امروزه با افزايش تقاضا براى درمانهاى زيبايى دندانپزشكى،مراجعين  در اين زمينه سوالات زيادى مى پرسند كه تصميم گرفتيم در مقاله پيش رو در اين مورد توضيحاتى را ارائه دهيم.

دندانپزشكى زيبايى چيست و دندانپزشك زيبايى كيست؟

يك دندانپزشك در دوران تحصيل دندانپزشكى خود يك سرى واحدهاى عملى دندانپزشكى را مى گذراند كه نام اين واحد ها”دندانپزشكى ترميمى و زيبايى”است. در اين واحدها يك دندانپزشك نحوه ترميم يك دندان با مواد دندانپزشكى را مى آموزد و در مورد دندانپزشكى زيبايى نيز اصول كار را فرا مى گيرد.بسته به علاقه،اگر يك دندانپزشك به زمينه دندانپزشكى ترميمى و زيبايى علاقه مند باشد مى تواند پس از اتمام دوران دندانپزشكى عمومى و گذراندن دوران طرح دندانپزشكى،در آزمون تخصص دندانپزشكى شركت نمايد و در صورت موفقيت،به صورت تخصصى به دندانپزشكى زيبايى بپردازد.توضيحات مربوطه به اين معناست كه يك دندانپزشك هم  مى تواند با علاقه مندى خود در اين زمينه به دندانپزشكى زيبايى بپردازد و هم بصورت تخصصى و تحت عنوان متخصص ترميمى و زيبايى صلاحيت انجام دندانپزشكى زيبايى را كسب نمايد.

طرح لبخند و دندانپزشك زيبايى

طرح لبخند از آن اصطلاح هايى است كه زياد به كار مى رود.منظور از طرح لبخند قرار گيرى دندانها در كنار هم بر مبناى قرينگى و اصول موجود مى باشد.بر مبناى طرح لبخند دندان ها از روبه رو بايستى به شكل قوسى(و نه خط صاف)چيده شوند تا حداكثر زيبايى دندانها حاصل شود.چندين روش براى ايجاد طرح لبخند متناسب وجود دارد كه از آن جمله مى توان به ارتودنسي،لامينيت و ونيركامپوزيت اشاره كرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نیش نهفته

لامينيت دندان چيست؟

لامينيت دندان يكى از روشهاى ايجاد طرح لبخند و فرم دادن لبخند زيبا مى باشد.كاربرد اصلى لامينيت دندان در اصلاح شكستگى هاى لبه دندان ها و تصحيح تغيير رنگ آنها مى باشد اما با مد شدن آن،امروزه دندانهاى سالم نيز براى بهتر شدن لبخند بدست اين درمان سپرده مى شوند.روال كار لامينيت دندان به اين صورت مى باشد كه ابتدا سطح دندان تراش مى خورد،سپس قالبگيرى انجام مى شود و پس از طى شدن مراحل لابراتوارى،لمينيت دندان بصورت پوسته اى نازك روى دندان چسبانده مى شود.جنس لامينيت از چينى(پرسلن)مى باشد.

1 1 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
لامينيت، ونيركامپوزيت يا ارتودنسي؟
0 1 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
لامينيت، ونيركامپوزيت يا ارتودنسي؟

كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت نام يكى از مواد سفيد پركننده دندان مى باشد و در اصطلاح دندانپزشكى،ونير كامپوزيت به مواردى اطلاق مى شود كه با مواد ترميمى سفيد دندانپزشكى،به حجم دندان افزوده مى شود. اين روش عموما” براى بزرگ كردن دندانهاى كوچك و پركردن فواصل دندانى انجام مى شود ولى امروزه به يكى از ابزارهاى زيباسازى لبخند تبديل شده است.روال كار در اين روش به اين صورت مى باشد كه ابتدا سطح دندان با اسيد مخصوص آماده مى شود و سپس در كارى مشابه با آنچه در پر كردن دندان انجام مى شود،كامپوزيت دندانى لايه لايه روى سطح دندان قرار گرفته و شكل داده مى شود.

