برخی والدین به این فکر می کنند که دقیقاً چه زمانی باید درمان ارتودنسی کودک خود را آغاز کنند. برخی کودکان به سادگی قادرند از بریس ها (براکت ها و سیم کمانی ارتودنسی) استفاده کنند، تا در نهایت لبخند فوق العاده درون تصاویر برای آنها خلق شود، اما زمان هایی هم وجود دارند که دیگر درمان های ارتودنسی در سنین پایین تر ضروری هستند.

تویین بلاک چیست؟

تویین بلاک یکی از بهترین ابزارهایی است که به استخوان فک کمک می کند به شکل، اندازه، و موقعیت صحیح خود رشد کند. تویین بلاک از دو صفحه (پلیت)- یکی برای دندان های بالا و یکی برای دندان های پایین- تشکیل شده است. آنها متحرک هستند و بسته به نیازهای رشد فرد استفاده کننده، گاهی اوقات با هدگیرها همراه هستند. علیرغم متحرک بودن آنها، این بایت بلاک ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت تمام وقت استفاده شوند.

تویین بلاک توسط یک تکنیسین متبحر ساخته می شود و وظیفه آن افزایش رشد فک پایین است. این بریس صاف کننده قوی فک از دو واحد تشکیل شده است که وظیفه آن کاهش اورجت فرد استفاده کننده است. اورجت ایده آل، دندان های فک بالای شما باید با یک فاصله حدود 2 تا 4 میلی متری جلوی دندان های فک بالای شما قرار بگیرند. هر چیزی بیشتر از این، مشکل برانگیز تلقی می شود و معمولاً تحت عنوان اوربایت شناخته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پی آر پی، پی آر اف و پی آر جی اف: چه کاربردهایی در دندانپزشکی دارند؟

تویین بلاک چگونه عمل می کند؟

تویین بلاک از قدرت عضلاتی که شما برای جویدن استفاده می کنید برای کمک به اصلاح فک استفاده می کند. این ابزار ممکن است برای فک خسته کننده باشد، مخصوصاً هنگام خوردن اولین غذا. اگر چنین بود، ابزار را برای مدت کوتاهی از دهان خارج کنید تا زمانی که شما به آن عادت کنید، اما به خاطر داشته باشید که این قدرت جویدن است که بهبود سریع تر را تشویق می کند. بلاک بالا نیز معمولاً با یک پیچ وسیع کننده کار گذاشته می شود که لازم خواهد بود بر اساس دستور العمل ارتودنتیست شما چرخانده شود. از بین تمام ابزارهای دهانی شما، تویین بلاک راحت ترین، مؤثرترین، و به خاطر غیر قابل مشاهده بودن آن زیباترین است.

13 - آنچه باید در مورد ابزار ارتودنسی تویین بلاک بدانید
ابزار ارتودنسی تویین بلاک

بهداشت تویین بلاک

وقتی نوبت به بهداشت دهانی می رسد، تویین بلاک به سادگی می تواند خارج شود، و دندان ها مثل همیشه مسواک زده شوند. تمیز کردن ابزار نیز ضروری است. شما می توانید از خمیر دندان و یک مسواک برای ساییدن آن استفاده کنید اما لازم است از یک محلول ریتینر نیز چهار تا پنج مرتبه در طول هفته استفاده کنید.

فعالیت های روزانه با تویین بلاک

ما توصیه می کنیم تا جایی که امکان پذیر است تویین بلاک ها را در طول تمام فعالیت ها استفاده کنید اما برخی موارد نیز هستند که بهتر است ابزار خارج شود. هنگام ورزش کردن، بهتر است تویین بلاک خود را در محفظه مخصوص نگهداری آن قرار دهید. همین برای نواختن آلات موسیقی بادی نیز صدق می کند.

