تانگ کریب  tongue crib نوعی ابزار فلزی است که روی دندان های جلوی فک بالا قرار می گیرد. از این ابزار عموماً برای کودکانی استفاده می شود که در سنین پیش دبستانی یا اوایل دبستان هستند و دندان ها، فک ها، و عضلات آنها رشد کرده است و یا به علت مکیدن انگشت یا شرایطی به نام تانگ تراست اختلالات اسکلتی دارند.

ارتودنتیست یا دندانپزشک ممکن است توصیه کنند کودک شما به مدت چند ماه به منظور ترک این عادت از  tongue crib استفاده کند.

گرچه این می تواند درمان مؤثری برای کودک شما باشد، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارند که از آنها نیز می توان برای ترک این عادات استفاده کرد.

ممکن است شما تصمیم بگیرید ترکیبی از مداخلات را انجام دهید یا تنها سعی کنید از  tongue crib برای کمک به اصلاح مکیدن انگشت یا شست و تانگ تراست استفاده کنید.

2 - آیا ابزار تانگ کریب می تواند عادت مکیدن انگشت را اصلاح کند؟
درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

تانگ کریب چگونه عمل می کند؟

 tongue crib یکی از ابزارهای ارتودنتیک با یک قطعه فلزی است که که سقف دهان را از قسمت پشت دندان های جلوی فک بالا مسدود می کند. این قطعه باعث می شود مکیدن انگشت یا شست برای کودک غیر ممکن شود زیرا نمی تواند عمل مکیدن را انجام دهد.

علاوه بر این، با یادآوری کودک به قرار دادن زبان خود در موقعیت عقب و پایین، به جای جلو و بالا (که می تواند موجب بروز مشکلات متعددی داخل دهان شود)، به اصلاح وضعیت قرار گیری زبان کمک می کند.

دندانپزشک یا ارتودنتیست شما در صورتی که متوجه علائم و نشانه های آسیب دائمی ناشی از عادت مکیدن یا تانگ تراست کودک شوند، به احتمال زیاد  tongue crib یا ابزار ارتودنتیک دیگری را پیشنهاد خواهند داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست دادن زود هنگام دندان های شیری

در یک مطالعه مشخص شد،  tongue crib به ترک عادت مکیدن در افراد شرکت کننده کمک کرده است، علاوه بر این، اوربایت و دیگر شرایط ارتودنتیک آنها را نیز بهبود داده بود.

 tongue crib می تواند بسته به نیازهای کودک شما ثابت یا متحرک باشد. اگر کودک شما احساس کند استفاده منظم از ابزار خود را فراموش نخواهد کرد و آن را گم نخواهد کرد ممکن است بتواند یک ابزار متحرک داشته باشد.

اما اگر احساس می کنید ممکن است کودک شما مدام وسوسه شود ابزار خود را از دهان خارج کند یا اصلاً از آن استفاده نکند می توانید نوع ثابت را برای او انتخاب کنید.

ممکن است ارتودنتیست یا دندانپزشک کودک شما توصیه کند کودک شما به مدت چند ماه تا یک سال از این ابزار استفاده کند تا عادت مکیدن انگشت یا تانگ تراست او ترک شود.

این ابزار چه مشکلاتی را درمان می کند؟

 tongue crib می تواند به ترک عادات مکیدن انگشت و شست کمک کند و حرکات زبان را هدایت کند.

مکیدن انگشت و شست می توانند موجب بروز تانگ تراست شوند، اما نیاز نیست حتماً عادت مکیدن انگشت وجود داشته باشد تا تانگ تراست نیز وجود داشته باشد.

مکیدن انگشت و شست و تانگ تراست می توانند موجب بروز مشکلاتی در دهان شوند، از جمله:

  • آسیب به دندان های جلوی فک بالای کودک.
  • تغییر بایت کودک، مانند گسترش اوربایت یا اپن بایت.
  • تکنیک بلع غیر عادی.
  • مشکل در نحوه قرار گیری دندان ها.
  • تغییر الگوی گفتار.

