باندینگ کامپوزیت یا باندینگ زیبایی فرایندی است که در آن دندانپزشک رزین رنگی مخصوصی به دندان های شما می افزاید تا ظاهر آنها را بهبود ببخشد. این فرایند کاملاً بدون درد است، هیچ بی حس کننده ای نیاز نیست، و هیچ تغییر دائمی در ساختار طبیعی دندان داده نمی شود، زیرا هیچ تراشیدنی نیاز نیست. کامپوزیت باندینگ گزینه ای بسیار خوب برای اصلاح لب پر شدگی ها، شکستگی ها، یا تغییر رنگ دندان ها، برای بستن فاصله های کوچک یا بهبود ظاهر کلی لبخند است.

کامپوزیت باندینگ با استفاده از مواد و تکنیک های ساده گزینه ای قابل استطاعت و جایگزینی سریع تر برای روکش های دندانی یا ونیرها است، زیرا می تواند تنها در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک انجام شود، که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.

کامپوزیت باندینگ برای دندان های کج

کامپوزیت باندینگ می تواند به بهبود دندان هایی که اندکی کج هستند کمک کند. با افزودن مقداری رزین در محل های استراتژیک دندانپزشک می تواند دندان های کج و ناصاف شما را پنهان کند، و ظاهر لبخند شما را بهبود دهد.

با این حال، لطفاً به خاطر داشته باشید که تنها مشکلات قرار گیری جزئی با کامپوزیت باندینگ قابل اصلاح هستند. وقتی دندان ها بیشتر کج شده باشند، توصیه می شود از درمان ارتودنسی استفاده نمایید.

کامپوزیت باندینگ برای دندان های فک پایین

کامپوزیت باندینگ می تواند برای بهبود زیبایی دندان های فک پایین هم استفاده شود، اما برخی عوامل وجود دارند که قبل از انجام آن باید در نظر گرفته شوند، از جمله بایت بیمار و نحوه قرار گیری دندان های فک های بالا و پایین روی یکدیگر.

اگر فرد براکسیسم داشته باشد، یا از فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر رنج ببرد، باندینگ دندانی گزینه خوبی نیست، زیرا رزین کامپوزیت به اندازه کافی قوی نیست تا در برابر فشارها مقاومت کند و ممکن است شکسته شود.

13 - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت می تواند فاصله دندان ها را ببندد

باندینگ کامپوزیت گزینه ای بسیار خوب برای بستن فواصل کوچک بین دندان ها است. خواه برای تنها یک فاصله یا چندین فاصله کوچک بین همه دندان ها، می توانید به نتایج خارق العاده ای دست پیدا کنید.

دندانپزشک رزین کامپوزیت را روی دندان ها قرار می دهد، فاصله بین آنها را می بندد، یا اگر نتوان فاصله بین آنها را به طور کامل بست، می تواند از آن کاست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نیش نهفته

با این حال، اگر فاصله خیلی بزرگ باشد، دندانپزشک قبل از رفتن سراغ باندینگ، باید به فکر یک درمان ارتودنسی سریع باشد.

کامپوزیت باندینگ در مقایسه با ونیرها

مقداری تفاوت بین باندینگ کامپوزیت و ونیرها وجود دارد که هم دندانپزشک، و هم بیمار، قبل از انتخاب هر فرایندی باید مد نظر قرار بگیرند. مهم ترین عواملی که باید مد نظر قرار بگیرند عبارتند از:

تفاوت های بین کامپوزیت باندینگ و ونیرها

کامپوزیت باندینگ ونیرها
درمان غیر تهاجمی. دریل و تراشیدن نیاز ندارد. هیچ آسیب دائمی به دندان های طبیعی وارد نمی شود و در صورت لزوم به راحتی قابل ترمیم است. ونیرها غیر قابل بازگشت هستند، زیرا لازم است دندان ها تراشیده شوند تا به خوبی روی دندان ها قرار بگیرند.
نتایج فوری ارائه می دهند، زیرا می تواند تنها در یک جلسه مراجعه انجام شود. ونیرها حداقل دو جلسه مراجعه با فاصله چند هفته بین آنها نیاز دارند، زیرا تکنیسین برای ساخت ونیرها در لابراتوار دندانپزشکی نیاز به زمان دارد.
ارزان تر از ونیرهای پرسلاین هستند. کامپوزیت باندینگ برای هر دندان بین 150 تا 250 دلار است. ونیرهای پرسلاین از قیمت 50 دلار آغاز می شوند.
اگر بیمار به خوبی از آنها مراقبت کند 5 تا 7 سال دوام خواهند داشت. انتظار می رود ونیرهای پرسلاین حداقل 15 سال دوام داشته باشند.
به راحتی لب پر یا شکسته نمی شوند و مانند رزین کامپوزیت ها روی آنها لکه ایجاد نمی شود. ونیرهای پرسلاین در مقایسه با کامپوزیت های باندینگ به شکل قابل توجهی مقاوم تر هستند.

