با اتمام درمان ارتودنسى،كار به پايان نمى رسد و مرحله اى جديد شروع مى شود. اين مرحله كه به نام ريتنشن يا دوره نگهدارى نتايج معروف است به حفظ آنچه كه در ارتودنسى بدست آمده است مربوط مى شود. نگهداری نتایج درمان ارتودنسی یکی از سخت ترین جنبه های فرآیند درمان است.

در مرحله نهایی درمان ارتودنسی که بعد از جدا کردن براکتها آغاز میشود هدف, به حداقل رساندن جا به جایی های ناخواسته در دندانها و حفظ موقعیت صحیح آنهاست.از این مرحله به عنوان فاز نگهداری نیز یاد میشود.در این دوره بیماران از یک یا چند ابزار نگهدارنده استفاده میکنند تا نتایج مطلوب به دست آمده طی پروسه درمانی خود را حفظ کنند.این نگهدارنده ها میتوانند ثابت یا متحرک باشند.

نگهدارنده های متحرک ارتودنسی

دو نوع اصلی از نگهدارنده های متحرک عبارتند ازنگهدارنده های شفاف ( Essix) و پلاک متحرک (Hawley) .

  1. پلاک متحرک

این نوع نگهدارنده می تواند علاوه بر حفظ موقعیت دندانها،برای تصحیح جابجایی های دندانی رخ داده نیز به کار رود.در گذشته این نوع نگهدارنده، شایع ترین نگهدارنده مورد استفاده برای فک بالا بود. البته هنوز نیز کاربرد خاص خود را برای برخی از شرایط حفظ کرده است. پلاك متحرك ارتودنسى از يك بدنه آكريلى و اجزاى سيمى تشكيل مى شود و با ساخت كيپ روى دندانها، نتايج ارتودنسى را حفظ مى كند.

0 6 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی
1 10 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

نوع خاصی ازین نگهدارنده برای حفظ فضای ایجاد شده، و به همراه پونتیک (دندان مصنوعی) به کار می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زایلیتول و مزایای آن
2 10 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

انوای جدیدی از این نوع نگهدارنده،به منظور زیبایی بیشتر،با کمان خارجی شفاف نیز ساخته می شود

3 10 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

  2. نگهدارنده های شفاف

نگهدارنده های شفاف که از جنس پلاستیک بوده و سطح دندانها را میپوشانند . امروزه این نوع نگهدارنده، شایع ترین نگهدارنده مورد استفاده برای فک بالا می باشد.حتی در برخی مطالعات،هیچ نوع تفاوتی بین این نوع نگهدارنده و نگهدارنده های ثابت، دیده نشده است.

4 7 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

از این نوع نگهدارنده می توان در تمام شرایط، به جز غذا خوردن و مسواک زدن، استفاده کرد. پس از مدتی استفاده از آن، ممکن است آثار ساییدگی به همراه سوراخهایی ریز در آن مشاهده شود که امری طبیعی است و در کارکرد کلی آن اختلالی ایجاد نمیکند. اين نوع نگهدارنده شفاف وسيله اى مصرفى به شمار مى رود و بسته به ميزان استفاده از آن بايستى هر چندماه يكبار تعويض شود. انواع تغییر یافته ای از این نوع نگهدارنده نیز می تواند به کار رود مانند شکل زیر که در آن پونتیک (دندان مصنوعی) در داخل نگهدارنده شفاف برای حفظ فضای بی دندانی بکار رفته است.

5 8 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

نگهدارنده های ثابت ارتودنسی

نگهدارنده دیگری که مورد استفاده قرار میگیرد، نگهدارنده ثابت می باشد که در سطح زبانی (پشتی) دندان قرار میگیرد و قابل رویت نیست.

6 5 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی
7 2 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

 

این نگهدارنده در صورت رعایت بهداشت میتواند برای چندین سال مورد استفاده قرار گیرد.بر خلاف فک بالا، استفاده از هیچ نگهدارنده متحرکی در فک پایین توصیه نمی شود چرا که میزان تاثیر نگهدارنده های ثابت از انواع متحرک بیشتر بوده و به هم ریختگی مجدد دندانهای قدامی فک پایین نیز بیشترین مورد گزارش شده از برگشت درمان،در بین بیماران است.نگهدارنده ثابت يا فيكس ريتينر در پشت دندانهاى پايين گذاشته مى شود و اين منطقه ناحيه اى است كه بعلت جريان بزاق در آن پوسيدگى زا نمى باشد.ازينرو جايى براى نگرانى بيماران از بابت اينكه فيكس ريتينر باعث پوسيدگى شود وجود ندارد.دليلى نيز براى برداشتن زودهنگام فيكس ريتينر وجود ندارد و اين نگهدارنده ها بدون ايجاد كوچكترين مشكلى سالها در جاى خود مى مانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نگهدارندة ارتودنسی (ریتینر)

 

8 2 - انواع نگهدارنده های ارتودنسی
انواع نگهدارنده های ارتودنسی

0/5 (0 نظر)