ایمپلنت های دندانی در حال دستیابی به شهرت روز افزون هستند، و تا به امروز میلیون ها نفر در سراسر دنیا ایمپلنت های دندانی را دریافت کرده اند. خواه دندانی از جلوی دهان خود از دست داده باشید یا یک دندان مولر در عقب دهان خود، دریافت ایمپلنت های راهکاری است که بسیاری از افراد آن را انتخاب کرده اند و به میزان زیادی از آنها رضایت دارند.

با این حال، صرف نظر از اینکه آنها چقدر رایج هستند، اگر به دریافت ایمپلنت های دندانی فکر می کنید، اگر خودتان با فرایند دریافت آن آشنایی داشته باشید و مفهو مبهمی برای شما به جا نماند، برای شما اطمینان بخش تر خواهد بود و می تواند کاهش دهنده بزرگ استرس باشد. ممکن است هنوز ندانید “پیوند استخوان” یا “اباتمنت” چیست، اما ما در این مقاله قصد داریم برای شما به طور کامل توضیح دهیم فرایند دریافت ایمپلنت های دندانی به طور معمول چه مراحلی خواهد داشت تا در پایان همه چیز برای شما شفاف تر شده باشد.

مزایای و خطرات ایمپلنت های دندانی

همیشه قبل از آنکه مستقیماً به سراغ انجام هر فرایندی بروید خوب است ابتدا بدانید دقیقاً چه نقاط ضعف و قوتی دارد، به همین دلیل در این قسمت به بیان چند نکته ای در مورد مزایا و معایب دریافت ایمپلنت های دندانی خواهیم پرداخت.

  • آنها راحت هستند. اگر تاکنون از پروترهای مصنوعی متحرک استفاده می کرده اید، پس می دانید چقدر آزار دهنده و بعضی اوقات چقدر ناراحت کننده می توانند باشند. با استفاده از ایمپلنت های دندانی شما به طور کامل می توانید از موقعیت های خجالت آور یا ناخوشایندی که مجبور به برداشتن پروتزهای دندانی خود هستید کاملاً اجتناب کنید. ناگفته نماند که برای نگهداشتن دنچرها در جای خود نیازی به استفاده از چسب های نامرتب ندارید.
  • بهتر به نظر خواهید رسید! ایمپلنت های دندانی به گونه ای ساخته شده اند که آنها با استخوان فک شما جوش می خورند، و به همین دلیل آنها احساسی شبیه دندان های طبیعی و واقعی شما بوجود خواهند آورد.
  • آنها به گونه ای طراحی شده اند که با دوام باشند، و ایمپلنت های دندانی شما به احتمال زیاد سالیان زیادی دوام خواهند داشت، مخصوصاً اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید.
  • با آنها واضح تر صحبت خواهید کرد. گاهی اوقات دندان های کج، آسیب دیده، یا از دست رفته می توانند باعث شوند افراد نتوانند به درستی لغات خود را ادا کنند یا قادر نباشند برخی حروف خاص را به درستی تلفظ کنند. دهانی که همه دندان های آن موجود و از سلامت خوبی برخوردار هستند (یا ایمپلنت های سالمی دارد)، قادر خواهید بود با وضوح بیشتری حرف بزنید.
  • افزایش سلامت دهان. برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی، عموماً دندان های اطراف نیازی به اصلاح و تغییر ندارند. ایمپلنت ها به درستی کار گذاشته می شوند و در کنار دندان های دیگر کار می کنند تا سلامت خوب دهان شما را برای مدت زمانی طولانی تأمین کنند. ایمپلنت های دندانی تکی امکان دسترسی به بین دندان ها را فراهم می کنند که برای بهداشت دهان شما فوق العاده است.
  • غذا خوردن راحت تر می شود. با یک دهان دارای دندان های کامل، و بدون وجود پروتزهای مصنوعی که همه چیز را پیچیده می کنند، غذا خوردن ساده می شود. غذاها قابل جویدن خواهند بود و شما قادر خواهید بود به طور کامل از وعده های غذایی خود لذت ببرید.
  • افزایش اعتماد به نفس. وقتی قادر باشید لبخندی به پهنای صورت بزنید، لبخندی شادتر پر از دندان های سالم، می تواند باعث شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و از شر ناراحتی های زیادی که در مورد ظاهر خود دارید رها شوید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند لثه چیست و چرا انجام می شود؟