تویین بلاک چرا باید استفاده شوند؟

ابزار تویین بلاک آخرین پیشرفتی است که در درمان ارتودنسی صورت گرفته است، که وقتی به صورت مداوم در طول مرحله رشد استفاده می شود، این توانایی را دارد که رشد فک کودک را طبیعی کند. بهترین سن برای استفاده از تویین بلاک بین سنین 10 تا 12 سال است، زمانی که استخوان های کودک هنوز نرم و انعطاف پذیر هستند، باعث می شود آنها راحت تر اصلاح شوند. برخی مواردی وجود داشته اند که بیماران بالای 40 سال نیز از مزایای تویین بلاک بهره مند شده اند، بنابراین سن ضرورتاً عامل تعیین کننده ای نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان لترال میخی شکل و درمان آن

تویین لاک یکی از درمان های پیشرفته اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 است (جلو آمدگی دندان های فک بالا یا عقب رفتگی دندان ها یا فک پایین). تویین بلاک می تواند دیپ بایت، اختلالات خاص مندیبل جمجمه یا اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMD) را نیز بدون نیاز به هدگیر یا جراحی درمان کند.

وقتی نوبت به مشکلات مربوط به نحوه قرار گیری دندان ها می رسد، اغلب علت عدم تعادل در رشد استخوان های فک است. ساده ترین نمونه اوربایت است، که یا در نتیجه برجسته بودن فک بالا یا کوچک بودن فک پایین بوجود می آید. در این موارد، یک ارتودنتیست مجرب احتمالاً استفاده از تویین بلاک را توصیه خواهد کرد تا در صورت لزوم قبل از بریس ها استفاده شوند.

عوارض جانبی موقتی تویین بلاک ها

درست مانند هر ابزار دندانی دیگری، دهان شما ممکن است در ابتدا در واکنش به شیء جدید بزاق بیشتری ترشح کند. علت این امر این است که دهان شما فکرمی کند ابزار غذا است، بنابراین در تلاش برای حل کردن آن بزاق بیشتری تولید می کند. این مشکل ظرف چند هفته برطرف خواهد شد.

14 - آنچه باید در مورد ابزار ارتودنسی تویین بلاک بدانید
ابزار ارتودنسی تویین بلاک

مزایای تویین بلاک

تویین بلاک ابزاری راحت

ابزار تویین بلاک به طور کلی راحت تر از دیگر ابزارهای فانکشنال است که اوربایت را اصلاح می کنند زیرا سیم های کمتری وجود دارند. علاوه بر این، ابزار به بیمار اجازه می دهد مثل همیشه غذا بخورد و حرف بزند. گرچه ابزار تویین بلاک متحرک است، اما آنقدر راحت هست که تقریباً به مدت 9 تا 12 ماه به صورت تمام وقت استفاده شود. ابزار قوس دندانی بالا نیز می تواند به آرامی وسیع شود تا عرض سقف دهان را افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تمریناتی برای کاهش درد مفصل فکی گیجگاهی

کاملاً متحرک

یکی از فواید ابزار تویین بلاک کاملاً متحرک بودن آن است. شما می توانید ابزار خود را برای شنا کردن یا ورزش های تماسی خارج کنید. ارتودنتیست ها توصیه می کنند ابزار را حداقل 18 ساعت در طول روز، حتی در طول خواب، استفاده کنید. این کار کمک می کند روند درمان شما به صورت مؤثر پیش برود.

پاکسازی راحت

از آنجا که تویین بلاککاملاً متحرک است، تمیز نگه داشتن آن راحت است. روزی یک مرتبه به راحتی ابزار را از دهان خارج کنید و آن را با مسواک معمولی تمیز کنید. پس از صرف غذا نیز ممکن است لازم باشد ابزار را بلافاصله از دهان خارج و پاکسازی کنید.

قابل تنظیم

ابزار تویین بلاک شما طبق یک برنامه ماهانه توسط ارتودنتیست تنظیم خواهد شد.

نتایج فوق العاده

اکثر بیماران مدت کوتاهی پس از شروع استفاده از تویین بلاک می توانند انتظار داشته باشند شاهد نتایج سریعی باشند و پس از 9 تا 12 ماه بایت تنظیم شده آنها به زیبایی دائمی خواهد شد.

0/5 (0 نظر)