طی چند سال اخیر، افراد بیشتری ایمپلنت های دندانی را دریافت کرده اند، که باعث شده است سینوس لیفت رواج بیشتری پیدا کند. آیا شما هم نیاز به جراحی سینوس لیفت دارید و هنوز تعدادی پرسش پاسخ داده نشده در ذهن شما وجود دارند؟

خب، ما در این مقاله تعدادی از پر تکرارترین پرسش های شما در مورد جراحی سینوس لیفت را پاسخ می دهیم، از جمله اینکه سینوس لیفت چیست، چه زمانی انجام آن لازم است، قبل و بعد از آن چه اتفاقی می افتد، جراحی چگونه عمل می کند، فرایند چه خطراتی دارد، و چه زمانی باید به فکر درمان های پزشکی پس از انجام این فرایند بود. هدف ما ارائه اطلاعاتی است که شما در مورد فرایند سینوس لیفت نیاز دارید، بنابراین وقتی می خواهید برای انجام آن آماده شوید می توانید با اعتماد به نفس کامل اقدام کنید.

2 - جراحی سینوس لیفت: آمادگی برای کاشت ایمپلنت های دندانی
جراحی سینوس لیفت

سینوس چیست؟

سینوس ها فضاهای هوایی بزرگ و خالی هستند که درست زیر استخوان های گونه های شما واقع شده اند. سینوس ها به صدای شما طنین می بخشند و اگر سرما بخورید کاملاً پر می شوند.

اندازه این حفره های هوایی در افراد مختلف متفاوت است، و ریشه های دندان های عقب فک بالای شما می توانند در ارتباط نزدیک با سینوس ها باشند، مخصوصاً اگر سینوس ها بزرگ باشند.

سینوس لیفت چیست؟

وقتی دندان های عقب فک بالا کشیده می شوند، سینوس ها تمایل دارند که به تدریج رو به پایین بزرگ شوند، که می تواند به این معنا باشد که پس از کشیدن دندان، اگر زمان زیادی سپری شود، در نهایت استخوان فک تحلیل می رود و جذب بدن می شود و جای آن را حفره های سینوس پر می کنند. در این صورت در صورتی که قصد کاشت ایمپلنت داشته باشید، استخوان تحلیل رفته باید با استخوان پیوندی جایگزین شود. سینوس لیفت، که تقویت سینوس نیز نامیده می شود، جراحی است که کمک می کند جایگذاری ایمپلنت های دندانی ساده تر شود.

برخی افراد به ایمپلنت های دندانی نیاز دارند اما به دلیل تحلیل استخوان، حمایت کافی ضروری برای ایمپلنت های دندانی را ندارند. سینوس لیفت می تواند کمک کند زیرا با افزودن استخوان به فضای بین دندان های مولر و پرمولر مقدار استخوان را به فک بالا اضافه می کند. برای ایجاد فضای کافی برای استخوان، باید غشاء سینوس رو به بالا حرکت داده شود یا اصطلاحاً “لیفت” شود، که این جراحی نیز نام خود را از آن می گیرد. یک دندانپزشک متخصص مانند جراح فک و صورت یا جراح لثه معمولاً سینوس لیفت را انجام می دهد.

چه زمانی لازم است جراحی سینوس لیفت انجام شود؟

اگر دندانپزشک شما به دلیل عدم وجود استخوان با ارتفاع کافی در فک بالا یا نزدیک بودن خیلی زیاد سینوس ها به فک نتواند کاشت ایمپلنت های دندانی شما را انجام دهد، جراحی سینوس لیفت را پیشنهاد خواهد داد. شاید این پرسش به ذهن شما خطور کند که چرا تحلیل استخوان اتفاق می افتد؟ پرسش خوبی است. برخی از علل تحلیل استخوان عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال لثه
  • از دست رفتن دندان در فک بالا
  • جذب مجدد استخوان به داخل بدن بعد از دست رفتن دندان.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان
3 - جراحی سینوس لیفت: آمادگی برای کاشت ایمپلنت های دندانی
جراحی سینوس لیفت

مزایای سینوس لیفت

  • افزایش تراکم استخوان برای بیمارانی که به دلیل بیماری لثه، روند طبیعی افزایش سن، ژنتیک، یا از دست رفتن دندان ها، استخوان کافی در فک بالای خود ندارند.
  • افزایش احتمال جایگذاری موفق ایمپلنت های دندانی.
  • فرایندی کمتر تهاجمی برای فراهم نمودن استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت- بدون پیوند استخوان مستقیم، که می تواند مستلزم یک فرایند مجزا برای برداشت استخوان از بخش دیگری از بدن باشد.
  • وقتی همزمان با متراکم سازی استخوان ترکیب و انجام می شود، می تواند کیفیت استخوان اطراف را در فک بالا را افزایش دهد.
  • ناراحتی جزئی.
  • پیشگیری از، از دست رفتن دندان های دیگر، زیرا استخوانی که طی فرایند تقویت سینوس به فک بالا افزوده می شود می تواند حمایت بیشتری برای دندان های موجود فراهم بیاورد.
  • افزودن استخوان به فک بالا می تواند ظاهر ساختار چهره را بهبود دهد و به زیبایی و جوانی آن بیفزاید.

