محافظ های دندان ابزارهایی هستند که برای محافظت از دندان های شما در برابر فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر یا دندان قروچه در حالی که شما خواب هستید، یا در برابر آسیب در حال انجام ورزش ها استفاده می شوند. علاوه بر این، آنها به کاهش خرو پف کردن و کاهش آپنه انسدادی خواب کمک می کنند.

با این حال، همه محافظ دندان ها به یک شکل نیستند. بسته به نیازهای شما، سه نوع اصلی محافظ دندان وجود دارد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر راجع به انواع مختلف محافظ های دندان یاد بگیرید، از جمله اینکه کدام یک برای موقعیت خاص شما بهتر است.

انواع مختلف محافظ های دندان

محافظ دندان های آماده بیشتر از سایر انواع محافظ دندان ها در دسترس قابل استطاعت هستند. شما می توانید آنها را در اکثر فروشگاه های کالاهای ورزشی و داروخانه ها پیدا کنید.

آنها معمولاً در اندازه های کوچک، متوسط، و بزرگ وجود دارند و روی دندان های شما قرار می گیرند. اکثر محافظ دندان های آماده تنها دندان های فک بالا را پوشش می دهند.

گرچه محافظ دندان های آماده راحت تر و با قیمت پایین تر یافت می شوند، آنها معایبی هم دارند. این نوع محافظ دندان ها به دلیل گزینه های اندازه محدود آنها، معمولاً راحت هستند و محکم در جای خود قرار نمی گیرند. این می تواند حتی باعث شود حرف زدن حین پوشیدن آنها دشوار باشد.

9 - آنچه لازم است راجع به محافظ دندان بدانید
محافظ دندان نایت گارد

محافظ دندان های بویل اند بایت

محافظ دندان های بویل اند بایت مانند محافظ دندان های آماده در داروخانه ها به فروش می رسند و نسبتاً کم هزینه هستند.

محافظ دندان های بویل اند بایت، به جای آنکه در اندازه های مختلف تولید شوند، آنها با یک اندازه تولید می شوند که می توانید آنها را تغییر دهید تا روی دندان های شما قرار بگیرند. این شامل جوشاندن محافظ دندان تا زمانی است که نرم شود و روی دندان های جلوی شما قرار بگیرد و بایت خود را روی آن قرار دهید.

برای برخوردار شدن از بهترین تناسب، مطمئن شوید که دستوراتی که همراه آن هستند را دنبال کنید.

محافظ دندان های سفارشی

علاوه بر دو نمونه محافظ دندانی که ذکر شد، محافظ دندان های سفارشی توسط دندانپزشک ساخته می شوند. وی از دندان های شما قالبی تهیه می کند و از آن برای ساخت محافظ دندان ویژه ساختار دندان ها و دهان شما استفاده می کند.

این نوع محافظ دندان ها بهتر از محافظ دندان های آماده و بویل اند بایت به خوبی روی دندان ها قرار می گیرند، که باعث می شود، آنها راحتتر باشند و وقتی خواب هستید، سخت تر به صورت تصادفی شل شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ایمپلنت های دندانی گزینه ای برای افراد مبتلا به پوکی استخوان هستند؟

اگر شما دندان های خود را روی هم می سایید، خر و پف می کنید، یا آپنه انسدادی خواب دارید، محافظ دندان های سفارشی گزینه بهتری برای شما هستند. گرچه آنها گران تر از محافظ دندان های OTC هستند، برخی از بیمه های خدمات دندانپزشکی مقداری یا همه هزینه آنها را پوشش می دهند.

باید از چه نوع محافظ دندانی استفاده کرد؟

گرچه انواع مختلف محافظ دندان ها شبیه یکدیگر هستند، آنها می توانند عملکردهای بسیار متفاوتی داشته باشند.

8 - آنچه لازم است راجع به محافظ دندان بدانید
محافظ دندان نایت گارد

ورزش ها

برخی ورزش ها و فعالیت ها خطر زمین خوردن زیادی دارند یا می توانند منجر به بروز حوادثی شوند که می توانند روی صورت شما تأثیر بگذارند. محافظ دندان می تواند به شما کمک کند از دندان های خود محافظت کنید و از بروز آسیب به لب ها و زبان خود پیشگیری نمایید.

بویژه اگر در یکی از ورزش های زیر مشارکت دارید مهم است محافظ دندان استفاده کنید:

  • فوتبال
  • فوتبال آمریکایی
  • بوکس
  • بسکتبال
  • هاکی روی یخ
  • هاکی روی چمن
  • ژیمناستیک
  • اسکیت بورد
  • دوچرخه سواری
  • والیبال
  • سافت بال
  • کشتی

در اکثر موارد، یک محافظ دندان آماده یا محافظ دندان بویل اند بایت انتخاب خوبی برای محافظت از دندان های شما هنگام بازی و ورزش کردن هستند. محافظ دندان های آماده ارزان ترین محافظ دندان ها هستند و ممکن است گزینه خوبی باشند اگر تنها لازم باشد گاهگاهی از آنها استفاده کنید.

گرچه محافظ دندان های بویل اند بایت تنها اندکی گرانتر هستند، اما تناسب بهتری فراهم می آورند، که به آنها کمک می کند در جای خود باقی بماند. اگر می خواهید هنگام انجام ورزش های پر برخورد احتیاط کنید، این گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

دندان قروچه

ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر بخشی از شرایطی به نام براکسیسم هستند، که مربوط به اختلالات حرکتی است که می تواند موجب بروز انواع مشکلات شود، از جمله درد دندان، درد فک، و زخم شدن لثه ها. این می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

استفاده از محافظ دندان وقتی خواب هستید می تواند به شما کمک کند دندان های بالا و پایین خود را از یکدیگر دور نگهدارید به گونه ای که در نتیجه فشار ناشی از فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر به یکدیگر آسیب وارد نکنند.

در اکثر موارد، شما برای براکسیسم باید از محافظ دندان های سفارشی استفاده کنید. نگهداشتن محافظ دندان های آماده در جای خود دشوار و ناراحت کننده است، که می تواند باعث شود خوابیدن برای شما دشوار باشد. گرچه محافظ دندان های بویل اند بایت تناسب بهتری روی دندان ها دارند، اما آنها در نتیجه استفاده مداوم شکننده و ضعیف هستند.

اگر مطمئن نیستید که آیا برای براکسیسم خود نیاز به محافظ دندان دارید یا خیر، همیشه می توانید محافظ دندان های بویل اند بایت را چند شب امتحان کنید. اگر به نظر کمک کننده بود، با دندانپزشک خود در مورد دریافت محافظ دندان های سفارشی صحبت کنید.

3 - آنچه لازم است راجع به محافظ دندان بدانید
محافظ دندان نایت گارد

آپنه خواب

آپنه خواب نوعی اختلال خواب نسبتاً جدی است که باعث می شود تنفس فرد به طور موقت در طول خواب متوقف شود. این اتفاق می تواند باعث شود مغز نتواند به اندازه کافی اکسیژن دریافت کند و خطر بیماری های قلبی و سکته افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، می تواند باعث بروز خر و پف شدید شود و روز بعد احساس سرگیجه به جای خواهد گذاشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط مشکلات سینوسی و درمان ارتودنسی

برخی افرادی که آپنه خواب انسدادی دارند از دستگاه CPAP استفاده می کنند، که در طول مدتی که خواب هستید، مجرای تنفسی شما را باز نگه می دارد. با این حال، اگر شما تنها آپنه خواب انسدادی دارید، یک محافظ دندان سفارشی می تواند تأثیر مشابهی برای شما داشته باشد.

محافظ دندانی که برای آپنه خواب استفاده می شود، به جای آنکه تنها دندان ها را پوشش دهد، با هل دادن فک پایین و زبان رو به جلو عمل می کند، و مجرای تنفسی شما را باز نگه می دارد. برخی از انواع محافظ دندان هایی که برای آپنه انسدادی خواب استفاده می شوند نواری دارند که دور سر و چانه قرار می گیرد تا فک پایین شما را مجدداً تنظیم کند.

برای این منظور، می توانید از استفاده از محافظ دندان های آماده و بویل و اند بایت صرف نظر کنید، که کاری برای تنفس شما انجام نخواهند داد.

خر و پف کردن

محافظ دندان ها می توانند به کاهش خر و پف نیز کمک کنند، که در نتیجه لرزش های بافت نرم در مجرای تنفسی فوقانی اتفاق می افتد.به نظر می رسد آنها عملکردی مشابه محافظ دندان هایی داشته باشند که برای آپنه انسدادی خواب استفاده می شوند. هر دو نوع با جلو کشیدن فک پایین برای باز نگه داشتن مجرای تنفسی کار می کنند.

بسیاری از انواع محافظ دندان های بدون نسخه در فروشگاه ها و فروشگاه های آنلاین وجود دارند که ادعا می کنند از آپنه خواب جلوگیری می کنند. با این حال، تحقیقات زیادی روی آنها انجام نشده است، و  اصلاً معلوم نیست آیا آنها واقعاً مؤثر هستند یا خیر.

اگر خر و پف شما در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد می کند، با دندانپزشک خود در مورد گزینه های محافظ دندان صحبت کنید. علاوه بر این، ممکن است بتواند برای شما محافظ دندان بسازد یا محافظ دندانی را توصیه کند که محافظ دندانی را توصیه کند که برای بیماران دیگر مؤثر بوده است.

4 - آنچه لازم است راجع به محافظ دندان بدانید
محافظ دندان نایت گارد

محافظ دندان برای بریس های ارتودنسی

دریافت بریس های ارتودنسی می تواند تغییر بزرگی در زندگی باشد. عادت کردن به یک شیء خارجی داخل دهان و روی دندان ها، پاکسازی اضافی دندان ها، و الزامات مراقبتی، و ناراحتی تنظیمات هر ماهه همگی نیاز به زمان دارند. اگر کودک شما در ورزش ها فعالیت دارد، نگرانی دیگری که وجود دارد خطرات احتمالی آسیب زدن به و دیگران می تواند با داشتن بریس های ارتودنسی بیشتر هم باشد، بنابراین، محافظ دندان مخصوص برای محافظت از بریس ها ضروری است. برخی محافظ دندان های مخصوص برای بریس ها وجود دارند که برای ورزش کردن هم دندان های فک بالا و هم دندان های فک پایین را پوشش می دهند. اگر می خواهید از بریس های خود یا فرزند خود مراقبت کنید بسیار مهم است که از دندان ها، لب ها، زبان، و گونه ها محافظت شود. مهم ترین ویژگی که محافظ دندان مخصوص ارتودنسی باید داشته باشد تناسب درست روی دندان ها می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و فعالیتهای ورزشی

قبل از تصمیم گیری برای انتخاب محافظ دندان های بویل اند بایت یا یا سفارشی توسط دندانپزشک با مربی ورزشی کودک خود مشورت کنید. در برخی ورزش ها، بازیکنان تحت پوشش بیمه حوادث ورزشی هستند که تنها آسیب هایی را پوشش می دهند اگر دندانپزشک محافظ دندان را ساخته باشد.

نحوه مراقبت از محافظ دندان ها

مهم است از محافظ دندان خود در برابر آسیب ها مراقبت کنید و آنها را تمیز نگه دارید زیرا مدت زمانی طولانی داخل دهان شما باقی می مانند.

برای بردن بیشترین بهره از محافظ دندان خود، دستور العمل های زیر را دنبال کنید:

  • قبل از قرار دادن محافظ دندان روی دندان ها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • محافظ دندان خود را قبل از قرار دادن داخل دهان و پس از بیرون آوردن آن، با آب سرد یا دهانشویه بشویید. از استفاده آب داغ خودداری کنید زیرا می تواند موجب تحریف شکل آن شود.
  • پس از هر بار استفاده از مسواک و خمیر دندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
  • به طور مرتب محافظ دندان خود را از نظر وجود هر گونه سوراخ یا دیگر علائم آسیب بررسی کنید، زیرا می توانند به معنای نیاز به تعویض آنها باشد.
  • در هر جلسه مراجعه به دندانپزشک، محافظ دندان خود را همراه داشته باشید. دندانپزشک می تواند این اطمینان را بوجود بیاورد که محافظ دندان شما هنوز به خوبی در جای خود قرار می گیرد و کار می کند.
  • محافظ دندان خود را در جعبه محکمی نگهداری کنید که تهویه مناسب دارد تا از آن محاظت کند و اجازه دهد بین هر بار استفاده خشک شود.
  • محافظ دندان خود را از دسترس حیوانات خانگی دور نگهدارید، حتی اگر محافظ دندان داخل محفظه نگهداری قرار دارد.

به خاطر داشته باشید که محافظ دندان ها مادام العمر نیستند. به محضی که متوجه وجود هر گونه سوراخ شدگی یا علائم پوسیدگی و فرسودگی آنها شدید، یا هر دو یا سه سال یک مرتبه آنها را تعویض کنید. ممکن است لازم باشد محافظ دندان های آماده و بویل اند بایت را با فواصل زمانی کوتاه تر تعویض کنید.

نکته پایانی

چه ورزش می کنید، چه اختلالات خواب دارید، محافظ دندان می تواند محافظت لازم را فراهم کند و به شما کمک کند خواب شبانه راحتی داشته باشید.

اگر هنوز مطمئن نیستید کدام نوع محافظ دندان را لازم دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند یا برای شما محافظ دندان سفارشی بسازند یا یک نوع بدون نسخه آن را به شما پیشنهاد نماید.

0/5 (0 نظر)