اگر فک و دندان شما یا فرزندتان مشکل اوربایت داشته باشید، احتمالاً از یک ارتودنتیست شنیده اید که به فنر فورسز به عنوان یک راهکار ممکن اشاره کرده باشد. ممکن است به این فکر می کنید که فنر فورسز چیست و چه انتظاری می توان از آن داشت. این مقاله پاسخی برای پرسش های شما دارد، اینکه چگونه عمل می کنند و هر گونه جزئیات دیگری که لازم است بدانید.

فنر فورسز چیست؟

فنر فورسز نوعی ابزار ارتودنسی هستند که برای اصلاح اوربایت همراه با بریس های ارتودنسی استفاده می شوند. انواع مختلف فنرهای فورسز وجود دارند، اما به طور کلی همه این نوع ابزارها ویژگی های کلیدی خاص مشترکی دارند:

  1. فنری که به دندان های فک بالای نزدیک دندان های مولز عقب دهان متصل می شود.
  2. یک میله فشار که داخل ابزار فنری حرکت می کند و کوتاه و بلند می شود و دندان های فک پایین را نزدیک دندان های نیش فک پایین هل می دهد.

فنرهای فورسز ابزارهایی برای استفاده دراز مدت هستند که پس از 8 تا 12 ماه استفاده بیمار از بریس های ارتودنسی روی بریس ها نصب می شوند. آنها معمولاً به مدت 4 تا 6 ماه داخل دهان باقی می مانند، یا تا زمانی که بایت کاملاً اصلاح شود، پس از این بازه زمانی آنها توسط ارتودنتیست خارج خواهند شد.

4 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

فنر فورسز با چه هدفی استفاده می شوند؟

فنرهای فورسز می توانند اوربایت را هم در کودکان و هم در افراد بزرگسال اصلاح کنند. اوربایت ها عموماً به این معنا هستند که دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین خیلی جلوتر قرار می گیرند. فنرهای فورسز به گونه ای عمل می کنند که دندان های فک پایین را رو به جلو می کشند و دندان های فک بالا را رو به عقب می کشند تا به اصلاح بایت کمک کنند.

فنرهای فورسز عموماً توسط ارتودنتیست زمانی استفاده می شوند که:

  • بیمار در استفاده مداوم از رابر بندها (یا الاستیک های ارتودنسی) مشکل دارد و نیاز به یک ابزار دائمی دارد.
  • بیمار یک اوربایت بزرگ دارد که به تنهایی با استفاده از الاستیک های ارتودنسی قابل اصلاح نمی باشد.
  • بیمار یا ارتودنتیست می خواهند از کشیدن یک دندان دائمی یا استفاده از یک ابزار هدگیر برای اصلاح اور بایت خودداری کنند.

به خاطر داشته باشید که اوربایت ها انواع مختلفی دارند، و گزینه های درمانی متعددی نیز برای آنها وجود دارد. تنها از آنجا که شما و کودک شما اوربایت دارد الزاماً به این معنا نیست که فنرهای فورسز بهترین گزینه درمان هستند. ارتودنتیست هنگام مشخص نمودن اینکه آیا فنرهای فورسز بهترین گزینه برای شما یا کودک شما هستند یا خیر، همه این عوامل را مد نظر قرار می دهد.

فنر فورسز چگونه نصب می شوند؟

نصب فنرهای فورسز یک فرایند کاملاً روتین و نسبتاً ساده، و با یک ناراحتی کاملاً جزئی است. در جلسه های اولیه مراجعه شما به ارتودنتیست پس از آنکه تصمیم گرفته می شود که فنرهای فورسز گزینه ای درست برای شما هستند، ارتودنتیست فنرها را روی سیم کمانی ارتودنسی قرار خواهد داد و میله های فشار دهنده را متصل خواهد کرد.

در جلسه ای که فنرهای فورسز واقعاً نصب می شوند، ارتودنتیست ابتدا تأیید خواهد کرد که ابزار کاملاً متناسب است. (که به سادگی به این معنا است که ابزار با دندان ها تناسب دارد و راحت است). به طور کلی هیچ ناراحتی با این ابزار وجود ندارد، و کل فرایند نصب آنها کمی طولانی تر از یک ویزیت استاندارد است.

