همه ما براکت فلزی ارتودنسی یا براکت شفاف ارتودنسی را به دفعات مکرر در دهان اطرافیان خود دیده ایم. وظیفه اصلی این براکتها کمک به نظم دندانی وشکل دهی الگوی روی هم نشستن دندانها می باشد. براكتهای ارتودنسی انواع متفاوتی دارند که بیمار می تواند از میان آن ها انتخاب کند.در این مقاله نمونه هایی از براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف را برای کسانی که قصد انجام درمان ارتودنسی دارند معرفی می کنیم.

0 4 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟

براكت های فلزی ارتودنسی

براكت های فلزی ارتودنسی بیشترین مورد استفاده را در درمانهای ارتودنسی دارند. براکت های فلزی ارتودنسی بسیار مقاوم اند و تقریبا از عهده ی پاسخ گویی تمام نیازهای روزانه برمی آیند. جنس اکثر آنها نیز از آلیاژ استنلس استیل می باشد. البته به این دلیل که در استیل میزان زیادی نیکل وجود دارد و نیکل نیز ماده حساسیت زا می باشد، انواعی دیگراز براکت های فلزی ارتودنسی از جنس تیتانیوم نیز وارد بازار شده است. هرچند باید اشاره کرد ، میزان افرادی که به براکتهای معمولی استیل ارتودنسی حساسیت می دهند بسیار کم و در حدود 1% می باشد.

جالب است بدانید، بسیاری از افرادی که در تماس پوستی با جواهرات بدلی حساسیت می دهند، دستگاه های ارتودنسی استنلس استیل را به نحو رضایت بخشی تحمل می کنند که این موضوع به علت خاصیت شویندگی بزاق در حفره دهان می باشد. از جمله معایب براكتهای فلزی ارتودنسی مشکل تر شدن استفاده از نخ دندان است.

1 8 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟

 

برای حل این مشکل می توان در طول دوره درمان ارتودنسی از واتر پیک (waterpik) استفاده کرد.این دستگاه با استفاده از فشار آب، فضای اطراف براكتهای ارتودنسی و دندان ها را پاک میکند. سهولت استفاده از waterpik احتمال جایگزینی آن بجای نخ دندان را مطرح می کند اما واقعیت این است که که تاثیر این روش به تنهایی به اندازه استفاده از نخ دندان نیست چرا که آب قادر نخواهد بود به راحتی به فضای بین دندان ها که محکم به یکدیگر چسبیده اند نفوذ کند و مواد غذایی موجود در بین آن ها را پاک کند. اما به هرحال میتوان از این روش به عنوان مکملی برای نخ دندان استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل رشد دندان ها
2 8 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟

 

در واقع بهترين حالت و ايده آل ترين كيفيت تميز كردن دندانها به اين شكل مى باشد كه ابتدا نخ دندان و مسواك زده شود و پس از آن از واترپيك (واترجت نام ديگر آن است) استفاده شود تا با فشار آب فواصل بين دندانى تميز شود.در انتها نيز بايستى از دهانشويه استفاده شود تا خاصيت ضدعفونى كنندگى به حفره دهان داده شود.بديهى است پس از دهانشويه نبايستى دهان شسته شود يا اينكه چيزى خورده شود تا اينكه اين خاصيت ضدعفونى كنندگى باقى بماند.اگر طعم تيز دهانشويه شما را اذيت مى كند،مى توانيد بعد از استفاده آنرا تف كنيد اما نبايستى دهان خود را بشوييد

3 8 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟

براكت های شفاف ارتودنسی

اولین دسته از براکت های شفاف ارتودنسی که وارد بازار شدند، براکت هایی از جنس پلاستیک بود که به دلیل ایرادات فراوانی که داشتند خیلی زود از بازار حذف شدند. نوعی دیگر از این براكتهای ارتودنسی  انواع سرامیکی آن هستند که نسبت به براکتهای قبلی بادوام تر بوده و در برابر تغییر رنگ مقاوم ترند. همین امر آن را به گزینه ای مناسب برای افراد بزرگسال که خواهان حفظ ظاهر طبیعی خود هستند بدل کرده است. البته براکت های شفاف ارتودنسی نیز دارای مشکلاتی می باشند که کاربرد آنها را محدود کرده است. براکت های شفاف ارتودنسی نسبت به انواع فلزی خود راحت تر می شکنند، خوانایی کمتری با سیمهای ارتودنسی دارند ودر صورتیکه در تماس با دندان مقابل باشند موجب آسیب به مینای دندان مقابل می شوند.ضمن اینکه جدا کردن براکت های شفاف ارتودنسی می تواند موجب صدمات مینایی شود. بیشتر بیمارانی که از مشکلات فوق آگاهی پیدا می کنند، می پذیرند که در دندانهای قدامی از براکت های شفاف سرامیکی و در سایر نواحی از براکتهای فلزی ارتودنسی استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ارتودنسی

براکت های سرامیکی ارتودنسی تغییر رنگ نمیدهند اما اورینگ هایی که دور براکت ها قرار دارند ممکن است بر اثر استفاده زیاد از نوشیدنی هایی همانند قهوه و یا کشیدن سیگار تغییر رنگ دهند و ممکن است لازم شود زودتر از زمان معمول تعویض شوند. در واقع اين براكت هاى شفاف يا سراميكى به نوعى شبيه پيراهن سفيد مى مانند كه ظاهر تميز و زيبايى مى تواند داشته باشد اما نگهدارى و تميز كردن مداوم را مى طلبد.

4 5 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟
5 6 - مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف
براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف؟

هزينه براكت هاى شفاف

مسئله اى كه هم اكنون در مورد براكت هاى شفاف(براكت هاى سراميكى)مطرح مى باشد هزينه بالاى اين براكت ها مى باشد.با توجه به افزايش قيمت ارز و وارداتى بودن اين نوع براكت ها،هزينه آنها در بازار كشورمان به شدت بالا رفته است و شايد بتوان گفت نسبت به قبل از نوسانات ارزى سه الى چهار برابر شده است كه همين موضوع در انتخاب اين نوع براكت هاى درمانى فرد (نسبت به گذشته) تاثيرگذار است.

 

در نهایت هر کدام از براکتهای فلزی یا براکتهای شفاف مزایا و معایب خود را دارند وانتخاب بین براکت های فلزی و سرامیکی مسئله ای است که باید با مشورت بیمار و متخصص ارتودنسی وبرحسب شرایط درمانی و بهداشتی فرد مورد نظر انتخاب شود.

0/5 (0 نظر)