ممکن است شما به عنوان والدین به فکر سفید کردن دندان کودکان و بچه ها قبل از دوران نوجوانی باشید، اما آیا آنها به اندازه کافی بزرگ شده اند؟ این راهنمای سفید کردن دندان های کودکان را بخوانید تا بیشتر راجع به آن اطلاعات کسب کنید.

بر اساس انجمن سلامت دندان ها، 96% از افراد جامعه بر این باورند که لبخند جذاب باعث می شود فرد جذابتر به نظر برسد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به فکر سفید کردن دندان ها هستند، تا لبخندی فوق العاده داشته باشند. سفید کردن دندان برای کودکان در حال گسترش است. بسیاری از والدین به فکر سفید کردن دندان های کودکان خود هستند. با این حال، تعداد زیادی از آنها سن درست برای آغاز سفید کردن دندان ها را نمی دانند. نشانه هایی وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید تا در سلامت دندانی کودکان کم سن خود سردرگم نشوید.

چرا ممکن است سفید کردن دندان ها لازم باشد؟

رنگ مینای دندان به صورت طبیعی سفید روشن است. با این حال، غذاهایی که خورده می شوند و مایعاتی که نوشیده می شوند، برخی انواع داروهای خاص، و ساییدگی طبیعی مینای دندان ها به سرعت می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود، و برای کودک یک لبخند تیره به جا می گذارند. وقتی لبخند کودکان بد رنگ است ممکن است از اعتماد به نفس آنها بکاهد که باعث می شود حین لبخند زدن دندان های خود را بپوشانند.

بعلاوه، در دوران گرفتن عکس و گذاشتن آن در شبکه های مجازی اجتماعی ، هیچ کس نمی خواهد به خاطر لبخند بد رنگ در خاطره افراد باقی بماند، لبخند خود را پشت دست خود پنهان کند، یا اصلاً لبخند نزند. بلیچینگ یک درمان تخصصی است که برای از بین بردن رنگ بد دندان ها، احیاء آنها، و حتی بهبود بخشیدن آنها انجام می شود و به کودک شما لبخندی را می بخشد که همیشه آرزوی آن را داشته اند.

15 - سفید کردن دندان در کودکان
سفید کردن یا بلیچینگ دندان در کودکان

سفید کردن دندان های کودکان به چه صورت انجام می شود؟

دندانپزشک اطفال یک تری سفید کننده دندان در اختیار کودک شما قرار می دهد تا لبخندی سفید و درخشان برای او خلق نماید. البته معمولاً سفید کردن دندان ها در کنار درمان ارتودنسی انجام می شود تا علاوه بر لبخندی سفید و درخشان، دندان هایی صاف و یکدست نیز داشته باشد. برای دریافت تری های سفید کننده، دو بار مراجعه به دندانپزشک لازم است. در طول جلسه اول، از دهان کودک قالب تهیه می شود، که برای ساخت یک تری سفارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پر کردن دندان کودکان

در جلسه دوم تری ها، محلول های سفید کننده، و دستورالعمل استفاده از آنها در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تری ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوان هر روز به مدت چند ساعت یا در طول شب زمانی که کودک خواب است مورد استفاده قرار گیرند. در صورت وجود هر گونه ترمیم دندانی مانند روکش یا باندینگ، ممکن است لازم باشد پس از انجام بلیچینگ تعویض شوند تا همرنگ دیگر دندان های سفید و درخشان کودک باشند.

سن توصیه شده برای سفید کردن دندان در کودکان

بسیاری افراد در مورد اینکه از چه سنی محصولات سفید کننده دندان ها را برای کودک خود استفاده کنند دو دل هستند. با این حال، هیچ سن خاصی برای سفید کردن دندان ها وجود ندارد؛ این تصمی به وضعیت دندان های کودک بستگی دارد.

مسلما همه دندان های شیری باید بیفتند و دندان های دائمی بیرون بیایند تا سفید کردن دندان ها آغاز شود. واقعیت این است که به نظر می رسد دندان های شیری به بسیاری از محصولات سفید کننده دندان ها حساس هستند. دندان های شیری به ژل ها و دیگر محصولات سفید کننده دندان ها خوب پاسخ نمی دهند. در بیشتر مواقع، دندان های دائمی از 13 سالگی به بعد شکل می گیرند. پس از این سن، سفید کردن دندان ها بی خطرتر و راحت تر انجام خواهد شد. بسیاری از دندانپزشک ها سن 14 سال را برای آغاز این فرایند مناسب تر می دانند.