و اما نقاط ضعف …

خب، اجازه دهید با شما صادق باشیم، در واقع هیچ نقطه ضعفی برای ایمپلنت های دندانی وجود ندارد! خود فرایند شامل مقدار اندکی ناراحتی می شود که با استفاده از بی حس کننده های موضعی اکثر بیماران ابراز داشته اند که دریافت ایمپلنت های دندانی کمتر از کشیدن دندان درد دارد. بعد از بین رفتن اثر داروی بی حسی مقدار اندکی درد وجود دارد که ظرف حدوداً یک روز از بین خواهد رفت، اما این درد خیلی شدید نیست و با اکثر داروهای مسکن OTC به راحتی قابل درمان است.

3 1 - ایمپلنت های دندانی و فرایند کاشت آنها
مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی بر خلاف بریج ها یا پروتزهای مصنوعی راهکاری دائمی تر می باشند. ایمپلنت های دندانی از ریشه های دندانی مصنوعی تشکیل شده اند که از فلز ساخته شده اند که داخل استخوان فک جای داده می شوند. قطعه خاصی که اباتمنت نامیده می شود به ریشه های فلزی متصل می شوند و از آن برای قرار دادن دندان مصنوعی یا روکش استفاده می شود.

جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی یک فرایند چند مرحله ای است. لازم است اجازه داده شود بین برخی مراحل زمان کافی برای بهبود سپری شود، در حالی که در طول برخی جلسات دندانپزشک شما قادر خواهد بود چند گام را با یکدیگر طی کند. اغلب یک تیم از متخصصان دندانپزشکی با یکدیگر کار می کنند تا روند کاشت ایمپلنت های دندانی متناسب با شرایط هر فرد باشد.

نخستین گام گرفتن عکس رادیوگرافی است تا بتوان وضعیت لثه ها و دندان ها را شبیه سازی کرد. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بعلاوه این امکان را برای دندانپزشک شما فراهم می آورند که بویژه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیتی که لثه ها و دندان های شما در آن قرار دارند کسب کند. در صورتی که یکی از دندان های شما نیاز به کشیده شدن داشته باشد، این کار انجام خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که نمی توانید بلافاصله دندان یا دندان های جدید خود را داشته باشید. برخی مراحل نیاز به زمان دارند تا به درستی بهبود پیدا کنند. اگر در این صورت احساس ناراحتی دارید می توانید از جراح خود بخواهید روکش موقت برای شما قرار دهد تا در طول مدتی که منتظر دریافت روکش های دائمی هستید از آنها استفاده کنید.

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی محکم یا از ضخامت کافی برخوردار نباشد تا بتواند ایمپلنت را حمایت کند، پس لازم است پیوند استخوان انجام شود. پیوند استخوان زمانی انجام می شود که جراح مقداری استخوان داخل استخوان فک جایگذاری کند. هم استخوانی که از جای دیگری از بدن شما برداشته می شود، و هم استخوان مصنوعی، برای پیوند استخوان فک قابل استفاده و انجام شدنی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ابزار تانگ کریب می تواند عادت مکیدن انگشت را اصلاح کند؟

اصلاً بعید نیست که برای بهبود پس از پیوند استخوان فک و قبل از رفتن به سراغ مرحله بعد لازم باشد دو ماه زمان سپری شود. اگر تنها چیزی که لازم است یک پیوند استخوان جزئی باشد، این امکان وجود دارد که مستقیماً به سراغ جراحی ایمپلنت های دندانی رفت.

