وقتی نوزادان از سینه مادر یا شیشه شیر تغذیه می شوند، آنها به طور طبیعی ممکن است برای کمک به قورت دادن زبان خود را رو به جلو برانند. گرچه اکثر کودکان این عادت را تا سنین 6 سالگی و با یادگیری استفاده از عضلات دهان خود ترک می کنند، اما برخی دیگر با شرایطی به نام تانگ تراست بزرگ می شوند، که شایع ترین اختلال اوروفاسیال (صورت- دهان) مایو فانکشنال (orofacial myofunctional disorder- ODM) می باشد. در صورتی تانگ تراست در دوران کودکی تداوم داشته باشد، احتمالاً می تواند منجر به مشکلات دندانی شود، اما خوشبختانه، گزینه های درمان موجود هستند.

چرا کودک عادت تانگ تراست را ترک نمی کند؟

واکنش تانگ تراست در نوزادان زمانی اتفاق می افتد که زبان از داخل دهان رو به جلو حرکت می کند تا به شیر خوردن از سینه مادر و شیشه شیر کمک کند. این باید 5 تا 6 ماه طول بکشد و می تواند از کودک در برابر خفه شدن محافظت نماید. بنابراین کاملاً مطمئن باشید که اگر زبان کودک شما از دهان بیرون می زند یک واکنش کاملاً طبیعی است که به غذا خوردن آنها کمک می کند. با این حال، وقتی تانگ تراست در کودکان نوپا و نوجوانان تداوم پیدا می کند، در آینده می تواند منجر به بروز مشکلات احتمالی شود. تانگ تراست در کودکان زمانی اتفاق می افتد که آنها هنگام حرف زدن، نوشیدن، یا غذا خوردن زبان خود را رو به جلو فشار می دهند و ODM تلقی می شود. تانگ تراست در کودکان نوپا و نوجوانان در نتیجه عوامل متعددی بروز پیدا می کند، از جمله مشکلات گوش، بینی، و حلق، مانند آلرژی ها یا بزرگ شدن لوزه ها، یا عاداتی مانند مکیدن انگشت و استفاده از پستانک.

2 - آنچه لازم است در مورد تانگ تراست بدانید
تانگ تراست یا فشار زبان بر روی دندانهای جلو

علل بروز تانگ تراست

هیچ علت خاص مشخصی برای بروز مشکل تانگ تراست تعیین نشده است. چند علت مشکوک به بروز تانگ تراست هستند:

  • مکیدن انگشت
  • برخی شیشه شیرها با نوک غیر عادی که برای تغذیه مداوم کودک استفاده می شوند.
  • تنفس دهانی که می تواند باعث شود وضعیت زبان داخل دهان خیلی پایین قرار بگیرد. گرفتگی یا احتقان بینی، آلرژی ها، یا انسدادها می توانند با این مشکل ارتباط داتشه باشند.
  • مشکل در بلع که می تواند نتیجه بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها، یا گلو دردهای مکرر باشد.
  • بزرگ بودن غیر عادی زبان.
  • زاویه خط فک یا دیگر عوامل ارثی در خانواده.
  • ناهنجاری های عضلانی، عصبی، یا دیگر ناهنجاری های فیزیولوژیکال.
  • داشتن گره زبانی، داشتن فرنوم زبانی کوتاه.

علائم و نشانه های تانگ تراست

مشخصه های مختلفی وجود دارند که با مشاهده آنها در خود یا فرزندتان می توانید مشخص نمایید تانگ تراست وجود دارد. در زیر به برخی از شایع ترین علائم برای شناسایی تانگ تراست می پردازیم:

تنفس دهانی

این شایع ترین علامت است. دهان در حالت استراحت باز است، و زبان اغلب رو به جلو یا بیرون آمده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادات دهانی و مشکلات ارتودنسی

مشکلات گفتاری

مخصوصاً نوک زبانی حرف زدن، می تواند از جمله علائم تانگ تراست باشد. اگر در ادای حروف “ت”، “د”، “ن” و “ل” مشکل وجود دارد، نشانه دیگری است. مشکلات عمومی در تلفظ، سرعت حرف زدن، و نیز کیفیت صدا نیز از جمله عوارض این مشکل هستند.

