گاهی اوقات وقتی بیماران برای برطرف نمودن لبخند به هم ریخته خود بریس های ارتودنسی را دریافت می کنند، متوجه می شویم که عامل اولیه و اصلی مشکل آنها دندان های آنها نیستند. پس از مشاوره اولیه و تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که به طور معمول از دهان و فک گرفته می شوند، اصلاً غیر عادی نیست که متوجه می شویم مشکل زمینه ای پزشکی دیگری باعث بوجود آمدن این مشکل شده است. مشکلات مربوط به سینوس ها (مانند گرفتگی بینی یا مشکلات تنفسی) یکی از این نمونه های مهم هستند.

اگر سینوس های شما در کودکی درست عمل نکنند، می توانند موجب رشد غیر عادی دیگر ساختارهای استخوانی- مانند دندان ها و فک- در صورت شما شوند. خبر خوب اینکه، در اکثر موارد، این شرایط به راحتی و با کمک یک ارتودنتیست مجرب قابل درمان هستند.

چه چیزی باعث بروز مشکلات مربوط به سینوس می شود؟

برخی افراد وقتی متولد می شوند مجرای بینی آنها فوق العاده تنگ است. وقتی مجرای تنفسی اینقدر تنگ و منقبض باشد، سینوس ها می توانند به راحتی پر از مخاط شوند- که باعث می شود تنفس دشوار شود.

آلرژی ها یکی دیگر از کابوس های مربوط به مشکلات سینوسی هستند. گرد و غبار، دود، حیوانات خانگی، و برخی خوراکی های خاص همگی به تحریک واکنش های آلرژیک در کودکان و افراد بزرگسال معروف هستند- و در نتیجه، مخاط مجرای بینی می توانند متورم شوند و جریان هوا را مسدود کنند.

دلایل دیگری که برای مشکلات سینوسی وجود دارد عبارتند از، انحراف سپتوم و بزرگ شدن لوزه ها. علت هر چه باشد، این شرایط با استفاده از عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس و نیز قالب گیری از دهان و فک توسط ارتودنتیست قابل تشخیص هستند.

6 - ارتباط مشکلات سینوسی و درمان ارتودنسی
درمان مشکلات سینوسی با ارتودنسی

تأثیرات دراز مدت مشکلات سینوسی

اکثر افراد فکر می کنند گرفتگی بینی یک مشکل بزرگ است. با این حال، آنها با تعداد زیاد مسائلی که مشکلات مزمن مربوط به سینوس ها می توانند در دیگر بخش های بدن بوجود بیاورند، شگفت زده خواهند شد. این امر، اساساً به دلیل این واقعیت است که گرفتگی بینی فرد را از تنفس از راه مجرای بینی نا امید می کند، و باعث می شود آنها در عوض از دهان استفاده کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه موقع به فکر درمان ارتودنسی باشیم؟

تنفس دهانی به مرور زمان منجر به بروز چه مشکلاتی می شود؟

  • درد گردن، شانه، و کتف به دلیل خم کردن رو به جلوی سر حین تنفس.
  • سر درد و میگرن های همراه با وضعیت نامناسب ایستادن.
  • رشد دندان ها در موقعیت نامناسب (که اغلب نیاز به درمان با بریس ها دارد)
  • بایت غیر همسطح (مانند اوربایت، آندربایت، و کراس بایت)
  • مشکلات مکانیکی فک
  • مشکل در بلع
  • ایرادات گفتاری
  • خشکی دهان به دلیل تنفس مداوم از راه دهان، که خطر پوسیدگی دندان را افزایش م دهد
  • عدم محافظت در برابر آلرژن ها (عوامل حساسیت زا) و ذرات عفونت زای موجود در هوا (آنها اغلب از راه سوراخ های بینی فیلتر می شوند، اما وقتی هوا مستقیماً از راه دهان تنفس می شود، هیچ محافظتی در برابر آنها وجود ندارد)
  • تورم مکرر لوزه ها و لوزه سوم
  • خر و پف کردن و آپنه انسدادی خواب
  • ایجاد حلقه تیره رنگ دور چشم ها
  • بوی بد دهان
  • عفونت گوش میانی
  • خستگی (زیرا اکسیژن کمتری وارد شش ها می شود)
  • شب ادراری

تنفس دهانی می تواند روی ظاهر چهره افراد نیز تأثیر بگذارد- مخصوصاً در زمانی که آنها هنوز در حال رشد هستند. اغلب، افرادی که از این مشکل رنج می برند، چنین به نظر می رسد که لثه ها و فک پایین آنها جلو آمده تر است، زیرا طی چندین سال تنفس از راه دهان از روی عادت، استخوان های صورت به صورت بد شکل رشد کرده اند.

گرچه تأثیرات دراز مدت مشکلات سینوسی مزمن وحشتناک به نظر می رسند، اما نیازی نیست نگران شوید! گزینه های درمانی متعددی در دسترس هستند.

آیا سینوزیت ادونتوژنیک ناشی از مشکلات دندانی است؟

قبل از اینکه به رابطه بین بریس ها و ترشحات پشت حلق از بینی بپردازیم، ابتدا به مشکلات سینوس هایی می پردازیم که می توانند ناشی از مشکلات دندانی باشند. توجه به این نکته ضروری است که مشکلات دندانی فقط بر سینوس های شما تأثیر نمی گذارند. در واقع، یک اصطلاح برای این نوع بیماری ها وجود دارد: ادونتوژنیک، به معنای با منشاء دندانی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و جراحی برای مشکلات فکی شدید

هر بیماری که با دندان آغاز شود، خواه تومور باشد یا عفونت باکتریایی، ادونتوژنیک است.