16 2 - سفید کردن دندان در کودکان
سفید کردن یا بلیچینگ دندان در کودکان

استفاده از محصولات سفید کننده دندان برای کودکان

مینای دندان کودک شما دیگر سفید و درخشان نیست، و شما به فکر بردن او نزد دندانپزشک هستید. اما آیا استفاده از محصولات سفید کننده دندان ها برای کودکان بی خطر است؟ محصولات معروف سفید کننده دندان می توانند روی کودکان تأثیر معکوس داشته باشند.

اولاً، بسیاری از دندانپزشکان کودکان استفاده از محصولات بلیچینگ دندان را برای کودکان توصیه نمی کنند. هر برند دستورالعمل های خاص خود را دارد که هنگام استفاده از آنها برای کودکان باید آنها را دنبال نمایید. اگر محصول شرایط لازم کاربرد برای کودک شما را ندارد، نباید از آن استفاده کنید.

دندانپزشکان اطفال توصیه می کنند که نباید برای کودکان خود از محصولات سفید کننده استفاده کنید تا اینکه همه دندان های شیری کودک افتاده باشند. والدین باید از عوارض جانبی احتمالی استفاده از محصولات سفید کننده دندان برای کودک خود آگاه باشند.

محصولات هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها فوق العاده هستند. پوشش دادن دندان های کودکان به مدت 30 دقیقه با محلول های هیدروژن پراکسید باعث می شود دندان ها سفیدتر از قبل به نظر برسند. محصولات هیدروژنی که استفاده می شوند، برای آنکه از نظر سلامتی بی خطرتر باشد، باید غلظت کمتری داشته باشند. محصولات با غلظت بالا می توانند روی کودک تأثیر بگذارند. محصولاتی استفاده کنید که برای کودک مشکلی بوجود نیاورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نهفتگی دندان در کودکان

سفید کردن دندان ها را چه کسی باید انجام دهد؟

هر دندانپزشکی را که برای انجام فرایندهای دندانپزشکی کودک خود انتخاب می کنید، باید تخصص لازم را داشته باشد. باید دنبال یک دندانپزشک واجد شرایط برای انجام فرایند سفید کردن دندان های کودک خود باشید.

والدین باید محصولات خانگی سفید کردن دندان را از دسترس کودکان دور نگه دارند زیرا می توانند به طرق مختلفی مشکل برانگیز باشند. دندانپزشک ها دانش تکنیکی این کار را دارند و روی سلامت کودک هیچ اثر سوعی نخواهد داشت. بعلاوه، دندانپزشک می تواند بهترین فرایندها را برای انجام دادن به شما توصیه کند، از جمله محافظت در برابر پوسیدگی، درمان لثه، و غیره.

قبل از انجام فرایندهای خانگی، ابتدا می توانید با دندانپزشک مشورت کنید تا با کودک خود دچار مشکل نشوید. شما عاشق کودک خود هستید، و باید به دنبال بهترین فرایندهای سلامتی برای او باشید تا کودک خود را سالم و تندرست نگه دارید.

فرایندهای خانگی سفید کردن دندان اگر به درستی انجام نشوند می توانند منجر به بروز اختلالاتی مانند آسیب به لثه ها، سوزش، و سفید شدن همیشگی لثه ها شوند.

بهترین راه: استفاده از خمیر دندان برای سفید کردن دندان ها

به جای استفاده از محصولات شیمیایی برای سفید کردن دندان ها، خمیر دندان ها نیز می توانند به سفید نگه داشتن دندان های کودک شما کمک کنند. شروع مسواک زدن در سنین پایین تر می تواند کمک کند دندان های کودک تمیز و سفید باقی بمانند. دندانپزشک ها توصیه می کنند به کودکان خود از سنین پایین، مسواک زدن را آموزش دهید. مسواک هایی با اندازه مناسب کودکان وجود دارند. بعلاوه، دندانپزشکان توصیه می کنند کودکان هنگام مسواک زدن، خمیر دندان به اندازه نخود استفاده کنند.

والدین باید به کودکان خود یاد دهند چگونه مسواک بزنند و باقیمانده داخل دهان را تف کنند و درست دهان خود را آب بکشند. خمیر دندان های فلورایده می توانند به حفظ پاکیزگی و سفیدی دندان ها کمک کنند. خمیر دندان ها ارزان قیمت هستند، به راحتی در دسترس هستند، و برای کودکان بی خطر هستند.

