درمان های ارتودنسی مانند بریس ها، راهی مؤثر برای دستیابی به دندان هایی صاف و لبخندی سالم است. وقتی دندان های یک نفر خیلی فشرده باشند و روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند، می تواند منجر به بروز مشکلات گسترده ای شود از جمله دشواری در حرف زدن و غذا خوردن. گرچه بسیاری از افراد احساس می کنند که بری سها می توانند کجی دندان ها را ظرف چند ماه درمان کنند، اما این فرایند مدت بیشتری طول می کشد. علاوه بر بریس ها، افراد ممکن است به ریتینرها یا دیگر ابزارهای ارتودنتیک نیز نیاز داشته باشند.

گاهی اوقات فلر شدن دندان ها (شیب یا زاویه رو به جلو داشتن) زمانی می تواند اتفاق بیفتد که فرد بریس های خود را بر می دارد. وقتی فرد پس از برداشتن بریس های خود، دندان های برجسته داشته باشد، دندان ها مقداری رو به جلو خواهند بود که ظاهر فلر شده (متمایل رو به جلو) به آنها می بخشد. گرچه بریس ها می توانند موجب فلر شدن دندان ها شوند، اما آنها هنوز ابزارهای ارتودنسی هستند که مزیت های بسیاری ارائه می دهند. بریس ها نه تنها موجب بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می شوند، بلکه هر گونه مشکل دهانی مانند اوربایت، آندربایت، و فشردگی دندان ها را برطرف می کنند. اگر به این فکر می کنید که دندان های منحرف شده و کج شده رو به جلو را پس از برداشتن بریس ها چگونه باید اصلاح نمود، در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار شما قرار دهیم:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد ابزار ارتودنسی تویین بلاک بدانید

بریس ها و فلر شدن دندان ها

بسیاری افراد پس از برداشتن بریس ها دندان هایشان فلر می شوند، که ممکن است این پرسش را بوجود بیاورد که آیا فلر شدن دندان ها پس از برداشتن بریس ها طبیعی است؟ گرچه بریس ها مقداری فشار به دندان ها وارد می کنند تا آنها را به درستی صاف کنند، اما در طول فرایند ممکن است دندان ها با یکدیگر رو به بیرون حرکت کنند و باعث شوند ظاهر رو به بیرون پیدا کنند. با این حال، درمان دندان های فلر شده پس از برداشتن بریس ها ساده است. یک ارتودنتیست می تواند به صاف شدن دندان های فلر شده پس از برداشتن بریس ها کمک کند.

4 - مشکل جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی
جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

آیا جلو آمدن دندان ها پس از برداشتن بریس ها عادی است؟

فلر شدن یا منحرف شدن زاویه دندان ها پس از بریس ها خیلی عادی تر از آن است که فرد فکرش را بکند. بسیاری از افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، ممکن است فکر کنند تنها به این دلیل که آنها از بریس ها استفاده کرده اند، دندان های آنها بدون هیچ نقصی صاف خواهند شد. با این حال، این همیشه صحیح نیست، و ممکن است لازم باشد فرد پس از برداشتن بریس ها باز هم از آنها استفاده کند. وقتی افراد به توصیه ارتودنتیست خود از ریتینرها استفاده می کنند، ریتینرها دندان های آنها را تنظیم خواهند کرد و ظاهر رو به بیرون یا جلو آمده آنها را اصلاح خواهند کرد.

نحوه اصلاح جلو زدگی دندان ها پس از بریس ها

بسیاری از ارتودنتیست ها برای بیماران خود ریتینری تجویز می کنند که دندان های فلر شده را درمان خواهند کرد. ریتینر یکی از ابزارهای مؤثر ارتودنتیک است که دندان ها را رو به عقب خواهد کشید تا دیگر رو به جلو نباشند. برخی نوجوانان و افراد بزرگسال به جلو آمدگی دندان های خود پس از برداشتن بریس ها حساس هستند، بنابراین تشویق کردن آنها به استفاده از ریتینرها به آنها کمک خواهد کرد دندان های خود را تنظیم کنند و اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشند. در حقیقت، ممکن است ارتودنتیست به افراد خاصی توصیه کند چندین مرتبه مراجعه کنند تا ریتینر آنها را تنظیم کند و به اصلاح جلو آمدگی دندان ها ادامه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نهفتگی دندان در کودکان