بهترین راه برای مشخص نمودن اینکه کدام راهکار برای شما مناسب است، این است که با دندانپزشک راجع به اهداف زیبایی خود حرف بزنید. اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین گزینه هستید، کامپوزیت باندینگ گزینه خوبی است. با این حال، اگر بیمار یک مشکل زیبایی وخیم دارد و به دنبال راهکاری با دوام است، ونیرهای پرسلاین می توانند گزینه بهتری باشند.

آیا کامپیوزت دندان درد دارد؟

کامپوزیت باندینگ کاملاً بدون درد است. هیچ تزریقی نیاز ندارد و هیچ تراشی روی دندان داده نمی شود. رزین کامپوزیت به سطح تمیز دندان ها افزوده خواهد شد، و در نهایت به آرامی پولیش خواهد شد.

14 - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

مزایا و معایب کامپوزیت باندینگ

مزایا

  • فرایند بدون درد- هیچ تزریقی نیاز نیست.
  • هیچ دریل کردنی نیاز نیست- ساختار دندان حفظ می شود.
  • با دوام بودن- اگر بیمار به خوبی از باندینگ مراقبت نماید و مرتب به دندانپزشک مراجعه نماید، انتظار می رود بین 5 تا 7 سال دوام داشته باشد.
  • نیاز به کار لابراتوار ندارد- تنها با یک جلسه مراجعه به دندانپزشک قابل انجام است.
  • قیمت- ارزان تر از دیگر درمان های زیبایی هستند.

معایب باندینگ کامپوزیت دندان

  • به اندازه دیگر مواد زیبایی محکم نیست- باندینگ تحت فشار می تواند شکسته یا لب پر شود.
  • رزین کامپوزیت می تواند با برخی عادات خاص و رنگدانه ها لک شود- مانند کشیدن سیگار یا نوشیدن مداوم قهوه/ چای. برخی از انواع غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت ها شوند.
  • در مقایسه با 15 سال دوامی که انتظار می رود ونیرهای پرسلاین داشته باشند، دوام باندینگ کامپوزیت کمتر است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل تیروئید و درمان ارتودنسی

برای افرادی که دندان های سالمی دارند و به دنبال راهکارهای سریع برای بهبود ظاهر لبخند خود هستند، باندینگ کامپوزیت سریع، بدون درد، و قابل استطاعت است. این روش کمتر از هر روش دیگری برای احیاء زیبایی دندان ها تهاجمی است.

tooth bonding prep an - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

مراحل قرار گیری باندینگ روی دندان ها

اعمال کامپوزیت های دندانی روی دندان ها می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلاً، در برخی بیماران ممکن است کامپوزیت برای ترمیم دندان های آسیب دیده روی آنها قرار بگیرد، در حالی که در برخی موارد دیگر، و در موارد وخیم، دندان های بیمار ممکن است نیاز داشته باشند یک لایه باندینگ روی سطح آنها قرار بگیرد (تمام یا تنها بخشی از آن)، تا نقائص دندان ها را پوشش دهد و شکل آنها را بهبود بخشد.

انتخاب رنگ کامپوزیت

باندینگ های دندانی در رنگ های مختلفی وجود دارند، و رنگ مناسب برای ترمیمی که قرار است ساخته شود، نیاز است انتخاب شود. دندانپزشک از راهنمای رنگ برای این انتخاب استفاده خواهد کرد تا ببیند کدام رنگ با دندان های موجود مطابقت دارد.

پاکسازی دندان ها

یک باند قوی نمی تواند درست شود مگر آنکه سطح دندان پاکسازی شود. دندانپزشک دندان را پولیش خواهد کرد تا هر گونه رسوب و جرم باقی مانده ای که قبلاً روی دندان ها انباشته شده اند از روی دندان ها پاک شود.

آماده سازی دندان ها

مقدار شکل دهی دندان که برای هر ترمیم خاصی نیاز خواهد بود تفاوت خواهد داشت:

  • برای ترمیم های کوچک (بستن فاصله بین دندان ها، ترمیم لب پر شدگی های کوچک، احتمالاً حتی قرار دادن ونیر روی سطح جلوی دندان ها) تنها مقدار اندکی تراش یا هیچ تراشی نیاز نخواهد بود. سطح بدون پوشش دندان که باندینگ روی آن قرار خواهد گرفت مینای دندان خواهد بود.
  • در موارد وخیم تر، مانند ترمیم هایی که برای آسیب های ناشی از پوسیدگی دندان ها نیاز هستند، مقدار دریل و تراش مورد نیاز ممکن است نسبتاً گسترده تر باشد. اصلاً بعید نیست که در این نوع ترمیم ها هم مینا و هم عاج دندان درگیر می شوند.
tooth bonding etch an - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

اسید اِچ کردن سطح دندان ها

وقتی مرحله تراش دندان تکمیل می شود (در صورت نیاز)، روند باندینگ اصلی آغاز می شود. نخستین گام اِچ کردن سطح بدون پوشش دندان با محلول اسیدی است. این ماده معمولاً ژل است (که درون سرنگ های کوچکی وارد بازار می شود) که معمولاً 30 تا 40 درصد آن اسید فسفریک است.

