در دندانپزشکی، روکش ها تحت عنوان کلاهک هایی شناخته می شوند که روی دندان های آسیب دیده یا پوسیده قرار می گیرند تا شکل، ظاهر، و عملکرد طبیعی آنها را احیاء کنند. روکش های دندانی می توانند همرنگ دندان، نقره ای، فلزی، یا طلا باشند.

ترکیب پرسلن روی فلز متداول ترین مواد ترمیمی برای روکش های دندانی هستند. این نوع روکش ها قوی تر از روکش های پرسلن متداول هستند زیرا یا ساختار فلزی آنها را حمایت می کند. بعلاوه، آنها همرنگ دندان ها و با دوام هستند و با دندان های طبیعی دیگر مطابقت دارند.

روکش های طلا و فلزی محکم ترین روکش های دندانی هستند. روکش های فلزی نیز گزینه ای محافظه کارانه تر هستند زیرا آنها به کمترین میزان تراش از سطح دندان ها قبل از جایگذاری نیاز دارند. روکش های پرسلن نیاز به تراش بیشتری از ساختار دندان دارند. گرچه روکش های فلزی و طلا محکم هستند، اما همرنگ دندان ها نیستند، که باعث می شود آنها از نظر زیبایی جذابیت کمتری داشته باشند.

آیا لق شدن روکش های دندانی عادی است؟

روکش های دندانی دائمی نباید لق شوند زیرا آنها محکم به دندان ها چسبانده می شوند. به دندان های بالغ سالم اگر کمی فشار وارد شود مقداری حرکت می کنند، اما آنها احساس لقی نخواهند داشت. روکش ها نیز باید چنین احساسی بوجود بیاورند.

11 - با روکش دندان لق چه باید کرد؟
شل شدن روکش دندان

علائم لق شدن روکش دندان

روکش دندان با مراقبت صحیح می تواند چندین سال دوام داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات روکش ها زودتر از انتظار ساییده می شوند. علائم شایعی که نشان می دهند روکش لق شما نیاز به رسیدگی دارد عبارتند از:

  • روکش لق بیشتر از دندان های طبیعی کناری تکان می خورد.
  • جایی که لثه ها به روکش دندان می رسند غذا گیر می کند.
  • حساسیت ناگهانی دندان ها به غذاهای سرد یا داغ.
  • حساسیت دندان به فشار جویدن و قرار گرفتن در معرض هوا.
  • درد یا ضربان زدن زیر روکش.
  • ترک یا شکستگی روکش.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیگار کشیدن چه تأثیرات منفی روی دهان و دندان ها دارد؟

علل احتمالی لق شدن روکش های دندانی

اگر روکش شما می تواند روی دندان طبیعی شما تکان بخورد، به دندانپزشک مراجعه کنید. روکش ممکن است به خوبی قرار نگرفته باشد، یا اینکه ممکن است حفره ای زیر روکش ایجاد شده باشد. دلایل لق شدن روکش دندان عبارتند از:

قدیمی بودن روکش

ممکن استروکش دندان شما پس از 10 سال شروع به شکستن کند. این کاملاً عادی است و نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک دارد. در این مراجعه دندانپزشک روکش را بررسی خواهد کدر تا چک کند ببیند آیا آسیب دیده است. ممکن است تنها لازم باشد روکش مجدداً چسبانده شود. اگر روکش آسیب دیده باشد، به روکش جدید نیاز خواهید داشت.

فشردن و ساییدن مداوم دندان ها روی یکدیگر

براکسیسم، که تحت عنوان دندان قروچه شناخته می شود، در بیداری ئ خواب می تواند منجر به لق شدن ترمیم های دندانی شود. اگر دندان قروچه شدید دارید، ممکن است روکش دندان شما خیلی سریع لق شود.

عفونت زیر روکش

بسیاری از افرادی قبل از قرار گیری روکش روی دندان آنها، تحت درمان ریشه قرار می گیرند. با این حال، اگر شما قبل از کارگذاری روکش درمان ریشه انجام نداده اید، دندان شما هنوز درون خود عصب دارد. روکش می تواند به این اعصاب فشار وارد کند، که منجر به بروز عفونت می شود. عفونت های زیر روکش نیز می توانند در نتیجه پر شدگی های قدیمی و نشت باکتری به زیر آنها و رسیدن به اعصاب برور پیدا کنند.

پوسیدگی دندان زیر روکش

اگر لق شدن بوکش با حساسیت و درد همراه باشد، ممکن است پوسیدگی زیر روکش شکل گرفته باشد. اگر فردی بهداشت دهانی نامناسبی داشته باشد، ذرات غذا و باکتری های دهانی می توانند زیر روکش و روی سطح ریشه های دندان انباشته شوند. این منجر به پوسیدگی دندان به مرور زمان می شود. لازم است هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید حفره بزرگتر نشده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لمینت یا ونیرهای پرسلاین

قرار گیری نامناسب روکش

برخی روکش های دندانی می توانند موقعیت خوبی داشته باشند اما تنها به صورت نادرست کار گذاشته شوند. بعلاوه روکش ها می توانند با کنده شوند در حالی که هنوز چسب روی دندان باقی مانده است. اگر علت این باشد، شما متوجه لق شدن روکش ظرف چند هفته پس از جایگذاری خواهید شد.