3 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

چه مدت باید از این فنرها استفاده کرد؟

طول درمان با فنرهای فورسز بسته به سن هر بیمار و شدت اصلاحی که بایت او نیاز دارد متفاوت خواهد بود. به طور کلی، اکثر بیماران به مدت 3 تا 6 ماه از فنرهای فورسز استفاده خواهند کرد. اصل استانداردی که برای استفاده از فنرهای فورسز وجود دارد عبارت است از:

  1. بیمار ابتدا برای صاف و یکدست کردن دندان ها و بستن هر گونه فاصله ای به مدت حدود یک سال از بریس ها استفاده خواهد کرد.
  2. وقتی آمادگی لازم ایجاد شد، فنرهای فورسز نصب می شوند. بیمار باید با فواصل 6 هفته ای ویزیت شود تا روند اصلاح بایت بررسی شود.
  3. وقتی بایت کاملاً اصلاح شد، فنرهای فورسز برداشته می شوند. تنظیمات نهایی و جزئیات برای 3 تا 4 جلسه بعد برای تکمیل درمان با بریس ها انجام می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح لبخند لثه ای یا افزایش طول تاج دندان
2 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

نحوه پاکسازی و مراقبت از فنر فورسز

فنرهای فورسز تعدادی قطعات ریز دارند که می توانند به محل هایی برای گیر کردن ذرات غذا تبدیل شوند. به همین دلیل، آنها اغلب نسبت به بریس های معمولی نیاز به پاکسازی بیشتری دارند. در زیر به بیان برخی از گام هایی خواهیم پرداخت که بیمار با انجام آنها می تواند مطمئن شود فنرهای فورسز او سالم هستند.

  1. با دقت و به طور منظم مسواک بزنید. هنوز هم وقتی نوبت به تمیز کردن دندان ها می رسد، مسواک بهترین ابزار است. حتماً هم روی دندان ها و هم روی فنرها را بسابید. پس از مسواک زدن، نگاه دقیقی به ابزار بیندازید و ببینید آیا هیچ ذرات غذایی باقی مانده اند یا خیر.
  2. دندان هایی که ابزار به آنها متصل شده است را نیز نخ دندان بکشید. تمام تلاش خود را بکنید تا بین دندان هایی که ابزار به آنها متصل شده است را نخ دندان بکشید. ممکن است ابتدا قسمت های مختلف ابزار احساسی ناخوشایند بوجود بیاورند، اما با تمرین کردن قادر خواهید بود اطراف این دندان ها را به شکلی مؤثر نخ دندان بکشید.
  3. برای پاکسازی دقیق اطراف ابزار از واتر پیک استفاده کنید. واتر پیک ابزاری فوق العاده برای پاکسازی اطراف هر منطقه ای است که دسترسی به آن دشوار است، مخصوصاً بین دندان ها. این ابزار آب را با فشار به اطراف دندان ها پرتاب می کند و می تواند زیر خط لثه ها را نیز پاکسازی کند. وقتی نوبت به پاکسازی لثه ها می رسد، واتر پیک تقریباً به اندازه نخ دندان مؤثر است. اگر قرار است به مدت چند ماه از فنرهای فورسز استفاده کنید، واتر پیک می تواند سرمایه گذاری خوبی باشد.
1 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

چه نکاتی را در استفاده از فنر فورسز باید رعایت کرد؟

  1. به محضی که غذا خوردن شما تمام شد دندان های خود را با دقت مسواک بزنید. اطمینان حاصل کنید که اطراف فنرها و دا داخل و خارج سطوح جونده همه دندان های خود را پاکسازی کرده اید. ممکن است تمیز کردن فنر با دهان کاملاً باز راحت تر باشد.
  2. از زبان زدن یا بازی کردن با فنرها خودداری کنید. این کارها باعث می شوند فنرها به سرعت شکسته و تحریف شوند.
  3. دهان خود را خیلی باز نکنید زیرا این کار می تواند موجب خارج شدن اجزاء فنر فورسز از داخل یکدیگر شود.
  4. ابزار به گونه ای طراحی شده است که وقتی دهان خود را باز و بسته می کنید از دندان های شما دور بماند. اگر، به هر دلیلی، بین دندان های شما آمد، بایت خود را روی آن نگذارید. قرار دادن دندان ها روی آن می تواند موجب بد شکل شدن یا شکستن آن شود، یا به داخل دهان شما آسیب وارد کند.