سینوزیت می تواند با عوامل متعددی ایجاد شود. اما تحقیقات بیشتر به علل ادونتوژنیک آن اشاره می کنند. به عنوان مثال، اگر دندان های مولر فک بالا عفونی شوند، احتمال اینکه عفونت بتواند به سینوس های ماگزیلاری شما منتشر شود زیاد است. در این صورت، ممکن است کشیدن دندان لازم باشد. در نمونه های مشاهده شده، کشیدن این دندان های مولر به سرعت باعث بهبود سینوزیت بیمار شده است.

7 - ارتباط مشکلات سینوسی و درمان ارتودنسی
درمان مشکلات سینوسی با ارتودنسی

آیا بریس ها با ترشحات بینی از پشت حلق ارتباط دارند؟

گرچه ممکن است در نگاه اول این دو با یکدیگر ارتباطی نداشته باشند، اما بیشتر از آنچه انتظار دارید با یکدیگر ارتباط دارند. به هر حال، سینوس ها هنوز بخشی از ساختار فک و صورت شما هستند. هر گونه تغییر در آن می تواند ساختار کل ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، وقتی دندان های مولر فک بالای خود را از دست می دهید، سینوس شما ممکن است در ناحیه فرو برود و کاشت ایمپلنت را دشوار کند. اما آیا ممکن است بریس های شما مسئول بروز مشکلات سینوسی شما باشند؟

همانطور که به نظر می رسد، رابطه بین بریس های شما و ترشحات پشت حلق از بینی ممکن است تصادفی نباشند. از آنجایی که سینوس های شما- بویژه سینوس های فک بالا- به فک شما بسیار نزدیک هستند، هر اتفاقی که در اطراف فک بالا بیفتد، می تواند بر سینوس های شما تأثیر بگذارد. اگر بریس های شما با روشی خاص پیکره بندی نشوند، ممکن است چیزی تحریک شود.

بنابراین، اگر مجرای بینی شما بلافاصله پس از دریافت بریس ها عمل می کند، ممکن است با نحوه نصب بریس ها ارتباط داشته باشد.

بریس ها کجا می توانند به کمک بیایند؟

از آنجا که سینوس های ماگزیلاری به فک بالا نزدیک هستند، هر گونه مشکل در دندان های فک بالا می تواند سینوس های شما را بیشتر مستعد بیماری کند. پس این قابل درک است که چرا برخی افراد چنین تصور می کنند که نحوه اتصال بریس ها می تواند باعث بروز مشکلات سینوسی شود. اما این کاملاً هم صحت ندارد. وقتی صحبت از این به میان می آید که آیا بریس ها و ترشحات پشت حلق از بینی با یکدیگر ارتباط دارند، پاسخ به وضعیت سلامت دندان های شما نزدیک تر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان کوسه ای در کودکان

اگر ارتودنتیست شما فکر کند که شما از مشکلات سینوسی رنج می برید که به نحوه قرار گیری دندان ها هیچ ارتباطی ندارد، ممکن است شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد. برای اکثر موارد، درمان ارتودنسی راهکاری برای گرفتگی بینی نیست. با این حال، با مراجعه به ارتودنتیست برای مشاوره، دندان ها و فک شما می توانند برای نگرانی های زمینه ای دیگر مورد بررسی قرار بگیرند که علت اصلی بروز درد، ناراحتی، یا مشکلاتی برای ظاهر شما شده اند.

در برخی موارد، درمان ارتودنسی ممکن است برای اصلاح نمودن تعدادی از پیامدهای دراز مدت مشکلات سینوسی، مانند کجی دندان ها یا ناهمراستا بودن بایت مناسب باشد.

اگر شما مشکلات سینوسی، دندانی، یا فک دارید اما مطمئن نیستید که چه چیزی عامل بروز آن شده است، ارتودنتیست شما می تواند مسیر درستی برای درمان پیش پای شما قرار دهد.

شما بریس ها را چند وقت یک مرتبه تمیز می کنید؟

از کسی پنهان نیست که تمیز کردن بریس ها می تواند دردسر ساز باشد، اما قبل از اینکه مسواک و نخ دندان معمولی را به خاطر شستشوی سریع با دهانشویه کنار بگذارید، این را در نظر بگیرید که اغلب مشکلات ادوتوژنیک معمولاً با عفونت های باکتریایی در دندان آغاز می شوند و این معمولاً در مورد بهداشت بد دهانی اتفاق می افتد.

در اکثر موارد، یک آبسه یا یک پالپ عفونی دندانی در دندان های مولر فک بالا می تواند به داخل سینوس ها نفوذ کند، و باعث بروز علائم شایع همراه با سینوزیت شود. اما به این معنا نیست که بریس ها کاملاً بی تقصیر هستند.

قرار گیری نادرست بریس ها می تواند در سینوس های شما اختلال ایجاد کند. صرف نظر از این، مطمئن شوید که به روتین بهداشتی دهان و دندان های خود پایبند هستید. و اگر در که هنوز بریس دارید کمی دندان درد احساس می کنید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)