آسیب دیدگی روکش

تروما، تصادف، و آسیب به صورت می تواند منجر به لق شدن ترمیم های دندانی، از جمله روکش ها شود.

مصرف زیاد خوراکی های چسبناک

خوراکی های چسبناک، مانند آدامس های فاقد قند، آبنبات، گوشت کبابی، نان های سفت، و خوراکی شبیه آنها می توانند باعث لق شدن روکش های دندانی شوند. اگر روکش دندان دارید از خوردن آنها اجتناب کنید.

12 - با روکش دندان لق چه باید کرد؟
شل شدن روکش دندان

آیا روکش های لق قابل ترمیم هستند؟

دندانپزشک می تواند اکثر روکش های دندانی لق را نسبتاً به سرعت ترمیم کند. قبل از ترمیم، دندانپزشک دندان زیرین را معاینه خواهد کرد تا مطمئن شود آسیب شدیدی ندیده است. اگر از بین رفتن چسب عامل لق شدن روکش دندان باشد، به راحتی می تواند مجدداً آن را به دندان چسباند.

اگر حفره ای زیر روکش وجود داشته باشد، دندانپزشک ابتدا حفره را اصلاح می کند. سپس روکش را دوباره روی دندان قرار خواهد داد. این تنها راه برای نجات دندان است.

منتظر ماندن مدت زمان طولانی برای اصلاح روکش لق می تواند منجر به شکست آن شود. اگر این اتفاق رخ دهد، نیاز خواهد بود روکش جدیدی دریافت کنید. اگر روکش دندان پس از ترمیم، در نتیجه آسیب یا تروما آسیب دیده باشد، باز هم نیاز به روکش جدیدی خواهید داشت.

آیا لق شدن روکش مشکل اورژانسی است؟

یک روکش لق اگر نزدیک باشد که بیفتد، باعث بروز درد شدید شود، یا اگر حساسیت دندانی شدیدی تجربه می کنید، می تواند مورد اورژانسی دندانپزشکی باشد. اگر روکش مقداری لق شده باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید، و هرگز نباید آن را درمان نشده باقی بگذارید، به همین دلیل هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با کاشت ایمپلنت دندان فوری در یک روز لبخند بزنید

برای آنکه مطمئن شوید روکش قبل از رسیدن نزد دندانپزشک نمی افتد، کارهایی هستند که می توانید از روی احتیاط آنها را انجام دهید، از جمله:

چسب موقتی دندانپزشکی به روکش بزنید.

اگر روکش شما خیلی لق است، قبل از مراجعه به دندانپزشک می توانید مقداری چسب موقت به آن بزنید. به خاطر داشته باشید که این تنها یک راه موقتی است. شما باید برای مراجعه به دندانپزشک برنامه ریزی کنید. برای زدن چسب گام های زیر را طی کنید:

  1. چسب باقی مانده گیر کرده زیر روکش را با یک مسواک پاکسازی کنید.
  2. دندان و روکش را با گاز استریل خشک کنید و سپس چسب موقت را زیر روکش بزنید و آن را روی دندان قرار دهید.
  3. سپس بایت خود را به مدت 5 دقیقه روی یک تکه گاز استریل قرار دهید تا بچسبد.
13 - با روکش دندان لق چه باید کرد؟
شل شدن روکش دندان

به روکش دست نزنید.

اگر روکش لق شما کنده ندشه است، از دست زدن به روکش اجتناب کنید. تکان دادن روکش می تواند به دندان تکیه گاه زیر آن آسیب وارد کند و باعث بروز مشکلات بیشتر خواهد شد.

غذاهای چسبناک یا سفت نخورید.

خوراکی های چسبناک مانند آدامس، گوشت کبابی و خوراکی های شبیه آنها می توانند باعث لق شدن روکش های دندانی شوند. خوراکی های ترد مانند سبزیجات خام، چیپس و سیب، و کراکرها نیز باید پرهیز شوند. اگر روکش از قبل لق شده است، تا زمانی که روکش دوباره چسبانده یا تعویض نشده است، از خوردن آنها اجتناب کنید. علاوه بر این، عمل جویدن را با دندان های سمت دیگر دهان انجام دهید.

مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

اگر روکش شما موجب بروز درد می شود، برای کاهش ناراحتی مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن مصرف کنید اما بیشتر از دوز مجاز روزانه برای گروه سنی خود مصرف نکنید. می توانید از مواد بی حس کننده اطراف دندان استفاده کنید.

اگر روکش افتاد چه باید کرد؟

اگر روکش دندان شما قبل از رفتن نزد دندانپزشک بیفتد، روکش را در جای امنی نگهدارید و با خود نزد دندانپزشک ببرید (در غیر اینصورت شکسته خواهد شد). دندانپزشک روکش را مجدداً خواهد چسباند.

0/5 (0 نظر)