عادات مکیدن

در گذشته یا اکنون، می توانند منجر به بروز و گسترش تانگ تراست شوند. شکل گیری دهان و وضعیت زبان با مکیدن انگشت یا شست در طول عادت مکیدن تغییر می کنند. حتی در صورتی که کودک این عادت را ترک کند، آسیبی که در نتیجه عملکرد زبان به عضلات صورت و ساختارهای دیگر وارد می شود، اغلب همچنان باقی می ماند.

1 - آنچه لازم است در مورد تانگ تراست بدانید
تانگ تراست یا فشار زبان بر روی دندانهای جلو

انواع مختلف تانگ تراست

تانگ تراست انواع مختلفی دارد که برخی مشکلات ارتودنتیک نیز با آنها ارتباط دارند:

اپن بایت قدامی

این شایع ترین و معمولی ترین شکل تانگ تراست است. در چنین مواردی، لب ها به درستی بسته نمی شوند، و دهان کودک اغلب باز است و زبان او از بین لب ها جلو می آید. به طور کلی، این نوع تانگ تراست با بزرگ بودن زبان همراه است.

تراست قدامی

لب پایین دندان های پیشین فک پایین را رو به داخل می کشد و دندان های پیشین فک بالا به شدن رو به جلو آمده اند. تراست قدامی غالباً با عضلات پر قدرت چانه همراه است.

تراست یک طرفه

عموماً بایت تنها از یک سمت باز است.

تراست دو طرفه

دندان های خلفی از دندان های مولر اول تا دندان های مولر عقب دهان می توانند از هر دو سمت باز باشند در حالی که بایت از جلو بسته می باشد. اصلاح این نوع تراست از موارد دیگر دشوارتر است.

اپن بایت قدامی دو طرفه

در این نوع تانگ تراست، تنها دندان هایی که با یکدیگر تماس دارند دندان های مولر هستند. بایت از هر دو سمت، شامل دندان های جلوی دهان، کاملاً باز است اغلب بزرگی زبان قابل توجه است.

تراست با بایت بسته

دندان های بالا و پایین از یکدیگر جدا و رو به جلو منحرف هستند. در تراست با بایت بسته عموماً دندان های هر دو فک جلو آمدگی دارند.

تأثیرات منفی تانگ تراست

باز هم متذکر می شویم که تانگ تراست در کودکان کم سن مضر نیست و هیچ تأثیر طولانی مدتی ندارند، به این شرط که این عادت قبل از بزرگ شدن کودک از بین برود. کنار گذاشتن و از بین رفتن تانگ تراست یکی از بخش های طبیعی رشد کودک و نشانه و علامت این است که کودک آمادگی لازم برای از شیر گرفته شدن را دارد. اما وقتی این مشکل ادامه پیدا می کند و تبدیل به ODM می شود، فشار دادن مداوم زبان به دندان ها می تواند منجر به بروز چندین مسئله شود.

  • بیرون زدن زبان کودک در طول حرف زدن، قورت دادن، و استراحت کردن.
  • مشکلات گفتاری.
  • طولانی شدن مشکلات مکیدن.
  • مشکل در درست جویدن.
  • جابجا شدن دندان ها که ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشد.

این شرایط ممکن است نشان دهنده ابتلا به آلرژی ها، بزرگ شدن لوزه ها، یا آدنوئیدها باشد. این واکنش ها موجب انقباض حفره گلو می شوند، بنابراین زبان رو به جلو حرکت می کند تا تنفس را راحت تر کند.

تانگ تراست چقدر شایع است؟

اصطلاح تانگ تراست توسط بسیاری از مؤلفان از سال 1958 در مجلات گفتاری و دندانپزشکی توصیف و مورد بحث قرار گرفته است. این واقیعت که تعداد قابل توجهی از کودکان در سنین مدرسه تانگ تراست دارند مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل رشد دندان ها

برای مثال، مطالعات اخیر نشان می دهند 67 تا 95 درصد از کودکان 5 تا 8 ساله علائم تانگ تراست را از خود نشان می دهند، که ممکن است با مشکلات ارتودنتیک یا مشکلات گفتاری ارتباط داشته باشد یا با آنها همراه باشد.