ماده اِچ کننده روی سطح دندان، قسمت هایی که قرار است باندینگ انجام شود، پخش می شود. سپس اجازه داده می شود حداقل به مدت 15 ثانیه (و احتمالاً بیشتر) روی دندان باقی بماند سپس کاملاً شستشو داده می شود.

سطح دندان اکنون آماده است و می توان باندینگ دندانی را روی آن قرار داد. (اگر دندانپزشک در این مرحله دندان ها را خشک کند، سطح اِچ شده مینای دندان ها ظاهر منجمدی پیدا خواهد کرد، درست شبیه ظاهر یک شیشه اِچ شده.)

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت درد دندانی که روکش دارد چیست و نحوه تسکین آن

اعمال ماده باندینگ روی دندان ها

در این مرحله، دندانپزشک ماده باندینگ را با استفاده از یک فرچه کوچک یا اپلیکاتور، مانند رنگ روی سطح اِچ شده دندان خواهد زد. گاهی اوقات دندانپزشک روی دندان هوای ملایم خواهد گرفت تا مطمئن شود ماده باندینگ مانند یک لایه مسطح روی کل سطح آماده شده و اِچ شده دندان پخش شده است.

tooth bonding agent an - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

کیور کردن ماده باندینگ

وقتی ماده باندینگ اعمال می شود، دندانپزشک روی آن نوری می تاباند. نور این واحدها معمولاً آبی است. این نور معمولاً کاتالیزگر موجود در ماده باندینگ را فعال می کند که باعث سخت شدن آن می شود. این فرایند حدود 10 تا 20 ثانیه طول می کشد. اکنون باند اولیه آماده است. ماده باندینگ پیوند میکرومکانیکی با سطح دندان بوجود آورده است.

خلق ترمیم

اکنون که باندینگ اولیه روی سطح دندان آماده شده است، لایه های کامپوزیت دندانی به صورت متوالی افزوده می شوند، تا به ترمیم دندانی برجستگی و شکل مورد نیاز آن را ببخشند. هر لایه که افزوده می شود، یک پیوند شیمیایی با ماده باندینگ و/ یا لایه کامپوزیت قبلی تشکیل می دهد.

کامپوزیت یک ماده بتونه مانند منسجم است. دندانپزشک آن را در بخش های کوچک اعمال خواهد کرد و روی هر یک به آرامی ضربه خواهد زد تا زمانی که ترمیمی که ساخته شده است به شکل مورد نظر خود برسد.

tooth bonding composite an - باندینگ و کامپوزیت دندان
باندینگ کامپوزیت

کیور کردن کامپوزیت

وقتی دندانپزشک از وضعیت قرار گیری کامپوزیت دندانی رضایت حاصل کرد، مرحله تاباندن نور برای کیور کردن کامپوزیت را انجام خواهد داد. معمولاً لازم است کامپوزیت چیزی بین 10 تا 40 ثانیه، و در برخی موارد بیشتر، در معرض نور قرار بگیرد.

شکل دهی به کامپوزیت

اگر پس از قرار گیری مقدار اولیه کامپوزیت دندانی شکل ترمیم هنوز کامل نشده باشد، دندانپزشک به سادگی یک لایه اضافی روی آن قرار خواهد داد. هر لایه به 2 میلی متر ضخامت محدود شده است، و با قرار گیری هر یک، قبل از قرار گیری بعدی، کاملاً کیور می شود.

معمولاً دندانپزشکان عمداً یک لایه برجسته ترمیم روی دندان ها قرار می دهند و سپس با استفاده از دریل آن را تراش و شکل می دهند تا به شکل دلخواه برسد. وقتی دندانپزشک کامپوزیت را شکل می دهد، به طور متوالی از سنگ های پولیش کننده، مته، دیسک، و نوار استفاده خواهند کرد تا زمانی که رزین خیلی نرم و صیقلی و درخشان شود.

نظر شما مهم است

دندانپزشک آینه ای در اختیار بیمار قرار خواهد داد تا نتیجه کار را مشاهده نماید. البته لازم است دندانپزشک بایت بیمار را بررسی نماید تا از نحوه قرار گیری دندان ها روی یکدیگر رضایت لازم را حاصل نماید.

پولیش نهایی

اکنون که همه چیز آنطور است که باید باشد، دندانپزشک آخرین پولیش را روی دندان ها انجام خواهد داد. وقتی این کار انجام شود، دندان آماده برای استفاده است.

0/5 (0 نظر)