پس از آنکه بریس ها برداشته می شوند، متخصص ارتودنسی یک طرح مراقبتی پس از درمان آماده خواهد کرد که باید دنبال شود تا وضعیت دندان ها اصلاح شود. ارتودنتیست تأثیرگذاری بریس ها را با گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس یا قالب گیری از بایت بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، وقتی بیمار نوجوان یا جوان است، ارتودنتیست ارزیابی های لازم را انجام خواهد داد تا مشخص نماید آیا دندان های عقل کشیده شده اند یا خیر. اگر دندان های عقل در حال رشد باشند، ممکن است کشیدن آنها توصیه شود تا دندان ها صاف باقی بمانند.

انواع ریتینر ارتودنسی

با بالا رفتن سن و بزرگتر شدن فرد، جابجا شدن دندان ها کاملاً طبیعی است، که این برای افرادی که تحت درمان با بریس ها قرار داشته اند نیز صدق می کند. ریتینر یکی از ابزارهای مهم ارتودنسی است که برای دهان و دندان های هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شود تا دندان ها را به درستی نگه دارد. دو نوع ریتینر وجود دارد: متحرک و ثابت، که هر یک از آنها مزایای خاصی را به بیماران ارائه می دهند.

ریتینرهای متحرک

ریتینرهای متحرک می توانند برداشته شوند و مجدداً در جای خود قرار داده شوند، اما برای آنکه ریتینرهای متحرک مؤثر واقع شوند، آنها باید به توصیه ارتودنتیست استفاده شوند. دو نوع ریتینر متحرک وجود دارد که تحت عناوین هاولی و پلاستیکی شفاف شناخته می شوند.

5 - مشکل جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی
جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

هاولی Hawley

ریتینر هاولی از یک سیم فلزی تشکیل شده است که به یک ابزار آکریلیکی متصل است و روی سقف دهان بیمار قرار می گیرد. وقتی ریتینر درست در جای خود قرار گرفته باشد، در جلوی دندان های جلو قرار می گیرد و آنها را صاف نگه می دارد. گرچه استفاده از این نوع ریتینرها راحت است، اما بیشتر از دیگر انواع ریتینرها جلب توجه می کند و ممکن است برای برخی افراد ناراحت کننده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح لبخند لثه ای یا افزایش طول تاج دندان
6 - مشکل جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی
جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

نگهدارنده شفاف

ریتینر پلاستیکی شفاف تحت عنوان ریتینر وکیوم شکل شناخته می شود. این نوع ریتینر از پلاستیک ساخته می شود که روی دندان ها قرار می گیرد و تقریباً غیر قابل مشاهده است. بسیاری از افراد این نوع ریتینرهای متحرک را ترجیح می دهند زیرا بر عکس ریتینرهای هاولی هستند، اما ریتینر پلاستیکی شفاف اجازه نمی دهد دندان ها با یکدیگر برخورد داشته باشند و قابل تنظیم شدن هم نیستند.

7 - مشکل جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی
جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

ریتینرهای ثابت

ریتینر ثابت سیم دائمی است که در پشت دندان های عقب دهان فرد قرار می گیرد و با یک چسب به آنها متصل خواهد شد. گرچه ریتینرهای ثابت در مقایسه با ریتینرهای دیگر تقریباً غیر قابل مشاهده هستند، اما افرادی که ریتینر ثابت دارند ممکن است در نخ دندان کشیدن مشکل داشته باشند. باید توجه داشته باشید که ریتینرهای ثابت توسط یک متخصص ارتودنسی به طور دائم چسبانده می شوند، بنابراین فرد برای برداشتن آنها باید با ارتودنتیست مشورت نماید. اگر فرد تلاش کند شخصاً ریتینر را خارج نماید، ممکن است منجر به آسیب دائمی به دندان ها شود.

0/5 (0 نظر)