آیا دندان روکش دار شما درد دارد؟ گرچه روکش دندان قادر است به شکلی مؤثر دندان های آسیب دیده را پوشش دهد و از آنها محافظت کند، اما بسیاری از افراد شگفت زده می شوند وقتی متوجه می شوند که روکش های دندانی تضمینی در برابر دندان درد نیستند.

در واقع، دندان روکش دار به اندازه یک دندان معمولی مستعد بروز مشکلات است. ممکن است در محلی که روکش قرار گرفته است ناراحتی، حساسیت، یا فشار وجود داشته باشد. یا اینکه، ممکن است دندان درد مستمر را تجربه کنید.

دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است روکش دندان شما درد داشته باشد. در این مقاله، در مورد آنچه که می تواند باعث درد شما شود و راه هایی برای کاهش آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کلاهکی است که روی دندان آسیب دیده قرار می گیرد. این کلاهک در جای خود چسبانده می شود و بخشی از دندان را که قابل مشاهده است را پوشش می دهد.

وظیفه روکش احیاء اندازه و شکل دندان و در عین حال محافظت از آن است. گاهی اوقات، روکش های دندانی روی دندان هایی قرار می گیرند که در طرفین دندان از دست رفته قرار دارند تا بریج را نگه دارند (پروتزی که فضای خالی داخل دهان شما را پر می کند). روکش ها از مواد مختلفی از جمله پرسلن، سرامیک و فلز ساخته می شوند.

ممکن است برای محافظت از دندان بعد از درمان ریشه دندان به روکش دندان نیاز داشته باشید. یا، اگر موارد زیر را داشته باشید، دندانپزشک شما ممکن است یک روکش را توصیه کند:

  • حفره بزرگی که برای ترمیم یا پر کردن خیلی بزرگ است.
  • دندانی که ترک خورده یا ضعیف شده است.
  • دندان از دست رفته ای که نیاز به بریج یا ایمپلنت دارد.
  • دندانی که تغییر رنگ داشته یا بد شکل شده است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت و درمان آن با ارتودنسی
2 - علت درد دندانی که روکش دارد چیست و نحوه تسکین آن
علت درد دندان روکش شده

چه چیزی ممکن است باعث درد در دندانی شود که روکش دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز درد در دندان روکش دار شوند، از جمله:

پوسیدگی دندان زیر روکش

از آنجا که دندان زیر روکش دندان هنوز زنده است، پوسیدگی دندان یا حفره جدیدی می تواند در مرز دندان و روکش دندان ایجاد شود. این می تواند منجر به بروز درد مداوم در این ناحیه شود. اگر حفره دندان آنقدر بزرگ شود و عصب را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است نیاز به فرایند درمان ریشه داشته باشید.

عفونت

اگر قبل از قرار دادن روکش روی دندان، درمان ریشه انجام نداده باشید، دندان همچنان دارای اعصاب است. گاهی اوقات، روکش به عصب آسیب دیده فشار وارد می کند و عفونت رخ می دهد. یا، عفونت ها می توانند ناشی از پر شدگی های قدیمی زیر روکش باشند که باعث نشت باکتری هایی می شوند که باعث عفونی شدن عصب می شوند.

علائم عفونت عبارتند از:

  • درد هنگام بستن بایت
  • تورم لثه
  • حساسیت به دما
  • تب

درد لثه ناشی از فرایند روکش کردن دندان

پس از انجام فرایند قرار گیری روکش روی دندان ممکن است ناراحتی موقتی داشته باشید. این درد نباید بیشتر از 2 هفته یا بیشتر طول بکشد. اگر بعد از فرایند روکش دندان درد زیادی را تجربه می کنید، یا اگر دردی دارید که بعد از 2 هفته از بین نمی رود، با دندانپزشک صحبت کنید.

شکستگی دندان یا روکش

روکش یا دندان ترک خورده در زیر روکش می توانند باعث بروز درد خفیف شوند. به دلیل وجود این ترک، ممکن است حساسیت به سرما، گرما یا هوا را تجربه کنید. اگر متوجه شدید روکش شما شکسته، شل شده یا ترک خورده است، باید آن را تعمیر کنید.

دندان قروچه (براکسیسم)

دندان قروچه در شب، وضعیتی که دندان قروچه نامیده می شود، می تواند به روکش دندان فشار وارد کند و باعث بروز درد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیمون از ادعا تا واقعیت

لثه های تحلیل رفته

اگر لثه های اطراف دندان روکش دار شما تحلیل رفته باشند، و بخشی از ریشه دندان در معرض دید قرار گرفته باشد، ممکن است متوجه درد و حساسیت شوید. تحلیل لثه می تواند در نتیجه مسواک زدن خشن اتفاق بیفتد. هنگامی که لثه ها تحلیل می روند، بیشتر مستعد انباشته شدن پلاک و بیماری لثه می شوند.