خطرات سفید کردن دندان های کودکان

از لبخند فوق العاده گرفته تا اعتماد به نفس، کودکان می توانند از مزیت های بسیار سفید کردن دندان ها بهره مند شوند. با این حال، باد بدانید پشت پرده سفید کردن دندان ها چیست:

حساسیت لثه ها پس از بلیچینگ

پرداختن به حساسیت لثه ها در کودکان می تواند تروماتیک باشد. از هر سه بیمار دو نفر آنها مجبورند از پس حساسیت لثه ها پس از بلیچینگ بر بیایند. برخی مواد بلیچینگ کننده دندان ها از هیدروژن پراکسید ساخته می شوند. بسته به تعداد دفعات و مدت زمانی که این فرایند طول می کشد، هیدروژن پراکسید می تواند برای اجزاء دندان ها خطرناک باشند.

حساسیت دندان ها

فرایندهای سفید کننده دندان منجر به حساسیت دندان ها در کودکان می شوند. از آنجا که کودکان دندان هایی دارند که هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، مواد شیمیایی بلیچینگ به زیر دندان نفوذ می کنند و به اعصاب می رسند. کودکان حین غذا خوردن یا نوشیدن مقداری ناراحتی را تجربه می کنند. حساسیت معمولاً موقتی است و ممکن است به مدت چند روز یا چند هفته احساس شود. ممکن است کودک از خود علائم کاهش اشتها را نشان دهد. اگر کودک شما حساسیت داشت، با دندانپزشک او تماس بگیرید تا راهکار مناسبی به شما ارائه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بايت (Open bite) در کودکان

سفید شدن لثه ها

فرایندهای نادرست سفید کردن دندان ها می تواند منجر به بلیچ (سفید) شدن لثه ها شوند. برخی مواد شمیایی که برای بلیچینگ استفاده می شوند ممکن است برای کاربرد در کودکان مناسب نباشند. برخی مواد سفید کننده دندان ها به جای اصلاح مشکل می توانند منجر به وخیم تر شدن وضعیت نسبت به قبل شوند. تحت شرایط وخیم، مواد شیمیایی هیدروژن پراکسید می توانند منجر به بلیچینگ دائمی شوند.

آیا بلیچینگ دندان ها درمانی دائمی است؟

اگر بخواهیم به طور مختصر بگوییم، خیر، بلیچینگ درمانی دائمی نیست. این احتمال خیلی زیاد است که مجدداً شاهد تغییر رنگ دندان های کودک خود در نتیجه رژیم غذایی و عوامل دیگر باشید.

15 1 - سفید کردن دندان در کودکان
سفید کردن یا بلیچینگ دندان در کودکان

چگونه می توان از تغییر رنگ دندان ها بعد از بلیچینگ پیشگیری نمود؟

این کار معمولا چالش برانگیز است. برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان های کودکان پس از سفید کردن و جلوگیری از نیاز مجدد به انجام این فرایند باید کارهای زیر را انجام دهید:

مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که منجر به ایجاد لکه روی دندان های می شوند را کنترل نمایید.

شما نمی توانید مانع شوید کودکتان برخی مواد غذایی را مصرف نکند، که البته به خاطر تأثیر آنها روی رنگ دندان ها باید این کار را انجام دهید. تنها راهی که باقی می ماند پاکسازی درست دندان ها هر بار پس از هر وعده غذایی است. نوشیدن مقداری زیاد آب نیز کمک کننده است این کارها باعث زدوده شدن هر گونه موادی می شود که منجر به تغییر رنگ دندان ها می شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند شما را قبل از بروز مشکلات جدی تر از آنها آگاه سازد.

از آنها در برابر حوادث و آسیب ها محافظت نمایید.

علاوه بر آنچه گفته شد باید بدانید، آسیب ها می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. اساساً، لایه زیر مینای دندان معمولاً زرد رنگ است، و تحت عنوان عاج شناخته می شود. در برخی موارد، یک حادثه می تواند منجر به بالا رفتن تولید عاج شود. این اتفاق باعث زرد شدن دندان خواهد شد.

مراقب مصرف فلوراید و آنتی بیوتیک در کودکان باشید.

مقدار زیاد فلوراید، در کنار مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود.

برای پاکسازی و پولیش کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پاکسازی تخصص دندان ها توسط دندانپزشک و نیز پولیش کردن آنها برای زدودن اکثر لکه های خارجی دندان ها که در نتیجه مصرف برخی غذاها بوجود آمده اند کمک کننده است.

0/5 (0 نظر)