چرا تانگ تراست نگران کننده است؟

در کودکان، تانگ تراست اغلب یک مشکل اصلی در رشد صورت است. بلع معکوس منجر به بروز مال اکلوژن می شود، شرایطی که در آن دندان های جلوی دهان کج هستند، اغلب رو به جلو و هم سو با مسیر تانگ تراست. افراید که این عادت را دارند، اغلب دچار اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMD) یا درد فک می شوند، و در نهایت ممکن است دچار تغییر شکل فک ها و نیز مشکلات قرار گیری دندان ها شوند. از آنجا که زبان در اکثر مواقع به سقف دهان (پلیت یا کام) فشار وارد می کند، فک بالا به شکل V تیزتری در می آید، که منجر به فشردگی و نامرتبی دندان ها و باریک شدن صورت می شود.

مداخلات زود هنگام می توانند به برطرف نمودن این مشکلات کمک کنند و درمان های ارتودنتیک آتی با بریس ها و اینویزیلاین را ساده تر خواهد کرد، اما اگر در طول روند درمان ارتودنسی تانگ تراست نادیده گرفته شود، همچنان یک مشکل باقی می ماند.

تانگ تراست چه تأثیری می تواند روی درمان ارتودنسی با بریس ها داشته باشد؟

این عادت نه تنها می تواند نیاز شما به استفاده از بریس یا اینویزیلاین را افزایش دهد، بلکه روند درمان ارتودنسی را نیز کند می کند. به همان طریقی که فشار ناشی از بریس ها و الاینرها دندان ها را جابجا می کند، فشار ناشی از زبان شما نیز می تواند دندان های شما را در مسیر اشتباه جابجا کند. به این دلیل، تانگ تراست می تواند به شکلی مؤثر در مقابل نیرویی عمل کند که بریس ها یا الاینرها وارد می کنند، روند اصلاح را کند می کند. علاوه بر این، می تواند باعث شود پس از اتمام درمان ارتودنسی دندان ها به محل اصلی خود بازگردند.

1 2 - آنچه لازم است در مورد تانگ تراست بدانید
تانگ تراست یا فشار زبان بر روی دندانهای جلو

چه زمانی باید برای درمان تانگ تراست اقدام کرد؟

وقتی کودکان به سمت خوردن غذاهای جامد و جویدنی روی می آورند، تانگ تراست آنها باید به طور طبیعی شروع به برطرف شدن کند. وقتی کودک حدوداً 4 تا 6 ماهه است، به تدریج شروع به تطبیق پیدا کردن با حرکت غذاهای جامد از جلوی دهان به عقب دهان برای بلع می کند و متعاقباً استفاده از زبان برای بیرون راندن غذا متوقف خواهد شد. در صورتی که متوجه هر گونه علائم و نشانه های تانگ تراست فراتر از این دوره شدید، به دندانپزشک اطفال یا ارتودنتیست مراجعه کنید.

مشورت با دندانپزشک یا دندانپزشک کودکان درباره تانگ تراست معمولاً برای نوزازدان غیر ضروری است، اما برخی علائم و نشانه هایی وجود دارند که شما می توانید آنها را در کودکان بزرگتر مشاهده کنید. علائم و نشانه های تانگ تراست غیر عادی عبارتند از قرار گرفتن زبان در موقعیت نامناسب، مکیدن طولانی مدت، باز ماندن لب ها، و مشکل در جویدن غذا. در صورتی که کودک کمی بزرگتر شود و این علائم را از خود نشان دهد، برای ویزیت و معاینه او را نزد دندانپزشک کودکان یا ارتودنتیست ببرید. ممکن است نیاز باشد پزشک اطفال معالج او با ارتودنتیست و گفتار درمانگر در تماس باشند تا اطمینان حاصل شود که گفتار کودک و دندان های او در حال درست رشد کردن هستند. مراقبت های دندانی عمومی را باید مثل قبل دنبال کنید، ازجمله پاکسازی های منظم دندان ها به محض بیرون آمدن آنها یا یک مسواک که به صورت ویژه برای نوزادان طراحی شدهاست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیمون از ادعا تا واقعیت

درمان هایی که گفتار درمانگرها ارائه می دهند عموماً از سن 8 سالگی آغاز می شوند، و مختص نیازهای هر کودک طراحی می شوند، و حدود 3 تا 5 ماه طول می کشند، همراه با جلسات بعدی که 4 تا 6 ماه بعد برگزار می شوند.