اگر برای فنر فورسز مشکلی بوجود بیاید چه باید کرد؟

برخی مشکلاتی که ممکن است برای فنرهای فورسز بروز پیدا کنند عبارتند از:

  1. یکی از براکت های نزدیک ابزار شل شوند.
  2. وقتی دهان خیلی باز شود، میله پوش (فشار) از داخل فنر خارج شود.
  3. به دلیل فشار داخل گونه ها احساس سوزش بوجود بیاید.

اینها چیزهایی نیستند که نگران آنها شوید. در اینجا به برخی از رایج ترین راهکارهای موجود خواهیم پرداخت:

راهکار شماره 1: در صورتی که در طول مدت استفاده از فنر فورسز یکی از براکت ها از روی دندان های فک بالا یا پایین شل شود بلافاصله باید با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا برای مراجعه به منظور اصلاح آن وقت بگیرید.

راهکار شماره 2: چنانچه با کاملاً باز کردن دهان میله پوش (فشار) از داخل فنر بیرون بیاید، مشکلی است که خودتان می توانید آن را در منزل اصلاح کنید. برای برطرف نمودن این مشکل، تنها کافی است به سادگی دهان خود را کاملاً باز کنید، فنر را فشرده کنید، و سعی کنید میله را مجدداً داخل فنر قرار دهید.

در صورتی که قادر نباشید آن را در منزل درست کنید، باید با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. آنها می توانند به حل این مشکل در مطب کمک کنند.

راهکار شماره 3: در صورتی که در نتیجه برخورد فنر فورسز داخل گونه ها احساس سوزش دارند، این احساس عموماً ظرف چند روز برطرف خواهد شد. در صورتی که این ناراحتی ادامه پیدا کند، ممکن است ارتودنتیست شما قادر باشد ابزاری در اختیار شما قرار دهد تا بین ابزار و داخل گونه خود قرار دهید که کمک می کند بافت آن بهبود پیدا کند و احساس بهتری داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضای بین دندان های جلو
1 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

پس از خارج کردن فنر چه اتفاقی می افتد؟

وقتی اوربایت اصلاح می شود و فنرهای فورسز خارج می شوند زمانی است که مرحله پایانی آغاز می شود. به این معنا که ارتودنتیستبرای قرار دادن همه دندان ها و بایت در جای درست تغییرات لازم را ایجاد خواهد کرد. این مرحله پایانی، بسته به اینکه برای هر بیمار چه چیزی نیاز است، می تواند چیزی حدود 2 تا 6 ماه طول بکشد.

مزایا و معایب فنر های فورسز

مانند هر ابزار ارتودنسی دیگری، فنرهای فورسز نیز مزایا و معایبی دارند. در زیر به بیان برخی از جزئیاتی خواهیم پرداخت که باید از آنها آگاه باشید.

مزایای فنرهای فورسز

  1. فنرهای فورسز به اصلاح اوربایت کمک می کنند.
  2. فنرهای فورسز- وقتی در جای خود قرار می گیرند- برای کنترل و مدیریت نیاز چندانی به همکاری بیمار ندارند، آنها همانجا باقی می مانند تا زمانی که شما برای خارج کردن آنها آمادگی داشته باشید.
  3. فنرهای فورسز به پرهیز از کشیدن دندان های دائمی یا استفاده از هدگیر برای اصلاح اوربایت کمک می کنند.

نقاط ضعف فنرهای فورسز

  1. ممکن است اوایل منجر به بروز کمی ناراحتی شوند.
  2. در طول دو هفته نخست ممکن است غذا خوردن با فنر فورسز کمی دشوار باشد زیرا فک شما به راحتی حرکت نخواهد کرد.
  3. دندان های شما، درست مانند پس از تنظیم سیم کمانی ارتودنسی احساس درد و سوزش خواهند داشت. این سوزش تا پنج روز طول خواهد کشید.
  4. ابزار گاهی اوقات ممکن است موجب آزردگی داخل گونه ها شود، مخصوصاً در دو هفته ابتدایی پس از جایگذاری آنها.
  5. فنرهای فورسز می توانند با محافظ دندان ها که برای ورزش استفاده می شوند تداخل داشته باشند (ممکن است این ابزار برای برخی از ورزشکاران بهترین انتخاب نباشد).

