آنچه می خورید و می آشامید تأثیر زیادی روی سلامت دهان شما دارد. دو چیزی که در غذاها و مایعاتی که می خورید و می نوشید باید به دنبال حذف آنها باشید، قند و اسید هستند. این دو این پتانسیل را دارند که موجب آسیب به دندان های شما شوند. قند با باکتری هایی که داخل پلاک های موجود روی دندان ها وجود دارند (پوشش چسبناک روی دندان های شما) واکنش نشان می دهند و اسیدهای مضری تولید می کنند که همان علت پوسیدگی دندان ها هستند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی نیز می توانند به همین اندازه مضر باشند. اسید موجب فرسایش یا حل شدن مینای دندان ها می شود، در واقع پوشش روی عاج دندان از بین می رود و بدون محافظ باقی می ماند. این می تواند باعث حساسیت و زشت شدن دندان های شما شود.

رژیم غذایی که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و میوه ها و سبزیجات تازه است، می تواند به پیشگیری از بروز بیماری لثه کمک کند. بیماری لثه می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها و بروز بوی بد دهان شود.

2 - رژیم غذایی و سلامت دهان و دندان
رژیم غذایی و سلامت دهان

چه غذاها و خوراکی هایی می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند؟

همه قندها می توانند باعث پوسیدگی شوند. قند می تواند در اشکلا مختلفی وجود داشته باشد. معمولاً مواد تشکیل دهنده ای که نام آنها به “ose”-اوز ختم می شود قند هستند، برای مثال ساکاروز، فروکتوز، و گلوکز تنها سه نمونه از آنها هستند. این قندها همگی می توانند به دندان های شما آسیب برسانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهان و دندان برای بیماران مبتلا به دیابت

بسیاری از غذاهای فراوری شده داخل خود قند دارند، و هر چه مقدار قند موجود در آن بیشتر باشد، در فهرست مواد تشکیل دهنده در رده های بالاتر قرار می گیرد. همیشه هنگام خرید مواد غذایی فهرست مواد تشکیل دهنده روی برچسب را بخوانید.

وقتی در حال خواندن برچسب روی محصول هستید، به خاطر داشته باشید که “فاقد قند افزوده” الزاماً به این معنا نیست که محصول فاقد قند است. تنها به این معنا است که هیچ قند اضافه ای افزوده نشده است. این محصولات ممکن است حاوی قندهایی مانند چند نمونه بالا باشند، یا ممکن است قندها تحت عنوان کربوهیدرات ها فهرست شده باشند.

آیا غذاها و نوشیدنی ها باعث فرسایش دندان می شوند؟

غذاها و خوراکی های اسیدی می توانند موجب فرسایش دندان ها شوند- حل شدن تدریجی مینای دندان ها.

هر چه عدد pH پایین تر باشد، محصول اسیدی تر است.

هر چیزی با عدد pH کمتر از 5/5 می تواند موجب فرسایش دندان ها شود. “قلیایی” ها دارای pH بالایی هستند و اثرات اسیدی قندها را خنثی می کنند. pH 7 عدد وسط بین اسیدی و قلیایی است.

  • pH آب معدنی 6/7 است.
  • pH شیر 9/6 است.
  • pH پنیر چدار 9/5 است.
  • pH آبجو 4/4 است.
  • pH آب پرتقال 8/3 است.
  • pH گریپ فروت 3/3 است.
  • pH ترشی 2/3 است.
  • pH نوشابه 5/2 است.
  • pH شراب قرمز 5/2 است.
  • pH سرکه 2 است.
3 - رژیم غذایی و سلامت دهان و دندان
رژیم غذایی و سلامت دهان

آیا میان وعده ها مضر هستند؟

برای دندان های شما و نیز سلامت عمومی شما بهتر است به جای خوردن 7 تا 10 میان وعده، تنها 3 وعده غذای اصلی بخورید. اگر نیاز دارید میان وعده بخورید، غذاها و خوراکی هایی را انتخاب کنید که حاوی قند نیستند. میوه های حاوی اسیدهایی هستند که می توانند موجب خوردگی دندان های شما شوند. با این حال، اگر آنها را در مقادری غیر معمول زیاد بخورید، تنها به دندان های خود آسیب می زنید. سعی کنید مقدار زیادی میوه خشک نخورید زیرا حاوی قند زیادی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با داشتن ایمپلنت، روکش یا ونیر می توان ارتودنسی انجام داد؟

میان وعده های خوش طعم تر بهتر هستند، مانند، پنیر، سبزیجات خام، مغزها، و نان ها.

چه باید بنوشیم؟

هنوز آب و شیر سالم ترین نوشیدنی ها برای دندان ها هستند. نوشیدنی های میوه ای فاقد قند رقیق شده با آب بی خطرترین جایگزین ها برای آب و شیر هستند. اگر از این نوه نوشیدنی ها می پسندید، حتماً به نسبت یک بخش نوشیدنی میوه ای با 10 بخش آب با هم ترکیب کنید.

نوشیدنی های گاز دار خطر مشکلات دندانی را افزایش می دهند. قند می تواند موجب بروز پوسیدگی شود و اسید هم در نوشیدنی های عادی و هم نوشیدنی های رژیمی می تواند موجب حل شدن مینای روی دندان ها شود. وقتی این نوشیدنی ها را بین وعده ها می خورید خطر بالاتر است.

اگر نوشیدنی میوه می نوشید، آنها را در زمان صرف وعده های غذایی بنوشید.

آیا پس از تمام وعده های غذایی باید مسواک زد؟

مهم است آخرین کاری که شب ها انجام می دهید، و حداقل یک مرتبه دیگر در طول روز، با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. خوردن و نوشیدن غذاها، خوراکی ها، و مایعات حاوی قند و اسیدها به طور طبیعی می توانند موجب تضعیف مینای دندان های شما شوند. مسواک زدن درست پس از خوردن آنها می تواند باعث شود ذرات ریزی از مینای دندان های شما با مسواک از بین برود. بهتر است حداقل تا یک ساعت پس از خوردن آنها از مسواک زدن دندان های خود اجتناب نمایید.

آیا جویدن آدامس به سلامت دندان ها کمک می کند؟

جویدن آدامس کمک می کند دهان شما بزاق بیشتری تولید کند، که به خنثی کردن اسیدهای داخل دهان شما پس از خوردن یا نوشیدن کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گاز گرفتن داخل گونه: علل، درمان ها

ثابت شده است که استفاده از آدامس های فاقد قند پس از وعده های غذایی می تواندب پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند. با این حال، مهم است تنها از آدامس های فاقد قند استفاده کنید، زیرا آدامس های معمولی حاوی قند هستند، بنابراین ممکن است به دندان های شما آسیب برسانند.

0/5 (0 نظر)