فرایند اصلی کاشت ایمپلنت های دندانی زمانی است که جاح ریشه مصنوعی دندان را داخل استخوان فک کار می گذارد. این تهاجمی ترین بخش کل فرایند شما است، با این حال، باز هم درد چندانی احساس نخواهید کرد، مخصوصاً اگر از بی حس کننده های موضعی استفاده کرده باشید.

جراح لثه را برش خواهد داد تا بتواند به استخوان دسترسی داشته باشد به گونه ای که امکان ایجاد یک حفره با دریل برای جایگذاری ایمپلنت داخل آن وجود داشته باشد. گزینه های مختلفی برای کاهش درد این مرحله وجود دارد. جراح شما اطمینان حاصل خواهد کرد که در طول کل فرایند شما تا حد امکان راحت و بدون هیچ دردی خواهید بود.

پس از انجام این مرحله، نیاز است استخوان فک شما رشد کند تا با ایمپلنت دندانی یک واحد تشکیل دهد. این فرایند اسئواینتگریشن نامیده می شود و معمولاً حدود هفت ماه طول می کشد. لازم است که دندان های مصنوعی شما بنیاد منسجمی داشته باشند، همانطور که دندان های طبیعی شما دارند.

در طول مدتی که منتظر بهبود استخوان فک خود هستید، در محل دندانی که قرار است جایگذاری شود فضای خالی وجود خواهد داشت. شما می توانید در طول مدتی که منتظر کامل شدن روند بهبود هستید، برای پوشاندن فاصله از پروتزهای مصنوعی موقت استفاده کنید. به محضی که پایه محکمی برای دندان های جدید شما ایجاد شود، فرایند می تواند ادامه پیدا کند.

گام بعدی جایگذاری اباتمنت است، قطعه ای که برای متصل کردن روکش جدید ضروری می باشد. این بخش از روند درمان به اندازه کاشت تهاجمی نیست و قطعاً درد کمتری خواهد داشت. برای قرار دادن اباتمنت، دندانپزشک تنها لثه را برش خواهد داد تا ایمپلنت قابل دسترسی باشد. سپس اباتمنت را روی آن قرار خواهد داد و بافت لثه را اطراف آن خواهد بست.

پس از آن، روکش های شما برای اتصال آماده خواهند بود. علاوه بر این، گزینه روکش های موقت نیز وجود خواهند داشت که می توانند روی ایمپلنت شما چفت شوند و برای پاکسازی از دهان خارج شوند. روکش های ثابت با سمان (چسب) یا پیچ متصل می شوند و امکان برداشتن آنها وجود ندارد.

وقتی ایمپلنت دندانی جدید شما جایگذاری می شود، بسیار مهم است به خاطر داشته باشید که باید به اندازه دندان های طبیعی خود از آنها مراقبت کنید. عاداتی مانند دندان قروچه و سیگار کشیدن می توانند به ایمپلنت های دندانی شما نیز آسیب وارد کنند و توصیه می شود درمان شوند.

عادات بهداشتی دهان را به خوبی ادامه دهید. دندان های خود را مسواک بزنید و هر روز آنها را نخ دندان بکشید تا مطمئن شوید لثه های شما تمیز و عاری از هر گونه ذرات غذا و رسوبی باقی خواهند ماند. از گاز گرفتن اشیاء سفتی مانند آبنبات یا یخ خودداری کنید. قهوه و تنباکو در مقادیر زیاد نیز موجب لک شدن دندان های شما خواهند شد و باعث بوجود آمدن رنگ زرد ناخوشایندی خواهد شد.