عدم قرار گیری صحیح روکش روی دندان

اگر روکش شما به درستی قرار نگیرد، ممکن است منجر به بروز ناراحتی شود. عدم تناسب روکش با دندان نیز ممکن است روی بایت یا لبخند شما تأثیر بگذارد. درد هنگام بستن بایت معمولاً به این معنی است که روکش روی دندان خیلی بلند است.

روکش دندان باید درست مانند دندان های دیگر شما متناسب با بایت شما باشد. اگر بایت شما احساس ناراحتی داشته باشد، همچنین می تواند منجر به درد فک و سردرد شود.

3 - علت درد دندانی که روکش دارد چیست و نحوه تسکین آن
علت درد دندان روکش شده

چگونه درد دندان روکش دار را درمان کنیم؟

درمان درد دندانی که روکش دارد به علت بروز و وخامت آن بستگی دارد. برخی اقدامات ساده که ممکن است به تسکین این ناراحتی کمک کنند عبارتند از:

داروهای ضد درد

در صورت داشتن دندان درد، داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می توانند تسکین موقتی ایجاد کنند.

شستشو با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد. نصف قاشق چایخوری نمک را با آب گرم مخلوط کرده و آن را حدود 30 ثانیه داخل دهان بچرخانید. شستشو را چندین مرتبه در طول روز تکرار کنید.

داروهای گیاهی

گرچه اثر بخشی داروهای گیاهی از نظر علمی ثابت نشده است، اما برخی از افراد پس از استفاده آنها تسکین درد را گزارش داده اند. برخی از آنها را می توان مستقیماً روی دندان آسیب دیده اعمال کرد. گیاهان محبوب برای دندان درد عبارتند از:

  • میخک
  • سیر
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • بابونه

غذاهای مشکل ساز

اجتناب از غذاهای چسبناک، شیرین و سفت پس از دریافت روکش دندان می تواند به کاهش درد شما کمک کند. غذاهای سرد و داغ نیز می توانند محرک باشند. سعی کنید غذای خود را با دمای اتاق بخورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادات دهانی و مشکلات ارتودنسی

درمان دندان قروچه

اگر فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر منشاء درد باشد، پزشک ممکن است درمان های خاصی را برای دندان قروچه شما توصیه کند. گاهی اوقات، محافظ های دندان و اسپلینت های دندان گزینه های موجود هستند.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از قرار گیری روکش روی دندان فقط با ناراحتی خفیفی مواجه هستید، احتمالاً خود به خود فروکش خواهد کرد. با این حال، اگر درد روکش دندان شما آزار دهنده تر است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دانستن اینکه آیا درد روکش دندان شما یک اورژانس دندانی است یا خیر، نیاز به مشورت با دندانپزشک دارد. اگر بایت شما یا نحوه قرار گیری روکش یا تناسب آن با دندان های دیگر مشکلی داشته باشد، این مشکلی است که می تواند به راحتی توسط دندانپزشک برای از بین بردن درد شما اصلاح شود.

اگر تحلیل رفتن لثه ها در اطراف روکش شما باعث بروز درد شده باشد، بزرگ کردن روکش ممکن است گزینه ای باشد که مشکل را حل کند. اگر با عفونت زمینه ای پالپ دندان مواجه هستید، ممکن است نیاز باشد روکش برداشته شود و درمان ریشه انجام شود. اگر منشاء درد دندان روکش دار، ترک خوردن یا شکستن دندان باشد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را ترمیم کند، یا اگر دندان قابل نجات دادن نباشد، ممکن است به جایگزینی مانند ایمپلنت یا بریج نیاز داشته باشید.

وقتی صحبت از روکش ها به میان می آید، تجربه درد متوسط ​​تا شدید طبیعی نیست. بنابراین باید برای ارزیابی وضعیت دندان خود در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما قادر خواهد بود برای تسکین درد و احیاء لبخند شما راه حل مناسبی بیابد.

4 - علت درد دندانی که روکش دارد چیست و نحوه تسکین آن
علت درد دندان روکش شده

چگونه می توان از درد دندان روکش دار پیشگیری نمود؟

بهداشت خوب دندان می تواند از شما در برابر درد دندان روکش دار محافظت کند. حتماً باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، از جویدن غذاهای سفت مانند یخ، که می توامند به روکش دندان آسیب وارد کنند، اجتنای کنید.

0/5 (0 نظر)