چگونه می توان تشخیص داد یک نفر نیاز به فنر فورسز دارد؟

اگر فکر می کنید کودک شما نیاز به فنرهای فورسز دارد بهترین جایی که می توانید شروع کنید دریافت مشاوره رایگان از یک ارتودنتیست در اطراف محل زندگی خودتان است.

5 1 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

آیا فنرهای فورسز درد دارند؟

وقتی شما با بریس ها تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرید، شما درد و ناراحتی هایی را در مراحل مختلف درمان تجربه می کنید. در صورتی که فنر فورسز نیاز داشته باشید، ممکن است این سؤال را از خودتان بپرسید که آیا فنرهای فورسز درد ایجاد می کنند؟

به طور خلاصه، با نصب فنرهای فورسز ممکن است یک یا دو هفته درد و ناراحتی خفیفی را تجربه کنید، که طبیعی است. این درد شبیه دردی است که شما در طول سفت کردن بریس ها تجربه می کنید.

اما، اگر درد شدیدی احساس کردید و با مشکلات دیگری مربوط به فنرهای فورسز روبرو شدید، ممکن است به دلایل دیگری باشد.

با این حال، ممکن است بخواهید بدانید این درد در طول نصب فنرهای فورسز، در طول دوره درمان، و هنگام برداشتن آن چقدر شدید است.

بنابراین، در این بخش با جزئیات راجع به دردی برای شما توضیح خواهیم داد که فنرهای فورسز می توانند ایجاد کنند، چرا این اتفاق می افتد، و برای این شرایط دردناک چه باید کرد.

آیا فنرهای فورسز هنگام نصب درد ایجاد می کنند؟

فنرهای فورسز چیزی غیر از نوع خاصی فنر نیست که یک میله کوچک را در بر گرفته است. ارتودنتیست ها دریافت فنرهای فورسز را زمانی توصیه می کنند که برای صاف و یکدست کردن دندان ها اصلاح بایت ضروری است.

اور بایت به این معنا است که دندان های وسط جلوی فک بالای شما بیشتر از حد معمول رو به جلو هستند. در طول معاینه اولیه، ارتودنتیست شما نگاه دقیقی به بریس ها و دندان های شما خواهد انداخت. وی ارزیابی های لازم را برای کارگذاری ابزار انجام خواهد داد. سپس، با کمک دستیار خود آن را به بریس ها متصل خواهد کرد.

هنگام نصب فنر از ابزارهای خاصی استفاده می کند. هیچ یک از این ابزارها به شما هیچ آسیبی وارد نخواهند کرد. در طول این فرایند هیچ دردی احساس نخواهید کرد. ممکن است ناراحتی را تجربه کنید که عادی است.

پس از فعال سازی فنر فورسز، شما مقداری فشار روی دندان های خود احساس خواهید کرد. این احساس دقیقاً شبیه احساسی است که پس از فرایند سفت کردن بریس های ارتودنسی دارید.

چرا پس از نصب ابزار فنر فورسز درد و ناراحتی احساس می کنید؟

ممکن است بدانید که بریس ها و سیم های کمانی ارتودنسی شما برای نیرو وارد کردن به دندان ها فعال می شوند، که به استخوان هایی که دندان ها را نگهداشته اند فشار وارد می کند. درست مانند آن، فنرهای فورسز نیز برای ایجاد فشار و نیرو وارد کردن به دندان ها متصل و فعال می شوند. این روند به استخوان ها فشار وارد می کند که به فعالیت های استئوبلاستیک و استئوکلاستیک کمک می کند. به دلیل این فشار، شما درد و ناراحتی احساس خواهید کرد. این برای جابجا کردن دندان ها لازم و ضروری است. به عبارت ساده تر، در سمتی که استخوان تحت فشار است استخوان حل می شود، و در سمت مخالف، تشکیل استخوان اتفاق می افتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج

این روند برای دندان ها و حرکت آنها یک مسیر بوجود می آورد. بنابراین، با این روند، فنرهای فورسز دندان ها را به محل مطلوب خود هدایت می کنند. در این صورت، دندان های پیشین فک بالا رو به عقب حرکت می کنند، و دندان های پیشین فک پایین رو به جلو حرکت می کنند.

