امروزه درمان ارتودنسی یکی از پر طرفدارترین درمان های موجود است اما به همان میزان که مورد قبول عام واقع شده است، نکات مبهمی نیز در رابطه با آن وجود دارد. پیش از اقدام به درمان ارتودنسی باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشید تا با خیال راحت پیگیر مراحل درمان خود شوید.در مقاله پيش رو قصد داريم به برخى سوالات شايع در اين زمينه بپردازيم

آيا تنها کودکان به درمان ارتودنسی نیاز دارند؟

1 3 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

 

درمان ارتودنسی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست. تحقیقات نشان می دهند که تقریبا 20 درصد از کل درمان های ارتودنسی که انجام شده اند مربوط به افراد بزرگسال بوده اند. گزینه های درمان دامنه ی وسیعی را در بر می گیرند، از درمان جامع و کامل گرفته تا درمان با استفاده از” ارتودنسى نامريى” یا الاینرهای متحرک اینویزیلاین که کمتر جلب توجه می کنند و از نظر زیبایی جذاب تر هستند.

از آنجا که داشتن لبخندی سالم ، زیبا و جذاب می تواند روی کیفیت زندگی و شرایط اجتماعی فرد تاثیر چشم گیری داشته باشد، بسیاری از افراد بزرگسال تمایل دارند هر چه زودتر تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند.

آيا يك دندانپزشك عمومى مى تواند ارتودنسى انجام دهد؟

2 3 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

 

امروزه در بحث درمانى نيز شاهد هستيم كه مسائل به سمت تخصصى شدن پيش مى رود. زمانی که بحث از ارتودنسی می شود، یک متخصص خوب نه تنها باید برای تشخیص بیماری و ارائه ی بهترین طرح درمان، در این زمینه تحصیلات عالی داشته باشد، بلکه باید مشتاق باشد تا با فن آوری های نوین روز همگام شود و این استعداد را داشته باشد تا به نتایج مورد نیاز شما و یا فرزندتان دست یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی ضروری است؟

ارتودنتیست (متخصص ارتودنسى) یکی از متخصصان دندانپزشکی است که درمان خود را مخصوصا روی تشخیص، درمان و پیشگیری از ناهنجاری های دندانی و صورت متمرکز می کند. به عبارت دیگر، ارتودنتیست در زمینه ی صاف و همراستا کردن دندان ها و بهبود وضعیت فک ها تخصص دارد.

یک ارتودنتیست پس از رفتن به دانشکده ی دندانپزشکی و گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، ٣سال یا بیشتر تحت آموزش های مروبوط به درمان ارتودنسی قرار می گیرد. انتخاب ارتودنتیست ماهر و مجرب یکی از نخستین گام های مهم در مسیر رسیدن به لبخندی زیباست.

آيا پس از برداشتن بریس ها از روی دندان ها، برگشت درمان ارتودنسى رخ مى دهد؟

3 3 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

 

در مراقبت های ارتودنسی دو عامل نقش عمده بازی می کنند:

  1. اصلاح وضعیت دندان ها و بایت.
  2. حفظ وضعیت دندان ها پس از برداشتن براکت های ارتودنسی از روی آنها.

 

با داشتن طرح درمان و روش درمان درست و مناسب و نیز استفاده از ریتینر، می توان انتظار داشت پس از پایان درمان ارتودنسی لبخند جدید برای همیشه همراه شما باشد. متاسفانه هیچ چیز در بدن انسان ثابت باقی نمی ماند و این نکته مخصوصا در رابطه با دندان هایی صحت دارد که به محل جدیدی جابجا شده اند.

از آنجا که دندان ها با استفاده از بافتی به استخوان فک متصل هستند که می تواند کشیده و نیز فشرده شود، این بافت ها دارای این قابلیت هستند که با برداشته شدن براکت های ارتودنسی، وضعیت دندان ها را تغییر دهند. این گونه جابجایی دندان ها می تواند منجر به تعییرات ناخواسته ای شود. برای مقابله با این جابجایی های ناخواسته، ارتودنتیست همیشه توصیه می کند بیمار به طور مداوم از ریتینر يا نگهدارنده ارتودنسى استفاده کند تا دندان ها صاف و همراستا باقی بمانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستور العمل نگهداری از پلاک متحرک ارتودنسی

آيا دندان های عقل عامل کج شدن و نامرتب بودن دندان ها مى باشند و باید کشیده شوند؟

4 3 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

 

شاید خوانده یا حتی شنیده باشید که دندان های عقل باعث به هم ریختگی و نامرتبی دندان ها می شوند و شاید حتی ظواهر امر نيز همين موضوع را نشان دهد اما در واقع، تحقیقات بسیاری حاکی از آن هستند که فشردگی و نامرتب بودن دندان ها می تواند حتی در افرادی ایجاد شود که هرگز دندان عقل نداشته اند یا اینکه دندان های عقل خود را کشیده اند.

