دندانپزشک یا ارتودنتیست همه گزینه های ممکن درمان بیمار را کنار یکدیگر قرار خواهد داد. سوابق ارتودنسی می توانند در طول کل دوره درمان مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان روند پیشرفت را در طول زمان پیگیری نمود، از سوی دیگر این اسناد به بخشی از اسناد دندانپزشکی بیمار تبدیل می شوند.

1 - اسناد و سوابق درمان ارتودنسی
اسناد و سوابق درمان ارتودنسی

 

انواع سوابق ارتودنسی

اگر به تازگی به ارتودنتیست جدیدی مراجعه کرده اید، مهم است که همه اسناد دندانپزشکی و ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید، درست مانند مراجعه به پزشک جدید که علاوه بر ارائه کپی از شرح ویزیت پزشک دیگر، نتایج آزمایشات و تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس نیز نیاز هستند. همه این مطالعات و یادداشت ها به ترتیب زمانی مورد بررسی قرار می گیرند تا بهترین توصیه ها برای سلامت بیمار ارائه شوند. به همین ترتیب، در دندانپزشکی و ارتودنسی، انواع مختلف اسناد وجود دارند که با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند تا علاوه بر ارائه بهترین توصیه های دندانپزشکی، روند پیشرفت درمان پیگیری شود. اسناد ارتودنسی شامل موارد زیر می باشند:

  • قالب دندانپزشکی
  • رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس
  • رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس
  • تصاویر داخل و بیرون دهان

اجازه دهید به صورت مجرا به شرح هر یک از این اسناد بپردازیم تا مطمئن شوید برای درمان خود همه آنها را آماده کرده اید:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل و ارتودنسی
2 - اسناد و سوابق درمان ارتودنسی
اسناد و سوابق درمان ارتودنسی

 

1- قالب دندانپزشکی

قالب های دندانپزشکی، که تحت عنوان قالب های آلژینات شناخته می شوند برای شبیه سازی سه بعدی صحیح دهان فرد مورد استفاده قرار می گیرند. مدل های دهانی با ریختن سنگ داخل یک دسته مواد قالب گیری ساخته می شوند. این مدل های مطالعاتی توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرند تا وضعیت کنونی دندان های بیمار مورد بررسی قرار گیرند و رابطه دندان های فک بالا و پایین با یکدیگر در آینده پیش بینی شود.

مدل های مطالعاتی، که به عنوان بخشی از اسناد پزشکی بیمار در یک پوشه نگهداری می شوند، به عنوان اسناد دائم توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرند. قالب های دندانی نه تنها برای کارهای ارتودنسی، بلکه برای ساخت محافظ دندان، روکش دندان، ریتینر (نگهدارنده)، ونیر، دنچر (پروتز مصنوعی) و بسیاری از دیگر تجهیزات دندانپزشکی کاربرد دارند.

3 - اسناد و سوابق درمان ارتودنسی
اسناد و سوابق درمان ارتودنسی

 

2- رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، که تحت عنوان پانورکس یا پن نیز شناخته می شود، تصویری دو بعدی از فک بالا و پایین، و دندان ها در یک نما است. رادیوگرافی پانورامیک مخصوصاً برای نوجوانان مفید است زیرا دندانپزشک با استفاده از آن می تواند دندان های در حال رشد را مشاهده کند و پیش بینی کند در کجای دهان بیرون خواهند آمد. افرادی که تأخیر در بیرون آمدن دندان ها را تجربه می کنند، در سنین پایین تر این رادیوگرافی را نیاز خواهند داشت تا عدم وجود دندان یا نهفته بودن آن را درمان کنند.

افراد بزرگسالی که به فکر قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی هستند، عموماً به این نوع رادیوگرافی نیاز خواهند داشت تا ارتودنتیست سطح سلامت کنونی استخوان فک را مورد بررسی قرار گیرد. فیلم های پانورکس برای کارهای ارتودنسی و نیز تشخیص نهفته بودن دندان عقل استفاده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی برای پاکسازی ریتینرها
4 - اسناد و سوابق درمان ارتودنسی
اسناد و سوابق درمان ارتودنسی

3- رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس

رادیوگرافی سفالومتریک، که بین ارتودنتیست ها به اختصار تحت عنوان ceph مورد استفاده قرار می گیرد، نوعی تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس است که در آن از نیمرخ بیمار، از بالای سر تا زیر چانه، عکس گرفته می شود. رادیوگرافی سفالومتریک دندان ها و استخوان را شامل می شود و در آن بافت های نرم نیز قابل تشخیص هستند، که به ارتودنتیست یا دندانپزشک کمک می کند پیش بینی کند ساختار استخوان در طول درمان ارتودنسی چگونه تغییر خواهد کرد.

دندانپزشک یا ارتودنتیست با علامت گذاری روی قسمت هایی که تغییر داشته اند می تواند با قرار دادن چند تصویر کنار یکدیگر، روند درمان را پیگیری نماید. فیلم های رادیوگرافی سفالومتریک در درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند، اما در دیگر شرایط پزشکی مانند آپنه خواب نیز کاربرد دارند.

5 - اسناد و سوابق درمان ارتودنسی
اسناد و سوابق درمان ارتودنسی

4- تصاویر داخل و بیرون دهان

تصاویر دندانی داخل و بیرون دهان از دندان ها و صورت فرد گرفته می شوند. این تصاویر برای تعیین و دسته بندی وضعیت کنونی نیمرخ بیرونی بیمار و نیز به عنوان اسناد دائمی استفاده می شوند که به عنوان بخشی از اسناد دندانپزشکی بیمار در یک فایل نگهداری می شوند.

اهمیت اسناد دندانپزشکی در درمان ارتودنسی

درست همانطور که اسناد پزشکی در انتخاب بهترین مراقبت های پزشکی و پیگیری پیشرفت درمان حائز اهمیت هستند، اسناد دندانپزشکی ارتودنتیک نیز برای تشخیص و انتخاب طرح درمان ارتودنسی که قرار است انجام شود نقش حیاتی دارند. باید توجه داشته باشید که این اسناد می توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر یک به نوعی می توانند اهمیت خاصی داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی ضروری است؟
0/5 (0 نظر)