طی درمان ها احتمالاً کودک فعالیت ها و تمرین هایی دریافت خواهد کرد که باید آنها را در منزل انجام دهد، که باید آنها را پیوسته دنبال کند. علاوه بر این، آنها نحوه درست قرار دادن دهان و چگونه درست قورت دادن بزاق دهان، مایعات، و خوراکی ها را یاد خواهند گرفت. در صورتی که هر یک از مشکلات بنیادی اصلاح شده باشند، این تمرینات تانگ تراست می توانند شرایط را کاهش دهند تا کودک بتواند راحت تر صحبت کند، غذا را قورت دهد، و در نهایت معاشرت داشته باشد.

نوزادان آسیب پذیر و گرانبها هستند و طبیعی است که والدین آنها به دنبال اطمینان پیدا کردن از این موضوع باشند که رفتارهای مؤثر بر دندان ها، گفتار، و غذا خوردن آنها طبیعی است. تانگ تراست در نوزادان معمولاً به این معنی است که کودک شما سالم است، و رشد خوبی دارد. اگر نگرانی خاصی دارید، متخصص اطفال یا دندانپزشک می توانند با انجام یک معاینه ساده خیال شما را از این بابت راحت کنند.

2 1 - آنچه لازم است در مورد تانگ تراست بدانید
تانگ تراست یا فشار زبان بر روی دندانهای جلو

ابزارهای ارتودنسی برای کمک به درمان تانگ تراست

یک ابزار از جنس فلز ضد زنگ می باشد اغلب گزینه است که برای درمان موارد ساده تانگ تراست توصیه می شود. نگران نباشید. این ابزار به اندازه ای که به نظر می رسد ترسناک نیست. آنها مانند یک محافظ دندان ساده به نظر می رسند و لازم است کودک شما از آن تنها چند ساعت طی روز و چند ساعت در طول روز استفاده کند. در برخی موارد، ممکن است نمونه های ثابت آنها توصیه شوند.

ابزار چگونه عمل می کند؟

ابزارهای ترک عادت تانگ تراست در مدل های مختلفی وجود دارند. برخی از آنها توری مشبکی پشت دندان ها دارند که راه زبان را برای فشار وارد کردن به دندان ها سد می کنند. مدل دیگر palatal crib است که یک مهره آکریلیک در پشت ابزار دارد و روی زبان قرار می گیرد. هدف آن عمل کردن مانند یک نگهدارنده هنگام بلع است.

ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که برای ترک عادت مکیدن انگشت نیز استفاده می شوند و با قرار دادن زبان در جای صحیح داخل دهان عمل می کنند و به عنوان یادآور برای توقف عمل کار می کنند.

این ابزارها توسط ارتودنتیست تجویز می شوند. برای دریافت آنها لازم است از دهان کودک شما قالب تهیه شود تا ابزار درست اندازه دهان او باشد. لازم است بدانید که دریافت این ابزارها ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشد.

محافظ دندان های تانگ تراست نیز با رشد کودک نیاز به تنظیم دارند. ارتودنتیست به شما خواهد گفت با چه فواصل زمانی باید برای این کار مراجعه کنید.

مراقبت از ابزارای ارتودنسی ترک عادت تانگ تراست

کودکانی که از این ابزارها استفاده می کنند لازم است توجه ویژه ای به بهداشت دهانی داشته باشند. علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن های معمول، باید ابزار نیز هر روز پاکسازی شود. ممکن است ارتودنتیست به بیمار توصیه کند هر روز لثه های خود را ماساژ دهد و آب نمک قرقره کند و در طول مدتی که از ابزار استفاده می کند از خوراکی های چسبناک و سفت پرهیز نماید.

0/5 (0 نظر)