به نظر می رسد هر کجا که می روید سیگارهای الکترونیکی هستند. آنها در تبلیغات تلویزیونی نشان داده می شوند که توسط افرادی که در خیابان می روند استفاده می شوند، و در فروشگاه ها تبلیغ می شوند. اگر به دلیل شهرت سیگارهای الکترونیکی، به فکر استفاده از یکی از آنها هستید، بهتر است با دقت به این موضوع فکر کنید که چه تأثیری ممکن است روی سلامت دهان و دندان های شما داشته باشد.

تحقیقات در مورد تأثیر سیگار الکترونیک روی سلامت دهان و دندان تازه آغاز شده است

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تحقیقات بسیار اندکی در مورد تأثیر سیگار الکترونیکی روی سلامت دهان و دندان یا حتی روی سلامت عمومی بدن انجام شده و در دسترس هستند. عدم انجام تحقیقات، این حقیقت است که سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید هستند. محققان و سازمان های تحقیقاتی زمان کافی برای انجام مطالعات مناسب در مورد تأثیر استفاده از سیگارهای الکترونیکی نداشته اند.

گرچه تحقیقات زیادی در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی و تأثیر آن روی سلامت دهان و دندان ها وجود ندارد، اما به این معنی نیست که اطلاعاتی هم در دسترس نیست. متخصصان بهداشت و درمان و دندانپزشکان می توانند از دانشی که از سیگارهای معمولی (بر پایه تنباکو) بدست آورده اند استفاده کنند، و آن را به سیگارهای الکترونیکی تعمیم دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع مشكلات ارتودنسى
2 - مضرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان ها
ضرر سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

سیگارهای الکترونیکی: سالم تر برای ریه ها، نه برای سلامت دهان و دندان ها

بسیاری از افراد به این دلیل از سیگارهای معمولی به سراغ سیگار الکترونیکی می روند که تصور می کنند آنها جایگزین سالم تری برای سیگارهای معمولی هستند که تنباکو دارند. گرچه این مسئله در مورد ریه های شما صدق می کند، اما در مورد سلامت دهان و دندان های شما صحیح نیست.

سیگارهای الکترونیکی تأثیری مشابه سیگارهای معمولی (حاوی تنباکو) روی سلامت دهان و دندان های شما دارند. خواه سیگار الکترونیک استفاده کنید یا سیگار معمولی حاوی تنباکو، شما در حال قرار دادن خود در معرض خطر بیماری لثه، تحلیل لثه، از دست دادن دندان، و حتی سرطان دهان هستید.

تأثیرات سیگار الکترونیک روی سلامت دهان و دندان

گرچه تحقیقات در حال انجام هستند، اما ما می دانیم که سیگار الکترونیک تهدیدهای زیادی برای سلامت دهان و دندان ایجاد می کند. از جمله:

  • خشکی دهان و باکتری های اضافی
  • بیماری لثه
  • حفره های دندانی
  • التهاب لثه ها
  • زخم های دهان
  • غلیظ شدن بزاق
  • مرگ سلولی
  • تحریک پذیری
  • براکسیسم یا دندان قروچه

سیگار الکترونیک و بیماری لثه

سیگار الکترونیک می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود، که علائم آن عبارتند از:

  • از دست دادن دندان
  • تحلیل لثه
  • تحریک و قرمز شدن، یا خونریزی لثه ها
  • بوی بد مزمن دهان
  • تورم یا تضغیف لثه ها

نیکوتین تأثیر قابل ملاحظه ای روی سلامت دهان و دندان های شما دارد.

در واقع پک زدن به سیگار، چه الکترونیکی و چه معمولی، چیزی نیست که روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر بگذارد. این مواد تشکیل دهنده یا مواد شیمیایی موجود در سیگار هستند که روی سلامت شما، بویژه سلامت دهان و دندان های شما تأثیر می گذارند. مواد شیمیایی و مواد تشکیل دهنده زیادی در سیگارهای سنتی و الکترونیکی وجود دارند که می توانند روی سلامتی شما تأثیر بگذارند، اما یکی از آنها اثر بسیار زیادی دارد- نیکوتین.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی اقساطی در کرج

نیکوتین در دسته مواد منقبض کننده عروق طبقه بندی می شود. به این معنی که- وقتی مصرف می شود- باعث کاهش مقدار خونی می شود که در عروق بدن از جمله لثه های شما جریان دارد. هنگامی که جریان خون مناسبی در بدن شما وجود ندارد، لثه های شما قادر به سالم ماندن نیستند زیرا آنها قادر به دریافت مقدار لازم مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای سالم ماندن نیستند.

برخی از مشکلاتی که برای لثه های ناسالم رخ می دهند عبارتند از:

  • ژنژیویت
  • پریودنتیت
  • بوی بد دهان
  • از دست دادن دندان
  • جابجا شدگی دندان ها

نیکوتین علاوه بر مشکلاتی که برای لثه های شما ایجاد می کند، همچنین می تواند برای دندان های واقعی شما نیز مشکلاتی ایجاد کند. نیکوتین، علاوه بر اینکه عروق را منقبض می کند، یک محرک نیز است. نیکوتین وقتی مصرف می شود، می تواند باعث شود عضلات موجود در بدن حرکت کنند و تکان بخورند، زمانی که آنها به صورت عادی نباید کنند. افزایش حرکت عضلات می تواند باعث دندان قروچه شود. دندان قروچه می تواند منجر به از دست رفتن دندان، ترک خوردن دندان ها، و درد شود.

اگر شما نیز دندان قروچه می کنید، در صورت مصرف نیکوتین، ممکن است متوجه افزایش شدت دندان قروچه خود شوید. اگر سابقه دندان قروچه ندارید، از آن مصون نیستید. نیکوتین می تواند باعث شود افرادی که هرگز دندان قروچه نکرده اند، انجام آن را را شروع کنند.

بسیاری از افراد تصور می کنند به این دلیل سیگارهای الکترونیکی “سالم تر” تلقی می شوند که لازم نیست نگران این مشکلات باشند، اما باید نگران باشند. این سیگارها هنوز هم حاوی نیکوتین هستند و بنابراین باعث بروز همان مشکلاتی می شوند که سیگارهای معمولی حاوی تنباکو بوجود می آورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و درمان آپنه خواب در کودکان
3 - مضرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان ها
ضرر سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

با مراجعه منظم به دندانپزشک سالم بمانید.

این که آیا شما به فکر استفاده از سیگارهای الکترونیکی هستید، به تازگی استفاده از سیگارهای الکترونیکی را شروع کرده اید، یا یک سال است که از استفاده آن می گذرد، مهم است که برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. ویزیت منظم دندانپزشک شما می تواند در سالم ماندن به شما کمک کند.

دندانپزشکان آموزش خاصی دارند که در تشخیص بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان ناشی از استعمال دخانیات به آنها کمک می کند. برنامه ریزی برای معاینات منظم توسط دندانپزشک شما، با تشخیص زود هنگام بیماری لثه و سایر مشکلات می تواند به شما کمک کند سالم بمانید. تشخیص زود هنگام این مشکلات می تواند به درمان تند و سریع منجر شود که به طور چشمگیری سلامت دهان و دندان های شما را بهبود خواهد داد.

0/5 (0 نظر)