دندان های عقل (که مولر سوم نیز نامیده می شوند) دیگر به عنوان علت فشردگی دندان ها تلقی نمی شوند. اما با این حال هنوز دلایل بسیاری برای کشیدن دندان عقل وجود دارند که قابل قبول هستند: عفونت های احتمالی، مشکلات پریودنتال، پوسیدگی و در موارد نادر، تومورهای دندانی. اگر در رابطه با دندان عقل سوالی دارید حتما آن را با ارتودنتیست خود مطرح کنید.

آيا باید در بریس ها فشار و تنگی احساس شود تا موثر واقع شوند؟

5 3 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

این یک باور اشتباه قدیمی است! به لطف سیستم ها و تکنیک های جدید ارتودنسی، در هر مرتبه مراجعه به ارتودنتیست دیگر نیاز نیست بریس ها “تنگ شوند”. در واقع، به لحاظ علمی توضیح داده شده است که جابجایی دندان ها با فشار اندک و مداوم از لحاظ زیست شناسی قابل قبول تر است.

نتایج تحقیقات نشان می دهند که فشار شدید و تنگی بریس ها، برای استخوانی که دندان ها را در بر گرفته است خوب نیست و گاهی اوقات باعث می شود دندان ها در جهت اشتباه جابجا شوند و منجر به طولانی تر شدن طول درمان خواهد شد. بنابراین، این باور (كه هر چقدر وسايل ارتودنسى بيشتر سفت شوند،حركت بيشترى خواهيم داشت) باید کنار گذاشته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با داشتن ایمپلنت، روکش یا ونیر می توان ارتودنسی انجام داد؟

سیستم های ارتودنسی که امروزه برای صاف کردن دندان ها استفاده می شوند مانند بریس هایی نیستند که مادران شما از آنها استفاده می کرده اند. الاینرهای شفاف، سیستم ارتودنسی مختص هر بیمار، براکت های سلف لیگیتینگ و فن آوری های سیم های جدید ارتودنسی می توانند به شما اجازه دهند با کمترین درد و ناراحتی، به راحتی و در مدت زمانی کوتاه تر از آنچه انتظار می رود، به لبخندی زیبا دست یابید.

آيا بريس هاى ارتودنسى بايد سالها استفاده شوند؟

6 2 - سوالات متداول ارتودنسی
سوال و جواب های مهم ارتودنسی

 

گرچه در برخی موارد نیاز است درمان 2 سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، اما در نتیجه ی پیشرفت هایی که در فن آوری مراقبت های ارتودنسی صورت گرفته است، تعداد بسیار بیشتری از بیماران دوره درمان کوتاه تری دارند. نیازهای ارتودنسی هر بیمار، درمان های متفاوتی می طلبند که در نتیجه طول درمان متفاوتی خواهند داشت.

بر اساس تجربه و تخصص خود، ارتودنتیست ها قادرند طول درمان تا پایان آن را پیش بینی کنند. اما به خاطر داشته باشید که عوامل بسیاری هستند که می توانند سرعت درمان را کاهش دهند. این عوامل عبارتند از: تراکم زياد استخوان، مراجعه ی نامنظم به ارتودنتیست، شکستن ابزار یا عدم همکاری با ارتودنتیست در رعایت بهداشت و مراقبت از ابزار.

آيا در اولين مراجعه ارتودنسى(در کودکان 7 ساله )بايستى ارتودنسى آغاز شود؟

اولين مراجعه ارتودنسى به معناى اين نيست كه بايستى در همان موقع بايد ارتودنسى آغاز شود.شروع درمان با استفاده از بریس ها در کودکی هنگامى قابل قبول است كه تمام دندانهاى فرد دايمى شده باشد.  مواردى كه احتمالا” نيازمند ارتودنسى ثابت مى باشند عبارتند از: فشردگی متوسط تا شدید دندان ها، کراس بایت قدامی یا خلفی، مشکلات مربوط به رشد دندان های دائمی، مکیدن انگشت و اورجت شدید که خطر شکستن دندان ها را افزایش می دهد.

 

اگر نگران رشد دندان های کودک خود هستید، هرگز برای مراجعه و مشورت با ارتودنتیست تردید نکنید.

0/5 (0 نظر)