2 1 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
لامينيت، ونيركامپوزيت يا ارتودنسي؟

كامپوزيت بهتر است يا لامينيت؟

همانطور كه توضيح داده شد هر دو روش مذكور مورد استفاده خاص خود را دارند و نمى توان بطور كلى يك روش را بر ديگرى ترجيح داد اما توضيح يك سرى تفاوت ها بين لامينيت و كامپوزيت ضرورى است:

3 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
لامينيت، ونيركامپوزيت يا ارتودنسي؟

در لامينيت، دندان تراش مى خورد ولى در كامپوزيت معمولا” تراش زيادى مورد نظر نيست ازينرو لامينيت آسيب بيشترى به ساختار دندان وارد مى كند. كامپوزيت دندان با اتصالى شيميايى به ساختار دندان متصل مى شود و جزيى از آن مى شود،در صورتى كه لامينيت دندان بصورت ساختارى مجزا با چسب به دندان متصل مى شود. در صورتى كه  لامينيت دندان آسيب ببيند،بايستى لامينيت اوليه خارج شود و لامينيتى جديد تحويل شود؛در صورتى كه كامپوزيت دندان قابل ترميم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسي قبل و بعد

لامينيت بهتر است يا ارتودنسي؟ كامپوزيت بهتر است يا ارتودنسي؟

بسيارى از مراجعين و حتى برخى از دندانپزشكان،لامينيت يا كامپوزيت را به عنوان روش جايگزين ارتودنسي مطرح مى كنند و از لامينيت و كامپوزيت به عنوان رديف كردن دندانها بدون ارتودنسي ياد مى كنند؛در صورتى كه در واقع اينچنين نيست و اين دو روش مكمل همديگر مى باشند.حسن ارتودنسي اين است كه دندانهاى خود فرد را بصورت طبيعى مرتب مى كند و ايراد آن زمانبر بودن آن است و در نقطه مقابل لامينيت يا كامپوزيت نيازمند زمان كمترى مى باشند ولى دندانها در اين روش دست مى خورند(و البته گاهى آسيب!).نكته اصلى در انتخاب بين ارتودنسي و دندانپزشكى زيبايى نيز همين دست خوردن دندان هاست.اگر ميزان نامرتبى دندانها در هر دو بعد افقى و عمودى كمتر از نيم ميليمتر باشد،تراش دندانها به آنها آسيب وارد خواهد كرد و در اين موارد بايستى قبل از انجام لامينيت يا كامپوزيت بايستى دندانها ارتودنسي شوند تا نظم نسبتا” قابل قبولى حاصل شود و در ادامه دندانپزشكى زيبايى انجام مى شود.

عوارض لامينيت و كامپوزيت

با مباحثى كه تاكنون مطرح شده اند،بايستى متوجه شده باشيد كه اصل بر اين است كه هيچ كار زيبايى نبايستى به سلامت دندانها آسيب وارد كند و درمانهاى زيبايى دندانپزشكى (از قبيل كامپوزيت يا لامينيت)تكميل كننده درمان ارتودنسي هستند نه جايگزين آن. متاسفانه بسيارى از مراجعين به دليل زمان بر بودن ارتودنسي حاضرند دندانهاى خود را تحت هرگونه تراشى ببرند كه مسلما” در آينده اى نه چندان دور براى آنها مشكل ساز خواهد شد.

اگر نامرتبى دندانهاى شما زياد است و بهر دليلى حاضر نيستيد ارتودنسي كنيد؛به دندانهاى خود آسيب نزنيد.گاهى انجام ندادن كارى بهتر از انجام روش نادرست است.اگر نمى خواهيد ارتودنسي كنيد مجبور نيستيد به دندانهاى خود آسيب بزنيد.در پايان بحث براى اينكه مباحث فوق را بصورت عينى درك كنيد توجه شما را به يك سرى كيس هايى كه به قصد لمينيت و كامپوزيت دندان ها را به اشتباه تحت تراش زياد قرار داده اند، جلب مى نماييم:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسى؛در كلينيك دندانپزشكى يا مطب ارتودنسى
4 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
عوارض لامينيت و كامپوزيت
5 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
عوارض لامينيت و كامپوزيت
6 - لامينيت، ونير كامپوزيت يا ارتودنسي؟
عوارض لامينيت و كامپوزيت
0/5 (0 نظر)