قبل از جراحی سینوس لیفت چه اتفاقی می افتد؟

اگر قرار است تحت جراحی سینوس لیفت قرار بگیرید، دندانپزشک متخصص شما ابتدا مشخص خواهد کرد استخوان اضافی باید از کجا گرفته شود. سه نوع از رایج ترین استخوان هایی که برای جراحی سینوس لیفت استفاده می شوند، عبارتند از:

  • استخوان اتوژن Autogenous bone: استخوانی که از بدن خود فرد گرفته می شود.
  • استخوان آلوژنیک Allogenic bone: استخوان از بدن جسد.
  • زانو گرافت Xenograft: استخوان از گاو.

اگر استخوان از بدن خود شما گرفته شود، از ناحیه ای غیر از دهان برداشته می شود. بنابراین لازم خواهد بود عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود. این تصاویر برای جراح امکان مطالعه و بررسی فک و سینوس را فراهم می آورند تا بتواند به صورت دقیق مشخص نماید چه چیزی نیاز دارید.

4 - جراحی سینوس لیفت: آمادگی برای کاشت ایمپلنت های دندانی
جراحی سینوس لیفت

جراحی سنوس لیفت چگونه انجام می شود؟

اکنون فرایند جراحی را برای شما توضیح می دهیم تا برای انجام آن کاملاً آمادگی داشته باشید. به طور کلی این فرایند با این توالی انجام می شود:

  1. جراح بافت لثه را برش می زند.
  2. بافت برداشته می شود، تا استخوان زیر آن قابل مشاهده شود.
  3. جراح یک تکه دایره ای شکل کوچک از استخوان را برش می دهد.
  4. سپس تکه استخوان را رو به بالا و به داخل فضای حفره سینوس می برد و حفره را با استخوان پیوند پر می کند.
  5. سپس بافت برش خورده را در جای خود بخیه می زند.
  6. روند بهبود آغاز می شود.

حدود 4 تا 12 ماه بعد از جراحی سینوس لیفت، دندانپزشک ایمپلنت را جایگذاری خواهد کرد. این بازه زمانی میانی، به استخوان جدید زمان کافی برای تلفیق صحیح با استخوان موجود را می دهد. مقدار زمان بین جراحی سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت ها به مقدار استخوانی که شما نیاز دارید بستگی دارد. دندانپزشک شما برای شما توضیح خواهد داد چگونه می توانید ایمپلنت های دندانی را بکارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد روکش های دندانی بدانید
1 1 - جراحی سینوس لیفت: آمادگی برای کاشت ایمپلنت های دندانی
جراحی سینوس لیفت

آیا سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت دندانی می توانند همزمان انجام شوند؟

پس از فرایند سینوس لیفت، لازم است چند ماهیی صبر کنید تا پیوند استخوان سفت و محکم شود و با استخوان فک جوش بخورد. بسته به مقدار استخوان مورد نیاز، ایمپلنت های دندانی ممکن است چهار تا 9 بعد نیز کاشته شوند.

پس از جراحی سینوس لیفت چه اتفاقی می افتد؟

سینوس لیفت یک فرایند کاملاً بدون درد است. در ابتدای فرایند، قسمتی که قرار است سینوس لیفت در آنجا انجام شود بی حس می شود، بنابراین شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد. پس از آنکه اثر داروی بی حسی از بین می رود، بسیاری از افراد تنها مقدار کمی ناراحتی پس از سینوس لیفت را تجربه می کنند که حداکثر یک هفته طول خواهد کشید و با دارو قابل کنترل خواهد بود. شما مقداری تورم خواهید داشت. علاوه بر این، ممکن است مقدار اندکی خونریزی از بینی یا دهان را در روز نخست پس از جراحی تجربه کنید.

پس از فرایند جراحی خود، به مدت 24ساعت سعی کنید از تف کردن یا شستشوی دهان خود اجتناب کنید. این کار می تواند موجب شل شدن لخته خون یا باز شدن بخیه شما شود که خونریزی طولانی و جلوگیری از روند بهبود را در پی خواهد داشت. سعی کنید به مدت چهار هفته از فین کردن یا پیوسته عطسه کردن خودداری کنید.

(می دانیم که کنترل عطسه دشوار است، بنابراین سعی کنید از هر چیزی که باعث می شود به عطسه بیفتید دور بمانید یا در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن، این کار را با دهان باز انجام دهید تا از وارد آمدن فشار اضافی به حفره بینی اجتناب کنید). عطسه کردن و فین کردن می توانند باعث شوند مواد پیوند استخوان حرکت کنند و بخیه های شما شل شوند. بنابراین مراقب باشد.

به مدت 3-4 هفته از باد کردن بادکنک، یا نواختن آلات موسیقی بادی اجتناب کنید. همچنین، در صورت امکان غواصی و شنا نکنید و با هواپیمای تحت فشار سفر نکنید.