نوزادان، کودکان نوپا، و کودکان خردسال اغلب برای ایجاد آرامش در خود عمل مکیدن انگشت یا شست خود را انجام می دهند که رفتاری عادی و کم خطر تلقی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افراد مشهوری که ارتودنسی کردند

اما وقتی کودک بزرگتر می شود، این رفتار، همینطور تانگ تراست، می توانند نگران کننده باشند، زیرا می توانند موارد زیر را تحت تأثیر قرار دهند:

  • دندان های دائمی
  • رشد اسکلتی
  • نحوه قرار گیری فک ها
  • گفتار

کودک شما ممکن است تانگ تراست داشته باشد اگر:

  • هنگام ادای برخی حروف، زبان او رو به جلو حرکت می کند و به پشت دندان های جلوی دهان فشار وارد می کند.
  • از راه دهان نفس می کشد.
  • اغلب لب های او ترک خورده و پوسته پوسته هستند.
  • وقتی دهان او در حالت استراحت قرار دارد، لب های او باز باقی می مانند.

چه زمانی این ابزار مناسب است؟

ممکن است با رسیدن کودک شما به سن پیش دبستانی یا شروع از دست دادن دندان های شیری، به فکر استفاده از  tongue crib یا دیگر ابزارهای ارتودنتیک برای او باشید. دوره زمانی که کودک شما داخل دهان خود مقداری دندان شیری و مقداری دندان دائمی دارد، دوره واسط دندانی نامیده می شود. این همان دوره ای است که مداخلات ارتودنتیک می توانند موفقیت آمیز باشند زیرا سیستم اسکلتی کودک شما در حال رسیدن به بلوغ است اما هنوز در حال رشد است و تثبیت نشده است.

اگر هیچ علائمی حاکی از آسیب دائمی به دندان ها یا فک کودک وجود ندارد، می توانید به فکر  tongue crib  برای کودک خود باشید، یا اینکه همزمان با بزرگ شدن او، به سادگی از او بخواهید عادت مکیدن انگشت را ترک کند.

3 - آیا ابزار تانگ کریب می تواند عادت مکیدن انگشت را اصلاح کند؟
درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

آیا استفاده از تانگ کریب دردناک است؟

دندانپزشک یا ارتودنتیست شما باید بتوانند با شما در مورد درد یا ناراحتی که این ابزار ممکن است برای کودک شما داشته باشد صحبت کنند. جایگذاری آن می تواند موجب بروز مقداری ناراحتی شود، علاوه بر این، چند روز نخست پس از دریافت آن ممکن است کودک مقداری درد و ناراحتی داشته باشد تا زمانی که به آن عادت کند و تغییرات لازم در دهان ایجاد شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل رشد دندان ها

ابزار  tongue crib  چه شکلی است؟

این ابزار از چند میله فلزی تشکیل شده است که پشت و نزدیک دندان های جلوی فک بالا قرار می گیرند. میله ها شبیه یک قفس یا توری به نظر می رسند. نوع ثابت آنها با یک سیم که به دور دندان های مولر فک بالا پیچیده می شود به آنها متصل می شود و از داخل در پشت دندان های بالا امتداد پیدا می کند.

روش های دیگر

قبل از اقدام برای انجام درمان های ارتودنسی، گفتار درمانی، و سایر مداخلات، ممکن است شما مجبور باشید به کودک کمک کنید عادت مکیدن انگشت یا زبان خود را ترک کند.

در یک مطالعه هشدار داده شده است که برای ترک این عادات تنها نباید به استفاده از tongue crib یا دیگر ابزارهای ارتودنتیک تکیه کرد، زیرا برخی کودکان با برداشتن ابزار ممکن است مجدداً عادت خود را از سر بگیرند.

در این مطالعه توصیه شده است علاوه بر استفاده از ابزارهای برای ترک این عادات، مداخلات دیگری نیز صورت گیرد. برای اصلاح موفق رفتار کودک در دراز مدت، باید انگیزه شخصی پیدا کند. متخصصان پیدا کردن یک برنامه رفتار محور را توصیه می کنند که در آن برای تغییرات دراز مدت انگیزه های مثبت را شامل شود.

برای اصلاح تأثیرات این عادات نیز می توانید از یک گفتار درمانگر کمک بخواهید.

0/5 (0 نظر)