علاوه بر این، سعی کنید برای چکاپ های منظم دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید تا از توصیه های مفید وی نیز بهره مند شوید و توجه لازم که برای محکم و سالم باقی ماندن دندان ها و ایمپلنت های دندانی جدید شما نیاز است را نسبت به آنها داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت و نگهداری از وسایل ارتودنسی
2 1 - ایمپلنت های دندانی و فرایند کاشت آنها
مراحل کاشت ایمپلنت دندان

چرا باید از ایمپلنت های دندانی استفاده کرد؟

نخستین و رایج ترین دلیل برای دریافت ایمپلنت های دندانی از دست رفتن دندان ها است. ایمپلنت های دندانی عملکردی دقیقاً شبیه دندان های طبیعی دارند، بنابراین اگر شما دندان از دست رفته دارید، ایمپلنت های دندانی می توانند مفید باشند. آنها تا پایان عمر همراه شما خواهند بود! در حالی که بریج های دندانی تنها حدود یک دهه دوام خواهند داشت، ایمپلنت های دندانی می توانند یک عمر دوام داشته باشند، مخصوصاً اگر به خوبی با آنها برخورد و از آنها مراقبت کنید.

ایمپلنت های دندانی بعلاوه به پیشگیری از تحلیل استخوان نیز کمک می کنند. اگر به دلیل از دست رفتن یک یا چند دندان فضای خالی داخل دهان خود دارید، استخوان شما در آن قسمت تحریف خواهد شد زیرا محرک کافی برای رشد وجود ندارد. ظرف یک سال پس از افتادن دندان، استخوان حدود 25% از حجم خود را از دست می دهد، و این تنها یک سال است. اگر درمانی صورت نگیرد، تحلیل ادامه پیدا خواهد کرد.

ایمپلنت های دندانی نقش نگهدارنده دندان های جانبی را نیز ایفا می کنند. فواصل ایجاد شده به دلیل از دست رفتن دندان می توانند باعث عدم ثبات دندان های شما شوند و باعث شوند آنها کج رشد کنند و مستعد پوسیدگی و حفره های دندانی شوند. ناگفته نماند که فضای خالی به جا مانده از دندان های از دست رفته می تواند محلی برای پنهان شدن باکتری و ذرات غذا باشد که منجر به بروز بیماری لثه خواهد شد. مشکل دیگری که ایمپلنت های دندانی قادر به برطرف کردن آن هستند.

ایمپلنت ها نه تنها به شما کمک می کنند نسبت به سلامت خود هوشیار باقی یمانید، بلکه یک سرمایه گذاری بزرگ برای زیبایی نیز می باشند. در صورت عدم دندان های قوی، صورت شما می تواند دچار آتروفی (تحلیل رفتگی) یا ضعفی شود که باعث خواهد شد صورت شما فرو رفته شود. ایمپلنت های دندانی مانند دندان های محکم و با ثبات عمل می کنند و از بروز این اتفاقات جلوگیری می کنند.

1 2 - ایمپلنت های دندانی و فرایند کاشت آنها
مراحل کاشت ایمپلنت دندان

دوره بهبود چقدر طول خواهد کشید؟

هیچ قانون خاصی وجود ندارد که بگوید دقیقاً این روند چقدر طول می کشد. برخی افراد شاهد دوره بهبود سریع تری خواهند بود و برخی دیگر دوره بهبود کندتر، و این به تعداد ایمپلنت هایی بستگی دارد که کاشته شده اند، و نیز اینکه آیا انجام پیوند استخوان ضروری بوده است، و چه حجمی استخوان نیاز بوده است، آیا استخوان فک برای کاشت ایمپلنت های جدید به اندازه کافی سالم بوده است، و بسیاری شرایط دیگر. با این حال، به طورکلی، حدود یک هفته طول می کشد تا ک شما به طور کامل از جراحی کاشت ایمپلنت شما بهبود پیدا کند.

روی هم رفته، این فرایند ممکن است زمان اندکی ببرد و متغیرهایی که تغییر می کنند مشخص می کنند چه مدت طول خواهد کشید، اما ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی محکم هستند و نکات مثبت آنها بسیار بیشتر از موارد منفی آنها هستند.

0/5 (0 نظر)