دندانپزشک یا جراح احتمالاً آیتم های زیر را برای شما تجویز خواهند کرد:

  • اسپری سالین (نمکی) برای مرطوب نگهداشتن بینی
  • داروی تجویزی برای پیشگیری از احتقان و التهاب
  • داروی مسکن
  • آنتی بیوتیک
  • دهانشویه آنتی میکروبیال برای کمک به پیشگیری از بروز عفونت.

پس از 24 ساعت، 4-5 مرتبه در روز دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید، مخصوصاً بعد از وعده های غذا و قبل از رفتن به رختخواب.

به مدت 48 ساعت از مسواک زدن اطراف محل جراحی خود اجتناب کنید. پس از آن بسیار دقت کنید که آن منطقه را به آرامی مسواک بزنید.

به مدت 7-10 روز از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید زیرا این کار موجب ایجاد مکش می شود که باعث شل و کنده شدن لخته خون روی محل جراحی می شود.

بهتر است در طول دوره بهبود، و حداقل به مدت 7-10 روز پس از جراحی، از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

7 تا 10روز پس از جراحی لازم است یک جلسه برای چکاپ به دندانپزشک یا جراح خود مراجعه کنید. در طول این جلسه، جراح محل جراحی شما را معاینه خواهد کرد و هر یک از بخیه ها که به صورت خود به خود حل نشده باشند را برخواهد داشت. در برخی موارد، لازم است بیمار چند مرتبه بیشتر برای چکاپ مراجعه کند. با این حال، نیاز نیست نگران شوید. دندانپزشک شما می خواهد اطمینان حاصل کند که بهبود شما به خوبی پیش می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن

جراحی سینوس لیفت چه خطراتی دارد؟

مانند هر فرایند جراحی دیگری، جراحی سینوس لیفت نیز با برخی خطرات همراه است. خطر اصلی سوراخ یا پاره شدن غشاء سینوس است. نیازی نیست نگران شوید! اگر این اتفاق رخ دهد، جراح یا پارگی سینوس را بخیه می زند یا یک تکه بافت روی آن قرار می دهد. اگر ترمیم غشاء سینوس خیلی پیچیده باشد، احتمالاً جراح فرایند را متوقف خواهد کرد و زمان کافی برای بهبود خواهد داد قبل از آنکه مجدداً اقدام کند.

مانند هر فرایند جراحی دیگری، عفونت نیز خطر دیگری است که ممکن است وجود داشته باشد. با این حال، عفونت ناشی از سینوس لیفت شایع نیست.

در موارد نادر، استخوان موجود با مواد پیوند استخوان پیوند نمی خورند، که به این معنا است که ناحیه پیوند خورده نمی تواند به خوبی خونرسانی شود. اگر این اتفاق رخ دهد، احتمالاً لازم خواهد بود فرایند سینوس لیفت مجدداً انجام شود.

بعلاوه، احتمال سینوزیت حاد ماگزیلا پس از سینوس لیفت وجود دارد، که به عنوان التهاب موقتی غشاء های داخل بینی و سینوس ظاهر می شود. این شرایط باعث می شود تخلیه مخاط از راه بینی دشوار شود. تحقیقات نشان می دهند که احتیاط های به عمل آمده در طول کل فرایند به باز نگهداشتن سینوس ها کمک می کنند.

پس از سینوس لیفت چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گرچه بهبود پس از سینوس لیفت معمولاً بی دردسر اسن، اما مواردی وجود دارند که ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشید. پس از سینوس لیفت، باید در شرایط زیر با جراح خود تماس بگیرید:

  • تورم و درد به مرور زمان افزایش پیدا می کند.
  • خونریزی پس از 1 تا 2 روز ادامه پیدا می کند یا قرمز روشن است.
  • مواد پیوند استخوان پس از عطسه یا فین کردن شل شده اند و در داخل بینی احساس می شوند.
  • تب دارید.
  • جریان غیر عادی مایعات یا هوا بین دهان و بینی.
  • افزایش احتقان بینی یا سینوس نزدیک محل جراحی.

اگر قرار است بزودی تحت جراحی سینوس لیفت قرار بگیرید، اکنون می دانید باید در طول فرایند چه انتظاری داشته باشید. نیاز خواهد بود دندانپزشک یا جراح عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان شما بگیرند تا مشخص نمایند در طول فرایند چه کاری لازم است انجام دهند. پس از انجام فرایند، شما حمایت هایی که نیاز دارید را دریافت خواهید کرد تا پس از جراحی بهبود پیدا کنید، که می تواند شامل داروهای مسکن، آنتی بیوتیک ها، یا دهانشویه ها باشد.

به خاطر داشته باشید که مدتی زمان می برد تا جراح شما بتواند ایمپلنت های دندانی شما را جایگذاری نماید. علاوه بر این، لازم است به طور منظم برای چکاپ مراجعه کنید. در صورتی که متوجه هر چیز وخیمی مانند درد، خونریزی، یا تب شدید، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)