آیا دندان شیری کودک شما ملتهب و عفونی شده است؟ حفره تا عمق آن پیشروی کرده است و اکنون کودک شما از درد اشک می ریزد؟ شاید انتظار دارید وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنید آن را بکشد، زیرا می دانید قرار است بالأخره یک روز بیفتد. اما شاید تعجب کنید اگر دندانپزشک کودک شما به جای کشیدن آن پیشنهاد دهد درمان اندودانتیک روی آن صورت گیرد.

در معنای لغوی اندودانتیک از دو بخش “endo” به معنای “داخل” و “Dont” به معنای “دندان” تشکیل شده است. بنابراین باید بدانید که دندانپزشک قصد دارد داخل دندان شیری یا دائمی را درمان کند. شاید بر اساس تجربیاتی که از قبل دارید تصور کنید این درمان به معنای درمان ریشه (عصب کشی) است، به همین دلیل به خاطر سلامت کودکتان و دردی که ممکن است نیاز باشد تحمل کند بترسید و نگران شوید، یا حتی تصور کنید چون درمان روی دندان کودک صورت می گیرد هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.

باز هم ممکن است به این فکر کنید که اگر قرار است بالأخره دندان شیری کودک من بیفتد و دندان دائم سالمی به جای آن رشد کند، چرا به جای کشیدن آن باید برای درمان آن هزینه کنم و کودکم درد درمان را تحمل کند!

تجربه درمان ریشه افراد بزرگسال

احتمالاً با فرایند درمان ریشه آشنایی دارید، درمانی که همه تصور می کنند برای نجات دندان های مولری استفاده می شود که عفونت باکتریایی عمیق دارند، در حالی که می توان آن را برای همه دندان ها انجام داد. دندانپزشک پالپ داخل دندان را تخلیه و آن را درمان می کند. دندانی که پس از گذشت هشت سال از درمان آن، هنوز برای جویدن غذا و حرف زدن استفاده می شود. و این همان دلیل نگرانی شماست: چرا باید روی دندانی که تا یکی دو سال دیگر می افتد این درمان ها را انجام داد؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پالپوتومی دندان شیری کودکان
2 11 - درمان ریشه دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان های شیر

دندانپزشکان اطفال در قرن بیست و یکم معتقدند که نجات یک دندان شیری تقریباً به اندازه نجات یک دندان دائمی نقش حیاتی دارد. آنها برای این باور خود سه دلیل دارند:

1. از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری می تواند در عمل جویدن کودک اختلال ایجاد کند.
  2. از دست رفتن دندان شیری کودک قبل از “زمان مقرر خود” می تواند باعث شود حرف زدن صحیح را یاد نگیرد.
  3. مهم ترین دلیل این است که جای خالی دندان عفونی از دست رفته باعث می شود دندان های دائمی که به تازگی در حال رشد هستند منحرف یا کج شوند، زیرا سعی می کنند به سمت این جای خالی حرکت کنند.

واقعیت این است که زیر هر دندان شیری یک دندان دائم وجود دارد که وظیفه این دندان شیری حفظ جای لازم برای رشد دندان دائم جایگزین خود است تا زمانی که به سطح لثه  برسد. البته به خاطر داشته باشید همه دندان ها درست در یک زمان نمی افتند.

در نتیجه، اگر دندان شیری قبل از موعد مقرر که دندان دائم جایگزین آن آمادگی بیرون آمدن داشته باشد بیفتد، دندان های مجاور به سمت این فضای خالی می لغزند تا آن را پر کنند، بنابراین مسیر رشد دندان دائمی جایگزین دندان از دست رفته را مسدود می کنند.

این اتفاق باعث می شود دندان دائمی که داخل لثه است در جایی که باید، به صورت صاف بیرون نیاید و روند رشد همه دندان ها دچار اختلال شود. تمیز کردن و نگهداری از دندان های کج یا فشرده کار دشواری است و باعث خواهد شد در آینده نیاز به درمان های دندانپزشکی گسترده داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خونریزی لثه در کودکان

علائم نیاز دندان شیری به درمان ریشه

درد دندان اغلب یکی از علائمی است که می تواند نشان دهنده شرایط مختلفی باشد. دندانپزشک با معاینه دندان کودک می تواند علت بروز درد را تشخیص دهد. عوامل مختلفی می توانند موجب بروز درد شوند، از جمله محرک های سرد یا گرم می توانند آن را تشدید کنند.

با این حال، اگر درد بدون محرک بوجود می آید، و مدوام و ضربان دار است، احتمالاً نتیجه آسیبی است که عفونت به پالپ داخل دندان وارد کرده است. تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس می توانند به گشودن راز داخل دندان کمک کنند.

3 11 - درمان ریشه دندان شیری کودکان

انواع درمان های ریشه برای دندان های شیری

درمان ریشه شماره 1: پالپوتومی

آناتومی دندان حاکی از این است که “پالپ در فضای مرکزی دندان، که “حفره پالپ” نامیده می شود، واقع شده است و به داخل مسیرهایی منشعب می شود که “کانال ” نامیده می شوند و تا انتهای ریشه های دندان امتداد دارند”.

4 10 - درمان ریشه دندان شیری کودکان
عصب کشی دندان شیری

در صورتی که آسیب تنها به تاج دندان محدود شده باشد، احتمالاً دندانپزشک برای دندان پالپوتومی را انجام دهد. در این فرایند، تمام حفره پالپ ملتهب تخلیه می شود. با این حال، قسمت ریشه دندان را دست نخورده و زنده باقی خواهد گذاشت. قسمت خالی دندان با نوعی مواد مخصوص دندانپزشکی پر خواهد شد و روکشی از جنس فلز ضد زنگ روی دندان قرار خواهد گرفت که تا زمان افتادن دندان به طور طبیعی از آن مراقبت خواهد کرد.

5 9 - درمان ریشه دندان شیری کودکان

درمان ریشه شماره 2: پالپکتومی

وقتی هم تاج دندان و هم ریشه آن عفونی شده باشند، دندانپزشک پالپکتومی انجام خواهد داد. در پالپکتومی دندانپزشک همه پالپ را تخلیه خواهد کرد و پس از پاکسازی حفره پالپ، آن را با مواد مخصوص پر و در نهایت روی آن روکش قرار خواهد داد. باید برای کودک خود توضیح دهید این روکش جدید که روی دندان او قرار گرفته است نیاز به مراقبت دارد، تا زمانی که موعد افتادن دندان فرا برسد و دندان دائم جایگزین آن شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان مصنوعی یا پروتز دندان کودکان