7 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

درد فنرهای فورسز چقدر طول خواهد کشید؟

معمولاً شما به مدت 2 هفته پس از نصب فنرهای فورسز روی بریس ها درد و ناراحتی احساس خواهید کرد و سپس این درد به تدریج از بین خواهد رفت. جویدن غذاها ممکن است منجر به بروز درد خفیف در طول این مدت شود. شما می توانید غذاهای نرم بخورید و دهان خود را با آب ولرم و نمک شستشو دهید تا از شر درد رها شوید.

اما، پس از 7 تا 14 روز و در طول دوره درمان چه احساسی خواهید داشت؟

معمولاً وقتی دهان و دندان های شما به فنرهای فورسز عادت می کنند متوجه هیچ ناراحتی نخواهید شد.

وقتی فنرهای فورسز فعال می شوند، به دلیل فشار و سفت شدگی و تنگی که ابزار ایجاد می کند، درد بوجود می اید. با گذشت زمان و آغاز حرکت دندان ها، فشار کاهش پیدا می کند و شما درد کمتری احساس می کنید.

پس از گذشت دو هفته شما نباید درد و ناراحتی مشابهی احساس کنید. ممکن است با برخی مشکلات مواجه شوید. وقتی فنر فورسز استفاده می کنید باز کردن فک دشوار می شود.

علاوه بر این، برای پیشگیری از بروز هر گونه آسیبی باید هنگام باز کردن دهان مراقب باشید. در طول کل دوره درمان با فنرهای فورسز ممکن است مقداری ناراحتی احساس کنید، زیرا فنرهای سفت همیشه داخل دهان شما باقی می مانند. اما، به مرور زمان به این احساس عادت خواهید کرد.

اما، بسیار مهم است که فنرهای فورسز در جای خود باقی بمانند و از آنها مراقبت کنید. در غیر اینصورت، ممکن است شل شود، شکسته شود، آسیب ببیند، و ممکن است به داخل دهان شما آسیب وارد کند.

بنابراین لازم است دستورالعمل هایی که ارتودنتیست به شما می دهد را پیوسته دنبال کنید. از غذاهای چسبناک و سفت پرهیز نمایید و رژیم غذایی نرم داشته باشید. پاکسازی دندان ها، بریس ها، و فنرهای فورسز را فراموش نکنید.

اما، هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشید. تکنیک های خاص مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با فنرهای فورسز را دنبال کنید. اگر نمی دانید این کار را چگونه انجام دهید، آن را از ارتودنتیست خود یاد بگیرید.

اگر عادات بد دهانی مانند جویدن ناخن یا اشیاء دارید، و هل دادن فنرهای فورسز با زبان، از انجام آنها خودداری کنید.

6 - فنر فورسز در ارتودنسی
فنرهای فورسز برای درمان ارتودنسی

آیا در حال حاضر فنرهای فورسز درد ایجاد می کنند؟

احتمالاً وقتی ارتودنتیست شما تصمیم می گیرد فنر فورسز شما را از داخل دهان شما بردارد خوشحال خواهید شد.

ارتودنتیست شما ابزارهایی شبیه ابزارهایی که روز نخست برای نصب فنرهای فورسز استفاده می کند، برای برداشتن و خارج کردن آنها به کار می برد. اکنون، اگر شما نگران درد هستید، نباید این کار را انجام دهید. فرایند برداشتن فنرهای فورسز هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند و هیچ دردی نیز احساس نخواهید کرد.

پس از آن، ارتودنتیست شما ممکن است برای گزینه بعدی درمانی برنامه ریزی کند.

برای کاهش درد ناشی از فنرهای فورسز چه می توان کرد؟

ارتودنتیست شما دستور العمل هایی برای زمان هایی که فنرهای فورسز درد ایجاد می کنند به شما خواهد داد:

  1. اعمال موم روی بریس: به دلیل برخورد سطوح سخت و لبه های تیز با داخل گونه ها و لب ها ممکن است درد احساس کنید. برای صاف کردن این سطوح از موم ارتودنتیک استفاده کنید و از آسیب رساندن آن جلوگیری نمایید.
  2. دریافت داروهای مسکن بدون نسخه
  3. خوردن غذاهایی که با بریس ها دوستانه هستند.
  4. اجتناب از خوردن غذاهایی که به بریس ها آسیب می رسانند.
  5. با استفاده از روش های مناسب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: مسواک و نخ دندان مناسب انتخاب کنید و برای پاکسازی دندان های خود روش صحیحی را دنبال کنید.
0/5 (0 نظر)