بهداشت دهان عبارت است از کارهایی که انجام می شوند تا دندان های شما را به دور از هر گونه پوسیدگی و دیگر ساختارهای دهان شما را عاری از هر گونه عفونتی نگه دارند. این کارها عبارتند از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن. علاوه بر اینها، معاینات و پاکسازی های منظم و دوره ای دندانپزشکی، حداقل دو مرتبه در طول سال توصیه می شوند، تا اطمینان حاصل شود که از بهداشت دهانی خوبی برخوردار هستید.

بهداشت دهانی برای سلامت عمومی افراد حیاتی است. مطالعات نشان می دهند که بیماری های دهانی درمان نشده ممکن است خطر ابتلا به بیماری های نامطلوب را افزایش دهد. بنابراین، حفظ بهداشت خوب دهانی برای بهبود سلامت دهان شما مهم است.

پنج دلیل برای اهمیت بهداشت دهانی

هدف اصلی بهداشت دهانی پیشگیری از تشکیل پلاک های دندانی است که موجب بروز پوسیدگی های دندانی و عفونت لثه می شوند. علاوه بر سلامت دهان، در اینجا به بیان پنج دلیل خوب برای اهمیت بهداشت دهان می پردازیم.

بهداشت دهان سلامت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد

دهان شما به عنوان دری به بخش های داخلی بدن شما عمل می کند. علاوه بر این، دهان به عنوان یک نقطه برتری برای تشخیص علائم اولیه بیماری های سیستمیک عمل می کند. بیماری های سیستمیک مانند دیابت، اغلب به عنوان یک ضایعه دهانی یا دیگر مشکلات دندانی مانند عفونت لثه شروع به ظاهر شدن می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونگی استفاده از دستگاه هایرکس در ارتودنسی

تحقیقات حاکی از این هستند که بیمارانی که بیماری پریودنتال دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. بیماری پریودنتال مقدار التهاب داخل بدن را افزایش می دهد. التهاب مزمن ممکن است برخی از بخش های بدنرا تحت تأثیر قرار دهد، از جمله التهاب سرخرگ.

علاوه بر دیابت و بیماری های قلبی عروقی، برخی مشکلات دیگر مربوط به سلامتی وجود دارند که در نتیجه بهداشت بد دهانی بروز پیدا می کنند:

• پنومونی باکتریایی
  • اندوکاردیت عفونی
  • مشکلات بارداری
  • وزش پایین نوزاد حین تولد
  • سرطان
  • مسمومیت خون

با تمیز نگه داشتن دندان ها و دهان می توانید به پیشگیری از خطراتی که برای سلامت بروز پیدا می کنند کمک کنید. علاوه بر این بهتر است برای چکاپ های دندانپزشکی منظم هر شش ماه یک مرتبه برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید سلامت و بهداشت دهانی شما خوب است.

تشخیص زود هنگام بیماری های دهان

یکی از مؤلفه های برجسته بهداشت دهان و دندان مراجعه حداقل دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک است. با ویزیت های دندانپزشکی، دندانپزشک می تواند شرایط دندانی شما را مرتباً بررسی و ارزیابی کند. معاینات و پاکسازی های دندانپزشکی می توانند به تشخیص هر گونه بیماری یا مشکلاتی که در نتیجه بیماری های دهان بروز پیدا می کنند کمک کند.

2 - اهمیت بهداشت دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان

پیشگیری از از دست رفتن دندان ها

از دست رفتن دندان ها شایع ترین مشکل دندانی است که برای کودکان و افراد بزرگسال بروز پیدا می کند. یکی از چندین دلیل برای از دست رفتن دندان ها بهداشت بد دهان و دندان است. تشکیل پلاک های دندانی در نتیجه بهداشت بد دهانی ممکن است منجر به پوسیدگی شدید دندان ها یا عفونت لثه ها شود، که در عوض ممکن است موجب از دست رفتن دندان ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

مسواک زدن درست و منظم و نخ دندان کشیدن می توانند به کاهش تشکیل پلاک های دندانی کمک کنند. با این حال، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حصول اطمینان از اینکه سلامت و بهداشت دهان شما به بهترین شکل رعایت می شوند به تنهایی کافی نیستند، بهتر است هر سال دو مرتبه برای پاکسازی های دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مناطقی از دندان ها که دسترسی به آنها دشوار است و نیز زیر خط لثه ها عاری از هر گونه پلاک و تارتار هستند.

به دندانپزشک شما کمک می کند یک طرح درمان دندانپزشکی برای شما داشته باشد.

مشکلات دندانی و ساختارهای دهانی برای هر بیمار متفاوت هستند. این شرایط دندانی می توانند در طول مراجعات منظم دندانپزشکی تشخیص داده شوند. ارزیابی های دندانی می توانند به خلق یک طرح درمان که برای نیازهای هر بیمار منحصر بفرد است کمک کنند.

خواه شما نسبت به ناصاف بودن دندان های خود حساس هستید یا از پوسیدگی های شدید دندانی رنج می برید، دندانپزشک شما می تواند طرح درمانی مناسب شما ارائه دهد. هدف کمک به حصول اهداف دندانپزشکی شما است، در حالی که اطمینان حاصل می کند که بهداشت و سلامت دهان شما در وضعیت خوبی به سر می برد.

3 1 - اهمیت بهداشت دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان

برای داشتن لبخندی سفیدتر و درخشان تر

آیا شما برای نشان دادن دندان های سفید و درخشان خود اعتماد به نفس کافی دارید؟

برای داشتن لبخندی سالم باید هر روز بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت کنید. عاری نگهداشتن دندان ها از پلاک های دندانی می تواند به شما کمک کند با اعتماد به نفس لبخند بزنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان در ارتودنسی

اینها تنها 5 دلیل خوب برای اهمیت رعایت بهداشت دهانی خوب هستند. انجام کارهای بهداشتی دهان سرمایه گذاری خوبی است که تنها به نفع دندان های شما نیست بلکه برای سلامت کل بدن شما خوب است.

در اینجا به بیان برخی نکاتی می پردازیم که می توانید اطمینان حاصل کنید از بهداشت دهانی خوبی برخوردار هستید:

• غذاهای سالم بخورید و از میان وعده های حاوی قند بپرهیزید.
  • از مصرف فراورده های تنباکو بپرهیزید.
  • پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشویید و آدامس فاقد قند بجوید.
  • حداقل دو مرتبه در طول روز یا پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید.
  • هنگام شرکت در ورزش های پر زد و خورد با استفاده از محافظ دندان از دندان های خود محافظت کنید.
  • برای کودکان خود نیز مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی را در نظر بگیرید.
  • هر شش ماه یک مرتبه، برای معاینات و پاکسازی های منظم دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید.