بسیاری از افراد از مراجعه به متخصص ارتودنسي می‌ترسند و ترس از ارتودنسي را معمولا” به دو مسئله مهم مرتبط مى كنند:يكى درد درمان ارتودنسي و ديگرى مدت زمان و طول درمان ارتودنسي.شايد بين اين دو موضوع نقش مدت زمان ارتودنسي تاثير بيشترى در تصميم گيرى بيماران براى ارتودنسي داشته باشد. مراجعه كنندگان ارتودنسي اكثرا” در ابتداى تصميم خود برآورد دارند  که  مدت زمانى طولانى بايستى ارتودنسي داشته باشند و در طى اين مدت  آنها از فعالیت طبیعی و روزانه خود باز مى مانند؛ازينرو گاهى جذب تبليغاتى چون “ارتودنسي در زمان كوتاه” و” ارتودنسي كوتاه مدت” مى شوند. با توجه به اين موضوع تصميم گرفتيم در مقاله پيش رو بررسى جدى روى  عوامل موثر زمان ارتودنسي داشته باشيم…

1 2 - مدت زمان و طول درمان ارتودنسي
مدت زمان و طول درمان ارتودنسي

عوامل موثر بر زمان ارتودنسي

در همان ابتداى بررسى موضوع بايستى به اين نكته اشاره كنيم كه اعلام زمان مشخص در مورد طول دوره استفاده از براکت هاى ارتودنسی در یک مطلب یا در یک نوشته مشکل است و ممکن است باعث اشتباهاتی شود.

 مطمئناً دانسيته استخوان و وضعیت دندان هر فردی نسبت به ديگرى متفاوت است و نمى توان انتظار داشت كه سرعت حركت دندان ها از ميان استخوان افراد مختلف يكسان باشد. تعیین دقیق زمان درمان ارتودنسی و استفاده از براکت هاى ارتودنسی مستقيما” به وضعیت سلامتی دهان و دندان فرد بستگی دارد و هرکدام از این فاکتورها می‌توانند مدت زمان درمان ارتودنسی را تحت تأثیر قرار دهند.

 مدت زمان ارتودنسي بيش از اينكه به انواع ارتودنسي مورد استفاده مرتبط باشد به ميزان بى نظمى موجود در دندانها وابسته است.چه از براکت هاى فلزى استفاده کنید یا از گزینه‌هايى مانند اینویزالاین بهره ببرید، طول درمان شما معمولا” بین ٩ تا ۲۴ ماه طول خواهد كشيد. اگر نامرتبى دندانهاى شما كم باشد ارتودنسي كوتاه مدت خواهيد داشت و اگر ناهماهنگی دندان‌های شما  شدید باشد طبیعتاً به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارید و زمان استفاده از درمان ارتودنسی افزایش می يابد.علاوه بر ميزان نامرتبى دندان ها،طول دوره درمان ارتودنسى به سرعت حركت دندان ها نيز وابستگى مستقيم دارد و اين سرعت حركت دندان ها از فردى به فرد ديگر متفاوت است. يك متخصص ارتودنسي با وارد كردن نيروهاى ارتودنسي انتظار ميزانى از حركت دندان ها را دارد كه حدود يك ميلى متر در ماه مى باشد. در حقیقت ارتودنتیست‌ها برنامه‌های درمانی شما را به صورتی در نظر می‌گیرند که دندان‌های شما با روال طبیعی خود حركت كنند و هیچگونه آسیب دیدگی در آنها مشاهده نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر در ارتودنسی

 زمانی که براکت هاى ارتودنسی از دهان شما خارج می‌شوند، متخصص ارتودنسي به شما آموزش می‌دهد که تا چه زمانى  نظارت بر نتايج ارتودنسي خود را تحت کنترل داشته و روند استفاده از نگهدارنده هاى ارتودنسی خود را ادامه دهید.

براکت هاى ارتودنسي از طریق حرکت دادن دندان‌های شما در لثه‌ها و استخوان فک عمل می‌کنند؛بنابراین هرگونه تلاش برای انجام کارهای مختلف و تسریع در روند درمان می‌تواند مشکلاتی مانند از دست دادن استخوان‌ها و ایجاد زخم‌های اساسی ایجاد کند. معمولاً ارتودنتیست‌ها سعى مى كنند به یک تعادل بین سلامت دندان ها و طول دوره ارتودنسی برسند به اين معنا كه با تنظيم نيروهاى وارده،سرعت حركت دندانها را به نحوى تنظيم مى كنند كه به سلامت دندانها آسيبى وارد نشود.

یکی از مواردی که می‌تواند روند درمانی ارتودنسی شما را تسریع بخشد، توجه به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های متخصص ارتودنسي برای مراقبت از دندان‌ها و وسايل ارتودنسي مى باشد؛به عنوان مثال، اگر شخص بیمار در جریان غذا خوردن یا هر زمان دیگری با مشکلاتی مانند كنده شدن يا شكستن براکت هاى ارتودنسي مواجه شود،اين امر موجب طولانى شدن درمان ارتودنسي خواهد شد.همچنين با در نظر گرفتن مراقبت‌های دقیق از براکت دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از محلولهای دندان شویه، روند سلامت دندان ها نيز حفظ مى شود و وقفه اى در روند درمان ارتودنسي پيش نمى آيد.

 توجه داشته باشید که استفاده از براکت ها و نگهدارنده ها باید زمان طبیعی خود را طی کند و هيچ مسئله اى نبايد سلامت دندان هاى شما را به مخاطره بيندازد.بايستى به خاطر داشته باشید که نتیجه نهایی درمان ارتودنسي تا انتهای زندگی با شما همراه مى باشد وهرچه روند درمانی خود را به شکل مناسب‌تری انجام دهید و توجه بیشتری به حفظ  ارتودنسی دندان خود داشته باشید، حتى اگر درمان طولانی‌تری داشته باشید؛  نتیجه کار ارزشمندتر خواهد بود. فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده امروزه بسیار پیشرفته‌تر از ده سال پیش هستند، به همین دلیل نگران نباشید و مطمئن باشید که در صورت رعايت نكات مربوطه، به همراه دریافت نتایج مناسب،ارتودنسي سریع را تجربه خواهید کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسي دندان و گزينه هاى موجود
0 2 - مدت زمان و طول درمان ارتودنسي
مدت زمان و طول درمان ارتودنسي

زمان ارتودنسي در انواع ارتودنسي مختلف

 مورد آخر اینکه اکثر بیماران با آن مشکل دارند این است که نسبت به ظاهر براکت ارتودنسی و تأثیر آنها بر روی دندان‌های خود نگران هستند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و خوشبختانه امروز گزینه‌های مختلفی مانند براکت لینگوال، براکت های سرامیکی، و براکت های اینویزالاین(ارتودنسي نامرئى)ساخته شده‌اند که ظاهری همانند دندان  طبیعی دارند و چندان دیده نمی‌شوند.البته بايستى اشاره شود كه اكثر آنها زمان و طول دوره ارتودنسي بيشترى نسبت به براكت هاى فلزى دارند.

در مورد گزینه‌هایی که در اختیار دارید و نتایج نهایی که از براکت ارتودنسی دریافت خواهید کرد، با ارتودنتیست خوب صحبت کنید و از آنها بخواهید که در مورد طول درمان ارتودنسی و تأثیر نهایی آن به شما مشاوره دهند. مطمئن باشید که از نتیجه نهایی کار خوشحال خواهید شد!

 ما نیز به عنوان گروهی که سال‌ها در این زمینه فعالیت دارند، اطلاعات کاملی در در مورد درمان ارتودنسی و انواع براکت های آن در وب سایت خود قرار داده‌ایم و برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

5/5 (1 نظر)